Akitől félhet a Google: a kínai kereső újdonságokkal állt elő

Se szeri, se száma azoknak a véleményeknek, melyek élből és mélységesen ítélik el a kínai technológiai ipart az elképesztő volumenű másolás miatt – és ezeknek a kritikáknak egy bizonyos szemszögből igazságuk is van. Ám a háborgók gyakran elfelejtik, hogy a másoltak, illetve azok gazdasága miként jutott olyan szintre, hogy másolhatóak és másolandóak legyenek, és legtöbbször azt is, hogy a másolással megszerzett jövedelem jobb esetben olyan szintre juttathatja el az adott gazdaságot, hogy az maga válik másolandóvá.

Ez utóbbi jeleit már itt-ott láthatjuk a kínai technológiai iparban, gondoljunk csak a kifejezetten presztízsértékű szuperszámítógépes fejlesztésekre. E tendencia létét erősítheti most egy újabb lépés, mely a Google-nak mindeddig sikeresen ellenálló, hazájában gyakorlatilag egyeduralkodó kereső, a Pajtu (Baidu) üzemeltetőihez fűződik.

A cég az idei Baidu World nevű bemutatóján több olyan dolgot is bejelentett, mely azt bizonyítja, hogy mostanában már nem egyszerűen a Google áttörését igyekeznek megakadályozni, hanem technológiai téren is igyekeznek felvenni a versenyt. A vállalat ma ugyanis bejelentette, hogy 1,6 milliárd dollárnak megfelelő összeget áldoztak a saját felhőszolgáltatásuk kiszolgálását végző informatikai központra, és a márciusban elindított, WangPan (kb. webes meghajtó) nevű szolgáltatás keretében 15 gigabájtos ingyenes tárhelyet biztosítanak felhasználóiknak – nem utolsó sorban azért, hogy a robbanásszerűen szaporodó okostelefonok gazdáit kiszolgálják. Ezzel párhuzamosan a világ legnagyobb okostelefon-piacán a Baidu frissítette mobilos böngészőjét is, mely többek között a HTML5 támogatásának köszönhetően alkalmazásszinten a leggyorsabb lett a választékból, és a letöltött webes alkalmazások már natív alkalmazásokként futnak.

És a csemege még hátravan: a Baidu a Google StreetView-val is versenyez, a Baidu Maps 3D legújabb változata a híradások szerint a helyi tartalmak egy részét illetően minőségben és megjelenítésben lekörözi az amerikaiak szolgáltatását.

Persze a fentiek még inkább az utolérés jegyeit mutatják, de a Baidu előtt óriási piac áll, és mostanra minden lehetőségük és motivációjuk meglehet arra, hogy egyes területeken ne csak otthon szálljanak versenybe a piacvezetővel.

Azóta történt

Előzmények