Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • Cassi

    aktív tag

    "hanem a járművet üzemeltető vállalkozásnak"

    Nekik sem éri meg és a közeljövőben nem is nagyon fogja megérni. Egy buszsofőr nagyságrendekkel olcsóbb, mint egy őt kiváltani tudó önvezető rendszer. Hasonlóan a robotizációhoz, ami csak néhány esetben éri meg. Az évtized ikonikus, drága termékét, az iPhone-t továbbra is kínai biorobotok rakják össze, mert nem éri meg robotosítani. A járműmegosztó szolgáltatások nagy része veszteséges, rövidesen ki fognak nyiffanni. Még a MOL Bubi is képes volt arra a bravúrra, hogy 100+ millió forint éves veszteséget hozzon össze.

  • Feketelaszlo

    senior tag

    Azért azt nem árt hozzá tenni, hogy a tanulási görbére való vak támaszkodás még egyetlen technológiát sem vitt előrébb. Nagyon sok olyan tudományterület van, ahol egyáltalán nem, vagy nem olyan mértékben csökkentek a gyártási és üzemeltetési költségek, mint azt anno sok optimista gondolta - űrutazni, tengerfenékre merülni vagy nagy sebességű vasutat építeni például nem lett annyival olcsóbb, mint számítási teljesítményt vásárolni.
    Meg hát a közlekedés amúgy is olyan terület, ahol a gyártók úgy táncolnak, ahogy a szabályozó fütyül: a '90-es évek óta a biztonsági és környezetvédelmi követelmények például teljesen kioltották a közlekedési szektor árcsökkenését, sőt, reál áron még kicsit drágább is lett a legtöbb jármű. Sok olyan cég van, amely önvezetéssel ámít, de inkább csak mozgókép alapú "öntájékozódó" rendszert fejleszt a járműveibe - őket nem biztos, hogy meg fogja tűrni a szektor, rajtuk kívül én meg nem látom azt az utat, hogy miképp lesz rövid időn belül gazdaságos lvl 5 önvezetés. De kívánom, hogy neked legyen igazad.

  • Feketelaszlo

    senior tag

    A számítási teljesítmény és program fejlődési lehetőségeit nem tudom és nem is akarom elvitatni, én a környezeti érzékelés miatt vagyok inkább szkeptikus. Minden külső tényezőre lehet egy szenzort hozzáadni a rendszerhez és mindig mindenből lehet eggyel pontosabbat, érzékenyebbet, nagyobb felbontásút. Ha ezt sokáig játsszuk, akkor eljutunk arra a pontra, hogy be kell lássuk: a közlekedési infrastruktúra túlságosan nyitott rendszer ahhoz, hogy ezt a végtelenségig lehessen csinálni, aminek véleményem szerint két ellenszere van:
    1) elkezdjük azt kívülről behatárolni: autópálya minőségű utakat fektetünk mindenhova, ami értelemszerűen ugyanúgy költségnövelő tényező, csak a másik oldalról (lásd R76, ami csak egy első lépcső), vagy
    2) belátjuk, hogy az önvezető autó mégsem lesz soha teljesen önvezető és minden évben ki lehet adni eggyel okosabbat egy kicsivel drágábban. Ez mondjuk a marketingesek számára igazi aranykor beköszöntét jelentené, de én ezért még kevésbé rajongok, mint az 1) megoldási lehetőségért, mert igazából a fejlesztési oldalon meg fogyasztói oldalon állóknak is hosszú távon rossz szájízt fog okozni.

  • gt87

    lelkes újonc

    "A nagy dobás az, hogy a két csúcs között nagyon sok jármű használható fel és nem állnak kb. 8 órát egy parkolóban." - és ki használná? Merthogy napközben munkaidőben azokon kívül akiknek a munkája kívánja az utazást, vagy per pill nem dolgoznak nem nagyon utazgatnak. Reggel 9 és délután 4 között sokkal kisebb a közlekedésre az igény, mint csúcsidőben. Ha csúcsidőre méreteznek ilyen rendszereket, akkor valahol állni fognak a járművek. Ha pedig nem a csúcsidőre méretezik a darabszámot, akkor a csúcsidőben nem fog jutni (ez pedig a saját tulajdon felé tereli a usereket).

  • Reggie0

    nagyúr

    Ha ugy fognak kinezni az autok belulrol mint a bkv, akkor teljesen ertheto, hogy nem berelne.

    [ Szerkesztve ]

  • gt87

    lelkes újonc

    No de tudod amikor azzal reklámozzák ezeket a megoldásokat, hogy használatuk azért jobb, mert nem állnak használaton kívül a járművek, akkor kicsit hiteltelenné teszi a dolgot az, ha ebbe belegondolunk.

    Külön jó, hogy említetted, hogy ott ahol dolgozol használnának ilyeneket. Remek, csak tudod a városi forgalom napközbeni eloszlása még mindig azt mutatja, hogy a csúcsidőkön kívül sokkal kevesebb igény van az utazásra, ami ennek az egész bérlős rendszernek az értelmét kérdőjelezi meg (arról meg ne is beszéljünk, hogy pl este 10 és reggel 5 között meg a járművek 90+ %-a állna, szóval nehéz lenne kivitelezni azt az álmot, hogy az ilyen bérlős autók kihasználtsága majdnem 100% legyen - mint ahogy a propaganda írja).

    Parkolási sérülések :) szerintem nem ez a legnagyobb probléma. De ja megoldhatja (bár mondjuk amilyen bénán tud parkolni egy parkolósegédes autó, ki tudja).

  • Keem1

    addikt

    Én is abszolút e mellett vagyok. De okafogyott, ha az egymással kommunikáló és maximálisan együttműködő autók közé akár csak egy humanoid is bekerül. Borul a pengeélen táncoló rendszer.

    Hozzátenném, amúgy imádok vezetni, nehezen mondok le az élményről, de ami ma az utakon van... minden, csak nem élmény.

    [ Szerkesztve ]

    Samsung Galaxy S10 | Nexus 7 (2013) | Dropbox reg: https://goo.gl/6rOnTn | OneDrive reg: https://goo.gl/7VH7RU ... Mindketten +500 MB-ot kapunk. Te is, én is. | Revolut: +3000 Ft neked is, nekem is http://bit.ly/2PgWzrG

  • Tetsuo

    aktív tag

    Mit nem adnék azért, hogy ne kelljen vezetnem! :) Ha csak ez változna, jóval nagyobb szabadságom lenne.

    Azt valószínűsíthetjük, hogy ha Nugaton, illetve a fejlett országokban el is terjed az önvezetés, a kevésbé fejlettekben és pláne a harmadik világban még hosszú évtizedekig nem lesz olyan szinten az egész.
    Tehát a megjelenés után x idő, míg Nyugaton elterjed, majd mondjuk Kelet-Európában is lecserélik már az autókat, és csak ez után köteleznék a gyártókat, aminek lenne egy újabb kifutása és akkor majd sportpályákon és egzotikus nyaralásokon tudunk majd magunk autót vezetni, ha akarunk.

  • btprg

    tag

    Igazából felesleges is ezen filozofálni, mert ez a "kizárólag önvezető autók" dolog ugyanolyan utópia, mint a világbéke, meg a tökéletes kommunizmus.

    SOHA nem lesz olyan, hogy a tanyavilágban élők, értelmes várostól messze lévő kis falvak lakóit teljesen megfosszák a közlekedés lehetőségétől. Márpedig ez az utópia ezt jelentené, mert ezeken a helyeken egy állandóan internetre kötött, mindenfelé kommunikáló, ember által vezethetetlen, nem mellesleg méregdrága jármű totálisan használhatatlan lenne. És senkinek nem érné meg kifizetni az ennek megvalósításának feltételeit akkor se, ha valami csoda folytán megvalósítható lenne.

    A versenypályázó dumákra: képzeljétek azt, hogy betiltják a biciklit. Mert az út kizárólag közlekedésre való, nem ilyen agyatlan, minden között cikázó, kiszámíthatatlan lényeknek. Menjenek a gyökerek biciklizni egy pályára körbe-körbe, ha annyira akarnak. Na pontosan ennyire helyettesítené a versenypálya is a normális autós utazást.

    "Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

  • Keem1

    addikt

    Hát eddig még mindig volt új ideológia, egyik se tartott örökké. Különben most is feudalizmus lenne. Előbb utóbb a kapitalizmus is megszűnik, az embereket nem lehet örökké kizsákmányolni, eddig többször is bebizonyosodott a történelem folyamán.

    Samsung Galaxy S10 | Nexus 7 (2013) | Dropbox reg: https://goo.gl/6rOnTn | OneDrive reg: https://goo.gl/7VH7RU ... Mindketten +500 MB-ot kapunk. Te is, én is. | Revolut: +3000 Ft neked is, nekem is http://bit.ly/2PgWzrG

  • tha_answer

    tag

    ? ott a szmajli a vegen. ha felteszed magadnak a kerdest, akkor tudod Te is ,hogy nem, nem oldottak meg. Tehat ha a piacra bizzuk ezt is, mintahogy a kollega javasolja, akkor...

  • tha_answer

    tag

    igen, alapvetoen a kisakksis autok varosban, minden msahova belsoegesu espervagy hibrid, de nem plugin.
    de latjuk, h a jozan esz utopiaban nem megy.

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    Autópályán még a hibrid motoroknak sincs előnye.

    De, a jól megkonstruált hibrid sokkal kevesebbet eszik pályán is... [link]

  • arnyekxxx

    addikt

    ennél sokkal egyszerűbb véletlenszerűen kisorsolni milyen sorrenben kapják meg az elsőbbséget.

  • Cassi

    aktív tag

    ? Milyen rendszer osztogatná a prioritást? Nem létezik ilyen jelenleg. Hatalmas változás lenne a KRESZ-ben, ha valamilyen komolyabb technikai irányítórendszerre épülnének a szabályok. A mostani szabályok faék egyszerűségűek, még lovaskocsira is vonatkoznak.

  • arnyekxxx

    addikt

    Szóval ugy gondolod, hogy akinek több pénze van annak járjon mindenhol az elsőbbség és ez ráadásul hasznos is. Remélem komolyan gondolod mert viccnek durva. Egyébként szerinted hány mp-et egy átlagos utazáson mr Sürgősdolgomvan a megvásárolt előnnyel? Te naponta hányszor kerülsz kölcsönösudvariassági szituációba?

    És mi van akkor ha két megvásároltelőnyös találozik?

  • DraXoN

    őstag

    hivatásos szervek esetén (mentő, tűzoltó, rendőr), még OK, a prioritás, de csak azért elengedni a csülökképűt, mert több mindent tudna a tejbe aprítani? ... inkább vallok utóbbi esetén kommunista eszméket és legyen "egyenlő" a dolog (amennyire lehetséges).. még is ki kapná a "plusz pénzt"? a hivatalnokok miből a közemberek semmit se látnának (a korrupció erős melegágya lenne ez)..
    maradjuk az "egyenlő" viszonyoknál.
    Esetleg "különlegesen kiosztott engedélyt" tudnék elképzelni amit a mentők, vagy rendőrök tudnának kiosztani egy-egy járműnek ha bizonyítottan valami oka van neki (mondjuk egy rosszul levő embert szállít, de gyorsabb így mint elküldeni a mentőt, vagy vissza... így egy úttal megoldható lehet a kórházba jutás)..

    a "csülökképűek" meg maradjanak kussban, és ne felejtsék el pótolni az indexfolyadékot, mert gyakran kifogy nekik (meg azoknak akik csak annak akarnak látszani a 10-20 éves romjaikkal)...

    Gyakorlatilag egy ilyen prioritásos holmi erősebben növelné a szegregációt a gazdag és szegény között.

    The human head cannot turn 360 degrees... || FX8320; Rx470; 16GB; 240GB; 2x1TB || LG v20@4100mAh

  • DraXoN

    őstag

    Nem akartam volna, de sajnos kell, mert az az egyetlen ami tudja szabályozni a területet.
    És bár hivatalosan nem létezik szegregáció a jelenlegi társadalomban, a gyakorlatban nagyon is létezik országunkban is (nem kell ahhoz ázsia vagy afrika "vadabb" részeire menni).. de ez "nyugaton" is jelen van.

    Attól függetlenül nem hiszem, hogy bármelyik létező eszmény jó lenne.. a legjobb ha a dolgok "szabadon történhetnek".. de "fejre kéne koppintani" ha még se jó az irány ... azt ott vagyunk akkor meg, hogy "mégse szabad" ... és ki felügyelne? hisz annak is vannak "nézetei"...a végén még 50 év múlva lesz ország ahol kihasználják a sci-fikben felmerült "MI felügyeli a társadalmat" (mert hogy tényleg egyenlőséget akarnának egyesek.. mások csak azt mondják azt akarnak, de ha megkapják "sírnak", hogy nem veszik őket figyelembe)... de kib*b*szott messzire kerültem a témától (be is fejeztem ezen vonalat)...

    A lényeg:
    Nem hiszem, hogy "megvásárol jogok" jó dolgok lennének arra, hogy X-et előreengedjük. Nem szabad ilyen rendszer csinálni.
    Szolgálati szervek, "tömeg közlekedés" (elsődlegesen buszok? .. ha lesz még létjoguk, majd "egyéni" bérlések előrejutása), majd személyi forgalom ...
    De egy probléma van az egész rendszerre.
    HA nem helyileg szerveződik a forgalom, hanem minden "távolról koordinált", akkor erősen optimalizálható a forgalom.. Az emberek szokásaival tervezni is lehet, akár "értesíthet" az autó majd mikor kellene indulni. "kicsi útoptimalizálás"-> (itt egy kicsit gyorsabban, ott kicsit lassabban haladni, és meg se kell sehol állni, a forgalom "nem áll be dugóba").

    Eleve a dugók azért alakulnak ki mert az emberek nem képesek koordináltan együtt mozogni .. a gép ami összehangolt, képes.. így nézve a vita csak abból áll, hogy létezzen-e olyan, hogy valaki vásárol extra prioritást.. de szerintem a társadalom többsége (szerintem) ezt erősen leszavazná (de attól még titokban bekerülhet a rendszerbe.. amíg újra, és újra ki nem derül és vetetik ki újra és újra).

    The human head cannot turn 360 degrees... || FX8320; Rx470; 16GB; 240GB; 2x1TB || LG v20@4100mAh

Hozzászólok Aktív témák