Hirdetés

Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • Pioneer

    aktív tag

    Nem! Ez egy fizetett hirdetés az LG reklámozására... :))

    PROFESSZIONÁLIS Delid / Re-lid LGA 1155, 1150, 1151 / v.2, 2066 Procikhoz. Link: https://hardverapro.hu/apro/professzionalis_delid__re-lid_lga_1155_1150_1151_garantalt/friss.html

  • Tigerclaw

    veterán

    A legtöbb ember így is szakbarbár lesz felnőtt korára, akin lehet nevetni az "okosabb vagy mint egy ötödikes/negyedikes?" jellegű TV show-kban, vagy az amerikában szokásos kérdezzük meg az utca emberét valami egyszerű dologról. Persze a többség röhög az áldozatokon, de valószínűleg ő se szerepelne jobban.

    Ez jól mutatja, hogy milyen "hatékony" az oktatási rendszer. A felelésig, dolgozatig, vizsgáig, érettségiig megjegyzi amennyire tudja, aztán az agy kidobálja, learchiválja olyan mélységbe a felesleget, ahonnan max. egy hipnoterapeuta szedi ki.

    Ja és persze nem csak a mérnök szakbarbár, aki nem tudja elmondani fejből a Walesi Bárdokat, vagy nem jár színházba, múzeumba, hanem az is aki az utóbbikat tudja, de nem ért az alapvető pénzügyekhez, vagy minden apró dologhoz is szakembert kell hívnia, mert nem tud beverni egy szöget, vagy nem tudja merre kell becsavarni egy csavar, vagy hogy mi a különbség ha egy képet vagy egy polcot akar felszerelni a falra. Szóval a legtöbb ember szakbarbár, csak az egyik autót tud szerelni, a másik meg a 20.-ik századi angol költészetben jártas.

    Sajnos mindkettőnek a fejébe tizensok éven keresztűl olyan tudást próbálnak a fejébe tölteni, ami nem érdekli, nincs hozzá affinitása, tehetsége...ami sosem marad meg benne, ráadásul nem olyan szakmában fog dolgozni, ahol gyakorolni fogja ezeket. Évről évre specializálódik. Az irodalomtanár, a matek vagy történelemtanár is nagyrészt azért penge a saját tárgyában, mert azt csinálta, csinálja egész életében. Szakbarbár lesz belőle is.

    Be kell látnunk, hogy ha túl sokáig tart felzárkóznia a következő generációnak egy aktuális tudásszinthez, akkor meg fog állni, le fog lassulni a fejlődés, hacsak nem igazodunk ehhez egy teljes oktatási reformmal. Azt is mondhatjuk hogy igen, szakbarbárokra van szükségünk, de kb. olimpiai bajnok szinten. Aktuális példa, hogy milyen jól jönne ha hamarabb találnák meg az új vírus ellenszerét, de azoknak a többsége akik ezzel foglalkoznak, kénytelen volt életének a legfogékonyabb, legtermékenyebb idejének nagy részét olyan reál és humán tárgyak tanulásával töltenie, aminek semmi haszna nem volt a jelenlegi gyógyszerkutató, molekuláris biológus, genetikus, akármi szakmáját tekintve. Elvesztegette az idejét.

    Az alapokat adják le az általános iskolában, és attól kezdve komolyan szűkítsék a tantárgyak listáját, fókuszálják a választott szakma felé. A mai érettségire semmi szükség.

    Igen, lesz olyan aki később másik pályára megy, de a többség jobban jár és a társadalom is sokkal jobban jár. Inkább legyen rengeteg olimpiai bajnok szintű szakbarbár, aki előbbre görgeti az a bizonyos kereket, mint egy rengeteg olyan akik csak utazik a keréken, mert bár rengeteget próbáltak tanítani neki, nem igazán lett eredménye. Arányában eleve több magasan képzett kutatóra, tudósra lenne szükség, a mai szinttől.

    Egyébként attól nem lesz senki sem antiszociális, bezárkózó olvasatlan barlanglakó, mert valamilyen területnek a specialistája lesz. A legtöbb softskillt nem tanárok adják át.

    A humán terület és különösen a művészetek szerintem már régóta nagyon rossz irányba mentek el. Azt becsülik csak ami régi, aki halott. Lehetsz ugyanolyan tehetséges mint Leonardo, vagy Picasso, vagy bárki random festő, költő, író, szobrász, zenész, jó eséllyel kutyába se vesznek azok mellett. Persze ez főleg azért van így mert azt tartják értékesnek amiből csak egy van, amit nem lehet megismételni, mert már nem él a művész. Az élő értéktelen, a halott az értékes. Ebben mi az emberi? Vagy pl. ki a műveltebb? Aki elolvasott 1000 könyvet mai íróktól, vagy az aki ugyanennyit elolvasott középkori íróktól? Mitől lesz értékesebb Homérosz Odüsszeia-ja, mint Rejtő Jenő Lángoló Légiója, vagy Stendhal Vörös és feketéje, Dumas Három Testőrjétől? Mitől és mikor leszel műveltebb ha x könyvet olvasol y helyett, vagy verses kötetet olvasol, regény helyett? Minek kell osztályozni ha kultúráról, művészetről van szó? Ez szubjektív terület, egyéni ízlés kérdése. Mindenkinek más tetszik, vagy ugyanaz de más okból. Ez nem reál tudomány, nincs helye számoknak meg mértékegységeknek.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    veterán

    " mit gondolsz, miért kell gépészmérnököknek is valamilyen szintű programozás, elektrotechnika tudás is a suli végére?..." Ez még pont az ami belefér, de tanítanak nekik meg egyetemen is rengeteg tölteléktantárgyat, mert pl. arra van oktató. Gyakorlatilag nincs olyan szintje az oktatásnak ahol ne lenne túl sok tölteléktantárgy. Szerintem általános iskoláig kellene "mindent is" oktatni, azután nagyon komolyan specializálni a választott szakhoz. Ezek mellé lehetne tenni olyan softskill tantárgyakat, amiből nem kell vizsgázni, de be kell járni kötelezően az órákra. Egyetemi szinten is működhetne ugyanez. Kötelező tantárgyak, választható tantárgyak és ilyen szintén választható nem osztályzott tantárgyak.

    Nem arra kell felépíteni egy oktatási rendszert hogy mi lesz azokkal akik rossz pályát választottak és később alkalmatlanok pályaváltásra. Ez olyan mintha a tanmenet tempóját az osztály leggyengébb tanulójához igazítanák.

    Szerintem az álalános iskolának motivációt kell adnia, módszertant a tanuláshoz, rendszerességet, fegyelmezettséget és széles körű reál és humán oktatást. Emellett akár évente elvégzett tehetség kutatást kell tartani, persze nem Megasztárra gondolok, hanem arra hogy keressék közösen az utat a diáknak.

    A középiskolában már jórészt szakmai tárgyakat kellene leadni. Nem vagyok híve a gimnáziumoknak, ahol szakma nélkül és gyakran továbbtanulás nélkül esnek ki a diákok a valóságba. Tanuljon mindenki szakmát. Ott lehetőség van jellemzően váltásra másik szakra, másik iskolára, ha nem jött be a pályaválasztás. Kötelező szakmai tárgyak, fakultatív tárgyak és némi softskill tantárgy osztályozás nélkül.

    A felsőoktatás kb. ugyanez csak még komolyabb fókusz a szakmára.

    Igen, nehéz korán felismerni kinek mihez van affinitása és érdeklődése, de ennek felismerésén lehet dolgozni. Persze gyakran közbeszól a gazdasági realitás, mert nem egyformán fizetik a különböző szakmákat és ez kikerülhetetlen eleme a választásnak, legalábbis nálunk.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

Hozzászólok Aktív témák