Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
#56573440
törölt tag
ideális esetben én is saját, lezárt sávban tudnám elképzelni ezeket a kocsikat. amin nem megy át gyalogos, más autó, így csökkenthető a követési táv az önvezető autók között, nincsenek olyan helyzetek amikkel mondjuk a forgalomban kell megküzdjön a vezérlés alapvetően jóformán teljesen fölöslegesen.
de erre még amerikában se lenne hely, nem hogy európában
-
szbende
csendes tag
válasz
Cathfaern #26 üzenetére
>Komolyan azt gondoljátok, hogy ott ül pár száz mérnök,
>köztük autóipari, informatikai, felteszem bevonnak a
>fejlesztésbe hivatásos sofőröket is, és ezek közül
>senkinek nem jut eszébe, hogy ezeket a helyzeteket is le
>kéne tudni kezelni?Ez úgy szokott történni, hogy a mérnökök leírják, hogy az az automata vezetés funkció milyen körülmények között nem működik. Pl.
- hó/jég/avar/víz van az úton
- váratlanul megváltozik az nyomvonal, vagy kátyús lesz az út
- meghibásodik a gps rendszer
- valaki lemond az elsőbbségről
- rendőr irányítja a forgalmat
- úgy kell helyezkedni, hogy a mentő minél gyorsabban tovább tudjon haladniA marketingesek megkérdezik, ezeknek mennyi ezeknek az esélye Kaliforniában? <1%
Jaj az kerekítve 0, akkor készen vagyunk.Persze lehet azt mondani, hogy ilyen esetekben majd átveszi az ember az irányítást,
csak az ember éppen nem lesz vezetőképes állapotban, vagy a nagy kényelmében már elfelejtett vezetni,
vagy éppen otthon hagyta a leszedhető kormányt.Én azt nem értem az automata vezetést miért nem a síneken csinálják meg és vezetik be először.
Menjen rá a google/tesla autója a sínre aztán ott vezessen automatán. Persze a vasút irányítási rendszert is fel kell készíteni ezekre, ami biztos rengetegbe kerül.Valahogy mindig az az érzésem, hogy ha ezeket a többi autó közé engedik,
akkor azzal a többi autóst évtizedekig béta tesztelésre kényszerítik. -
laszlohu
addikt
Úgy értettem, hogy úgy is meg lehet adni, hogy egy adott gps koordinátán
egy adott útszakaszon pl. 6 sáv van, hogy az adatbázis megfelelő rubrikájába 6 - ost írnak, és nem részletezik tovább
meg úgy is, hogy a sávok középvonalát egyenként felveszik a
térkép adatbázisba( Okosautók szempontjából ez a legfontosabb tényező ) -
laszlohu
addikt
Látom képben vagy,
akkor viszont lenne egy kérdésem,
vajon az igo térképében meg lehet adva, pl. egy 4 sávos autóútnál a sávok középvonala, stb.?Mondjuk Beckernél már láttam olyat, hogy kirajzolja, hogy az út hány sávos.
Az végülis interpoláció, vagy a tényleges sávhatárok is ott vannak, illetve belerögzítve a térkép állományba?
-
laszlohu
addikt
A Tomtom cég is készül az
"okos"autók startjára, úgy, ahogy a Google is , és stb.
Németországban megcsinálták az autópályák ÚtDNS - ét 24000 km - en :ilyen és ehhez hasonló projektek kellenének Magyarországra is,
így pl. az egész úthálózat ( nem csak az autópályák )
Útdns - ét kéne megcsinálni ( ha már meg nem csinálták ),
hogy ne csak a szenzoraikra legyenek hagyatkozva az
okosautók, hanem a sávhatárokra, stb. magyarul az ÚtDNS - re,
így nem csak a szenzorok által érzékelt kevés távolságot látják át,
hanem az aktuális koordinátától távol levő objektumok helyzetét
(sávok, stb ) -
bambano
titán
válasz
Cathfaern #26 üzenetére
komolyan azt hiszed, hogy ott ül párszáz mérnök, és fel fogja tudni készíteni a rendszert az összes hülyeségre, amit a júzerek képesek kitalálni?
pont nem hivatásos sofőröket kellene bevonni, mert azok tankönyv szerint viselkednek, hanem plázacicákat és hasonló pejoratív kategóriákba besoroltakat, mert ők fogják megmutatni a szoftver hibáit.
