Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Tigerclaw #18 üzenetére

    Lehetne pár kar, ami fokozatosan összezáródna a rakéta körül, ahogy közelít a zero ponthoz.

    Szép elmélet, csak hát ezek a rakéták szó szerint papír vastagságúak, hogy minél könnyebbek legyenek, vagyis nagyon finoman kellene rögzíteni. Nem ok nélkül van kitalálva a leszállóláb megoldás, mert egyébként a súlypont viszonylag alacsonyan van (a 9 rakétahajtómű azért elég nehéz, és elviekben túl sok üzemanyag nem marad ilyenkorra már a rakétában), és ez a megoldás egyszerű és viszonylag könnyű.

    Az időzítés a kulcs, de hát ha már idáig eljutottak, akkor az időzítés biztos nem okoz gondot. Ez kb. olyan, mintha azt várnák a rakétától, hogy miután leszáll, ne is kelljen rögzíteni a hullámzó óceánon hazafelé, hanem magától álljon végig.

    Meg a pontosság. Mert például per pillanat cirka másfél méteres pontossággal szállnak le (10 méterről indultak anno). Nagyon nem mindegy, hogy egy méterrel erre vagy arra van a rakéta, tehát az általad feltételezett megoldások pont, hogy bonyolítják a dolgot.

    A bonyolultság pedig az olcsósság ellen van. A SpaceX lényegi célja az, hogy minél olcsóbb legyen az üzemeltetés, például éppen ezért nem használnak Rad-hardened (sugárzás ellen megerősített) elektronikai komponenseket, hanem hagyományosabb elektronikát építenek be, viszont többszörös biztosítással, ahol a számítógépek egymást ellenőrzik. Ha valamelyik számítógép eredménye eltér a többiétől, akkor azt a számítógépet újraindítják, és addig a maradék számítógép ellenőrzi egymást (és dolgozik, persze). A becslések szerint ~10x annyiba kerülne ennél a megoldásnál a Rad-hardened számítógépek alkalmazása, és ráadásul azok számítási teljesítménye messze elmarad a SpaceX által használt megoldásnál.

    Ha a rakétafokozat sikeresen leszáll, és egyik lába sem csuklik be, akkor az ASDS-eknek van egy daruja, ami a rakéta támasztókeretét odarakja a rakéta mellé, és így stabilizálja.

    Továbbá ismét: ez az eset egy mára nyugdíjazott Falcon 9 v1.1-es változattal történt. Lehet (még ha nem is biztos), hogy az újabb Falcon 9 FT (vagy v1.1 FT, ki hogy írja) változat módosított leszálló lábainál már nem fordulhatott volna elő ez a baleset...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák