Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
sztanozs
veterán
Én azt hittem eddig, hogy annál jobb, minnél
délebbreközelebb az egyenlítőhöz van egy kilövőállomás - ennek a kiválasztásánál láthatólag ez mégsem volt szempont. Egy hozzáértő el tudna igazítani?[ Szerkesztve ]
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
lev258
veterán
Nem igazán találtam hozzá háttér információkat, honnan jött az ötlet és mennyire lesz jövedelmező.
Hátrányként mindenképp írják, hogy eléggé északra van és a brit időjárás sem éppen híres az engedélyezett fellövéshez szükséges körülményekről.
Állítólag vannak olyan Föld körüli pályák, amikre egyszerűbb ráállítani a műholdakat, ha innen indítják. Meg olyan tervek is vannak, hogy űrhajósképzőt is indítanának később.
Említik azt is, hogy a brit űripar megszenvedi a brexit-et és ezzel a lépéssel is próbálják stabilizálni és erősíteni. Kérdés, milyen sikerrel.Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
félisten
A Napszinkron pálya (észak-dél) esetén jó lenne. Az egyenlítő főleg a Geostacionárius (GEO/GTO) pályánál előny.
De egyébként nemrég jött a Virgin Galactic, hogy lehet tárgyalnak a skót űrkikötő igénybe vétele terén.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
t72killer
titán
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
Na, akkor kicsit bővebben, most már nem telefonról.
Először is mindig az a kérdés, hogy milyen pályára akarsz valamit állítani. Tök jól hangzik, hogy egy rakéta X kg hasznos terhet képes 200km magas LEO pályára állítani, de legalább ennyire fontos, hogy milyen pályaszögre és milyen földrajzi szélességről. 0°-os, vagyis egyenlítői pályára értelemszerűen az egyenlítőről a legoptimálisabb indítani. No és ha te 52°-os pályaszögre akarsz állítani, az ISS-re valamit? Akkor a rakétának északnak kell tartania, és bizonyos szintig "ellendolgoznia" az egyenlítői szélesség perdületi energiájának, ami amúgy hasznos volna.
Nem túl jó ábra, de hirtelen ezt találtam:
Ezen különféle dőlésszögű pályákat lehet látni. Érdemes megfigyelni, hogy az adott pályák a Föld mely szélességi fokáig mennek "fel". Értelemszerűen az egyenlítő felett keringő műhold sose fogja a sarkkört meglátni...
Most lépjünk egyet vissza, ha van egy adott szélességi körön lévő indítóállásod, és elindítasz keletre a Föld perdületét maximálisan kihasználó rakétát, akkor a szélességi körnek megfelelő dőlésszögű pályára állítod.
Bajkonur például a 45°-os északin van, Cape Canaveral a 28°-os északin. Akkor miért 52°-os pályaszögön volt a Szaljut, Mir vagy az ISS? Mert ez volt az ideális középút a Szovjetunió és aztán Oroszország területi lefedettsége és a rakéta ideális teherbírása között. Anno még a Vosztok-1 is ezért meg 65°-os pályán - hogy minél több időt töltsön el a Szovjetunió felett. Az amerikaiak a Mercury és Gemini űrhajóknál nem szórakoztak ezzel, mert egy csomó hajóról és földi bázisról követhették őket, így aztán 25-32°-os pályákra álltak ezek az űrhajók. Az első űrsikló út meg például 40°-osra...
A lenti ábra jól mutatja, hogy a különbség nem sok (0,4%), csak ne feledjük el, hogy kb. minden kg feljuttatásához nagyjából 250-500kg kell. Tehát úgy néz ki, hogy ha egy adott rakéta az egyenlítőn mondjuk 10 tonnát tud felvinni 0°-os pályára, akkor Bajkonurból 0°-osra már csak nagyjából 8 tonnát fog tudni. Hozzávetőleges érték, de érthető, hogy miért akarták az EuroSoyuz programot tető alá hozni, hogy az egyenlítő mellől lehessen Szojuz rakétát indítani....
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
félisten
Próbálom képekkel jobban illusztrálni:
Ezen az látszik, hogy adott dőlésszög esetén mekkora terület felét halad el az űrjármű. A 28° ugye Cape Canaveral esete, az 52° pedig az ISS.
Tök jó, akkor a skótok mit akarnak...
Nos nézzük meg ezt a képet:
Ez a polár pálya, észak-dél felé. Mivel a Föld elforog alatta, a pályán haladva elhalad az egész bolygó felszíne felett. Ezért népszerű a kémműholdak terén, vagy a Föld-megfigyelő (pl. Meteorológia műholdak) esetén.
