Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • Feketelaszlo

    senior tag

    Olyan nincs, hogy valamit venni drága, de bérelni kifizetődő*. Hosszú távon a bérlő a bérleti díjban épp a vételi díjat fogja kifizetni a bérbeadónak (legyen az a gyártó, lízingcég vagy más szolgáltató), plusz az még némi plusz költséget is felszámol saját hasznaként. Mennél rugalmasabb a bérleti konstrukció, annál magasabbat.
    Olyan lehet, hogy valakinek nem éri meg a teljes rendelkezésre állási időt/kapacitást lekötni, mert az évi 365 napból csak 30-on használja az adott eszközt, de akkor már most sem érdemes a vásárláson gondolkoznia, ezzel a döntéssel felesleges az önvezető autókra várni.

    *Legalábbis tartósan - rövid távon ha a bérlésre megnő a kereslet és azt a kínálati oldal nem tudja kielégíteni akkor lehet, hogy felmegy az ára a vásárlással szemben - lásd pl. lakáspiac, de ez idővel korrigálódik.

  • Feketelaszlo

    senior tag

    Azért azt nem árt hozzá tenni, hogy a tanulási görbére való vak támaszkodás még egyetlen technológiát sem vitt előrébb. Nagyon sok olyan tudományterület van, ahol egyáltalán nem, vagy nem olyan mértékben csökkentek a gyártási és üzemeltetési költségek, mint azt anno sok optimista gondolta - űrutazni, tengerfenékre merülni vagy nagy sebességű vasutat építeni például nem lett annyival olcsóbb, mint számítási teljesítményt vásárolni.
    Meg hát a közlekedés amúgy is olyan terület, ahol a gyártók úgy táncolnak, ahogy a szabályozó fütyül: a '90-es évek óta a biztonsági és környezetvédelmi követelmények például teljesen kioltották a közlekedési szektor árcsökkenését, sőt, reál áron még kicsit drágább is lett a legtöbb jármű. Sok olyan cég van, amely önvezetéssel ámít, de inkább csak mozgókép alapú "öntájékozódó" rendszert fejleszt a járműveibe - őket nem biztos, hogy meg fogja tűrni a szektor, rajtuk kívül én meg nem látom azt az utat, hogy miképp lesz rövid időn belül gazdaságos lvl 5 önvezetés. De kívánom, hogy neked legyen igazad.

  • Feketelaszlo

    senior tag

    A számítási teljesítmény és program fejlődési lehetőségeit nem tudom és nem is akarom elvitatni, én a környezeti érzékelés miatt vagyok inkább szkeptikus. Minden külső tényezőre lehet egy szenzort hozzáadni a rendszerhez és mindig mindenből lehet eggyel pontosabbat, érzékenyebbet, nagyobb felbontásút. Ha ezt sokáig játsszuk, akkor eljutunk arra a pontra, hogy be kell lássuk: a közlekedési infrastruktúra túlságosan nyitott rendszer ahhoz, hogy ezt a végtelenségig lehessen csinálni, aminek véleményem szerint két ellenszere van:
    1) elkezdjük azt kívülről behatárolni: autópálya minőségű utakat fektetünk mindenhova, ami értelemszerűen ugyanúgy költségnövelő tényező, csak a másik oldalról (lásd R76, ami csak egy első lépcső), vagy
    2) belátjuk, hogy az önvezető autó mégsem lesz soha teljesen önvezető és minden évben ki lehet adni eggyel okosabbat egy kicsivel drágábban. Ez mondjuk a marketingesek számára igazi aranykor beköszöntét jelentené, de én ezért még kevésbé rajongok, mint az 1) megoldási lehetőségért, mert igazából a fejlesztési oldalon meg fogyasztói oldalon állóknak is hosszú távon rossz szájízt fog okozni.

Hozzászólok Aktív témák