Új hozzászólás Aktív témák

  • PPatrik

    aktív tag

    Hat 13 millio nem tul sok 17 ev alatt. Sott borzalmasan keves. Most ez hogy van? :F

  • tibz03

    őstag

    válasz PPatrik #1 üzenetére

    Mert az emberek többnyire lesz@rják, mert a munkaerőpiaci értéke kb. nulla. Nekem is csak azért van meg, mert az info érettségim 5-ös lett anno, amúgy biztos nem csinálnám meg külön.

  • xmaas

    őstag

    válasz tibz03 #2 üzenetére

    ez az egesz ECDL nem er sz@rt se faternak is megvan jart kurzusra meg minden aztan meg a virusirtot se tudja frissiteni egyedul akkor mi a fenet tanitanak ott fszbookon logni egesznap ?Folosleges parasztvakitas az egesz ezzel a projektel is valakik jol megtomtek a zsebuket allami tamogatassal aztan a sok hulyegerek megcsinalja a hires kurzusukat aztan ugyan ugy nemtud szinte semmit megcsinalni utana akkor meg mi ertelme az egesznek? WC papirnak se jo a tanusitvany sajnos mert nincs megcsinalva puha papirbol ...

  • Tikakukac

    titán

    Emelt érettségihez kaptam, vagy mi a fene ingyért. Hát mikor megláttam mit kérnek egy ilyen papírért :DDD
    Szóval nem, valami tényleg értelmes dolgot kéne lapátolni, azt díjaznám.

    A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

  • Depression

    veterán

    válasz xmaas #3 üzenetére

    De lehet, hogy faterod (veled ellentétben) megtalálja már a vesszőt a billentyűzeten. :DDD

    Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.

  • Cyber_Bird

    senior tag

    Barátnőm anyja is most csinálta meg, ő alapvetően elboldogult a géppel, de sok alapfogalommal nem volt tisztában. Az persze más kérdés, hogy sok mai fiatal sincs, tehát ez nem szempont. Egyébként sok értelmét én sem látom, de én IT-s vagyok, neki jó volt annyiból, hogy sokmindent elmagyaráztak ms office vonalon. Illetve pár alapvető dolgot is megmutattak nekik a windowsban, mappák kezelése, rendszerezése, jellemzően azoknak akik Ph-t olvasnak ezek triviálisak, de sokaknak(sajnos) nem az. Én azt mondom hogyha kicsit jobban koncentrálnák a tananyagot és ingyenesség tennék akkor több értelme lenne. (Disclaimer: a fentebb említett anyukának ingyenes volt a tanfolyam, ezért is vállalta be)

    [ Szerkesztve ]

  • CsuBaKamBra

    tag

    Nekem is járna a tavalyi 5-ös infó érettségimhez,de 5500-at elkérnek kb. a semmiért, szóval még nem igényeltem meg. :F

    [ Szerkesztve ]

  • sh4d0w

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Minek megújítani? Eleve is tré volt, kétlem, hogy ez sokat változna...

    https://www.coreinfinity.tech

  • Penge_4

    veterán

    "a tanúsítvány megszerzését azonban továbbra is 4 kötelező (operációs rendszerek kezelése, szövegszerkesztés, táblázatkezelés, internetezés) és három szabadon választott (például kép- és webszerkesztés, prezentációkészítés) modul sikeres teljesítéséhez kötik."

    Akkor ezek szerint már Windows 98/XP és Office 97/2000 helyett új szoftvereken oktatnak, így a titkárnőt nem kell átképezni, hogy elboldoguljon a Ribbon UI-val, továbbá az átlagjózsinak sem kell szólni, hogy a center tag és a HTML marquee már nem divat? ;]

    Adatbáziskezelés még mindig nem került bele. Gondolom Excelben is csak alapok lesznek, makrók nem.
    Meg az sem lenne hülyeség, ha nem csak Microsoft-specifikus oktatás menne, hanem megismertetnék az emberekkel az open source alternatívákat is.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz Penge_4 #9 üzenetére

    Az adatbázis a kezdetek óta választható modul volt. Én is csináltam, és az összes ismerősöm is, akik megcsinálták ezt a retket. OS-t is lehet választani, még almát is. http://njszt.hu/ecdl/felkeszules#szoftverek
    Az ECDL elméletileg eddig is lehetőséget nyújtott a WIndows/Office-tól különböző programok használatára is. A probléma a megvalósítással volt.

    Szerinted amúgy mi számít az Excelben alapnak?

  • CPT.Pirk

    Jómunkásember

    válasz Nekomajin #10 üzenetére

    Nálunk kötelezően volt adatbázis modul (7 modulost csináltuk), csak a mi évünkben még nem volt kötelező sql nyelven lekérdezést írni, elég volt simán acssesben.
    Viszont olyanról nem volt egy szó sem, hogy lehetne más rendszeren csinálni, minden Wines volt, MSO 2003-ban ami akkor jó cucc volt.

    Azóta persze rájött az ember, hogy túl sokat nem ér ezzel a vizsgával. Meg szerintem túl könnyű volt megcsinálni, bár tőlünk sokan ismételtek meg több vizsgát is, mire sikerült nekik.

    Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz CPT.Pirk #11 üzenetére

    Nekünk se kellett SQL szkriptet írni, csak Accessben kattogni, de szerintem nem is baj. Ezért kérdeztem Pengétől is, hogy szerinte Excelben mi számít komolynak. Az ECDL egy felhasználói szintű tanfolyam, ami általános ismereteket tanít, nem speciálisakat. A szkript és makró írás viszont már programozás, ami teljesen más szemléletet kíván, ráadásul nagyon kevesen használnák ki.

    OS választás szerintem már a legelejétől volt, csak ezt a tanárok szokták eldönteni, ha iskolai keretek között folyik a tanfolyam. Ha te önként befizetsz egy ilyen tanfolyamra, akkor teljesen jogos, hogy olyan rendszert tanuljál, amilyet te szeretnél. De ha egy iskolai osztályban vagy csoportban mindenki mást akarna tanulni, akkor káosz lenne. Főleg akkor, ha valaki kitalálná, hogy OS X-en akarja csinálni a vizsgáit, mert az még csak nem is úgy megy, mint egy akármilyen Linux felhúzása. Szóval (jogosan) lehet érvelni a Windows ellen több szempontból, viszont ez olyan logisztikai és oktatási probléma, ami mindent felülír.