-
#56573440
törölt tag
"Attól függ mitől van a kékhalál. Ha hibás a driver akkor igen, egy ember mondta meg, hogy a kivételt hogy kezelje.
De persze a HW hiba is kivétel kezelés."
japp. mert mondjuk az, hogy üzemben, megállóban, két oldali ajtónyitás ne fordulhasson elő az ilyen extrém igény amit így extrém nehéz lekezelni. gondolom
ahogy az is, hogy a rendszer redundáns legyen, és ha valami gond van az elsődleges vezérléssel vagy tényleg bármi történik, akkor egy másodlagos rendszerrel eljussál a következő megállóba. érted két megálló között bármi történhet. bármi. ha lángol a kerék akkor is el kéne érjen egy megállóba és kinyissa az ajtót.
"Amúgy ha van pontosabb leírás arról, hogy miért állt meg az adott szerelvény, akkor arra tök kíváncsi lennék pontosan mi történt."
eddig azt találgatták hogy áramszünet vagy a jármű meghibásodása. az egyikhez villanász, a másikhoz szervizes kell. ehhez képest vezetővel orvosolták a problémát, ami a szememben mindkét opciót kizárja.
-
vicze
félisten
válasz
#56573440 #25 üzenetére
Attól függ mitől van a kékhalál. Ha hibás a driver akkor igen, egy ember mondta meg, hogy a kivételt hogy kezelje.
De persze a HW hiba is kivétel kezelés.
Amúgy ha van pontosabb leírás arról, hogy miért állt meg az adott szerelvény, akkor arra tök kíváncsi lennék pontosan mi történt.
-
Cathfaern
nagyúr
válasz
Crafter32 #24 üzenetére
"Nekem még mindig az a alapvető bajom, hogy egy baleset bekövetkezte után, hogyan viselkedik a rendszer. Mi van ha műszaki probléma van útközben? Egyszerű defekttel vagy fék problémával hogyan áll majd meg az autó?"
Majdnem minden önvezetős hír alatt felmerül ez ilyen-olyan formában. Komolyan azt gondoljátok, hogy ott ül pár száz mérnök, köztük autóipari, informatikai, felteszem bevonnak a fejlesztésbe hivatásos sofőröket is, és ezek közül senkinek nem jut eszébe, hogy ezeket a helyzeteket is le kéne tudni kezelni?"Mi van ha baleset történt, de nem az önvézető autó a hibás?"
Ugyanaz, mint ha ember vezetné az autót, nem értem ez hol probléma. -
#56573440
törölt tag
"valamikor márciusban volt az autómata műszaki tesztej, ami után engedélyezték. "
ahogy a típusengedélyt is kisebb külső nyomásra adták meg, ha bontották volna a szerződést az egész, eleve csúszó projekt tovább görög, és talán még ma se menne a 4-es. akkor új közbeszerzés kiírás jelentkezés, elbírálás, stb sallangok, legalább 1 év de inkább 2 amire az összes kérdést, támadást lezongorázzák. az új nyertes megkapja a típusengedélyeket, stb, az még idő, a projektet meg zárni kellett eu-s források és a politikai nyomás miatt (nem volt mindegy ki ül a főváros élén amikor indul a metró ugye)
"hogy az eset inkább véleteln egybesesés, ami pont szar időben jött"
ugye te se gondolod komolyan hogy véletlenül be szabad szoruljon egy szerelvény az alagútba úgy, hogy ahhoz egy vezetőt kell leküldeni mert távolról se lehet indulásra bírni... kétszer... ezek azok a dolgok, amik a kritikus hibák közé sorolhatóak, és egyáltalán nem engedhetőek meg. szerintem
"sőt mivel a gép azt csinálja amit mondanak neki"
ezt a mondatot alkalmazni fogom a következő partner kékhalálos, befagyásos, stb jelentésénél. de mehet memória vagy alaplap hibára is ahogy látom. miért mondtad a gépnek hogy pusztuljon el a memóriája? így már nem garis...
