Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Ezt halljuk már kb. 20 éve. És mindig még 3-5 év kell hozzá...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
dabadab
titán
Húsz éve? 2004-ben volt az első DARPA Challenge, ahol egyetlen induló se ért be a célba (konkrétan a legtovább jutott jármű 12 kilométert tett meg a 240-ből, a többi még ennyit se), akkor ki lett volna az, aki 1999-ben pár év múlva autonóm teherszállítást álmodott volna 2003-ra?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nagyúr
Több vonalon zajlik a fejlesztés, több vállalat részéről és több országban, egyszer majd csak beérik de szerintem a politikusok se nagyon támogatják, mert akkor tervezni kellene előre, hogy hogyan képezzék át a sofőröket. Egyszer majd csak beérik ez, muszáj lesz.
Thanos was right.
-
félisten
Csak majd azokon menjenek át ezek a dögök, aki megtervezte és akik kiengedték az utakra.
-
nagyúr
A Komatsu 2005-ben helyezte üzembe az első külszíni bányászatoknál használt vezető nélküli billencseit, a program az 1990-es évek elején indult, és akkor azt várták, hogy 2002-2003 körül már a közutakon is indulhat a dolog.
Aztán beütött a realitás...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-
zsoltip
őstag
Mintha valami no geek oldalon olvasnám, olyan hsz.
Szavazzunk már több bizalmat az IT fejlesztőknek. Pont ők azok kb. sztem legnagyobb számban, akik élvezik is amit csinálnak.
Gondold el milyen lenne egy olyan IT társadalom, ami a jelenlegi hazai közigazgatási, rendvédelmi, (vagy akár egészségügyi, oktatási) munkát gyakorta 'nincsen jobb', jó lesz az' módon végzők moráljával és feltételrendszereivel operalna... Cudar világ lenne... Akkor tényleg félnék én is az általad felvetett problémától.
De így nem.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
-
cskamacska
addikt
Engem a "de miért?" érdekelne. Nyilván jó lesz ez a Guglinak, meg az esetleges garázscégeknek, hogy remélhetőleg másnapra Volkswagen evő ACME/Skynet válik belőlük, jó lesz a multiknak hogy újabb 0.5% kiadást meg tudnak spórolni, és jó lesz a társadalomnak, hogy százmillió nem túl magas képzettségű, és kérdéses képezhetőségű ember majd mind mehet programozni, és az is le lesz tudva.
dabadab: HA meg tudjuk oldani hogy egy kamion elvezesse magát a világ végéig, akkor meg tudnánk oldani hogy a román kamionos ne legyen képes, de ne is legyen szükség rá hogy 30 órán keresztül vezessen. Csak ugye így olcsóbb mindenkinek.
[ Szerkesztve ]
"Para mis amigos todo, para mis enemigos la ley"
-
-
8th
addikt
Vicces lesz amikor tömegével ellepik az utakat az ilyen önvezető teherautók. Össze lesznek eresztve a humán sofőrökkel ami semmi jóra nem vezet. Ezek mennek majd csiga tempóban mint a birka ahogy előre beléjük programozták még inkább szabálytalankodásra ösztönözve a közlekedési szabályokat alapból sokkal lazábban kezelő embereket... Ne legyen igazam de lesznek olyan horror balesetek, hogy csak pisloguk majd. És mi van mondjuk ha télen felvert hóban bekoszolódott radar érzékelőkkel és útburkolati jelek nélkül kéne eljutnia a egy önvezető teherautónak a célállomásra? Mert a GPS alapú navigáció félmegoldás. Visz magával sofőrt? Akkor mi értelme az egésznek? Vannak kétségeim. Nagyon gyerekcipőben jár még ez az egész. Még a zárt pályás felszíni közlekedést sem tudják automatizálni de már az utakra emberek közé küldenék ezeket a szarokat.
-
sb
veterán
És akkor a vezetni nem tudók valamint a mindenki mást leszarók népes táboráról még nem is beszéltünk.
A kétkedőknek:
Nyilván más szint egyébként az autonóm vezetés, mint pl. bármilyen repülési automatizmus, de azért azok se sűrűn esnek le és elég sok minden automatizálva van. -
Dr. Romano
veterán
Gondolom a sofőr nélküli teherszállítás is blockchain technológiát fog használni és solar roadwayen fog közlekedni.
