Az EA ellőtte a pöttyöst a Dungeon Keeperrel

Egyre nagyobb negatív visszhangot vált ki az Electronic Arts által Android és iOS platformokra kiadott, a számítógépes játékok egyik klasszikusának számító Dungeon Keeper legújabb, mobileszközökre fejlesztett változata. Bár az App Store-ban és a Play Store-ban 3,5-4 csillag az eddig leadott értékelések átlaga, a Metacritic oldalon 0,3 az átlagpontszáma a maximálisan elérhető 10-ből.

A felháborodást az okozza, hogy a játék hivatalosan free to play, azaz ingyenesen letölthető és játszható besorolású, de a tesztek és felhasználói tapasztalatok alapján lényegében szinte lehetetlen benne emberi idő alatt egyről a kettőre jutni alkalmazáson belüli vásárlások nélkül. Röviden arról van szó, hogy bizonyos játékbeli műveletek (pl. ásás, bontás) alapesetben órákig, sőt, akár egy teljes napig is tartanak – ha a játékos nem gyorsítja fel őket a játékbeli valuta, meghatározott mennyiségű zöld drágakő elköltésével. Ez pedig nagyon lassan termelődik, lehet viszont vásárolni belőle az EA-től.

Eddig még nem lenne túl kirívó a történet, hiszen mára a játékok több mint 90 százaléka ilyen üzleti modellt használ, és arányuk évről évre nő. A felhasználóknál az verte ki a biztosítékot, hogy a kiadó elképesztően pofátlanul árazta be ezeket a megvásárolható drágakőcsomagokat. Egy fentebb ismertetett ásási művelet felgyorsítása közel 250 drágakőbe kerül, a legkisebb, 500 drágaköves csomag pedig – nem vicc – 2,99 fontba kerül. Úgy is fogalmazhatunk, hogy kazamatánk egységnyi bővítését jelenlegi árfolyamon 550 forintunk bánja, ha nem rendelkezünk egy egész birkanyáj türelmével, de valamilyen okból kifolyólag mégis szeretnénk játszani az új Dungeon Keeperrel. De az Electronic Arts ezt is fokozni tudta, a legjobb ár/érték arányúnak ugyanis a legdrágább, 69,99 fontos, tehát 26 ezer forintos csomagot nevezte el, amiben 14 000 drágakő van. Ez nagyjából 57 darab egynapos művelet felgyorsítására elég, igazat mondtak tehát, a 450 forintos egységár tényleg messze a legjobb a felkínált hat csomag közül.

Az EA szerint minden rendben van, a belső tesztelés során megfelelőnek találták az ingyenes és fizetős játékmódok egyensúlyát, és a Dungeon Keepert a tipikus mobilos felhasználói viselkedésmintára alapozva tervezték. „Úgy hisszük, hogy az általunk kialakított játékélmény nem követeli meg a játékosoktól, hogy pénzt költsenek, ha nem akarnak.” – nyilatkozta a kiadó szóvivője.

Az Electronic Artsnak az elmúlt hónapokban a Battlefield 4 miatt is meggyűlt a baja a játékosokkal, a szaksajtóval és főleg saját részvényeseivel, akik decemberben csoportos keresetet adtak be, azzal vádolva a kiadót, hogy a játék megjelenése előtt szándékosan félrevezette a befektetőket, és így felverte részvényei árfolyamát. A Battlefield 4 azonban kritikus hibáktól hemzsegve került piacra, és a negatívumok kiderülése után az árfolyam egy hónap alatt 25 százalékot esett.

Azóta történt

Előzmények