Másodszor is az EA lehet „Amerika Legrosszabb Vállalata”

Hirdetés

Úgy fest, hogy idén újra az Electronic Arts lehet Amerika legrosszabb vállalata, legalábbis a Consumerist (az Egyesült Államokban nagy befolyással bíró Consumer Reports leányvállalata) szavazásán. Az EA 2012-ben egyszer már elhozta a „díjat”, most pedig újfent sikerrel pályázik az első helyre – jelenleg a legjobb négy között mérkőzik a Ticketmasterrel a döntőbe jutásért, a másik ágról a Comcast és a Bank of America párharc győztese fog megküzdeni a címért.

Az újbóli győzelmi esély biztosan nincs kedvére a kiadónak, mert április 5-én egy felsővezető, Peter Moore fejtette ki gondolatait egy Jobbra vagyunk képesek című blogbejegyzésben a Consumerist szavazásával kapcsolatban. Moore egyik legnagyobb problémája az, hogy ez ugyanaz a szavazás, melyben tavaly olyan cégeket előztek meg, akik olajkatasztrófáért vagy hitelválságért voltak felelősek (az előbbivel biztosan a BP-re céloz, aki 2011-ben nyerte meg a szavazást, de 2012-ben még csak nem is szerepelt a listán). Persze, elfogadható érvelés ez egy játékkiadó egyik fejesétől, hiszen az EA csak videojátékokat gyárt, ballépései nem okoznak a példákban említetthez hasonló károkat.

De mi is a Consumerist díjának lényege? Nem az, hogy megnevezze, ki okozta a legnagyobb környezeti katasztrófát, pénzügyi válságot, vagy bármilyen egyéb társadalmi/gazdasági kárt. Vannak erre mindenféle egyéb nagy tekintélyű intézmények, kutatók, szakértők. Amúgy sem arról van szó, hogy a felmérés során tényleg arra derülne fény, hogy az EA a legrosszabb vállalat, hanem arra, hogy az aktív online életet élők (és ezek között bizonyára akadnak szép számmal játékosok is) talán még mindig a játékkiadót utálják a legjobban azok közül a cégek közül, melyekkel valamilyen formában rendszeres kapcsolatba kerülnek. A szavazás célja, hogy a fogyasztók visszajelzése által megpróbáljon némi világosságot gyújtani a nagyvállalatok menedzsmentjében, hogy ébresztő, nem jó az irány! Üzenet, hogy a nagy pénzcsinálás közepette nem ártana kicsit odafigyelni azokra, akik a cehhet állják.

Persze Moore elismeri, hogy sokat hibáztak, túl korán kapcsoltak le szervereket, túl korán vagy félkészen dobtak piacra játékokat, elhibázott pénzügyi modelleket használtak, és legutóbb még a sokak által nagyon várt Sim City indulását is nagyon elbaltázták. „Jobbat kell nyújtanunk a játékosoknak” – írja.

A bűnbánat azonban gyorsan átcsap moralizálásba és önfényezésbe, aminek a végén oda lyukadunk ki, hogy a legmagasabb fák fogják fel a legtöbb szelet, de az EA továbbra is egyenes és büszke marad. Eltűnik a bocsánatkérő hangvétel, helyét átveszi a leereszkedő stílus, a szinte tapintható arrogancia. Hogy a felmérésben szavazók nem látják a fától az erdőt, és különbenis, az EA évente 350 millió játékossal kerül kapcsolatba, az Origin rekordokat döntöget felhasználószám és bevétel terén is. Hiszen végső soron világszerte százmilliónyian szeretik a játékaikat, a szavazók meg csak pár százezren vannak.

Az a baj a magas és büszke fákkal, hogy sokszor minden előjel nélkül dőlnek ki, mert bár kívülről egészségesnek hatnak, belül már rég korhadásnak indultak. Vajon csak száraz gallyak hullanak, vagy előbb-utóbb a törzs is megreccsen?

Azóta történt

  • Az EA kihátrált a Wii U mögül

    A Nintendo konzolja eddig messze a japán cég várakozásai alatt teljesít, és az eddig is játékhiánnyal küzdő, fél évnél alig idősebb platform most a világ egyik legnagyobb kiadójának támogatását is elveszítheti.

  • Az EA ellőtte a pöttyöst a Dungeon Keeperrel

    Az ingyen letölthető alkalmazás pofátlan összegekért kínálja megvételre saját valutáját, ami nélkül sokak szerint csak a várakozás, és nem a játék ingyenes.