Új hozzászólás Aktív témák

  • TGYI

    csendes tag

    válasz Fall-N #2295 üzenetére

    Az akku témához:

    A hetvenes évek közepétől elég sokat foglalkoztam a különféle akkumulátorokkal (ólom, NiCd, NiMH és végül Li-ion/poly). Mindek van előnye, hátránya. A lítiumosak a mobiltelefónia és az elektromos járművek miatt kerültek igencsak előtérbe. Nyilván a járművek esetében sokkal inkább érdekes a kérdés.

    A Li rendszerek a telefonokban nagyon a határon vannak, a már lassan irracionális verseny miatt, hogy X gyártó azt mondhassa, hogy 100 mAh-val nagyobb a névleges kapacitása az ő telefonjában az akkunak, mint Y gyártó. Mára közismert, hogy a Li rendszeres akkuk 3-4 dolgot nem szeretnek: a meleget, a hideget, a jelentős kisütést és a teljes (közeli) feltöltést. Ez tény, de azért a "nem szeretnek" mögé be kellene nézni, mégis mit jelent ez.

    Miután vegyészmérnök vagyok kizárólag a szakmai referáló folyóiratoknak hiszek, ilyen például a Journal of the Electrochemical Society. Számos cikket lehet a témában találni. Három atlantai úriember sok cikkből összegyúrt még egyet, ennek értéke, hogy kvantifikálja a kapacitásvesztést a használat módja szerint. A használat módja jelenti a ciklusok számát, az alsó és felső határfeszültségeket, a hőmérsékletet és a kisütő/töltő áramot. Néhány adat:

    500 ciklus 4,2-2V, 25 fok, 22,5% kapacitásvesztés. Ugyanez 50 fokon: 70% kapacitásvesztés
    100 ciklus 3,8-2,7V, 55 fok 70% kapacitásvesztés. Ugyanez 37 fokon:40% kapacitásvesztés.

    Tehát a meleg katasztrofális hatású.

    500 ciklus, 4,2V-tól hatféle alsó feszültségig (2,75-3,5 V-ig), 25 fokon: 13,4-16,1% kapacitásvesztés

    Tehát ebben a tartományban nem függ erősen a kisütés mértékétől a kapacitásvesztés. Ez már kellemes, elfogadható, ha másfél év alatt kb 15%-ot vesztünk.