    Az, hogy mennyit ér ez a vizsga, szerintem relatív. Egy idősebb, informatikában analfabéta embernek biztosan sokkal többet ér, mint neked vagy nekem. Az informatika szakmódszertan tanárom sarkosan rossz véleménnyel van erről az egész ECDL-ről. Én egy kicsit színesebben látom a dolgot, de alapvetően egyetértek vele. Az alap elgondolás szerintem kiváló, bár tény, hogy ez a modernizálás már nagyon ráfért. Szerintem a probléma inkább a megvalósítással van. Egyrészt amit az előbb írtam, hogy ha iskolai keretek között megy a tanfolyam, akkor nem nagyon lehet válogatni. Persze azt meg lehetne tenni, hogy az egész osztály Linuxon csinálja a tanfolyamot, csak akkor meg egyből jön a klasszikus kérdés, hogy minek tanítanak Linuxot, mikor a munkahelyen úgyis Windowst kell használni.
    Másrészt a szintén klasszikusnak nevezhető probléma, miszerint nem szemléletmódot meg módszereket tanítunk, hanem menüket meg eszköztárakat. Nálunk konkrétan az volt az Excel vizsgánál, hogy a vizsgaközpontban nem sokkal a vizsgánk előtt frissítették az Office-t, és amikor leültünk a gép elé, akkor csak lestünk, hogy a suliban nem így nézett ki. Rögtön kijött ennek az oktatási módszernek a hátulütője, pedig ez tíz éve volt, amikor még sehol se volt a szalagos eszköztár. Ehhez kapcsolódik egyébként, hogy a vizsgáztatók se veszik teljesen komolyan az egészet. Az előbb említett esetben a tanárunk segítetett mindenkinek a vizsgán, máskor meg olyan apróságok miatt húztak meg embereket, hogy az hihetetlen.
    Harmadrészt, és szerintem itt bukik meg igazán az ECDL megvalósítása, sokszor olyan feladatok vannak a feladatsorokban, amiket a valóságban szinte soha nem használunk. Egyszerűen módszertanilag rosszak a feladatsorok, mert nem életszerű példát mutatnak, hanem arra mennek, hogy minél csicsásabb dokumentum szülessen. Ez pedig rányomja a bélyegét az egészre, mert a gyerek jogosan kérdezheti, hogy minek kell smiley-kból álló szegélyt beállítani a PowerPoint diáknak. Informatika tanár szakon az egyik legelső, amit belevernek a hallgatók fejébe az az, hogy mindig olyan példákat és feladatokat vigyünk, amik életszerűek. Amire a gyerek nem tudja azt mondani, hogy ennek mi értelme van. Ehhez képest ezeket a feladatsorokat elvileg szakemberek állítják össze.

    Bocsi, ezzel a hosszúval most nem téged akartalak kioktatni, csak a te kommentedre reagálva indult el belőlem a szófosás.

  • Penge_4

    veterán

    válasz Nekomajin #12 üzenetére

    "Szerinted amúgy mi számít az Excelben alapnak?"

    Azért a makró alapok szerintem eléggé, mert többször futottam már bele, hogy teljesen triviális dolgokra is az kell. Egy cégnél egy normális, átlátható táblázatnál ki kell használni az adottságokat. Vegyük például a legtriviálisabbat: A GoogleFinance függvény megfelelője.

    "A szkript és makró írás viszont már programozás, ami teljesen más szemléletet kíván, ráadásul nagyon kevesen használnák ki."

    A Commenius Logo és a Turbo Pascal viszont nem az... :D A makróknak és a scripteknek viszont legalább lenne értelme.

    "De ha egy iskolai osztályban vagy csoportban mindenki mást akarna tanulni, akkor káosz lenne."

    Nem erről beszéltem, hanem arról, hogy bemutatják legalább a 3 nagyobb OS-t. Elvégre digitális írástudás, aminek nem szitokszónak kéne lenni.

    "csak akkor meg egyből jön a klasszikus kérdés, hogy minek tanítanak Linuxot, mikor a munkahelyen úgyis Windowst kell használni."

    Azért, mert
    1. Spórol az iskola (amit általában állami támogatásokból fedeznek, ami így végsősorban az adófizetők zsebében is spórol).
    2. Az alapelvekre kéne koncentrálni, nem a "eszköztár-specifikus oktatásra", ahol ha megváltozik az UI, akkor már magán kívül van a user.

    Azt nem nevezném konstruktív oktatásnak, hogy megtanítják a tömeget, hogyan kattintson meg, hogyan igazodjon el full alap szinten MS Office-ban, meg hogyan nyisson meg egy böngészőt (régebben általában az IE6-ot).

    Aztán leteszi a "vizsgát" és megy haza, taccsra vágja a gépét mindenféle szir-szar telepítgetésével, felmegy Facebookra, kiadja minden adatát, küldözgeti ott és e-mailben is a hülye körleveleit, ha benyomja a Caps Lock-ot akkor végig nagy betűvel ír, mert kikapcsolni már nem tudja.

    Arra is megtanítják, hogy hogyan tud statikus oldalakat összerakni HTML-ben, amire egyrészt ma már aligha van szüksége az átlagembernek, mert van ezernyi blogszolgáltató meg minden más (meg ha megtanulja is a WYSIWYG editort fogja használni, mert az a default).

    Ezzel szemben ha megadod neki pontról pontra, hogy mit csináljon, akkor is 5 perceket bolyong a menükben, mert azt már készségszinten kezelni nem tanulja meg. Ahogy azt sem, hogy mikor kattintunk egyet, kettőt, stb. Aztán jönnek a felülírások, meg az önmaga másolatának létrehozása, mert még az egeret sem navigálja jól.

    Bezzeg ha lenne valami játék az óra keretében, ami baromi jól fejleszti az egérkoordinációt, mellette pedig még játszva tanulnának is, akkor már ezzel is többre mennénk.

  • CPT.Pirk

    Jómunkásember

    válasz Nekomajin #12 üzenetére

    Semmi gond, egyetértek veled.

    Mi is sulis keretek között tanultuk (persze fizetős volt), szombatonként volt 4 vagy 5 óra tömény oktatás. Akkor 3.-ban voltunk, így az ECDL tananyaga kb. azonos volt azzal, amit amúgy is csináltunk infó órán, készülve a közelgő érettségire.

    Az oktatás nálunk is úgy ment, hogy ebben a menüben ezt meg ezt így és így kell csinálni, de nem nagyon látom h. a szűk időkeretbe hogyan férne bele több, itt az volt a lényeg, hogy minél több dokumentum legyen megcsinálva az órán. (mi egyébként nem a csicsára, hanem a bonyolultságra mentünk rá)
    Nem feltétlen rossz ez az oktatás, de magával vonja h. sikítva menekültem a ribbonos officeról át OpenOfficre, Libreofficere, mert ezeknél olyan jellegű a felület, amit megszoktam, meg nem kell gigákat telepíteni hozzájuk...

    Az Excel makrókat nem ismerem, de csináltunk olyat, hogy képleteket írtunk a mezőkbe = jel után, azt sokat használtuk és hasznos is volt, de úgy külön makrókról nem beszélt senki. Annyit tudok róluk, hogy egy hatékony eszköz arra, hogy más szerkesztőben ne lehessen rendesen használni a makrós Excel táblákat. :)

    Az OS témára még annyit, hogy ebben a szakközépben abszolút nem volt más, csak Windows. Viszont mire bekerültem a Pollackra, ott tanítottak Bash parancsokat, használtunk Linuxot C programozásra meg fordítottunk kernelt ARM-re, végül a szakdogámat is a PC-s részén Linux alatt csináltam, de nekünk villmérnököknek ez szakmába vág, szerencsére a beágyazott területeken nem igen van Windows.

    Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz Penge_4 #13 üzenetére

    Borzasztóan kevered a dolgokat, és úgy látom, nem olvastad el rendesen, amit írtam. Az ECDL (1) általános, (2) alapszintű, (3) felhasználói szintű ismereteket oktat. Nem arra való, hogy speciális feladatokat meg tudjál vele oldani a munkahelyen, hanem arra, hogy amikor meg kell tanulnod a speciális feladatokhoz szükséges készségeket, akkor ne nulláról induljál, hanem egyről, vagy kettőről. Eleve nem is a diákoknak van kitalálva, hanem azoknak a jellemzően idősebb generációknak, akik akkor, amikor iskolába jártak, még nem kaptak informatika oktatást. Ideális esetben egy középiskolásnak a kerettanterv által meghatározott tudással meg kéne tudni csinálni a vizsgákat, akármilyen külön ECDL tanfolyam nélkül.

    Logót és Pascalt tantervi keretek között tanítanak, nem az ECDL keretein belül. Ha a gyerek teljesen merőleges a programozásra, akkor maximum lesz egy rossz jegye év közben, ami egy kicsit ront az átlagán, de egyébként nem lesz semmi következménye. Még érettségizni se kötelező informatikából. Ha viszont valaki szeretne informatikát tanulni felhasználói szinten, és erre pénzt is áldoz, akkor ne szivassák őt semmilyen szintű programozással. A felhasználói és programozói szintű tudás ugyanis teljesen más készségeket kíván.

    Az open source meg digitális írástudatlanság meg spórolás nagyon hangzatos kifejezések, csak nem érnek semmit, ha te bekerülsz egy munkahelyre, és nem azt a tudást várják el tőled, amit évekig tanultál az iskolában. Ha Windowst tanítanak, akkor az a baj, hogy miért nem Linuxot, ami olcsóbb meg jobb meg szebb meg különben is milyen aranyos állat a pingvin. Ha meg Linuxot tanítanának, akkor az lenne a baj, hogy miért nem olyan tudást adnak neked az iskolában, amit az életben is tudnál használni. Döntsd el, hogy az elvek vagy a használható tudás a fontosabb. Melyikért adnak fizetést?
    Egy ideális, szép világban ez nem lenne feloldhatatlan ellentét, de 2013-ban Magyarországon valamelyiket választani kell, mert nincs elég erőforrás az oktatásban. Nem csak pénz, hanem eszközök, tanerő, idő...
    Az van ugyanis, hogy ahhoz, hogy módszereket tudjál tanítani, először konkrét dolgokat kell megmutatnod. A nyelveknél is előbb egy minimális szókincs kell, csak utána tudsz igeidőt meg ragozást tanítani. Biológiából is előbb a nagy fakopáncsot meg az éticsigát kell ismerni, csak utána lehet élettant tanítani. Az informatikánál előbb azt kell tudni, hogy ha félkövér szöveget akarok csinálni, akkor a vastag B betűre kell kattintani. Amikor már van némi tudás, akkor lehet összefüggéseket meg alternatív módszereket tanítani, amik együttesen kialakítják azt a készséget, hogy a gyerek már nem a vastag B betűt keresi a eszköztáron, és ha nem találja, akkor kétségbeesik, hanem elkezd gondolkozni, és logikus következtetések sorozatával megtalálja akár a menüben, akár egy párbeszédablakban. A probléma az, hogy mire idáig eljutnánk, addigra elfogy a tanmenetben az adott témára fordítható idő. Persze vannak olyan módszertani fogások, amivel gyorsítani lehet ezt a folyamatot, de egyrészt ezek sajnos nem mindegyik tanárnak vannak a birtokában, másrészt nem olyan egyszerű őket használni, amikor 10-20-30 teljesen különböző diákot kell tanítai, akiknek egy részét baromira nem is érdekli az informatika.

    De ez a közoktatáshoz tartozik. Visszatérve az ECDL-hez, abban egyetértünk, hogy a jelenlegi megvalósítás rossz, de legalábbis nem ideális. De ez nem abban nyilvánul meg, hogy MIT tanítanak, hanem abban, hogy HOGY tanítják, illetve hogy milyenek a vizsgafeladatok. Számtalan ECDL feladatsort megcsináltam, egyik rosszabb, mint a másik. Az előző kommentemben leírtam, hogy miért. Ezzel sajnos a tanár kezét is megkötik egy kicsit, de az tény, hogy a tanítás oldalán is lehetne még mit javítani.

  • #40553216

    törölt tag

    válasz Nekomajin #12 üzenetére

    "Egy idősebb, informatikában analfabéta embernek biztosan sokkal többet ér, mint neked vagy nekem."
    Anyósomon látva, nekik is inkább csak annyit ér, hogy elhiteti magával, hogy ér valamit. Jó kis körkörös hivatkozás. :DDD
    Gyakorlatilag még ezen a csoporton belül is a gyakorlati haszna kicsi.

    Az iskolai keretek: az iskola persze csak akkor "kényszeríthet" valamire (jelen esetben egy ilyen vizsga X rendszeren való letételére), ha biztosítja hozzá a feltételeket. Tehát úgy nem kötelezhet, hogy nem biztosít hozzá gépet és rendszert, szoftvereket, hanem azt mondják, neked kell megvenni.

    "ha te bekerülsz egy munkahelyre, és nem azt a tudást várják el tőled, amit évekig tanultál az iskolában."
    Mutass egy munkahelyet, ahol
    1. kérik az ECDL-t,
    2. csak ezt kérik, és ez elég is, tényleges tudás (ami az ECDL-világon túl van), már nem kell. :DDD

    "Az informatikánál előbb azt kell tudni, hogy ha félkövér szöveget akarok csinálni, akkor a vastag B betűre kell kattintani."
    Mondjuk ha (La)TeX-ben kezded, ott \textbf vagy \bfseries vagy akármi. És már tudni fogja, hogy ha kiemelni vastagítással akar, akkor a bold(face)-ot kell keresnie. Vagy valamit, ami erre utal. Mert megtanul gondolkodni is.

    @(#14) CPT.Pirk
    "de nem nagyon látom h. a szűk időkeretbe hogyan férne bele több"
    Pl. volt egy hét. A tanórák középiskolában elvileg már nem arra vannak, hogy ott tanítsák meg az anyagot. Hanem rávezetnek, hogyan tudod magad megkeresni és megtanulni. És ez elvileg nem csak az IT területén van (anti-menürendszer tanítás :DDD ). Persze, vannak konkrét dolgok, amiket meg kell tanítani az órán, de ez inkább csak strukturális, az RTFM finomabban, pedagógiai formában történt megfogalmazása. ;)

    [ Szerkesztve ]

  • mrhitoshi

    veterán

    válasz PPatrik #1 üzenetére

    Azért, mert a magyar infó oktatás konvergál a 0-hoz, és amelyik középiskolában, az amúgy is 0 tananyaghoz, ezt hozzácsapva feltudnak mutatni a 0-nál többet. Kivétel az infószakos középiskoláknak, de csak is azoknak, amelyik tudnak felmutatni eredményeket, hazait és nemzetközit. ;)

    [ Szerkesztve ]

    PS4

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz #40553216 #17 üzenetére

    Anyósomon látva, nekik is inkább csak annyit ér, hogy elhiteti magával, hogy ér valamit. Jó kis körkörös hivatkozás.
    Gyakorlatilag még ezen a csoporton belül is a gyakorlati haszna kicsi.

    Azon szerintem felesleges vitatkozni, hogy minden pozitív szám nagyobb a nullánál, szóval már akkor is volt haszna, ha csak egy sima, formázatlan szöveget be tud gépelni, és el tud menteni. Az más kérdés, hogy megéri-e annyi pénzt kifizetni érte, de nem erről szólt a hozzászólásom.

    Mutass egy munkahelyet, ahol
    1. kérik az ECDL-t,
    2. csak ezt kérik, és ez elég is, tényleges tudás (ami az ECDL-világon túl van), már nem kell.

    Szintén nem erről szólt a hozzászólásom. Mutass nekem olyan munkahelyet, ahol felhasználói szintű informatikai tudást várnak el (nem PTI, nem mérnökinfó, nem rendszergazda), és Linuxot vagy Latexet kell használni! Biztos vagyok benne, hogy ha akarnál, tudnál ilyet mutatni, de én meg legalább ezerszer annyi olyat tudnék, ahol bizony MS Office-t kell. Na (részben) ezért tanítják azt az iskolában.
    (Csak zárójelben, sokan itt a fórumon ekézik az oktatást, hogy milyen sok felesleges dolgot tanítanak az iskolában. Hiszen az életben sose kell tudni Petőfit szavalni, vagy tudni, mi az a fotoszintézis, esetleg gyorsulást számolni... Mégis, ha az informatikáról van szó, akkor annyira elrugaszkodtok a valóságtól, hogy az hihetetlen.)

    Mondjuk ha (La)TeX-ben kezded, ott \textbf vagy \bfseries vagy akármi. És már tudni fogja, hogy ha kiemelni vastagítással akar, akkor a bold(face)-ot kell keresnie. Vagy valamit, ami erre utal. Mert megtanul gondolkodni is.
    Az ilyen jótanácsoktól áll égnek a hajam mindig. Ember, szerinted hol van idő arra, hogy én ilyeneket tanítsak az iskolában? Ne hidd már azt, hogy a tanárok hülyék, és nem tudják, hogy lehetne eredményesebben tanítani. Nézd meg, hogy mennyi minden van a kerettantervben, amit meg kell tanítani*, és mekkora óraszám áll rendelkezésre mindehhez!
    * megtanítani != egyszer megmutatni, vagy beszélni róla
    megtanítani = készség szintre hozni

    A tanórák középiskolában elvileg már nem arra vannak, hogy ott tanítsák meg az anyagot. Hanem rávezetnek, hogyan tudod magad megkeresni és megtanulni. És ez elvileg nem csak az IT területén van (anti-menürendszer tanítás ). Persze, vannak konkrét dolgok, amiket meg kell tanítani az órán, de ez inkább csak strukturális, az RTFM finomabban, pedagógiai formában történt megfogalmazása.
    Ez így ebben a formában valótlan állítás. Az emeletes baromság finomabb megfogalmazása.
    Gondoljál már bele, hogy hány évesen kerül be a gyerek a középiskolába! Aztán meg abba is, hogy jellemzően melyik évfolyamban (hint: 9-10) van informatika oktatás!

    Félreértés ne essék, nem mondom, hogy a jelenlegi közoktatási rendszer vagy az ECDL ebben a formában jó, hibátlan, nincs hová fejlődni, de azért vegyük már észre azokat a létező korlátokat, amiket nem lehet hangzatos kijelentésekkel, okoskodással meg vigyorgó smiley-kkal átlépni.

  • Penge_4

    veterán

    válasz Nekomajin #19 üzenetére

    "Mégis, ha az informatikáról van szó, akkor annyira elrugaszkodtok a valóságtól, hogy az hihetetlen.)"

    A különbség mindössze annyi, hogy a sok irodalomóra miatt nem kezdenek el tömegesen költeni meg írni az emberek (ezzel drasztikus esetben gazdasági destabilitást okozva), ahogy a sok történelem miatt sem kezdenek el háborúzni, ellentétben a kevés nyelvtan miatt egyre több ember van, aki már olyan mélyre süllyedt, hogy a spellchecker sem segít rajta, a kevés reál órák (és azok alacsony minősége) miatt meg tömegesen hülyül el a társadalom.

    Ezzel szemben az informatikában... azért vásárolnak (drága pénzen, fasiszta licenceléssel) a cégek (akik még mindig profitot maximalizálnak, legfeljebb a dolgozón vasalják majd be) Microsoft termékeket, mert az iskolákban azt tanítják. Így nagyobb a munkaerő kínálat, jobban van a felhozatalból válogatni. Az iskolákban pedig (amellett, hogy a Microsoft az államon is bevasal ám sok mindent, mert ingyen ebéd ott sincs, csak beetetés, amit szintén az adófizetők fizetnek meg) azért oktatnak Microsoft termékeken, mert a munkahelyeken az van. Ez pedig egy öngerjesztő kör. Ezért lehet piacvezető a mai napig a világ legótvarabb operációs rendszere, ami ráadásul az utolsó (a Blue-val együtt kettő) verziójával olyan szinten rálicitált, hogy már rég a Római Birodalom sorsára kellett volna jutnia, de nem jut, mert a váltani akarók többségének Mac-re nincs pénze, a Linuxoktól meg idegenkedik. Miért? Mert (részben) az ő adójuknak a pénzén egy profitorientált patent troll termékét vásárolták az állami iskolák és azt oktatták nekik.

    És emiatt a Linux közösség is öngerjesztő körben van, csak a másik oldalon, mert mivel kevesen használják, nem fejlesztenek úgy és olyan minőségű szoftvereket rá, de mivel nem fejlesztenek rá, ezért még azokat is csak nehézkesen tudja megnyerni magának, akik amúgy felhasználói szinten értenek hozzá, de igényelnének bizonyos szoftvereket (a játékpiacról nem is beszélve, ami talán most a Valve+Canonical kapcsán beindul, de eddig szinte teljesen kimaradt belőle a Linux). Driverek terén dettó támogatottsági problémák vannak. Főleg a nagyokkal, mint az ATI, vagy az Nvidia.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz Penge_4 #20 üzenetére

    Megint elméleti kijelentések mögé zákózol, de a kérdés továbbra is az, hogy ha a te gyerekednek nem olyan informatikai tudást adnának át az iskolában, amit a munkahelyen elvárnak tőle, akkor mit csinálnál. Értem én a te ideológiai problémáidat, sőt, többnyire még egyet is értek velük, de te meg azt értsd meg, hogy a megoldás baromira nem olyan egyszerű, mint ahogy te elképzeled.
    Lehet jól is tanítani meg rosszul is, de még ha jól tanít a tanár, akkor is rengeteg dolog köti a kezét, amikkel nem tud mit kezdeni. Ezt a problémát nem azzal lehet megoldani, hogy hirtelen Linuxot rakunk az iskolai gépekre, mert akkor kitermelünk egy egész olyan generációt, aki nem fognak érteni ahhoz, amit a munkahelyen elvárnak tőle. És ne gyere azzal, hogy nem eszköztárat kell tanítani, mert korábban leírtam, hogy miért kell eszköztárat _is_ tanítani. És ha LibreOffice-on tanulják a gyerekek a szövegszerkesztést, akkor sincs elég idő arra, hogy készség szintre begyakoroljanak mindent.

  • Penge_4

    veterán

    válasz Nekomajin #21 üzenetére

    "Ezt a problémát nem azzal lehet megoldani, hogy hirtelen Linuxot rakunk az iskolai gépekre, mert akkor kitermelünk egy egész olyan generációt, aki nem fognak érteni ahhoz, amit a munkahelyen elvárnak tőle."

    Ha Linuxot tanítanak, akkor kitermelünk egy értelmes, felelősségtudatos generációt, aki készségszinten fogja elsajátítani az informatikát.

    Random kérdés:
    - Hány olyan Linux felhasználóról hallottál, aki képtelen Windows-ban eligazodni, illetve szükség esetén akár ne tudna telepíteni egyet (vagy ha megakad, Google, nem pedig rinya)?
    - Ezzel szemben hány olyan Windows felhasználóról hallottál, akik még a Windows-t sem tudják normálisan kezelni?

    Az a baj, hogy leegyszerűsíted az egész kérdéskört oprendszer vs. oprendszer vitára, miközben a Linux nem csak egy oprendszer, hanem egy teljes ideológia. Míg a Microsoft csak egy termék (annak pejoratív értelmében), amely elhiteti a felhasználókkal, hogy csilivili menükön keresztül értenek majd hozzá.

    Mintha egy számológépgyártó felvásárolna kilóra államokat és elintézné, hogy innentől a gyerek meg se tanuljon számolni matekórán, mert amint kikerül az iskolából úgysem fog már kétjegyű számokat sem összeadni fejben.

    A Linux alapokat ad (ami az iskola célja is elvileg, hogy alapokat adjon), amire lehet építkezni. A Windows-specifikus oktatás pedig csak egy éppen trendi készséget, amire nemhogy építeni nem lehet, de le kell rombolni mindent, hogy az alapoktól kezdhessük újra.

    Az analfabéta is tud beszélni, énekelni meg még rajzolni is, de a betűket már nem tudja értelmezni.
    Viszont ha megtanítasz valakit betűket értelmezni, akkor ezek mellett tudni fog még írni és olvasni is és a fenti készségeket sem zárja ki, sőt, még akár magasabb szinten is képes lesz művelni azokat.

    Linuxot nem azért kell tanítani, mert dearanyosapingvin meg nem is azért mert ingyenes (bár ez egy elég nagy előny a balkáni országoknak), hanem azért, mert betonbiztos alapokat ad, amire lehet építkezni.

    Ezzel szemben a Microsoft terméke megtanítja az analfabétákat rajzolni és énekelni, de attól még analfabéták maradnak.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz Penge_4 #22 üzenetére

    Már ott megbukik az érvelésed, hogy a kisszámú, kocka Linux populációval hasonlítod össze a Windowsos átlagfelhasználók óriási táborát. Innentől kezdve nincs semmi értelme a kommentednek.

  • #40553216

    törölt tag

    válasz Nekomajin #19 üzenetére

    "Az ilyen jótanácsoktól áll égnek a hajam mindig."
    Nem kell. Magát a LaTeX-et persze nem gondoltam komolyan. Csak a mögötte felépülő gondolkodási képességet. ;)

    Emiatt erre:
    "Ember, szerinted hol van idő arra, hogy én ilyeneket tanítsak az iskolában?"
    ugyanez a válaszom. Az embereket gondolkozni kell megtanítani. Ha ilyen most az oktatási rendszer, ha nem.

    Szerinted a középiskola nem arra van (lenne), hogy megtanítsák a gondolkodva tanulást. Akkor ezt hol fogja megtanulni? Egyetemen? Ott meg aztán abszolút nem lesz rá sem ideje, sem energiája. Ott kéne alkalmazni, amit elvileg meg kellene tanulnia a középiskolában.

    Egy vicc, kicsit másnak tűnik, de szerintem passzol ide is.
    A egyetemen a diák egy dologról mindent megtanul, a tanársegéd tudja, hol található a könyvtárban. A professzor meg tudja, hol van a tanársegéd.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz #40553216 #24 üzenetére

    Szerintem is arra van a középiskola, hogy gondolkodni tanítson, de:
    - Az előző kommentedben nem azt írtad, legalábbis nekem a read the fucking manual nem azt jelenti. De ha neked igen, akkor félreértés és elnézést.
    - Gondolkodni tanítani, készségeket elsajátítatni csak úgy lehet, ha először konkrét dolgokat is tanítunk, mert valahonnan el kell indulni. Konkrét példát kell mutatnom, mert egy 14-15 éves gyerek az elvont magyarázatot nem fogja érteni. (Pontosabban lehet induktívan is, csak az eszközhasználatnál a trial and error módszer baromi lassú.) Ahogy írtam, általában pont a gyakorlásra nincs elég idő, ezért hiába mondom el, hogy egy adott műveletet hányféleképpen lehet még elvégezni, vagy hogy logikailag miért oda tartozik, ahova, amíg nem csinálja gyakorlatban is a gyerek, addig egyik fülén be, a másikon ki. És nem azért, mert ezekamaifiatalok, hanem mert az ember így van genetikailag programozva.
    - Én hiába tanítok gondolkozni, ha a többi tanár nem ezt teszi. Persze ez nem ennyire sarkos dolog, meg attól nekem még nem kell abbahagyni, de az ideális az lenne, ha minden tanárnak csak annyi gondolkodást kéne tanítani, amennyi rész ráesik, és nem kéne a többiek munkáját is elvégezni.

    Szóval a probléma az, hogy bemegy a gyerek az iskolába X tudással, kijön Y-nal, a nép meg azért háborog, hogy X és Y között nincs elég nagy különbség. Közben meg fogalmuk sincs arról, hogy milyen sok változó van a rendszerben (meg a rendszeren kívül, lásd oktatáspolitika, szülők, gazdasági helyzet). És hidd el, hogy nagyon sok jó tanár van, akik próbálják a lehető legtöbbet kihozni az adott helyzetből, de ez sokszor olyan, mint széllel szemben...
    Ez a gyakorlatra levetítve úgy működik, hogy hiába tanítják meg nekem az egyetemen, hogy mit és hogy kéne csinálni, hiába tapasztalom azt, hogy tényleg úgy kéne, hiába próbálom meg, a tanmenetben akkor sincs rá több idő, a gyerek akkor se csinálja meg a házifeladatot, meg úgy általában nem is érdekli a táblázatkezelés, én meg verhetem a fejem a falba. Ha meg nagy nehezen kiizzadok Y+1 eredményt, akkor kívülről megint csak azt kapom, hogy ez nem elég, meg különben se így kéne.

    Egy kicsit az ECDL-re is visszatérve, hiába tudja a legtöbb tanár, hogy rosszak a feladatsorok, hiába látja az eredményt, amíg nincs ennél nevesebb, széles körben elfogadott rendszer, addig ezt kell csinálni. Az igazgatónak is el lehet magyarázni, hogy mennyire rossz, valószínűleg meg is fogja érteni, de egy iskolának minden statisztikailag kimutatható eredményt fel kell használni, ha túl akar élni. Bele kell írni a promó anyagba, hogy nálunk bizony évente n darab sikeres ECDL vizsga születik, és aztán továbbra is el kell küldeni a gyerekeket vizsgázni, hogy a következő évi prospektusba is bele lehessen írni.

    Ugyanakkor a jelenlegi ECDL feladatsorok olyan sok, (és néha felesleges) tudást várnak el egy-egy modulon belül, hogy azt megtanítani, és készség szintre gyakoroltatni borzasztó sok idő lenne. Egy osztálynak gimnáziumban általában heti 2 informatika órája van. Ez egy tanévben ~72 órát jelent. Ebben benne vannak a dolgozatok is, de most kerekítsünk felfelé, és számoljunk évi 70 órával. (Mondom, a gyakorlatban ilyen nincs, mert 4-5%-ot amúgy is el kell hagyni esetleges óraelmaradások miatt, de most számoljunk ennyivel.) A kerettanterv szerint 9-10. évfolyamon van informatika, tehát van összesen 140 óra. 140 órába kell beleférni az OS kezelésnek, a szövegszerkesztésnek, a táblázatkezelésnek, az adatbázisnak, a prezentációnak, a keresés+levelezésnek meg az általános IT ismereteknek. Modulonként jut 20 óra, ami kb. 2 hónap. (Persze az IT meg az internet modulnak nem kell ennyi óra, de a táblázat meg az adatbázis viszont nehéz.) De az ECDL-ben nincs benne semmi az IT biztonságról meg a multimédiáról (képszerkesztés, videóvágás, weblapkészítés, stb.), szóval egy modulra vagy nem jut 2 hónap, vagy ezek teljesen kimaradnak. Ja, és akkor a programozás szó még el sem hangzott.
    Most azt a helyzetet vettem példának, amikor a tantervbe integrálva készítenek fel az ECDL-re is, de ez igazából teljesen mindegy, mert ha nem tesznek ECDL vizsgát, ezeket akkor is tanulni kell a kerettanterv szerint. Ennyi idő alatt meg kell tanítani egy csomó ténybeli ismeretet (szövegszerkesztési, stilisztikai szabályok, informatika történelem, mégha csak minimális is, mert nem csak a NAT, de a jóízlés is megköveteli, hogy a gyerek tudja, hogy ki volt, és mit csinált pl. Neumann János), eszközhasználatot (amiről szó volt, hogy gondolkozzon is), logikát és sajnos néha matematikát (Excel függvények, adatbázis, programozás), és sokszor sajnom még a helyesírást is, mert újabban az emberek amúgy se tudnak helyesen írni, de ha nem toll van a kezükben, hanem billentyűzet, akkor még azt a kicsit is elfelejtik. Mindezt alaposan rendszerbe szedve, hogy hatékony legyen.
    Érted már, hogy a gondolkozni tanítás miért nem olyan egyszerű? Nem lehetetlen feladat, és erre kell törekedni minden erővel, de az nem úgy megy, hogy a közvélemény azt mondja, hogy szar az oktatási rendszer, nem így kéne csinálni.

  • sh4d0w

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Nekomajin #21 üzenetére

    Szerinted melyik a jobb oktatási stratégia: ha megtanítod a szövegszerkesztés, a táblázat- és adatbáziskezelés, a prezentációkészítés, valamint a rendszerkezelés alapjait, vagy ha megtanítod a Windows-t és a Microsoft Office-t? Szerinted melyik piacképesebb és pláne melyik lesz piacképesebb, ahogy a fejlett és a fejlődő világ egyre inkább kilép a vendor lock-in ketrecéből?

    https://www.coreinfinity.tech

  • #40553216

    törölt tag

    válasz Nekomajin #25 üzenetére

    Ezt írtam:
    "az RTFM finomabban, pedagógiai formában történt megfogalmazása."
    Lehet, még ez is radikális megfogalmazása volt annak, hogy "én megmutattam, hogyan kezdheted el, de neked kell megcsinálni" oktatási módszernek. Amihez ráadásul még egy nehéz elem társul: az érdeklődés felkeltése. Bár ez inkább csak akkor tűnik nehéznek, ha már a tanár is belefásult. Mert a gyerekek genetikailag érdeklődők. Ezért lettünk mi emberek, és nem mások ezek.

    Nyilván bonyolult a kérdés, de szerintem teljesen feleslegesen tömik a gyerekek fejét a rengeteg lexikális szarral. És bármennyire is gondolod fontosnak, Neumann élete és tevékenysége is ilyen felesleges szar. Már bocs. Ahogy a fizikában, matekban, kémiában is a képletek halmozása. A gyakorlatban használható tudás helyett. Mert egy kretén oktatási rendszert örököltünk, és kretének a célok is: azt hiszik, teljesítménykényszer van, mert majd meg kell élni. Sajna, modern társadalom. Amiken vitázunk, azok nem okok, hanem okozatok. Ez van.

    [ Szerkesztve ]

  • #40553216

    törölt tag

    válasz #40553216 #27 üzenetére

    Ezen felül persze ha valaki el akar menni egy irányba, az tanulja mélyebbe,célirányosabban.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz sh4d0w #26 üzenetére

    Nem arról van szó, hogy melyik a jobb, hanem arról, hogy melyiket lehet megvalósítani. Leírtam, hogy mennyi mindent kéne milyen kevés idő alatt megtanítani. Azt is leírtam, hogy nem taníthatsz úgy semmit, hogy elméletben elmagyarázod, hogy mit hogy kell csinálni, meg a különböző rendszerek alatt mik a különbségek. Először mindig mutatni kell egy konkrét példát, azt be kell gyakoroltatni, aztán általánosítani meg elvonatkoztatni. Nem írathatom le a gyerekkel a füzetbe, hogy milyen fájlműveletek vannak, meg hogy milyen billentyűkombinációk vagy shell parancsok vannak hozzájuk kötve a különböző OS-ekben, mert ez nem fogják megjegyezni. El kell magyarázni, meg kell mutatni egy konkrét OS-en, azt gyakoroltatni is kell, aztán tudjuk csak ugyanazt megnézni egy másik rendszer alatt. Illetve nem tudjuk, mert pont itt fogyott el a témára fordítható idő, ezért menni kell tovább. Itt bukik el a dolog, de ezt már leírtam itt párszor.
    Az, hogy a gyakorlás éppen Windowson történik, több okra is visszavezethető. De ha most egy csettintésre hirtelen minden iskolában Linux lenne, attól még nem változna semmi, mert akkor is ugyanezt a folyamatot kell eljátszani, és akkor se marad rá több idő. Adjál a tanároknak 4 éven át heti 3-4 informatika órát, és minden gyerek szöveget fog tudni szerkeszteni, de csak a Wordöt fogja használni.

    Az a baj, hogy saját magatokból indultok ki, ti pedig:
    - felnőttek vagytok,
    - érdeklődtök az informatika iránt,
    - többnyire értitek is,
    - és már hatalmas tudással rendelkeztek a témában.

    Az iskolában viszont olyanok ülnek, akik:
    - gyerekek (jellemzően 14-16 évesek, ha középiskoláról beszélünk)
    - nagy részük egyáltalán nem érdeklődik az informatika iránt (az, hogy facebookozik vagy játszik, nem számít érdeklődésnek)
    - sokszor egyáltalán nem értik, hogy mi történik (nyilván nem a fájlműveleteknél akadnak el, hanem a komolyabb algoritmust igénylő feladatoknál)
    - és általában semmilyen, vagy csak minimális előzetes tudásuk van.

    Ez borzasztó nagy különbség. Tanárszakon tanítják azt, hogy a gyerek fejével kell tudni gondolkozni. Ez baromi nehéz, és eleinte én is sok mindenre azt mondtam, hogy ezt már úgyis tudják, és meg fogják érteni, de a gyakorlat azt mutatja, hogy nem. Én teljesen egyetértek azzal, amit írtál, de az egy felnőtt fejével gondolkozó ember kijelentése. Elméletben nagyon jól hangzik, meg azt kell kitűzni célnak, de gyakorlatban meg nem olyan egyszerű.

