• RexpecT

    PH! addikt

    Csak átfutottam,ha lesz időm elolvasom.Köszönjük a cikket :K .

    ----------------------------------------------Heisenberg----------------------------------------------

  • tkazmer

    PH! addikt

    Örvendetes, bár az elvárhatónál lassabb ütemben bővül a digitális ügyintézés Magyarországon is.
    azért alakul ez, jó ideje (ha jól rémlik, két és fél éve) pl. az ügyvédek nem nagyon tudnának elektronikus aláírás nélkül dolgozni

    [ Szerkesztve ]

    úgy tervezték, hogy kibirjon egy atomtámadást is. De nekünk komolyabb fegyvereink vannak, mint pl Béla bá, a földmunkagépkezelő

  • stevve

    PH! nagyúr

    Nem csak ők. Önkormányzatoknak, államigazgatási intézményeknek is már-már szinte elengedhetetlen. Van, ahol már egyenesen kötelező. Csináltam pár rendszert már, ahol alapkövetelmény volt az aláírási funkció pl.: expediáláskor. :K

  • e=mc²

    őstag

    Pezintezeteknel is kotelezo mar, jelenteseiket pszaf fele ezzel leadni pl.

    Ambulimax Provider

  • gerilee

    senior tag

    Régóta érdekel a téma. Köszi, hogy ilyen jól összefoglaltátok, várom a következő részt. :)

    Hülyékkel vitatkozni olyan, mint egy galmbbal sakkozni. Feldönti a bábukat, rász*rik a táblára, majd boldogan ugrál, hogy ő nyert...

  • Pheadar

    kvázi-tag

    Már alig várom, hogy megértsem hogyan működik (mármint az én szempontomból, persze a technológiát is érdekes ismerni) és mire használhatom (:

    Meg kellene próbálni boldognak lenni. Ha másért nem, legalább a példa kedvéért.

  • Ariadne

    őstag

    No igen, az ügyvédek számára nagyon hasznos. Csak így lehetséges, hogy korábban egy nap, ma már gyakorlatilag egy óra alatt bejegyezhető egy új cég. Viszont a rendszerekkel rengeteg gond volt és van is...
    A gyakorlati használata viszont elég hátborzongató, az ügyvédek többségénél a titkárnő vagy kisebb irodákban az éppen kéznél lévő ügyvédjelölt szokta használni az ügyvéd elektronikus aláírását a dokumentumokon. :DDD

    [ Szerkesztve ]

    "In mountain biking, there is no destination - just a bike, a rider, and a place to ride" (The Collective:Roam)

  • VIC20

    őstag

    "Az elektronikus aláírás letagadhatatlan – feltéve, hogy titkos kulcsunkat nem szerzik meg"

    Ez egy szép, nagy, önellentmondó marhaság. Főleg a bekezdés elejével párba állítva (ott ugye arról van szó, hogy mennyivel jobb a hagyományos papíralapúnál). Pedig ebből is az derül ki, hogy - természetesen - éppen úgy vissza lehet élni vele.

    [ Szerkesztve ]

  • VIC20

    őstag

    No, és egyvalami kimaradt ebből a szép felsorolásból: menyi is az élettartama ezeknek?

    Hagyományos, papíralapú aláírásnál a kérdés felvetése is értelmetlen: nyilvánvalóan amíg világ a világ, illetve amíg fizikailag megvan maga a dokumentum.

    Ellenben mi a helyzet a digitálissal? Ennek van egy érvényességi ideje. És ez bizony nem csak azt jelenti, hogy ennek a lejárta után nem tud a birtokosa újabb dokumentumokat aláírni. Nem. Azt jelenti, hogy a lejárat után az összes addig aláírt dokumentum hitelességét sem tanúsítja már a hitelesítés-szolgáltató! Hipp-hopp, egyik napról a másikra minden addig hitelesnek tekintett aláírt dokumentum hitelessége megszűnik!

    Hát ez a nagy szívás, kérem szépen!

    Persze áthidalható ez a probléma: kérhet az ember újabb (és már biztosan erősebb) kulcsot a szolgáltatótól, aztán szépen aláírogathatja újra az összes eddigi, ki tudja mennyi dokumentumát, dehát ez egyrészt rengeteg idő és plusz munka. De ez talán automatizálható, ha ügyes az ember, és megvan minden addig aláírt dokumentuma. Persze amiket elküldött, azokra ez nem érvényes, hiába van meg nála is egy példány.

    Másrészt pedig örökösen egy szolgáltatóhoz kell kötődni, és fizetni, mint a katonatiszt. A hagyományos aláírás ingyenes.

    Ez az ellentét - ha a digitálisat teszik kötelezővé - szerintem már alkotmányjogi kérdéseket is felvet.

  • Egon

    PH! nagyúr

    Nem feltétlenül. Mi is jól megvagyunk nélküle (bár időnként jól jönne). Van helyette Hivatali Kapu (ami ugye Ügyfélkapura épül).
    Attól (is) függ az e-aláírás szükségessége az államigazgatásban, hogy milyen szolgáltatási szinten intéznek ügyeket elektronikusan.

    Master of Magic forever!

  • stevve

    PH! nagyúr

    Elég nehéz visszaélni az elektronikus aláírással. Az eset, amit a szerző leírt, nagyjából elképzelhetetlen alapesetben, de tény, van esélye, még ha olyan minimális is, mint hogy egy zongora a fejedre esik az utcán. :)

    "menyi is az élettartama ezeknek?"

    Igen, lejár, sőt, van, amit 24 órán belül ellenőrizni is kell. Sajnos emögött egyfelől érdekek (pénz) is áll, mert ugye minden megnézés, felülhitelesítés pénzbe kerül, másrészt viszont logikus, hiszen az informatikában nem pontosan úgy tekintünk az időre, mint a papír alapú ügyintézés során. Ha van egy elektronikusan aláírt határozat és azt elküldöd valakinek, azért attól még nem kell újra küldeni neki egy példányt, ha lejár. Van lehetőség arra, hogy az expediált dokumentumok ne veszítsék el a hitelességüket és nem kell minden addigit újra előkaparni és aláírni.

    Az alkotmányjogi kérdést nem értem. Fizetőssé tették (nyerészkedésből), van rá törvény, ami hatályos, így az alkotmányosság jelenleg nem kérdés, bár való igaz, a helyzet változhat.

    Egon:
    Ezért is írtam, hogy "Van, ahol már egyenesen kötelező. ". A PSZÁF és mondjuk az okmányiroda nyilván nem ugyanaz a kategória, mert eleve az ügyfélkör is más, ez igaz. :K

    [ Szerkesztve ]

  • VIC20

    őstag

    "Csak így lehetséges, hogy korábban egy nap, ma már gyakorlatilag egy óra alatt bejegyezhető egy új cég. Viszont a rendszerekkel rengeteg gond volt és van is..."

    Ez tény, tényleg van vele gond, nemcsak az ügyfelek részéről, mert a cégbírók is sokat panaszkodnak.

    De én mást kérdezek. Van bármi jelentősége ennek az egy napos, egy órás bejegyzési időnek? Mármint ha azt vesszük alapul, hogy egy céget olyasmire alapítanak, amilyen célra azt kell? Tehát felelősségteljes, hosszútávú gazdasági tevékenységre. Nem tudom elképzelni, mi másra lenne fontos ez a villámgyors bejegyzés, ha nem ügyeskedésre.

  • VIC20

    őstag

    "még ha olyan minimális is, mint hogy egy zongora a fejedre esik az utcán"

    Nem hinném, hogy ilyen bagatell lenne ennek a veszélye. (Nem a feltörésére gondoltam, hanem a megszerzésére.)

    "Van lehetőség arra, hogy az expediált dokumentumok ne veszítsék el a hitelességüket és nem kell minden addigit újra előkaparni és aláírni."

    Hogyan?

    "Az alkotmányjogi kérdést nem értem. Fizetőssé tették (nyerészkedésből), van rá törvény, ami hatályos, így az alkotmányosság jelenleg nem kérdés"

    Bocs, de azt hiszem, ehhez nem annyira értesz. Más a legalitás és más az alkotmányosság, az Alkotmánynak való megfelelés kérdése. (Hoztak azért pár törvényt az elmúlt években, teljesen szabályosan, aztán mégis megsemmisítette azokat az Alkotmánybíróság.)

    Az alkotmányjogi problémával kapcsolatos pár szempont:

    - Szerintem jó, hogy vannak ilyen eszközök, amelyek megkönnyítik az ügyintézést, kellenek is ezek. De mindig lehetővé kellene tenni a hagyományos utat is. Lehet, hogy az ezt választó ügyfél elesik egy csomó előnytől (pl. gyorsaság), de lehetővé kell tenni.

    - Bármikor bekövetkezhet a a technikai rendszer üzemzavara vagy akár összeomlása. Jó, persze, tudom, zongora, meg minden, de akkor is. Túl nagy súlyú ez a zongo... illetve ez a probléma ahhoz, hogy félvállról vegyük. Garanciális biztosíték, hogy egy okirat - eredeti példányának - elolvasásához ne legyen szükség segédeszközre, elég legyen hozzá az emberi szem. Tehát lehet róla csinálni digitális másolatot, alá is lehet írni digitálisan, de mindig legyen egy eredeti, ami kézzelfogható és szemmel elolvasható.

