Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaUser

    addikt

    válasz macko20 #7 üzenetére

    Igen a kulcs ez: ezek az autók átlagos időjárásban hibátlanul mennek ,de szélsőségesben /jégeső,ónos-eső,hózápor ,felhő szakadás ahol nem látszanak a felfestések/ hogyan teljesítenek

    Gyakorlatban sehogy. Nem véletlenül a google is napos helyeken nyomul és ők maguk is nyilatkozták, hogy esőben egyelőre súlyos bukta van. De ne menjünk messzire, ködben és erős esőben is bukta szinte az összes szenzor. Önvezetés tényleg autonom módon itt szvsz sohasem lesz, mert nem is lehet.

    Ami előrehaladás van, hogy pl. már elérhetőek kompakt, kocsiba láthatatlanul berakható lidar rendszerek, amikkel nagyon fejlett, de korántsem autonom rendszerek létrehozhatóak. Ugyanis nincs az a rendszer, ami pl. sárral bevert autónál, borítva öt centi hóval, hósesésbe, sózott, latyakos úton működne.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Cathfaern #18 üzenetére

    Jelenleg nincs olyan szenzor a láthatáron ami a fenti peremfeltételek mellett működne. Sensor fusion-nel szenvedünk, de egy sima Volvo city safety is messze van ám a 100%-tól, de még a 99%-tól is és az egy nagyon specifikus rendszer. Pl. egy sima önálló beparkolást nem tudunk ma 100%-osan megoldani, pedig gyök kettővel mész, stb. Egyszerűen a szenzorok bezavarodnak bizonyos esetben.

    Volt szerencsém két hete egy T betűs autógyártónak prezentálni a szenzoraink jeleit, mert kitalálták, hogy csinálnak gyorsan bizonyos peremfeltételek között önvezető autót, mert hát ugye ma ez a menő. A szenzorjeleket látva letettek erről és úgy gondolták, hogy inkább átvennék a mi kész rendszerünket, ami csak egy sima blind spot monitoring cucc kb. 90%-os hatékonysággal. :U

    kelly416: Én is úgy látom, hogy ez lehet a megoldás. Volvo csinálja is és Honda-nak is van rá projectje.

    dabadab: Nem vicc, ez a valóság. Az embernél van egy évmilliók alatt kifejlődött optikai rendszer, hozzá egy szintén eddig fejlesztett feldolgozó egységgel. Mi ott tartunk, hogy van pár szenzorunk, amik bizonyos peremfeltétel mellett működnek jól, máskor nem. A gond az, hogy a működés tartományok között nagy az átfedés. A google nem rég volt kénytelen visszakozni, hogy nem lesz önvezető autó, ahol nem jók az időjárási körölmények, mert egyszerűen a szenzorok nem látnak jól.
    Példának ott vannak a lézer vezérelt bombák, azok is úgy indultak, hogy 100%-ban találnak, aztán csak kiderült, hogy a valóság azért egészen más.

    Porthoszx: Hmm, tegyük fel, hogy napi kb. 500.000 ember kacsázik az úton, napi átlagban két halálesetet okozva. Tegyük fel, hogy minden egyes ember 100-szor fékez és a halálesetek csak ebből vannak. Ez azt jelenti, hogy 50 millió esetben kétszer fékeznek nagyon-nagyon későn. Na most a világ bármely cége összetenné a két kezét, ha le tudna rakni az asztalra egy olyan emergency brake system-et ami ilyen hibaaránnyal dolgozik közúton, bármilyen időjárási körülmény között. Lásd pl. merci bemutató, de nálunk a fejlesztőközpontban is gyakran csapják el a bábút. :U

    Ezeken a gondokon csak úgy lehet javítani, ha a rendszer tanul, ebbe az irányba megy egyébként az egész ipar. A cél az, hogy a szenzorok által adott jeleket továbbítsák a fejlesztőknek, akik után a mainál végtelenszer több és valós teszteseten finomíthatják az algoritmusokat. De hogy ebből is mikor lesz olyan hibaarány, mint az embernél, anélkül, hogy vonatozássá fajulna a közúti közlekedés, hát nagyon sokára.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Ghoosty #58 üzenetére

    Nem a vészfékezés a lényeg, hanem az emergeny brake system ma az egyetlen, ami érdemben beavatkozik a vezetésbe a piacon kapható járművekben. (Illetve vannak bizonyos sávtartást korrigáló cuccok, de ott felelősséget nem vállalnak a gyártók legjobb tudomásom szerint egyiknél sem.) Na most ezek a rendszerek vészfékezésnél 100-ból x-szer hibáznak. Ugyanígy hibáznának sima fékezésnél is, mert vészfékezésnél sem az a gond, hogy nem tudják a "pedált nyomni", hanem, hogy a szenzoroktól jövő jelek alapján nem tudják értelmezni a körülményeket helyesen.

    kopidoo: Privi ment.

    [ Szerkesztve ]

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz kopidoo #60 üzenetére

    Hello!

    A kérdésedre a válasz: Bosch ECB.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Ghoosty #66 üzenetére

    A google kocsi 700k mérföldet tett meg kiváló időben. Csak hogy érzékeltessem a difit: a szenzorainknak megfelelő időjárási körülmények között gyakorlatilag hibamentesen működnek. Essen le egy heves eső és gyakorlatilag megvakulunk. A lidar ebből a szempontból sokkal jobb, de a tökéletestől nagyon-nagyon messze van ám az is. :U Egy sima kamera, ultrahang, infra meg kismillió esetben bezavarodik. De pl. a radaros rendszerek is meghülyülnek sokszor. :U

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • MaUser

    addikt

    válasz Ghoosty #68 üzenetére

    A gond nem ez. A gond az, hogy bármilyen rendszer úgy működik ma, hogy jó időben van egy közel tökéletes rendszered (vö. google hol tesztel csak és kizárólag) még a rendszernek nem megfelelő időben gyak. hit and miss szinte az egész. Te szeretnél egy olyan kocsit, ami mondjuk heves esőben, hóban, ultrahangos, infra, stb. zavarás esetén simán megáll az út szélén mert nem tud magától közlekedni? Én nagyon nem. A google autó pedig most ez tudná. Nem véletlenül jelentették be, hogy esőben és havas úton nem tudnak közlekedni.

    Szóval szenzor oldalról a következő a gond: rakhatsz egy 50-60.000$-os lidart a kocsi tetejére, ami nem érzékeli megfelelően az útegyenetlenségeket, közelre rosszul lát, temporal object-et bezavarják (hóbucka, stb.) mivel nem tudja felismerni, stb. Ezt csinálja a google. A kocsi mehet tökéletes úton, a tökéletes időben, az űberlassú megengedett sebességgel rendelkező, széles, kanyaroktól mentes amerikai utakon. Ha már útegyenetlenséget akarsz detektálni, akkor kell stereo camera (lásd új merci s class), ha közelre akarsz látni, akkor kell infra és/vagy us. Ha közeledő tárgyak sebességét akarod mérni, akkor radar egyszerűbb, stb. A végén van egy 100-200e$ értékű szenzorrendszered amihez egy emberi agy bonyolultságú rendszert kéne kifejleszteni közel. Ráadásul hogy ne legyen ronda a kocsi, a lidar-t már négy sarokra kell elrejteni, ami újabb problémákat hoz.

    Amivel most a gyártók próbálkoznak, hogy ráengedik az ilyen autókat az utakra és rengeteg adatot begyűjtve gépi tanulássál, erős adatbányászati alapokkal próbálnak tanítható algoritmusokat csinálni és betanítani. A végén ebből majd lesz egy olyan algoritmus ami jó időben a tanított utakon egész jó lesz, máshol meg majd zötyög 10-zel, hogy ne legyen baj. Pont úgy ahogy a mostani google autó ismeretlen körülmények között. :U

    ddekany: Ez alapvető közlekedésszervezési kérdés. Nézd meg pl. egy kifejezetten targikus közlekedésszervezésű Bp.-en, ahol egy német közepes városra jellemző autóforgalom van, naponta vannak gigadugók. Majd vesd össze mondjuk egy ffm-mel, ahol értelmesen elvezetnek 10x annyi autót. :U Itthon megy a sírás a dugók miatt, amikor nincs zöldhullám a körúton és a hungárián, nincsenek buszblök a kivezető, bevezető utakon, nincs értelmes elkerülő, csak egy 70km-es fél "körgyűrű, "stb. Ha ezt a három dolgot javítanák, azonnal kb. kétszeresére nőne a város áteresztő képessége. Aztán még sem csinálják. Lehet gondolkozni, hogy miért. :U A 2000-es években még szerepelt a városrendezési tervekben egy harmadik gyűrő a hungárián kívül, ami részben elkészült, de abbahagyták. Helyette inkább lett értelmetlen négyes metró, amiről minden tanulmány bizonyította, hogy hülyeség és a rá szánt pénzt sokkal értelmesebb dolgokra kéne költeni. Fidesz/mszp aztán együttesen a project mögé állt, Kladost gyorsan kirücskölve és extra pénzeket fizetve inkább. :U Mert ugye fidesz is csak addig ellenezte a négyest amíg nem ők kapták érte a lóvét. Tarlós III. kerületi ténykedése után mondjuk ez eléggé várható volt. :U

    Dare2Live: Ahogy fentebb írták, az emberi szemnél gyakorlatilag egy két filléres kamera is jobb ma már, egyszerűen az agyat kéne mögé rakni, gyakorlatilag MI-t alkotva. Egy infra szenzort nem tudsz úgy javítani, hogy ne lássan egy infra zavarforrást. Azt a vezérlésnek kell megtanulnia.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

Új hozzászólás Aktív témák