Új hozzászólás Aktív témák

  • orbano

    félisten

    Ami a kezelés menetét illeti:

    - Első és legfontosabb a hallgatási pozíció megtalálása. Ennél nincs fontosabb. Ha nem találsz olyan helyet, ahol a kiemelések és kioltások kellően egyenletesek, akkor lőttek az egésznek. Nem mindegy, hogy mondjuk 30,55,70,105Hz-en van 10-10 decibeles kiemelésed, vagy 30-on csak 5, de 55Hz-en 25dB. Az egyenletesség a fontos, mert az életben nem korrigálasz egy átlagos szobában egy 25dB-es kiemelést 55Hz-en. Ehhez az egyik sarokba teszed a hangfalat, és egy tengely mentén ahol a lehetséges pozíciók vannak, elkezdesz mérni és nézed, hogy kapod a legegyenletesebb mély frekimnetet 20-200Hz között.
    Ami a méreteket illeti, 15-20 centi alatt nem is nagyon érdemes gondolkodni, és a legjobbak ilyen szempontból a sarkok, mert egy komplett sarkot padlótól plafonig ha 45 fokban kezelsz 10-20 centis panellal, az nagyon szépen bele tud nyúlni a 100Hz alatti tartományba is, aminek nagyon jól hallható eredménye lesz. Ja igen ezt kihagytam: ha a mélyeket nem kezeled, cs*szheted a középtartományod, sosem lesz tiszta, a mély állóhullámok felharmonikusai szanaszét torzítják (ezt hívják maszkolásnak ha jól tudom). szóval mütyürködhetsz az 50mm-es panelokkal, és örülhetsz az eredményeknek, de az kb. vihar a biliben, miután meghallod, mit hoz egy szélessávú kezelés, ami rendesen bemegy 200Hz alá.

    - A második a basszus (20-200Hz) kezelése, első körben szélessávú elnyelőkkel. Ez azért fontos, mert membrános és egyéb hangolt elnyelőkkel csak keskeny sávokban tusz dolgozni. 1-1 frekire kell kb. 4 darab 60x60-as csapda és jó esetben is van mondjuk egy tucat frekid amivel gond van, tehát 48 darab 60x60x20-as dobozkát kéne szétszórnod a szobában, ráadásul nem mindegy hova rakod, met egy hosszanti axiális módust csak a hátsó és esetleg a front falon tudsz kezelni.
    Tehát első, hogy szélessávú elnyelőket alkalmazunk, és utána a megmaradt, makacs foltokat kezeljük hangolt csapdákkal.

    - Harmadik az elsődleges reflexiós pontok kezelése, leginkább szélessávú elnyelőkkel, 50+30mm a minimum. Ezeket úgy találod meg, ha leülsz a kanapéra és egy segéded a falfelületeken közted és a hangszóró között félúton indulva egy tükröt tologat, amíg meg nem látod a tükörben a hangfalat. ezeken kívül a hangfal mögötti területet is érdemes kezelni, de oda vastag kell, ott inkább a mélyebb frekik okoznak gondot, hiszen a hangfalak bizonyos freki felett előre sugároznak csak. Nekem speciel a teljes front fal szélessávú basszuscsapdaként működik 1 méter magasságig, plusz az oldalsó falak is 2-2 méterig a saroktól..

    - Negyedik az utózengési idő további javítása, ha még szükséges. Itt a lényeg, hogy az elnyelők egyenletesen legyenek eloszlatva a szobában. Ne legyen két egymással szemben álló kezeletlen felület, és eleve ne maradjanak nagy összefüggő felületek kezelés nélkül. A lényeg, hogy a szobában bennmaradó energiák minél egyenleteseben oszoljanak szét.

    -Mérés:
    Minden változtatást mérünk. Lehet jobbra-balra modellezni, de még egy gyakorlott mérnök is mér mér és mér.
    -- A frekimenet nem sokat ér, nem sok következtetést lehet levonni belőle, mert simán előfordulhat, hogy a basszuscsapdák berakása után roszabb lesz, mert az addig rejtve maradt problémák előjönnek. Ugye itt sok-sok interferencia és állóhullám adódik össze, mint ha a végső SPL görbéd 16 másik görbe összegeként jönne létre. Lehet hogy eddig azért volt mondjuk 100hzáen lapos a frekimeneted, mert az egyik állóhullám kiemelt ott 10dB-t, de egy másik módus pont kioltott 10dB-t. Az egyik falra raktál 100Hz-en működő elnyelőt és voila, máris lett egy 10dB-es kiemelésed ott ahol eddig nem volt. Persze közben valüszínű, hogy egy sokkal nagyobb problémát megoldottál vele, de akkor is a lényeg, hogy ez nem feltétlenül egy folyamatosan javuló valami, és pont emiatt nem is alkalmas túlzottan az ellenőrzésre.
    -- Ami sokkal fontosabb az az utózengés, mert alapvetően ezt kezeljük a hangelnyelőkkel. A hangfal által keltett lökéshullám kb. 50x vagy 100x pattan még a falakon, mire lecsitul. Tehát waterfallt, spectrogramot (szerintem ez átláthatóbb) és RT60 (Decay)-t nézünk, illetve imulzusválaszt (ezek kb ugyanazok csak más megközelítésben).
    Itt ugye az a cél, hogy minden frekvencián ugyanakkora legyen az utózengési idő, legalább 1-200hz-ig, utána mehet kicsit felfele ha jól tudom, ahogyan a hangnyomás görbe is.

    A vér nem válik VAZZE!™

Új hozzászólás Aktív témák