-
Crafter32
őstag
válasz
#06658560 #16 üzenetére
YouTube -on rengeteg ilyen videót látni. Elsősorban kamionokkal. Gondolom a hatalmas távolságok és sofőr terhelése miatt lenne neki jövője. És ha már egy 40 tonnás szerelvényt tudnak irányítani, akkor egy Fiat Pandát sem lesz nehéz.
Nekem még mindig az a alapvető bajom, hogy egy baleset bekövetkezte után, hogyan viselkedik a rendszer. Mi van ha műszaki probléma van útközben? Egyszerű defekttel vagy fék problémával hogyan áll majd meg az autó? Mi van ha baleset történt, de nem az önvézető autó a hibás? Úgy gondolom ezekre nincsen felkészülve senki és rengeteg ember hal majd meg miatta. 1-2 éven belül sem fog ott állni. Én inkább beülök egy kalapos sofőr mellé aki 120-as Skodát hajt, mint egy magától működő villanyfülkébe. -
Nem vagyok egy mai gyerek , de én imádok vezetni
A kaland kedvéért kipróbálnám de nálam nem volna nyerő . -
lysgb
tag
részemről meg legyen csak kötelező. rengeten olyan autós van akinek nem lenne szabad vezetnie, még ha szeret is. ne vedd magadra. és minél több az ilyen autó, annál kevesebb a "magányos" hiszen ezekbe nem nagy kunszt megoldani, hogy kommunikáljanak egymással, gpsel, útinfókat szedjék stb így jóval hatékonyabbá válhat a közlekedés, mint ahogy most történik.
-
vicze
félisten
válasz
#56573440 #13 üzenetére
Igazából most akkor kit akartál igazolni, mert belazavarodtam.
valamikor márciusban volt az autómata műszaki tesztej, ami után engedélyezték. Onnatól elég sok élest teszt lehettt, de már az átadások is omdták, hogy a vezető túl sokat nem csinál.
Nem azt bizonygatom, hogy ez biztosn jól működik, és nem a közberzésen csaltak el egy csomót, hanem, hogy az eset inkább véleteln egybesesés, ami pont szar időben jött. Ha ezután 1éveig probléma nélkül megy akkor is ezt fogja mindenki megjegyezni. Azt meg hogy pontosan mi volt a probléma lehet sose tudjuk meg, akár emberi muasztás is lehetett, sőt mivel a gép azt csinálja amit mondanak neki így valamenynire nyilván neked van igazad, hogy valamit rosszul csináltak, csak a kéréds marad, hogy melyik ponton.
-
bambano
titán
amiket te soroltál, azok csak nagyon minimálisan vagy semennyire sem autonóm önvezetés. az adaptív tempomat annyi, hogy lát egy nagy vasdarabot előtted, fékez, eltűnik, gyorsít. az automata parkolás se nagyon önvezetés, mert csak egy-két alapvető helyzetet kezel le.
az igazi nagy kérdés, hogy beöntessz egy pixelhalmazt a procinak, és meg tudja-e mondani, hogy Józsibácsi elég részeg-e már, hogy eléd essen.
-
#56573440
törölt tag
"Az ugye azért megvan, hogy igencsak régóta automata nem szombat óta megy"
azt tudod hogy a hármas vonalán 90 óta az orosz technika is így megy csak van egy felügyelője? jó a vezető zár meg nyit ajtót, de annyi. ott kis túlfutás meg vészfékezés, meg túl hamar áll meg és társai vannak, de emlékeim szerint nem ragadt be szerelvény negyed órára az alagútba...
ennek a vezérlésnek a nagyapja fut a kettesen, ott képes volt két oldalon nyitni az ajtót a megállóban pl... az újaknál a próbák alatt a biztonsági berendezések se voltak rendben ahogy a fékek se, ahogy nem véletlen hogy nem kapott típusengedélyt se első körben, ahogy pengélen táncoltak és szinte szerződésbontás lett a vége ezek miatt...