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz #40553216 #27 üzenetére

    Lehet, még ez is radikális megfogalmazása volt annak, hogy "én megmutattam, hogyan kezdheted el, de neked kell megcsinálni" oktatási módszernek. Amihez ráadásul még egy nehéz elem társul: az érdeklődés felkeltése. Bár ez inkább csak akkor tűnik nehéznek, ha már a tanár is belefásult. Mert a gyerekek genetikailag érdeklődők. Ezért lettünk mi emberek, és nem mások ezek.
    Tudod, nekünk évken át az volt az egyik mantránk az egyetemen, hogy MOTIVÁCIÓ. Keltsük fel az érdeklődést, érezze a gyerek, hogy ez fontos, vagy érdekes, vagy érdemes megtanulni. Tanárjelöltként kitalálsz egy zseniális motivációt, átgondolod, szépen felépíted. Bemész órára, előadod, illusztrálod, mindent beleadsz, és azt látod, hogy a 15 fős csoportban van 5 kocka, aki egyébként is mindig kiesik a padból, van 5 gyerek, akit most éppen sikerült megfognod, meg van 5, aki akármit csinálsz, csak beszélget vagy az ablakon bámul ki. Azért, mert mindene gyes gyerek különböző, és baromi nehéz minden témához olyan motiváló dolgokat kitalálni, amivel mindenkit meg tudsz fogni.
    De hát mindig van hová fejlődni, mikor legközelebb ugyanazt a témát tanítod, akkor újragondolod a motiválást. Elemzed, hogy mi volt benne gyenge, min kéne változtatni. Bemész az órára, előadod, lelkesítesz, és megint ugyanaz az eredmény. Miért? Azért, mert megint 15 teljesen más érdeklődésű, teljesen más hátterű gyerek ül előtted.
    És most csak az órai motiválásról volt szó. Az, hogy az órán sikerül megfognod, és aktívan részt vesz veled az órában, és figyel, és csinálja, amit mondasz, nem jelenti azt, hogy a házifeladatot is ugyanolyan lelkesedéssel csinálja majd.
    Mert a gyerek tényleg érdeklődő. A kisbabák a világ minden részletére kíváncsiak, csak mire eljunakt a középiskolába, addigra beszűkül az érdeklődési körük. Elkezdi őket jobban érdekelni az informatika, vagy a nyelv, vagy a fizika, vagy a sport, vagy rosszabb esetben valami iskolán kívüli dolog. Szóval hidd el, hogy nem csak nehéznek tűnik, hanem az is.
    Persze vannak olyan tanárok, akik a személyiségükkel motiválnak. Akikre mindenki odafigyel, bármiről is beszél. De ezek az emberek kivételesek, és ha csak ilyen tanárok tanítanának az országban, akkor jó esetben iskolánként lenne összesen egy tanár. Valahol minden tanárjelölt ilyen tanár szeretne lenni, de erre születni kell, mert megtanulni csak egy részét lehet.
    Ráadásul mit sem ér ez a képesség, ha közben meg nincs mögötte szakmai tudás. Volt már olyan tanárom, akinek csüngtünk a szavain, csak éppen az adott tárgyból hiányosak voltak az ismeretei.

    Nyilván bonyolult a kérdés, de szerintem teljesen feleslegesen tömik a gyerekek fejét a rengeteg lexikális szarral. És bármennyire is gondolod fontosnak, Neumann élete és tevékenysége is ilyen felesleges szar. Már bocs. Ahogy a fizikában, matekban, kémiában is a képletek halmozása. A gyakorlatban használható tudás helyett.
    Az, hogy tudod, ki volt például Neumann, és milyen jelentős dolog kötődik az ő nevéhez, nem azt jelenti, hogy bemagolod az életrajzát évszámokkal meg helyszínekkel. De igen is van néhány jelentős magyar informatikus és matematikus, akikről tudni kell néhány dolgot, mert egyrészt meg kell őket őrizni a köztudatban, másrészt példaként szolgálhatnak azoknak, akiknek erre van szükségük. Minden tudományterületnek van néhány olyan alakja, akiknek a nevét minden generációnak ismerni kell, mert olyan jelentős dolgot csináltak. És ez nem az évszámokról szól, mert arra ott a Wikipédia.
    És lehet ezt jól is csinálni, nem kell egy egész órát ezzel eltölteni. Annyi az egész, hogy olyan feladatot vagy szöveget adsz ki, ami az adott személyről szól. Szövegszerkesztésnél nem receptet formáztatsz, hanem mondjuk a Neumann-elveket. Ennyire egyszerű. És ha 2 percet rászánsz arra, hogy értelmezed, ami a szövegben van, akkor pont annyit meg fognak jegyezni belőle, amennyit kell. És nem lexikális adatokat tanultak.

  • #40553216

    törölt tag

    válasz Nekomajin #30 üzenetére

    Anyósom BAZ megyében tanít, kb. 90+% cigánygyerek az osztályban. Hallottam már egy s mást a motiváció nehézségeiről. ;)

    "akikről tudni kell néhány dolgot, mert egyrészt meg kell őket őrizni a köztudatban"
    Jó néhány történelmi személyiség is van. Kérdezd ki a volt diákokat mondjuk egy évvel az érettségi után. ;) Akit érdekel, vagy olyan agya van, az úgyis olvas, érdeklődik, annál megmarad. A többibe meg felesleges időpazarlás.

    "A kisbabák a világ minden részletére kíváncsiak, csak mire eljunakt a középiskolába, addigra beszűkül az érdeklődési körük."
    Sajnos nem csak a középiskolai oktatással van baj. Sőt, nem is csak az oktatással. Mert pl. hiába tanulna a szegénysorban felnövő gyerek, ha otthon nem hogy nem motiválják, de kifejezetten akadályozzák.

    Egyetemista teszt 1.
    Egyetemistateszt 2.

    Nézd és szörnyülködj!

    [ Szerkesztve ]

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz #40553216 #31 üzenetére

    Jó néhány történelmi személyiség is van. Kérdezd ki a volt diákokat mondjuk egy évvel az érettségi után. Akit érdekel, vagy olyan agya van, az úgyis olvas, érdeklődik, annál megmarad. A többibe meg felesleges időpazarlás.
    Ebből azért nem szabad kiindulni, mert akkor az íráson meg olvasáson kívül kb. semmit se kellene tanítani az iskolában.

Új hozzászólás Aktív témák