Ennek egy speciális változata a Napszinkron pálya, melynél mindig adott napszakban halad el a műhold az adott terület felett.
Nos ilyen palyáknál igenis van értelme egy ilyen északi indító állásnak...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
bambano
titán
[link] már rég megoldották.
első indításnak ez se rosszabb, mint a spacex...Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Depression
veterán
"a Highlands and Islands Enterprise-t (HIE) bízta meg, a fejlesztésre egyelőre 2,5 millió fontot, mintegy 910 millió forintot biztosítottak." Ez Magyarországon kb. 200m autópálya. A teljes költségvetés pedig kb. 20mrd Forint, ami ~5km-nyi autópálya. Mit is akarnak ennyi pénzből?
Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.
-
BatchMan
senior tag
Azt értem, hogy a lakatlan terület jobb a visszahulló rakéták miatt.
De ott emberek fognak dolgozni, akik nem akarnak órákat utazni a munkahelyükre, és renegeteg mindent kell majd odaszállítani, mégha előszerelik is az egészet valahol.
Az infrastruktúra mentes terület nem igazán olcsó üzemeltetési szempontból. -
félisten
válasz Depression #13 üzenetére
Sacc per kábé ezt megépíteni:
A rakéta, ami innen indulni fog a tervek szerint a brit Orbex Space (és a Lockheed Martin UK) által építendő, max. 180kg-ot Föld körüli pályára állítani képes Prime hordozórakéta lesz, amire nagyjából 30 millió fontot szedtek össze eddig (ebből 5,5 millió fontot állami támogatásból).
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
félisten
A Skócia felvidék és szigetek cég (Highlands and Islands Enterprise) pont azért van a támogatók között, hogy 400 munkahelyet teremtsen Skócia egyik legelmaradottabb térségében (nem lakatlan rész, csak ritkán lakott). Ez kb. olyan, mintha itthon egy Tiszántúli beruházást támogatnának...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-Skylake-
addikt
"A miniszter elmondta, hogy az Egyesült Királyság kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy a világ műholdiparának meghatározó szereplője legyen"
Marmint milyen kivalo adottsagok ? Talaltak egy negyzetkilometert ahol nem lakik senki, ezen kivul ? Szetadom, nagyon jopofak, 910millabol a fuvet le lehet majd vagni nagyjabol, kiloni meg lovoldzhetnek valami fasza csuzlival, mert UK egy raketat szerintem lerajzolni se tudna. Egyszeruen nem ertem a vergodest, mit akar kiloni ? Anno 5 eves voltam, a Praktikerbe akartam vetetni anyamekkel kotelet, hogy ha majd nagy leszek es lesz hajom azzal kotom ki. Hat kb ilyesmi gondolatmenet alapjan "epul" ez az urkikoto. Legjobb tudomasom szerint UK nek annyi koze van az urhoz, hogy ha felnezel akkor ott is van a fejed felett eg.
A threesome ? No thanks. If i wanted to dissapoint 2 people at once I'd gank my bot lane.
-
félisten
válasz -Skylake- #17 üzenetére
Hajdan volt brit hordozórakéta-program, aztán összebútoroztak a németekkel és a franciákkal az Europa program keretében - és ebből lett egy jó nagy fiaskó. Especiel az első fokozatot adó brit rakéta mindig jól működött.
Jelenleg ahol tényezők próbálnak lenni azok a kis méretű nano-műholdak (pl. Cubesat) indítására specializálódott hordozórakéták piaca. E téren nagyjából 2-3 tucat cég próbálkozik jelenleg, az Egyesüt Államoktól kezdve Spanyolországon át Kínáig mindenfelé. A cél az, hogy olcsó műholdakat olcsó rakétákkal indítsanak, mégpedig függetlenül más tehertől. Jelenleg a cubesatok leginkább nagyobb műholdakat indító rakétákra "rideshare" módra kerülhetnek, ezzel kapcsolatos problémákkal (a fő tehertől függ mikor és milyen pályára indulhatnak). Ezen a piacon legelőrébb az amerikai SpaceLab jár, aki már egy tesztindításon túl van. A legnagyobb feltörekvő pedig a Virgin Orbit, amely a Virgin Galactic cég spinoffja lett, és a Virgin Airways egyik kiszuperált Boeing 747-esének szárnya alól fog kis méretű rakétát indítani. Ők eredetileg amerikai működéssel számoltak, de jelenleg érdeklődnek a brit területről való üzemelés felé is.
Ez egyébként a katonaság számára is fontos terület, az USAF kb. 2 évtizede szeretne olyan kis méretű hordozórakétát, amely 1-2-3 napon belül műholdakat juttathat fel a jelenleg általános hónapokkal szemben. Egy háborús helyzetben a lelőtt műholdak pótlása, avagy megfelelő pályára állítandó kommunikációs / kémműholdak indítása igen vonzó lenne a hadsereg számára. Ezt jelenleg csak Kína valósította meg, ők a Hosszú Menetelés 6 rakétát erre kondicionálták, ráadásul gumikerekes alvázra rakták, hogy még fix indítóállásra se legyen szükség, amit háború esetén könnyű lebombázni...
Hogy az Orbex hol van ezen a skálán? Hát jelenleg eléggé alul. Most toboroznak munkaerőt, de egy hajtóműteszten már túl vannak. Alsó hangon is 2-3 év lesz, amíg sikeres indítási kísérletig eljuthatnak. Ez most alapvetően két dologról szól(t). Egyfelől a HIE verheti a mellét, hogy Észak-Skóciában munkahelyeket teremthetnek, az Orbex meg mutogathatja a befektetőknek, hogy hát ők öles lépésekkel haladnak a fejlődés útján, már indítóállásuk is lesz (ami persze még mindig arról szól, hogy adjatok még pénzt, hiszen a SpaceLab több, mint 90 millió dollárt égetett el az első kísérleti indításig, az Orbex meg még fele ennyi pénzt se tud felmutatni...).
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
t72killer
titán
válasz Depression #13 üzenetére
Nem Mészárosék építik.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
BatchMan
senior tag
Volt részem tiszántúli zöldmezős beruházás lebonyolításában. Állam rendesen dotálta, de utáltam reggel nappal szemben lemenni, délután nappal szemben feljönni. lyen vidékre nem szabad csúcstechnológiát deportálni, mert csak import munkaerő tudja fenntartani. Idő, amíg a helyi munkaerő képes ellátni a feladatát, és addig nagyon nagy szívás. Nálunk eltelt öt év, mire kb. helyére zökkent minden.
A kérdés az, hogy tényleg fontos-e egy űrkikötő, vagy csak csinálgatjuk. Teremtünk 400 munkahelyet VAGY fellövünk egy rakétát. Mert egy ilyen helyválasztás mind időben, mind pénzben többletet jelent. És ugye a képzett munkaerő hol áll rendelkezésre? Nem csak árkot kell ásni, ez űrtechnika!
-
t72killer
titán
" amíg a helyi munkaerő képes ellátni a feladatát, és addig nagyon nagy szívás. Nálunk eltelt öt év, mire kb. helyére zökkent minden."
Erről szól a területfejlesztés. Időbe telik, míg a pusztában értelmiségi dolgozók komolyabb GDP-tételt asztalra rakó közösséget építenek, de ha elég befektetés áramlik egy térségbe és elég munkahely keletkezik, akkor nem havi 180EUR-ból tengődő közmunkások fogják az árokpartot vakarászni a sok otthagyott düledező rom előtt, hanem értelmesen megfizetett alkalmazottak gondozzák a kertes házacskáikat - amiről egy nagyvárosi lakos max álmodozhat.
"És ugye a képzett munkaerő hol áll rendelkezésre? " ha adnak értelmes munkát értelmes fizetéssel, holnap költözök tanyára. Sőt, még ma délután... Pedig nem nagyvárosi nyomortelepen lakunk.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Lacc
aktív tag
Vertikalis inditasra igaz ez, meg amit bemasoltak diagrammot es amit Cifu is mondott.
Horizontalis inditasnal ez nem lenyeg ott teljesen masrol van szo, az UK pedig ezt akarjak elsosorban Skociaban. (Lasd Skylon tervek)Vertikalisan a Gravitacios huzo ero ellen dolgozik a jarmu.
Horizontalisan pedig pont ezt a hatast akarjak kikuszobolni, hogy meroleges az inditas a gravitacios vektorra.
(Elobbihez a fejlesztesek olcsobbak, Utobbihoz tobb fejlesztes-kutatas (penz) szukeseges de vannak biztato prototipusok, igy a jovoben gazdasagilag is jobban megeri)@BatchMan: Skocianak nagyon hires a hi-tech es elektronikai ipara, alapbol van eleg humantokejuk hozza. Az UK pedig ugyanugy hieres errol az iparrol, lasd muhold iparjuk
[ Szerkesztve ]
-
BatchMan
senior tag
válasz t72killer #21 üzenetére
Anno bennem volt, hogy a magam kedvére tervezett gyár mellett ottmaradok, leköltözök, de két kölköm pesti általánosba járt éppen. Vannak élethelyzetek, amikor nehezebben mozdul az ember. Megjegyzem a cég egyáltalán nem támogatta volna a váltást, mondván a pesti lakás eladása esetén relatíve úgyis brutális tőkéhez jutok.