Ez....e...ee...ez egy.... ez egy FOTEL???
-
-
dabadab
titán
"Ezek mennek majd csiga tempóban mint a birka"
???
"És mi van mondjuk ha télen felvert hóban bekoszolódott radar érzékelőkkel és útburkolati jelek nélkül kéne eljutnia a egy önvezető teherautónak a célállomásra?"
Nyilván ez egyedül neked jutott eszedbe, senki másnak.
"Még a zárt pályás felszíni közlekedést sem tudják automatizálni "
Ott mondjuk nem technikai akadályok vannak: ha csak ezen múlna, akkor holnaptól kezdve a komplett európai vasúthálózaton mehetne az ETCS level 3 moving block központi route-olással.
Egyébként többé-kevésbé már most is automatizálva van, a központi rendszer mondja meg a vonatoknak, hogy mikor mehetnek, mennyivel, automatizálták az állomásokon a route-olást, ilyenek.
Ami az igazán rendes automatizálást akadályozza, az egyrészt az anyagi vonzata az egésznek, másrészt meg az, hogy az egyes országok rendszerei nagyon durván különböznek egymástól és nagyon komoly standardizálásra lenne szükség.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz cskamacska #11 üzenetére
"HA meg tudjuk oldani hogy egy kamion elvezesse magát a világ végéig, akkor meg tudnánk oldani hogy a román kamionos ne legyen képes"
Az a helyzet, hogy ha van működő önvezető rendszer, akkor nem nagyon marad érv amellett, hogy embereket odaengedjünk a kormányhoz.
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz Dr. Romano #19 üzenetére
"és ha már van mesterséges intelligencia"
Az mondjuk egy darabig még biztosan nem lesz, meg azért erősen kétséges, hogy milyen lesz meg mennyire hatékony. Tudom, szingularitás meg minden, de az erősen leegyszerűsítőnek tűnik.
DRM is theft
-
-
mcnab
csendes tag
válasz cskamacska #11 üzenetére
"százmillió nem túl magas képzettségű, és kérdéses képezhetőségű ember" Én nem vagyok olyan 'okos'(öntelt ) mint te, de ahol dolgozom ott a 60 körüli kollégák is min. szakmunkás végzettséggel a 45 alattiak pedig legalább érettségivel rendelkeznek. Szóval 15-20 év múlva mire ez a technológia kiforrja annyira magát, hogy százmillió munkanélküli sofőr lesz, addigra azokat az embereket kell átképezni. Hidd el könnyebb lesz, mint a seggvakaráson kívül máshoz nem értő HR, szocped és egyéb felsőfokú büfé szakkal rendelkező semmire valókat hasznot hozó munkára bírni.
Az indexen nemrég láttam egy videót egy önvezető nyerges MAN-ról, na ha az a mostani állapota az ilyen járműveknek akkor 50 év múlva sem lehet kiengedni az utakra.
-
-
hroberto
veterán
Remélem míg én ezen a világon vagyok ezek nem fognak az utakon futkosni! De talán jobb lenne ha sosem eresztenék ki a szellemet a palackból.
Xiaomi 13, Xiaomi Pad 5, KTM 1290 Super Duke R
-
-
dabadab
titán
Gondolom liftekkel se mész azóta, hogy azokat sem emberek irányítják meg az atomerőművek vezérlését is inkább embereknek kellene végezniük, nem gépeknek.
Az a helyzet, hogy igazából attól kellene hidegrázásodnak lennie, ha arra gondolsz, hogy ilyen monstrumokat emberek vezetnek.
DRM is theft
-
-
greenmeister
tag
Kötöttpályás dolgokról írsz. Ezek az egyszerűbben leírható rendszerek. A közút sok változós. Pl felázott földútra, traktornyomos útra szerinted mennyivel fordulna be egy önjáró autó. Elakadna meg szétszedné a kocsi alját. És ez csak egy példa. Kismillió dolog lenne még itt ami az emberi tudást veszi alapul mert az rugalmasabb mint egy leprogramozott rendszer.
MSI B150A GAMING PRO - G4560 - Raijintek Aidos Passive 8GB DDR4 2133MHz - OCZ 60GB Agility 3 SSD - Sapphire RX 570 - THERMALTAKE V3 BE - EVGA 750GQ - Logitech MK320 - Grado SR60 - Microlab Solo 6c
-
veterán
-
7Heads Drago
veterán
Az iparágban magasan jegyzett kínai-amerikai bázisú, 2015-ben alapított TueSimple
Nem is gondolná az ember hogy csak együtt tudnak ezek működni is.
Pedig Trump nem ezt bizonygatja.[ Szerkesztve ]
Úgy jól laktam, mint a duda, Hála Neked, egek Ura.
-
Rinocerosz
senior tag
Miért véded ennyire ezeket az önvezető járműveket? Csak azért, hogy sci-fi világban élhes?
Nem mindenki programozó. Engem is érdekel a weblap készítés, de még ezzel is küszködök nem még egy c#-al.
Mindenkiből programozót faragnak majd erősen kétlem.(Abban reménykedem még ez a cnc programozói szakma kitart életem vegéig )
-
JanR
addikt
Az addig oké, hogy a fejlődés nem megállítható és mindig lesznek kétkedők.
Egyelőre azt nem tudom eldönteni, hogy melyik biztonságosabb. Bár ahogy a tapasztalat mutatja a sofőr nélküli lesz az a későbbiekben.Lásd: abs, esp, vagy akár most már kötelező vész fék asszisztens - Itt is vannak bitek, itt is lehet hiba, de számokkal mérhetően javult az elhalálozások aránya ezekkel a technológiákkal. Oké, egy önvezető autó nem ilyen "egyszerű", de vészfék sem volt az 1940-be.[ Szerkesztve ]
-
Kaiku
senior tag
Nyugi, ki fogják engedni. 1000 meg 1000 szellemet engedtek már ki. Csak azt nem értem, hogy pont az USA nem blokkolja a kínaiak ezirányú terjeszkedését. Ráadásul náluk ténykedhetnek.
Téged meg rabigába hajtani, lehet még örülni is fogsz neki. Mert hát ez a fejlődés.
[ Szerkesztve ]
-
sb
veterán
Nem tudom megérteni én sem.
Naponta autózok, de nem sokat. Mégis 5-6-an minimum nekem akarnak jönni ha meg nem is akar mind ölni. (De 1-2 olyan is van rendszeresen)
És ezek általában nem csak passzívan űzik ezt a sportot, hanem aktívan tesznek a veszélyeztetésért.
Ha beleveszem a csak simán nem figyelőket akkor nyilván még többen vannak.Egyik se mesterséges intelligencia. (Bár szerintem emberinek is nehéz lenne nevezni párat. )
-
nagyúr
Veletek kár eszmét cserélni (A vitát direkt nem írom, remélem tudod miért ).
Rabiga most is van (ez a szó olyan mintha a setét középkorban lennénk), közel mindannyiunknak, csak van aki élvezi, van aki észre sem veszi.
Új Válasz 2019-08-16 09:18:15 (#47) Kaiku:
Nem kever semmit, ti nem értitek, hogy nagyon sok autós idehaza, de a világban mindenhol igazából sejtszinten alkalmatlan autóvezetésre. De át kell engedni, mert szegénynek kell autó vagy mert tejelt. Egy rendesen megírt szoftverrel közlekedő autonóm kamion hidd el feleannyi hibát se vétene mint ezek a véglények.[ Szerkesztve ]
Minél Több Embert Ismerek, Annál Jobban Szeretem A Cicáimat!
-
Kaiku
senior tag
Kettőt szerintem ne keverd! Az, hogy nálunk a törvények nincsenek betartatva, következmények nélkül lehet mások életét veszélyeztetni és mindig az jár jól aki trükközik, mondván élelmes. Még nem azt jeleni, hogy máshol is így van! Arról nem is beszélve, hogy az úthálózat áteresztő képessége nagyon alul van méretezve.
