Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • zhit86

    csendes tag

    Én nem értek egyet azzal, hogy az egyetemnek a legújabb hipster eszközökkel kellene foglalkozni. Értem ez alatt pl. frontend fejlesztés kapcsán az Angular/React/Vue stb. N+1 verziót (csak példa). Nehéz pontosan megfogalmazni, hogy hol a határ. Mi elavult, mi nem, mit érdemes pontosan tanítani stb.

    Helyes az, hogy egyetem valamennyire általános, egyetemes, "örök érvényű" tudást próbál adni.

    Én három evidensebb problémát emelnék inkább ki:

    1. lexikális tudás, vizsgára magolás erőltetése
    2. nem lehet kiszállni menet közben (pl. 1-2 év után egy gyengébb papírral), munka/család mellett nehézkes az egyetem (sok helyen nincs esti, levelező) stb.
    3. angol nyelvtudás nulla vagy minimális figyelmet kap csak

    1-es pontra mondható, hogy van jó is benne, megtanít tűrni, gyűrődni. A probléma a mértékkel van.

    2-es az egyén szintjén is gond, de az ország szempontjából is. Eldobunk potenciálisan aránylag tehetséges embereket. Az országnak nem csak a top 10-20-30% krémre van szüksége. Ez néhány más szakmára (pl. tanár) is igaz. Pl.: közép/általános iskolában lehetnének segédtanár pozíciók (gyengébb végzettséggel is betölthető).

    Én több kevesebb megszakítással 10-15 éve vagyok fejlesztő. Nincs papíron semmilyen végezettségem (jártam egyetemre, de nem fejeztem be). Ingyen sem engednének tanítani állami helyen...

    IT területen a 3-as a legnagyobb bűn. Itt vérzik el az egyetemes, "örök érvényű" tudást próbál adni az egyetem érvelés szerintem.
    Akikkel eddig a szakmában találkoztam Magyarországon többnyire siralmasak voltak angol nyelvtudás tekintetében.
    10-ből 5 embernek (köztük diplomások is) annyira gyenge a nyelvtudása, hogy kifejezetten IT anyagokat (dokumentációk stb.) is félreért (lehet, hogy ő azt hiszi, hogy jól érti, de utóbb kiderül, hogy mégsem).
    10-ből 8 nem alkalmas arra, hogy külföldi ügyféllel dolgozzon írásos kommunikáció révén.
    10-ből 1 alkalmas arra, hogy komoly angol megbeszéléseken részt vegyen (hozzászóljon).

    Személyes tapasztalatom alapján angolul jól megtanulni tovább tart időben, mint programozni megtanulni (de egyik sem gyors folyamat).

    Én soha nem kívántam, hogy könnyű legyen az egyetem. Legyen nehéz, de értelmesen.

    Összefoglalva a fentieket, ha rajtam múlna én durván átalakítanám a rendszert (IT szakok):
    minden év végén (60, 120 stb. kredit) lehessen valami papírral kiszállni.
    Az egész képzés legyen angolul (5-10 éves fokozatos bevezetéssel, nem azonnal), a matek is.
    A lexikális tudás maradjon meg, de inkább csak a fogalmak szintjén (pl.: matematikai tételek bizonyítása már túl sok, az a matematikus szakok "dolga").

    Mj.: Én már nem tegnap jártam egyetemre, lehet, hogy azóta változtak a dolgok valamennyire.

  • zhit86

    csendes tag

    válasz k-adi #38 üzenetére

    Középiskolában talán nevelő célzattal van értelme valamennyi ész nélküli memorizálásnak (pl. versek), de egyetem már kevesebb.

    Az ember feje nem káptalan. Legjobb esetben is felejt.
    Ezzel együtt is "ár/érték" arányban gyengének látom azt, hogy egyetemen vizsga után két héttel a hallgatók elfelejtenek szinte mindent.
    Az én adómat ne ilyen fölösleges körökre verjék el.

    A nyelvvizsgás dolog engem is irritált.

    A "snowflake-izmus" veszélyes nyilván. Nem a valóságot kell az emberekhez igazítani, hanem az embereket kell a valóságra (nehézségekre) felkészíteni.

    Amennyiben lenne többféle szak, több fokozat, több kimenet, az nem feltétlenül gyengítene bármit is. A top 10-20% járhat nehezebb szakra, maradhat tovább, szerezhet magasabb tudományos fokozatot stb.

    Én inkább azt láttam, hogy az egyetemek az állami finanszírozás miatt, illetve marketing szempontból gyengítik a szakokat. Az egyetem érdeke is az, hogy valamennyi ember azért csak-csak végezzen (különben ki menne oda).
    Ahol pénzes külföldi diákok vannak, ott még inkább látható ez.

    Amennyiben cizelláltabb lenne a rendszer, akkor nem kellene a meglévő fokozatokat butítani.

    A nyelvvizsgás dolog mögött is ez van. Az állam merev gondolkodása szerint BSc diploma nélkül nem dolgozhat az ember. Azért adták ki a diplomákat, hogy ne legyen munkaerőhiány.
    E helyett ki kellett volna adniuk valami más papírt (hogy a munkáltatónak lehessen valamit mutatni), de a "rendes" diplomához el kellett volna várni a nyelvvizsgát (a járvány lecsengése után adni x időt, hogy megcsinálják az érintettek).

    Összességében komplex téma... az ördög a részletekben van, ha oktatási miniszter leszek egyszer, akkor majd kidolgozom a tervet jobban :D

Új hozzászólás Aktív témák