Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    válasz justmemory #50 üzenetére

    Nagy plusz 1!

    Az 5-ös ponthoz: néhány PH fórumozó (általában ugyanaz a 2-3) ilyen témában rendszeresen olyan utópisztikus elképzelést szokott felvázolni az önvezető autók kapcsán, hogy ahhoz képest Lenin meg a kommunizmus csak laza délutáni pancsikálás a fürdőkádban.
    A valóság meg az emberi természetet nem fogja megváltoztatni az önvezető autó.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz justmemory #50 üzenetére

    1. Nem azokkal van a baj, akik egyértelműen ismerethiányból adódóan fejtenek ki aggodalmat, de látszik rajtuk, hogy hajlandóak gondolkodni. Azokkal van a baj, akik szent meggyőződéssel hirdetnek valamit, amit már ma is meghaladott a rendszer, s minden egyes ilyen hírnél ellövik. Lásd tökéletesen sima és felfestett úton használható csak, vs. valóság, vagy majd az autógyárak kihúzzák magukat mindig a felelősség alól vs. Volvo nyilatkozat. És rendszeresen ugyanazok követik el ezt itt, egy technokrata fórumon is.

    3. És mikor avatkozzon közbe a sofőr? Amikor veszélyt észlel? Akkor már ma is rég késő lenne. Nem hiába van az ABS és az ESP már ma benne minden autóban. Egy teherautóban azt, hogy a vontatmány elkezd borulni, például nem lehet érezni, vagyis nincs ami alapján a sofőr be tudna avatkozni. Az ember ilyen feladatokra egy rendkívül rossz és lassú szabályzó. És nem is egyenletesen rossz, hanem össze-vissza. Plusz amikor beavatkozik, át kell neki adni a szabályzás jogát, ami szintén időveszteség, ahogy az is, amire egyáltalán észlel és reagál. Ha csak simán bambul az autóból kifele, pláne. Az átlagautós reagálása vészhelyzetben -markolom a kormányt és megyek egyenesen, vagy elengedek mindent és becsukom a szemem, tökéletes vészhelyzetmegoldási módok.

    5. épp most van az a helyzet, hogy mindenki egyéni igényeit elégítik ki az autók, és a nap nagy részében rohadnak valahol- parkolóban, garázsban, ház/iroda előtt az utcán. ellenben az autonóm rendszereknél nem kell megvenni az autót, amint nincs rá szükséged, az mehet mások utazási igényeit kielégíteni. Viszont ezzel nincs kizárva, hogy te mégis inkább haza menj, vagy az iroda helyett a kupiba, esetleg vissza fordulj, vagy el se indulj. Csak nem kell megvenned és folyamatosan költeni rá azért, hogy az élete során maximum 10%-ban kihasználd. Vagyis a te logikád alapján pont GDP csökkenés is elég lenne egy ilyen rendszernek.

    #51 Porthoszx: Ja, a rendszer nem változtatja az emberi természetet: Bubi, Flinkster, Car2Go, Buchbinder, utánfutó bérlési lehetőségek... Egyik se létezik, mert mind kihalt érdektelenség miatt.

    [ Szerkesztve ]

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #52 üzenetére

    1. Azt, hogy valaki hajtogatja a maga mondókáját, sajnos el kell tudni viselni, még ha szerinted, szerintem, vagy akárki szerint "nincs is igaza". Vagy már kitárgyalt, megbeszélt, bebizonyított, stb. is a téma. Erre vonatkozott az a mondatom, hogy sokaknak nehéz elfogadni azt, hogy bizonyos dolgok másképpen működnek, mint azt ők elképzelik. Ez van, nem vagyunk egyformák. De ettől még hadd írja le ezredjére is, legfeljebb nem fog rá reagálni senki. Ennyi.
    3. Az, hogy a lehetőség adott, nem szükségképpen jelenti azt, hogy be is kell majd avatkozni. De mondok mást: akkor avatkozzon be, mikor mondjuk 130-al megy az autó, és mondjuk szenzorhibából fakadóan az istennek sem akar lassítani az autó, pedig igen gyorsan közeledik a torlódás. Na olyankor mondjuk jól jön... Amit te állítasz, az önmagában természetesen igaz, de csak az érem egyik oldala. Amit én állítok, az a másik oldala :) Be lehet bizonyítani, hogy statisztikailag mekkora a valószínűsége egy ilyen hibának, pláne, hogy valószínűleg túl lesznek ezek biztosítva, de mivel 100%-ot senki nem vállal, piszok szar érzés lesz abba töredék százalékba tartozni, és tudni, hogy manuális módba kapcsolással akár elkerülhető is lett volna... Lásd: Én, A Robot - mikor a csávót mentette meg a robot a kislány helyett, mert statisztikai alapon neki volt nagyobb a túlélési esélye, és őt statisztikailag nagyobb valószínűséggel tudta megmenteni. Hát, tudod, én alapvetően imádom a technológiát, tényleg, de azért ezen érdemes elgondolkozni...
    Emellett azt sem állítom, hogy a jelenlegi sofőr képzési rendszer jó. Simán el tudnám képzelni, hogy egyrészt a gyalogosok (mondjuk iskolai tanóra keretében a diákok alapoktatás részeként), másrészt a biciklisek is kapjanak valamiféle KRESZ képzést, emellett megújító képzések sem ártanának, emellett speciálisabb, direkt mondjuk veszélyhelyzet szimulációk, stb. Mert amit írsz, mint emberi reakció, az van. Igen. Mert ilyen a természetünk, ezen csak akkor lehet változtatni, ha megtanuljuk. Ez nem valami szégyellni való dolog, hanem abból fakad, hogy hús-vér lények vagyunk. Igen, a legtöbb ember vészhelyzetben lefagy. Ez van, de ezen nem élcelődni kell, hanem segíteni.
    5. Ez így van, jelenleg mindenki egyéni igényeit elégítik ki. Lehet, hogy a jövőben többen tudnak majd lemondani róla, de ha fennáll az, hogy bármikor bárhová el tudok majd menni egy automatizált rendszerben, akkor az mégis hogyan működne...? Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?
    Egyébként a személyautó tipikusan nem az az eszköz, amit teljes életciklusában legalább 90%-ban (vagy nem tudom mit értesz azon, hogy nagyon ki van használva) kihasználsz. Az autó egy lehetőség. De közelítsük meg máshonnan: mi az a dolog/tárgy stb. az ember életében, amit teljes életciklusában olyan igazán nagyon kihasznál...? Az én életemben nem biztos, hogy tudnék ilyet mondani. A telefonom...? Hát... nem mértem még, de nem hiszem, hogy meghaladná a 90%-ot (de lehet, hogy a 70-et sem), de mondjuk, hogy ez az egyik TOP. Azután...? Ruhák, párna, teásbögre, talicska...? Szerintem az is a gond, hogy sok helyen az autó egyfajta luxuskategória, míg máshol egy sima használati eszköz, amit 3-5 évente ki tudok cserélni...

    Ne értsd félre, nem kötekedni szeretnék, csak gondolkozom :)

    [ Szerkesztve ]

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • szbende

    csendes tag

    válasz Tigerclaw #29 üzenetére

    Tigerclaw:
    Persze és nem lesznek gyalogosok, kerékpárosok, motorosok,
    Ne menjünk már abba az irányba hogy mindenkinek alkalmazkodni kell olyanokhoz akik nem szeretnek vezetni.
    Egyszerűbb lenne ha ezek tömegközlekedési eszközt használnának.

    Az önvezetésnek tipikusan az autópályákon lenne haszna.
    Ott meg pont elkülöníthetnék az önvezető és a többi járművet.
    Kell nekik egy külön sáv.
    Ráadásként ezekben a sávokban az elektromos töltést is megoldhatnák.

    [ Szerkesztve ]

  • #06658560

    törölt tag

    válasz justmemory #53 üzenetére

    Mire észreveszed, hogy nem reagál és bele fog szaladni a torlódásba, már neked is késő reagálni. Ugyanis- A gépi reagálás ideje lényegesen kevesebb az emberi reagálásnál. Tehát a gépi t helyett t+T múlva kezdődik valami beavatkozás, amit a gép megint gyorsabban tud kivitelezni, vagyis még egy t' időmennyiség rárakódik. Magyarul már rég bukó, be fog csapódni. Ráadásul mivel az ember egy autonóm autóban nem minden idegszálával a forgalmat és a jármű visszajelzéseit figyeli, a reakcióideje csak rosszabb lesz. Nem lesz értelme.

    "Tehát autó bevisz a munkahelyemre, majd elindul Gizi néniért, hogy kivigye a piacra, mire én visszahívom az autót, hogy ugyan vigyen már haza, mert otthon gond van, vagy valamit otthon hagytam, netán főnök máshová rendelt, tehát SOS menni kéne. Na ilyenkor mi van...?"

    Az, hogy majd jön helyette egy másik autó. hisz nem a tied lesz, hanem egy cégé, akár a városé, akár valami másiké. Neked pedig mindegy lesz, melyik jön érted. Ahogy ha busszal utazol BKV-val, is mindegy, hogy melyikkel mész vissza, nem várod meg azt, amelyikkel oda utaztál.

    #54 szbende: Meg varosban is, mert kisebb követési távolságot tud tartani, nem fog elbambulni, lefulladni a lámpánál, nem lesz holttere, amelyikben a fél óvoda elvész és kilapítható lesz, nem fog a villamossínre parkolni stb. Városban legalább annyira hasznos lesz, mint autópályán.

    [ Szerkesztve ]

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    Öhm... aham... Tehát az alapján amit te írsz, legyek kedves elfogadni, hogy te tudod, hogy én hogyan és mint tudok vagy szeretnék reagálni a forgalomra, illetve hogy majd eldöntik helyettem, hogy az adott funkciónak számomra van-e haszna vagy értelme... Plusz legyek kedves elfogadni, hogy ha bizony belesek abba a bizonyos töredék százalékba, akkor így jártam... Világos, végső soron nem kötelező autóval közlekedni a jövőben sem... Őszintén...? Ez számomra azért nem túl megnyerő... Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen. De mindegy, mert ha nem lesz értelme, hát legfeljebb nem építik be, én meg járok gyalog vagy drukkolok :)

    "Majd jön helyette másik" vs. "most azonnal be tudok ülni"... Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... Arról nem is beszélve, hogy azt azért továbbra is szeretném én eldönteni, hogy szükségem van-e autóra vagy sem. A lehetőség legyen adott - ahogyan ma is van pl. teletaxi meg egyéb szolgáltatás -, magam is híve vagyok az optimalizálásnak, de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni...

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • #06658560

    törölt tag

    válasz justmemory #56 üzenetére

    "Egyébként valószínűleg én még az a generáció leszek, aki azért fog figyelni az útra is. És lehet, hogy feleslegesen szólnék közbe, de jobb a béke alapon inkább, minthogy baj legyen."

    Egyrészt, ha figyelnél az útra is, továbbra sem éreznél egy rakat beavatkozási igényt, ahogy ma sem, másrészt a figyelmed sem lenne folyamatosan állandó. Ma sem az, ha még ennyire sincs szükség a beavatkozásra, pláne nem lesz. És a szemed sarkából észrevenni vélt valami miatti beavatkozás simán több kárt képes okozni, mint hasznot hajtani.

    Másrészt tízen sok éve kiderült, hogy a gép inkább hozna jobb döntéseket. Például lezuhant orosz katonai gépek esetében, az automatika ki akarta hozni egy bizonyos helyzetből, a pilóta szintén, aminek eredménye az lett, a becsapódás előtti pillanatokban, amikor elkapta a botkormányról a kezét a pilóta, hogy az arcát védje, akkor kezdett a gép a vészhelyzetre helyes reakciókat adni. Nem egy ilyen eset volt és jó pár magyarokkal is. Talán a 23-asokkal.

    "Plusz akkor kell puffer a rendszerbe, amit az ilyetén kiszámíthatatlanságot figyelembe véve azért relatíve nehéz lesz megbecsülni... "
    de, lehet. A mostani járműpark többszörösen elég lenne egy ilyennek. És akkor is azonnal be fogsz tudni ülni, ha nem a saját tulajdonod lesz az autó, hisz a szabad kapacitások és igények alapján jól teríthető lesz, hogy mindenkihez a legközelebbi felszabaduló autó menjen.

    "de azért ez picit rugalmasabb rendszer kell legyen, mert az embereket nem igazán lehet hosszabb távon robot-szerű rendszerekbe belekényszeríteni..."

    Szalagmunka, három műszakban. Száz éve élnek benne emberek. És szerinted miért nem lenne elég rugalmas egy kapacitás elosztása? Amikor képesek vagyunk egy atomerőműben a gömbökbe formázott fűtőanyag és moderátor mixet folyamatosan keverni a szükséges teljesítményhez, s minden egyes fűtőanyagot tartalmazó golyó felhasználhatóságát tudjuk követni egy ilyen rendszerben, akkor egy dinamikus forgalomszervezés olyan hatalmas probléma lenne?

  • justmemory

    senior tag

    válasz #06658560 #57 üzenetére

    Nem azt vonom kétségbe, hogy a gép jobb döntéseket hozna, vagy hogy statisztikailag megbízhatóbb/jobb döntéseket hozna. Elvitted ebbe az irányba, pedig nem erről van szó, hanem egészen egyszerűen arról, hogy ha valamilyen műszaki hiba lép fel, akkor be tudjak avatkozni. Szerintem ez alapigény, szerinted felesleges. Engedjük el ezt a kérdést, és térjünk vissza rá mondjuk 30 év múlva... :)

    Sok mindent lehet, dinamikus forgalomszervezést is. Én csak a szabadságot szeretném, hogy eldöntsem, hogy veszek-e autót vagy sem. De ki tudja, a jövő társadalma lehet olyan is, ahol az emberek ugyanazt akarják. :)

    --- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

  • #82729984

    törölt tag

    válasz justmemory #56 üzenetére

    Csak szolok pont egy olyannal vitatkozol akinek az emlitett utopisztikus dolog a rogeszmeje

  • Vladi

    nagyúr

    Milyen messze? Lányomnak első kocsinak már vehetek németből használtan. :U

    Nem félünk! Nem félünk! Itthon vagyunk e földön. Nem félünk! Nem félünk! Ez nem maradhat börtön!

  • szbende

    csendes tag

    válasz #06658560 #55 üzenetére

    >Meg varosban is, mert kisebb követési távolságot tud tartani, nem fog elbambulni, lefulladni a lámpánál
    Biztos nő néhány százalékkal az áteresztő képesség, de ezeken a problémákon más kevésbé korlátozó eszközökkel is sokat lehet segíteni. Pl. a visszaszámolós lámpával, automata sebességváltóval stb.

    >nem lesz holttere, amelyikben a fél óvoda elvész és kilapítható lesz,
    Ez megint olyan érv aminek igazából nincs köze az önvezetéshez:
    Bármelyik autót tele lehetne pakolni a vezetést segítő eszközökkel: kamerákkal, radarral, tükörrel egyéb érzékelőkkel, amelyek riasztanak ha butaságot akar tenni a vezető.
    Teljesen jó dolgok ezek, növeli a biztonságot, csak éppen még drágák.

    >Nem fog a villamossínre parkolni stb.
    Ha az automata nem lesz kikapcsolható, akkor fog elromlani amikor éppen a villamossínen áll az autó.
    Ha kikapcsolható lesz, akkor ki fogják kapcsolni.
    Ez megint olyan probléma, amit simán meg lehetne oldani néhány jogosítvány begyűjtésével.

    Fenntartom a véleményemet, hogy rövid-közép távon a önvezető és a nem önvezető járművek szétválasztása lenne a célszerű. Ez viszonylag gyorsan megoldható lenne és pont azokon az útszakaszokon lenne előnyös, ahol legkevésbé szeretünk vezetni.

  • MaUser

    addikt

    válasz #06658560 #28 üzenetére

    Solid-state lidar-ra gondoltam. ;)

    Zanik: ASIL-D us( :DDD ) szenzor is van már beszállítónál, nem hogy ecu (ezer éve ebs-nél), radar vagy kamera pláne. Ma már az összes nagyobb 1st, 2nd tier-nek van asil-d s rendszere legalább demo szinten, de kismillió fut az utakon is.

    Porthoszx: Nem az emberi természet fogja megváltoztatni, hanem hogy rendelkezésre állnak már idéntől(!) azok a dolgok, amik még öt éve is utópisztikus vágyálomnak tűntek: solid-state lidar és v2v com rendszer már OEM-ek számára is beszerezhetőek.

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • Zanik

    addikt

    válasz MaUser #63 üzenetére

    Rendszere igen. De én kifejezetten egy speciális szenzorra gondoltam (nem mondom el milyen, mert akkor könnyű lenne belőni a munkahelyem), amiből tudtommal még nincs ASIL D-t tudó komponens szinten. Természetesen az ECU-ba bekötve többet belőle viszont már teljesíthető az ASIL D. De pont ez az, hogy most már ott tartunk, hogy szenzor szinten követelik meg az ASIL D-t, illetve redundáns megoldások felől érdeklődik több OEM is. Sajnos a saját szegmensünkön túl nem sok mindenre van rálátásom, így nem tudom milyen rendszereink vannak készen/félkészen.

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • MaUser

    addikt

    válasz Zanik #64 üzenetére

    Igen, ASIL-D-re legegyszerűbb megoldás a szenzor duplázás, vagy simán lepapírozni, hogy igazából QM az egész rendszer.:D De azért már vannak szép számmal ahol van szenzor is. Nyilván nem minden célre, meg sokszor nincs is értelme, mert drágább lenne.

    Btw, ASIL és 26262 kapcsán kb. addig sokat nem ér az egész, amig mindezt win-en fejlesztjük, meg sokszor excel tool-okkal megy a bűvészkedés.... Persze papíron ugye ezek rendben vannak...

    ''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''

  • Zanik

    addikt

    válasz MaUser #65 üzenetére

    Jah, ne is mondd! Nálam ott kezdődik az egész megkérdőjelezése, hogy sokszor a vevők még az ISO 26262 FSM követelményeivel sincsenek tisztában. Múltkor az egyik német OEM-es kontaktom rákérdezett mi az a DIA (Development Interface Agreement), miközben kb. minden második functional-safety releváns pontban az ISO 26262-re hivatkozott. Talán egyszer végre el kéne olvasni azt rohadt normát ha egy csomó helyen megemlíted a Lastenheft-ben. :W

    Amúgy csináltunk a redundáns szenzorra egy durva kalkulációt, több mint a duplája volt a jelenlegi nem redundáns megoldásnak. Ergo olcsóbb kettőt beszerelni! :DDD

    [ Szerkesztve ]

    Origin/Steam: PaJKoS PSN: PaJKoS82

  • meci77

    tag

    válasz D1Rect #66 üzenetére

    És nekem itt van a problémám. Ha az autó helyettem vezet, akkor idővel kiesek a gyakorlatból. És ha gixer van (pl. autópályán előzéskor úgy dönt hogy nem vezet tovább), akkor nekem ne adja oda, hogy nesze b+ csinálj amit akarsz! :DD Úgyhogy ha a vezetést "átadós-átvevős" lesz a rendszer, akkor muszáj lesz gyakorolni is néha. :K

  • CYBERIA

    őstag

    válasz Blindmouse #24 üzenetére

    Ebből hány százalék a hobbiautós? :U

    APU: AMD, MB: AMG :) A peresztrojka nálunk olyan gyors, hogy már ma jobban élünk, mint holnap! | Tudja Mohnke, a nyugati demokráciák dekadensek. Előbb-utóbb alulmaradnak a szigorúan fogott keleti népekkel szemben. | Volvo och SAAB beundrare. | A vér nem válik vízzé.

  • mekker

    őstag

    válasz CYBERIA #69 üzenetére

    Egy mai ember akár 40-50 évet is aktívan levezet. Már csak statisztikailag is jó esélye van rá, hogy egyszer balesetes lesz, vagy legalábbis nagyon közel kerül hozzá. Még ha jó sofőr is válik az emberből, továbbra is fennáll, hogy nem csak te vagy az úton. Elég csak egyszer rosszul felmérni a másik hülyeségét, és már meg is van a baj.

    Данное сообщение (материал) создано и (или) распространено иностранным средством массовой информации, выполняющим функции иностранного агента, и (или) российским юридическим лицом, выполняющим функции иностранного агента.

Új hozzászólás Aktív témák