Kár játszanod a szellemi felsőbbrendűt, igazi libsi hozzállás, hogy mindenkit lenézel és elitélsz aki nem ért veled egyet.
[ Szerkesztve ]
-
sb
veterán
válasz greenmeister #36 üzenetére
Az MI rendszerek most a gépi tanulással lódultak meg az utóbbi időben.
A gépi tanulás pedig:
1. Egy tanulási folyamat, tehát azonnal nem lesz jó valaki, nincs meg a tudása.
Egy kezdő sofőr a kihalt, jó úton is hibát-hibára halmozhat. A traktornyomra is ugyanúgy fordulna rá.
2. Viszont ez a folyamat sokkal hatékonyabb, mint az emberi tanulás.
Fentebb írtam a példát. Meg kell nézni mit műveltek eddig pár kisebb komplexitású, de azért abszolút nem faék egyszerűségű feladattal a deep learninggel. Stratégiai játék, sakk...A cikkek arról szólnak, hogy pár nap alatt olyan tudásra tettem szert amire ember pár nagyságrenddel nagyobb időben képes vagy nem képes. Ill, hogy ennek megfelelően ismeretlen stratégiákat húztak elő. (És nyilván nyerőket.)
Szóval itt azért nem látom át, hogy ez mitől ne lehetne sokkal hatékonyabb. Papíron jó pár paraméterben jobb lehet. Érzékelt adatok mennyisége, minősége, feldolgozása - ezek nyilván kérdésesek, de itt is van amiben előnye lehet a gépnek.
Ha pedig elszakadunk az önvezetéstől és filozofálunk, akkor szvsz az egész emberiség fejlődése kb. a tanuláson múlik. A fél életünk megy rá mire valakiből mérnök/orvos, de akár szakmunkás stb... lesz az előző generációhoz képet. Plusz a viselkedés/szocializálódás is ugyanilyen tanulási folyamat.
Nyilván erre az embernek szüksége van, de sokkal hatékonyabb lenne, ha a tudományos részt nem onnan folytatná a köv gen 20 év tanulás után ahol az előző abbahagyta. Sarkosan a háborúkat, történelemismétlés is kb. innen ered... nagyon lassan és nehezen sikerül beépíteni dolgokat. Nincsenek sárkányok, a tüzet nem az istenek küldik, a gőzgépet nem kell szétverni és az orvosság is jobb, mint a ráolvasás... -
sb
veterán
Ez emberi tényező. Nem az a lényeg, hogy hol jellemzőbb és hol nem.
A gép nem hazudik és trükközik alapesetben.Nálunk szembe jönnek az úton. Máshol meg hazudnak az atombalesetről, megint máshol nép fele helyesen (mivel megválasztották) azt aki szerint nincs globális felmelegedés (tehát szerintük sincs).
A rendszert passzívan nem értőkkel és aktívan nem érteni akarókkal van tele a világ.
-
Kaiku
senior tag
Nem hiszem el! Csak azért higgyem el mert Te mondod? Nem akarok olyan lenni mint Te és elmondani, hogy bizony a világon kevés olyan helyen voltam ahol az autó vezetők ennyire okádnak a szabályokra és nincsenek is rákényszerítve a betártásra. Én elfogadom, bár nem értek egyett a gondolkodásoddal!
Jól mondod, alapesetben! Miért gondolod, hogy a MI nem fog magától csalni és trükközni? Miért gondolod, hogy a fejlesztők vagy az üzemeltetők nem akarnak az előnyösebb helyzetért trükközni?
Azért mert valaki nem ért veled egyet még nem azt jeleni, hogy nem érti a dolgokat!
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- MacBook Pro M1MAX 64gb ram 1TB SSD Áfás
- Konzolok karbantartása - hűtőpaszta csere - takarítás (minden 10. karbantartás INGYENES)
- Samsung Galaxy S22 5G 128GB, Kártyafüggetlen, 1 Év Garanciával
- AKCIÓ! GAMER PC - RTX 3060Ti - i5 10400F/11400F - 16GB DDR4 - 500GB Nvme SSD - 500W 80+
- GAMER PC - GTX 1060 6GB - i5 10400F/11400F - 16GB RAM - 120- 480GB SSD - 500GB HDD