Nekem már sokat kell ajánlani ahhoz, hogy mozduljak. Persze ha holnap kirúgnak, másképp látom majd a világot. -
t72killer
titán
Igen, sajnos a vidéki iskolák színvonala sokkal neccesebb lett az elmúlt 20évben. Én anno még egy falucskában jártam általánosba, majd a megyei "jógimibe" utána, de ha most lennék 6éves, nem hiszem, h ugyanezt a pályát be tudnám futni ugyanonnan indulva. Nem csak a lakóbarakkokat, de komplett civilizációt is vinni kell bizonyos helyekre - ez nagyberuházásnál (ld Merci Kecskeméten), ahol ráadásul van némi helyi alap még meg is valósítható, de egy párszáz fős "expedíciós" kiruccanásnál esélytelen. Pl 400 munkásnak nemhogy egy iskolányi gyereke nem lenne, de a mondjuk 300 kapcsolatban élő párjai hol fognak dolgozni?
Utóbbi a legnagyobb gond sztem manapság, az embert csábítják ide-oda a világvégére dolgozni, tetszene is a környezet, aztán megkérdem, asszonynak milyen munkalehetőség van? Erre hímezés-hámozás, háátőő, tessék kapcsolatbalépni a helyi munkaközvetítőkkel*. Távmunka meg csak nyomokban létezik, legtöbbször szarul fizetve, xxi. század ide-vagy-oda
*ez nyugaton is így megy. A családtagnak max akkor segítenek munkát találni, ha nagyonnagy fejes valaki és egy nagyobb cég külön meghívására jön.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
@Batchman: Ez valahol kényszerházasság. A Skótok munkahelyteremtést, fejlesztést akarnak, az Orbex meg azt, hogy minél kevesebb saját pénzből elérjen valamit.
Egyébként ez még a jobbik féle fejlesztés. A briteknél tavaly verte ki a biztit az, amikor ráébredtek, hogy miként működik a piaci világ a nagy megrendeléseknél. Építettek két 65 000 tonnás hordozót (Queen Elizabeth és Prince of Wales), és anno durva kampány ment, hogy Angliában építsék meg őket (az egyik konzorcium Franciaországba vitte volna a végső összeszerelést, mert ott volt megfelelő méretű és megfelelően felszerelt dokk). Persze a hazai ipar, nacionalizmus és a többi. A vége az lett, hogy felszereltek egy megfelelő szárazdokkot - de például az 1000 tonnás portáldarut Kínából vették, mert hát olcsó és jó. Megépült a két hajó, drágán, lassan, sok botránnyal (már elkezdték építeni a QE-t, mikor még mindig azon vitáztak, hogy akkor katapulttal felszerelt hajó legyen F-35C-vel, vagy ugrósáncos, F-35B-vel...). Majd amikor a PoE-t is vízre bocsátották, a hajógyár közölte, hogy szép, akkor most pár ezer embert leépítünk, mert nincs több megrendelés, a portáldarut meghirdették eladásra, mert sose lesz többé kihasználva, és így tovább. A média és a szakszervezetek meg ki voltak akadva, a hajógyár viszont szétette a kezét, hogy mégis mi járt a fejükbe, mi fog történni, ha elkészülnek a hajók?
Alapjában véve ez sem különbözik egy "zöldmezős" fejlesztéstől, "csak" itt rakétaindító-állást építenek...
@Lacc: A Skylon-ról rohadt nagy kuss van, amióta a BAe bevásárolta magát a Reaction Engines cégbe. A saját tippem az, hogy a SABRE hibrid (rakéta-torlósugár) hajtómű a BAe-nak hiperszonikus robotrepülőgépekhez kell, de amúgy ők nem akarnak pénzt adni egy űrrepülőgépre - az drága, és ki tudja mikor térül meg. Egy hiperszonikus rakéta viszont rengeteg téren kihasználható, robotrepülőgépek, levegő-levegő vagy föld-levegő rakéták, stb...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
pengwin
addikt
Skócián belül azért nem tudsz olyan sokat utazni, Aberdeen, Stirling innen azért elérhető távolságban lesz.
Magyarországról nézve persze ez sok, mert nálunk nem szokás ingázni, főleg nem ilyen távolságokat, de a nyugati átlagba simán belefér.
A (vasúti) infrastruktúra hiánya inkább lehet probléma, de ahol a briteknél van jó vasúthálózat, oda nem lehet ilyen létesítményt telepíteni.
Üdv, pengwin
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest