- A Microsoft feltalálta az olcsó AI-t
- Aliexpress tapasztalatok
- AI generálja majd a képeket a Photoshopban
- Már nem az Apple a kínai mobilpiac kedvence
- Hálózati / IP kamera
- A Coca-Cola következő nagy újítása az AI
- 3 évig még biztosan nem rendelhetünk Xiaomi EV-t
- Mobilinternet
- Microsoft Excel topic
- Ubiquiti hálózati eszközök
Új hozzászólás Aktív témák
-
llax
senior tag
A cikkből:
"amikor már átrepülte az Atlanti-óceánt, és Afrika felett elhagyta a Föld légkörét"
Az indítóállástól kb. 200km-re már 100km magasság felett jár legtöbb rakéta... Egy Francia-Guyanából GTO-ra indított cuccnak Afrika felé érve már több 100km magasan kell lennie.
-
azbest
félisten
"Ez a SES-14 esetében nagy eséllyel megoldható, mivel elektromos meghajtással rendelkezik, így szép lassan vissza lehet vezetni a kellő pályára, ám a másik műholdnak hagyományos kémiai hajtóműve van, ezt sokkal nehezebb kezelni, képességei pedig korlátozottak."
Ha jól sejtem ez csak kisebb része a problémának. A nagyobb baj, hogy fogy az üzemanyag. Az üzemanyag pedig az egyik meghatározó tényezője a műhold élettartamának. A kémiainál lehet, hogy pályára tud állni, de azt is beleszámítva, hogy ki is kell majd az élettartam végén tudni menni a pályáról, azaz kell ahhoz is tartalékolni üzemanyagot, ez igencsak odavág a készletnek. A normál üzemi pályakorrekciókhoz pedig majd szintén üzemanyag kell = kevés üzemanyag azt jelenti, hogy jelentősen rövidebb élettartammal számolhatnak (hiába működne, de nem tud a helyén maradni az eredetileg tervezett ideig).
Az elektromos hajtás, ha jól értem azért szerencsésebb, mert az ion hajtóműnek sokkal kevesebb fizikai anyag kell (xenon?). Tehát lényegében sokkal több készlettel rendelkezik. Ez a kezdeti pályamódosítás persze szintén csökkenti az élettartamát, de lehet hogy arányában sokkal kevésbé, mint a kémiai hajtóművesnél.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Azóta látom, hogy az Euronews videóból lett szó szerint idézve ez az Afrika feletti légkör elhagyás. Nem tudom honnét szedhették, miből fordították félre (talán a műholdak leválasztásával keverték?), azt végképp nem tudom, miért lett szó szerint átvéve...
Közben találtam ilyet: [link]
Hogy sikerült Kourouból a kezdeti 5°-ból (adottság) 21°-os pályát összehozni a megcélzott 3° helyett? Nem csoda, ha elvesztették a kapcsolatot a követőállomások...Némi SpaceX:
A Falcon Heavy hajtóműtesztjét teljes sikernek értékelték, kapott pontos startdátumot (02.06., 18:30-21:30). Persze ez még csúszhat, de a rakéta repülésre alkalmasnak lett kikiáltva.
Emellett úgy néz ki, hogy az közelgő indításoknál újra használandó F9FT B3 első fokozatokat már nem akarják visszahozni (kivéve a Heavy boostereit). -
llax
senior tag
Inkább egyéb ok. Ezek már a fokozatok második útjai lesznek, a F9FT Block3-tól többet nem is várnak el. Az "eldobást" már tavaly elkezdték (Iridium-4). Sok helyet foglal egy rakéta No meg szállítani is kellene (SpaceX módra: közúton).
A várhatóan jan.30.-án induló SES-16 esetén bőven visszahozhatnák az 1. fokozatot, de nem tervezik. GTO-ra indul, 4t a tömege, ez még vastagon beleférne a reusable módba.
Van még egy indítás (feb.10.), amihez "sima" FT változatot (~B3) használnának ott korábban találkoztam olyannal, hogy expendable módban akarják használni (tömeg nem indokolná).Mivel a leszállást a tömeg egyik esetben sem akadályozná, szerintem olyan lesz ez, mint az Iridium-4 esetén volt: Végigcsinálják a teljes leszállási programot (adatgyűjtés...minden bit számít), csak lábakat nem szerelnek fel és hajót nem küldenek alá.
Aztán eldobják a következőt is (de az már Block4), azt viszont már a tömeg miatt, de ott még nincs infó arról, hogy a új vagy újrahasznosított fokozat lesz (akár új is lehet, ha ere fizetett be a megrendelő).
-
nagyúr
llax megválaszolta nagyjából, de a lényeg az, hogy ezek a fokozatok nem igazán alkalmasak arra, hogy sokszor repüljenek. Ezek az útkeresés időszakában születtek, tehát feltehetően inkább csak tapasztalatszerzés volt a cél velük, nem erre akarják építeni a hosszú távú üzleti modelt az újrafelhasznált fokozatokkal. Arra Block IV. és Block V. szolgál, de az előbbi még csak most kezdett el repülni, utóbbi pedig még sose repült, és persze az lesz (majd) a cél, hogy Texasból indíthassák őket, így "csak" a nyugati parton kell oda-vissza szállítani őket, és nem keresztül az országon (Kalifornia-Texas-Florida...)...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Tigerclaw
nagyúr
Az az elektromos hajtómű hogy működik?
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
llax
senior tag
Plazmahajtómű címszó alatt keresd a választ. Az ionhajtómű "rokona", csak az ionhajtómű elektrosztatikus úton gyorsítja az ionokat, addig a plazmahajtómű elektromágneses úton teszi ezt.
GEO műholdaknál egyre gyakoribb az alkalmazása, olyannyira, hogy az legtöbb modern "busz" (amolyan műhold "előgyártmány", PC-s hasonlattal: barebone) már valamilyen elektromos hajtást használ.