    -Ehhez kapcsolódóan: az aláírás a legszemélyesebb dolgok egyike. Kicsit fura, hogy digitálisan igazából nem is én írok alá, hanem egy szolgáltató ír alá - jobb esetben - a nevemben.

    -Mi az, amit meg lehet követelni az állampógártól? Írni-olvasni tudást mindenképpen, hiszen ezért van kötelező oktatás. Na de számítógép-használatot már bajosabb. Azt, hogy valaki rendelkezzen is számítógéppel, tehát megvegye, aztán fizesse az internet-elérést, meg a hitelesítés-szolgáltatót, azt már pláne nem.

    Vagyis: lehet nyerészkedni, meg törvényeket hozni ennek érdekében, de a jogbiztonság, és a joghoz való hozzáférés állampolgári joga továbbra is alkotmányos alapelv.

    (És persze mondom mindezt én, aki napi szinten használom az elektronikus aláírást, mert muszáj...;)

    [ Szerkesztve ]

  • stevve

    PH! nagyúr

    Ja, én azt hittem a fizetős részére gondolsz alkotmányosság címszó alatt. Én nem abba az irányba mentem, hogy ez személyes adat a hsz-ed alapján, ezért nem értettem, mire mondod. Egyébként gondolj csak az adóbevallásra. Azt is kötelezik, hogy programmal töltse ki a nép - persze az teljesen más, csak a kötelezésre gondolok itt.

    "Vagyis: lehet nyerészkedni, meg törvényeket hozni ennek érdekében, de a jogbiztonság, és a joghoz való hozzáférés állampolgári joga továbbra is alkotmányos alapelv."

    És szép álom is... sajnos. Az a törvény él manapság, amit elfogadnak, nem az, ami megfelel mindennek.Innentől az már más kérdés, hogy utólag támadható-e vagy sem.

    Hogyan lehet meghosszabbítani az aláírás érvényességét? Archiválással, időbélyeggel. Vannak szolgáltatások, amik pont a régen készült, aláírt állományok hitelességének megőrzésére szolgálnak - archiválás szolgáltató. elég fájó pont lenne, ha nem lenne ilyen. :)

    [ Szerkesztve ]

  • fledgling42

    újonc

    Nagyon érdekes, hiánypótló cikk! Mindenféleképpen szeretnék látni folytatás(oka)t, mind technológia, mind egyéb szempontokból (például a VIC20 által felvetett problémákat is kitárgyalhatnátok).

  • VIC20

    őstag

    Persze, tudom, tudom: tényleg vágyálom lehet sok minden. De azért ne feledjük, hogy pl. az AB nagyon sok területen, nagyon sok kérdésben azért nem fogalt állást, mert nem kérdezték, nem hívták fel a figyelmét beadvánnyal. És természetesen akik ebben a testületben ülnek, azok, hát, finoman szólva nem műszaki beállítottságúak, tehát saját maguktól nem biztos, hogy felfigyelnének ilyesmire.

    De meglátásom szerint ahogy az idő halad, és ez a technika terjed, egyre inkább érik az idő a digitális kor első AB-határozatainak megszületéséhez. Ezek jelölik majd ki a lehetőségeket, a mozgásteret.

    Tudom, tudom 2. :) Tudom, én is archiválás-szolgáltatóval dolgozom. De ez is csak x évig garantálja az aláírás hitelességét. Ha ez letelik, akkor fuccs az egésznek, időbélyeggel együtt avagy anélkül. (Az időbélyeg is az aláíráshoz kapcsolódik, ugye.)

    Összegezve: egy kicsit más-más dologról beszélünk.

    Tény, hogy pl. hivataloknál jól (is) működhet ez a rendszer, és az aláírások megújítása is megoldható.

    Én azonban a magánszféra, az átlagember felől közelítettem. (A bevezetést megelőző oktatásokon már digitális aláírással érkező ügyfeleket vizionáltak az előadók...) Ezen a területen viszont - én legalábbis - nem tudom elképzelni a problémamentes és aggálytalan működést.

  • FalRafel

    újonc

    Az aláírások / titkosítások nagyon jók bizonyos esetekben, de hogy állami szinten kötelezővé tenni, az teljességgel adabszurd. Esetleg opcionálisan beve(ze)thető.

    Ezek a dolgok a lejárati dátumokkal pontosan arra szűkítik a felhasználási területét a gyakorlatban, mint amire egyébként is használjuk : pl.: egy banki beléptetéshez , valamilyen oknál fogva titkosított oldalta való belépéshez, mikor küldünk és/vagy fogadunk egy ideiglenes kulcsot.. Ezzel a felhasználási terület amire ez a dolog jó itt lassan ki is merül.