"csak eddig volt egy "vezető" is aki gyakorlatban semmit se csinált azonkívül, hogy egyik végéből a másikba sétált a végállomáson?"
tuti hogy eddig a "teszt" időszakban semmit nem csinált? egyik se? tuti?
"Illetve remélem azt is tudod, hogy mennyi minden is megy automatán a valóságban, mivel ember nem is lenne képes irányítani, esetleg a kontroll illúziója van még itt ott."
egy utasszállító gép is le tudna szállni pilóta nélkül is. ehhez képest már bocsánat de faék egy ilyen rendszer. főleg az kéne legyen egy világviszonylatban ekkora cégtől.
UnA
az megvan hogy kicsiny hazánkban olyan hogy _köz_ beszerzés nem fordult elő az elmúlt 50 évben ? nem értem a kérdést...mi köze egy lenyálazott beszerzésnek egy olyan eszközhöz amivel már az előtt tonnányi nyűg volt mielőtt gyártásba kerül? mondjuk így leírva tippem sincs
-
Retekegér
MODERÁTOR
A vezetés definíciója pedig az idő múlásával új értelmet nyer. A legtöbb autóipari fejlesztés meglátásom szerint az önvezető autók irányába is mutathat a puszta kényelmi funkciókon felül. Lásd automata váltó, sávtartó automatika, adaptív tempomat, önmagukat leparkoló autók stb., ráadásul sok ezek közül már az alapfelszereltség része.
Én is szeretek vezetni, de azért mondjuk egy szervó nélküli járgányt nem szívesen vállalnék be. -
vicze
félisten
Az ugye azért megvan, hogy igencsak régóta automata nem szombat óta megy, csak eddig volt egy "vezető" is aki gyakorlatban semmit se csinált azonkívül, hogy egyik végéből a másikba sétált a végállomáson?
Illetve remélem azt is tudod, hogy mennyi minden is megy automatán a valóságban, mivel ember nem is lenne képes irányítani, esetleg a kontroll illúziója van még itt ott. -
jerry311
nagyúr
Minden ilyen cikk alatt annyi hülyeség van, mintha az éppen aktuális cikk lenne az első, ami önvezető autókról szól. Mintha a google autói nem közlekedtek volna már ~2M km-t, úgy hogy a robotpilóta egyszer sem okozott balesetet és akkor a többi gyártó tesztautóiról még nem is esett szó...
-
Out
addikt
Már 20 éve várom ezt az önvezető autót, remélem megérem, hogy legyen egy nekem is
-
#56573440
törölt tag
azé' azt is meg lehet ám csinálni korrektül, nem hungarisztánban lennénk ha nem 10 nap után rohadt volna le az első szerelvény, szombaton robotpilótának meg 3 nap se kellett hogy az utasok időbeosztását átszabja. én meg se lepődtem, igazából első napra tettem volna hogy összehal. ez így megy nálunk. usákoknál remélem kicsit komolyabban ráfekszenek a témára, mert személy szerint roppantul élvezném ha nem nekem kéne esetenként hetente pár ezer km-et tolni a pályán, az a kidobott idő tökéletes definíciója lett számomra vagy 5 éve...
-
bambano
titán
ilyenkor örülök, hogy a 4-es metrónak nincs szintbeli kereszteződése közutakkal...
-
Crafter32
őstag
Félelmetes. Hogyan kerülik majd el a baleseteket vagy a balesetek után, hogyan fog mérlegelni hová csapódjon az autó?
Új hozzászólás Aktív témák
it A belső tesztek kissé tovább tartottak, mint számították, de októbertől valószínűleg már nem csak a Google autóit lehet látni Kalifornia útjain.
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T495 - AMD Ryzen PRO 5 I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Gari!
- ÁRGARANCIA! Épített KomPhone i5 13400F 32/64GB RAM RX 7700 XT 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Nvidia Quadro K2200 4GB GDDR5 PCi-e videokártya 2xDP, 1xDVI
- AKCIÓ! MSI B450 R5 5500 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2060 Super 8GB GDDR6 Rampage Shiva Zalman 500W
- AKCIÓ! MSI B450 R5 5500 16GB DDR4 512GB SSD RTX 2070 8GB GDDR6 Rampage Shiva Zalman 500W
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest