Új hozzászólás Aktív témák
-
dchard
veterán
Na végre kezdek megvilágosodni GPS ügyben:
Az első generációs GPS rendszerek két féle kódot használnak:
- A szabadon felhasználható C/A kódot
- És a katonai felhasználásra szánt p kódotMindezt 1575.42 Mhz frekin küldik, ezt szokták L1 vivőnek (carrier) hívni. Az L1 vivőn használják a klasszikus Navigation Message formátumot használják.
A GPS készülékek ezt tudják használni (C/A kód)
Jelenleg is használják az L2 frekvenciát, de ezen jelenleg szintén csak katonai célra felhasználható titkosított P kódot használnak.
A fejlesztés azt teszi lehetővé, hogy az L2 vivőn (1227.60 MHz) is legyen civil felhasználásra szánt navigációs jelzés, ez lesz az L2C.
Jelenleg 8 ilyen műhold van pályán, amely az L2C jelet is sugározza. Az összes jelenleg felbocsátás alatt álló műhold támogatni fogja ezt.
Az L2C használata mellett az L2 vivőn új Navigation Message üzenetformátumot is bevezetnek, amit CNAV-nak neveztek el. Ez a korábbival ellentétben keret szervezés helyett csomag szervezésű lesz, és sokkal rugalmasabb mint a jelenlegi.
Az L2C a következő előnyöket jelenti:
- Pontosabb helyzetmeghatározást
- Egyszerűbb és hatékonyabb nyomkövetést (a GPS könnyebben tudja követni a folyamatosan mozgó műholdokat, ezáltal ritkábban veszíti el azokat például nagyvárosi környezetben)
- Az eredeti L1C zavartatása, helyi interferencia esetén kiegészítő jelfolyamként funkcionál
- Bevezetik rajta az 1/2 arányú FEC hibajavítási technikát
- A jelenlegi 32 helyett 64 műholdat fog támogatni a rendszer, így később a lefedettség további műholdakkal bővíthető (a jelenlegi rendszer max 32-t támogat).
- A nagyobb sávszéelsség miatt további korrekciós adatok kerülnek a lesugárzott jelbe, így pontosítjak a NAV Clock adatokatTovábbi fejlesztésként be akarják vezetni az L1C kódot is, amitől az L1 frekvenciára a jelenéegi C/A kód és P kód mellé L1C üzenetet is modulálnak. Ennek a felépítése ugyanolyan CNAV alapú lesz, mint az L2C-n, hasonló képességekkel. Ez csak az első BLock III műholdakkal együtt lesz elérhető, az első ilyen holdak fellövését 2014-re tervezik.
Összefoglalva:
A továbbfejlesztett rendszer visszafelé kompatibilis lesz-e? Egyértelműen igen.
Az új rendszer által pontosabbak lesznek-e a jelenlegi készülékek? Némileg igen, de nem számottevően.
Kell-e új készülék ahhoz, hogy maximálisan kihasználjuk az új rendszer adta előnyöket? Egyértelműen igen: olyan GPS vevőre van szükség, amely képes az L2 frekvencián (is) üzemelni (dual-band unit), azon kívül képes az új navigációs üzenetformátum (CNAV) feldolgozására.
Mikorra lesz teljes a rendszer? Az L2C jeleket is küldő műholdból jelenleg 8 van, a további műholdak felbocsátása folyamatos, de több évig tartó folyamat lesz.
Mi a jövő?
Későbbiekben megjelennek majd az L1C üzeneteket is közvetítő műholdak. Itt azok a készülékek, amik az L2C-t támogatják, már fogják tudni használni ezeket, és továbbra is megmarad a teljes kompatibilitás.
Közben kísérleteznek egy újabb vivő, az L5 bevezetésével. Ez újabb frekvencia, tehát a vételéhez tri-band vevő kell, viszont az üzenet struktúra szintén CNAV lesz. Egyelőre egyetlen hold van, ami L5 üzeneteket is szór demonstrációs jelleggel.
Dchard
A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]
-
szp1
addikt
Érdekes, ha valaki korrekten összefoglal és kiegészít egy témát, arra senki nem reagál....csak egymást korrigálgatják.
Én köszönöm
Az erőszak a gyengék végső menedéke. (Isaac Asimov : Alapítvány), "Az ember okos, de nagy tömegben buta és hisztérikus állattá válik. ( MiB, K ügynök )
-
Degeczi
nagyúr
"The system will not replace traditional radar-based navigation, which will be available in case of satellite outages or other issues"
ill. egy földi adó pontosítására itt is szükség lesz, csak azzal ellátott reptereken használható, a műholdak adta pontosság nem elég hozzá
-
#65675776
törölt tag
Nyilván azért fejlesztik egyre-másra a kis rombolóerejű precíziós fegyvereket az amerikaiak... Pont ellenkezőleg: a cél a minél kisebb járulékos károkozás, ezt pedig két paraméterrel lehet csökkenteni: csökkentett rombolóerő és csökkentett szórás. A kettőt kombinálva jön létre a GBU-39 illetve az APKWS. Ezeket elsődlegesen az urbanizált hadviselés hívta életre. És ugyan ezért szeretnek harckocsikkal nyomulni városban: aránylag korlátozott rombolással lehet velük kis célpontokat megsemmisíteni.
-
#16820480
törölt tag
a hajózáshoz egyáltalán nem értek mondjuk, csak a repülést követtem figyelemmel egy ideig aktívan, de úgy emlékszem, hogy a gps-es helymeghatározás helyett leginkább a radaros megoldás működik mindenhol. illetve főleg leszállásnál az ILS rendszerekre támaszkodnak a pilóták. illetve még egy rakás műszer segíti a tájékozódást. persze minden meghibásodhat, voltak erre is példák bőven, de tökéletes rendszer nem létezik, a gps használata sem tudja kizárni a hibalehetőséget...
bambano: a vetés sűrűségét elvileg lehet megtett út alapján is számítani. persze jól jön a gps biztosan, de valahogy nekem kicsit túlzásnak tűnik, hogy egy traktorba elengedhetetlen a centiméteres pontosságú műholdas helymeghatározás. tudom, fejlődés, meg minden, de lassan a villanyborotvába is gps kell, nehogy megvágja magát az ember.
az ilyesmi gépeket nem lehet megoldani egy lokális helymeghatározóval olcsóbban (már annál olcsóbban, hogy milliárdokért fellőjjenek űrszemetet, mert maga a gps vevő chip filléres)? mondjuk egy gyorsulásérzékelővel, meg hasonló "proli" módszerekkel.dabadab: autós navigációnál szerintem sokkal nagyobb probléma a térkép naprakészsége, mint az a pár méter pontosság. bár ha azt vesszük, akkor manapság ez utóbbi is kezd az lenni, mert sokan vakon követik a navigációs eszközök utasítását
összességében nem a fejlődéssel van bajom, csak szerintem az átlag ember számára (mondjuk aki egy autóval akar eljutni A-ból B-be), nem hoz semmi jelentős előrelépést. eleve a navigációs pont kitűzése ennél pontatlanabb lehet már, minthogy ilyen centis pontosságra lehetne adni.
-
válasz #65675776 #55 üzenetére
A gbu-39-es wikipedia oldalából nekem nem az jött le, hogy a járulékos károkozás miatt csökkentenék a méretet, hanem az, hogy nagyobb robbanóerejű robbanóanyagból kevesebb kell, kisebb lehet a fegyver és emiatt többféle repülőre is fel tudják majd tenni.
A kevesebb civil áldozatra van egy tutti jó javaslatom: össze kell csomagolni és haza kell menni, nem szerteszéjjel hajigálni a bombákat....
De nem is ezen akarok vitatkozni, hanem a kérdés az, hogy a precíziós bombák fejlesztése mennyiben cáfolja azt a mondatomat, hogy szerintem mindkét irányzatnak, a civilnek is meg a katonainak is szüksége lenne pontos helymeghatározásra?
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#65675776
törölt tag
Pedig ez volt a fő cél: egy 500lb bombával messze nagyobb károkat okoznának, mint egy 250lb-ossal.
Egyébként nem tudom miből vontad le a következtetésed. A cikkben a BLU-109-cel megegyező áthatolóképességet említenek, nem rombolóerőt. A kettő nem ugyan az!Szépen összecsomagolnak, hazamennek, majd kirobban a polgárháború. És annak nyilván alig lesznek civil áldozatai...
A nagyobb pontosság kell. Katonai alkalmazásban ezt bizonyos alkalmazások esetén (városi hadviselés) össze kell kötni a rombolóerő jobb kontrollálásával.
-
válasz #16820480 #56 üzenetére
a vetés sűrűségét elég nehéz lenne megtett út alapján számolni sok ok miatt:
- szántáskor gyakran előfordul, hogy az egyik kerék mélyebben van, mint a másik. Amikor a sor végén megfordulsz, az a kerék kijön a gödörből, tesz egy ívet, aminek a végén a másik kerék borul be a gödörbe
- egészen másképp mozog a gép, amikor leraktad a sokszáz kilós ekét a földbe és nekiborítottad egy 8 literes turbódízel motor minden forgatónyomatékát egy nagyon áttételezett erőátvitelnek, sáros földben, mint amikor aszfalton gurul a gép felemelt munkaeszközzel. találd ki, hogy melyik keréknek miért van szlipje.. Van, hogy kisebb autónyi súlyt raknak a trakira, hogy tapadjon...és még sorolhatnám.
De én nem úgy fogom fel a problémát, hogy a szántás miatt lövik fel a szemetet, hanem úgy, hogy sok egyéb ok miatt fent vannak a lomok, miért ne használnám plusz 1 funkcióra? Mondhatod, hogy túlzás, de a helyzet mégis az, hogy 21. században Magyarországon olyan trakikat árulnak, amikben ez benne van vagy opcióként beszerelhető és nem kerül eszement összegbe. Meg benne van a trakiban a "fly-by-wire", meg rakhatsz bele olyan számítógépet, ami önállóan elvezeti a gépet, nem kell hozzá ember. Ezek vannak, kevéssé tűnik hasznosnak, hogy kiszedessek valamit a gépből, ami benne van.
Most az a szokás, hogy dgps van, leszúrsz a tábla sarkába egy dobozt és a többit megoldja a cucc.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Degeczi
nagyúr
válasz #16820480 #56 üzenetére
egyszerű autósnak is javulás, ha a navi nem fogja tévesen a főúttal párhuzamos szervízútnak gondolni amin halad, vagy hogy a sávinfók annyira megbízhatóak lesznek, h már olyan utasítások is megjelenhetnek mint: "sorolj be a belsőbe, mert az lesz a balra kanyarodó sáv"
vagy pláne ha az autót elhagyva, gyalog sétálsz az idegen városban: iránytű a legtöbb naviban nincsen, a normál, doppler elvű sebesség- (és így irány-) meghatározás gyalogtempóban pontatlan, a pozíció alapján pedig szintén nem lehet megbízhatóan számolni
azon esetleg lehet elmélkedni, mennyire számít "jelentős" előrelépésnek - de szerintem fölösleges (hiszen GPS navigáció nélkül is szépen utazgattunk évtizedekig, így akár az sem "jelentős" az átlagpolgárnak), mert tény, h sok apró bosszúságot okoz a mostani pontatlanság, így mindenképpen hasznos bármilyen javulás
-
dchard
veterán
Andreas2:
Nem pontos amit írsz.
Az L2 vivőn jelenleg nem adják újra a C/A kódot, az csak az L1-en megy. Eredetileg az L2-n csak is kizárólag P kód ment. A jelenlegi fejlesztés arra irányul, hogy az L2 vivőn (amit eddig a kommersz GPS-ek nem is ismertek, ergó nem is kompetibilisek vele), átalakítják a struktúrát úgy, hogy új üzenet formátumot dolgoznak ki. Így az L2 vivőn lesz L2C ami CNAV üzenetformátumot fog használni, és lesz a katonáknak fenntartott MNAV, ami továbbra is titkosítva lesz.
A L1C pedig majd az lesz, amikor az L1 frekvencián a jelenlegi C/A és P kódok helyett lesz C/A kód, és a P kód által elfoglalt helyen lesz L1C szintén CNAV formátumban, illetve lesz katonai clra fenntartott MNAV is.
A katonáknak eddig is volt két frekijük, most viszont a civileknek is lesz kettő, hiszen mind a katonai mind a magán felhasználók hozzájuthatnak adatokhoz mindkét vivőről.
Az L2C-t (ez fog hamarabb révbe érni) biztosan nem támogatják a mai commercial GPS-ek (ezért tartják meg a minden GPS által ismert C/A kód adását).
Az L1C-t pedig pláne nem simeri semmi, hiszen még nem is létezik. Viszont jó eséllyel az L2C-t támogató készülék fogja tudni használni a majdan bevezetésre kerülő L1C is (az üzenetfomrátum hasonló, a frekvencia pedig az eredeti L1).
Dchard
A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]
-
#16820480
törölt tag
hmm, nem tudtam, hogy ennyire elterjedt már akár itthon is az ilyesmi.
mondjuk amúgy gondolom a kerekek mozgásának pontos vezérlésére is egy tonna elektronika van az ilyen eszközökben is, ahogy egy sima személygépkocsit manapság már lassan nem lehet elképzelni menetstabilizáló elektronika meg a többi 3 betűs csoda nélkül. mondjuk a tábla végébe leszúrt adóval, vagy akár egy mobilhálózatra kötött adóval is akár meg lehet oldani azért manapság is, amiket könnyebb elérni és szervizelni is.Degeczi: én nem tudom, de nem igazán kultiválom azt, ha "agy nélkül" vezetnek az emberek. azért azt csak tudod már, hogy a szervízúton mész-e, vagy az aszfalton. igaz nem gyakran használok gps-t, de akkor is inkább úgy használom, hogy megmutatja azt a környezetet, ahol megyek és irányt mutat, hogy nagyjából merre kell tartsak. ezért is kifejezetten idegesítenek azok az újítások a navigációs szoftverekben, hogy 3D nézet, meg hasonlók...
-
dchard
veterán
Még annyit mindehhez, hogy a jelenlegi geodéziai mérésekre használt készülékek azért olyan drágák, mert bár a katonai felhasználásra titkosított P kódot nem tudják dekódolni, de mivel ismert a modulációs sebességük, így a gyártók ki tudtak fejleszteni olyan GPS vevőket, amleyek képesek a P kódra "zárni" (értsd: követni (tracking)) anélkül, hogy ismernék magát a P kód használatához szükséges kulcsot.
És mivel P kódot sugároznak L1 és L2 frekin is, így máris lehet olyan chipsetet fejleszteni ami veszi mind a két frekvenciát, dekódolja az L1 C/A üzenetekből a felhasználható helymeghatározási információkat, majd felhasználja a L1 és L2 frekiken küldött P kódok trackingjéből kalkulálható korrekciós adatokat az ionoszferikus torzítás csökkentésére. Ez persze messze nem ad olyan pontosságot, mintha a tényleges P kódok is hozzáférhetőek lennének, de a legnagyobb torzulást okozó faktort, az ionoszferikus torzulást elég jó hatásfokkal tudják kiszűrni.
Dchard
[ Szerkesztve ]
A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]
-
Degeczi
nagyúr
válasz #16820480 #62 üzenetére
magad persze, h tudod hol haladsz (többnyire egyébként a szervízút is aszfaltozott, csak alacsonyabb sebességhatárral), de ha a pontatlan útraillesztés miatt ad hülye hangutasítást a navi, az zavaró tud lenni
de ha jól értem Dchard-ot, nincs mitől tartanod: a jelenlegi navik pontossága nem fog érezhetően javulni, csak az új készülékeké
-
dchard
veterán
Mondjuk úgy, hogy a néhány méteres pontosságból nem lesz egy csapásra centiméteres pontosság. Az kétségtelen, hogy az új műholdakon pontosabb atomóra, pontosabb pályavezérlés, nagyobb nyereségű, esetleg nagyobb adóteljesítménnyel sugárzó antennák lesznek.
Én azt mondanám, hogy inkább az általános pontossága és lefedettsége fog javulni a jelenlegi GPS-nek. Értsd: hegytetőn álló helyzetben az új műholdakkal sem lesz pontosabba műszer, mint most, viszont mozgás közben, fák alatt, szűk utcákban stb. javulni fognak a vételi viszonyok, tehát bizonyos körülények között javulni fog a pontosság.
Dchard
A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]
-
edward2
addikt
Az emberek akik itt tapsikolnak, hogy jajj de szuper gps bomba kisebb károkozás lakott területen, azok egy picit gondolkodjanak már kéremszépen.
Háború folyik közel-keleten emberek halnak meg. Ártatlan emberek. Ne akarjuk már pöcsfej amerika műháborúját szentesíteni azzal, hogy dejofej, mert nem öl meg élből mindenkit. És az a pár ember akit kivégeznek, azokról kik bizonyítják, hogy terroristák?
Másrészről azért nem öl meg mindenkit, mert akkor vége lenne a háborunak. Holnap kit lőnének le?...
Továbbá lehet nézegetni a duál apache elfogást ahol járulékos károkozás nélkül (legalábbis az épületek hálisten nem sérültek....) gyilkolták le a népet + a segítségükre siető embereket.
-
Andreas2
tag
Igaz, meg is találtam hogy melyik részt értettem félre:
Originally, only two signal frequencies were broadcast by GPS satellites: L1 and L2 (“L” denotes Link). The L1 frequency (1575.42 MHz) is equipped with two super-imposed codes, the Coarse Acquisition (C/A) code for civilian use and the Precision code (P-Code) for military use only. Until recently, the L2 frequency (1227.60 MHz) only broadcasted the P-code.
Mivel C/A és P kódokról volt szó, a "mostanáig csak a P kódot" mondatot úgy értelmeztem hogy a C/A-ra gondoltak, holott itt már az új L2C kódra utaltak.
-
válasz #16820480 #62 üzenetére
a kerekek mozgásához semmi elektronika nincs ezekben a dögökben, merthogy ezt a vonóerőosztályt már nem nagyon lehet semmivel szabályozni. a kuplung is csak jelzésértékű.
Nem találtam meg a nagy steigerek teljesítményét a weben, a kisebbik rába steigerről írták, hogy 38kN vonóerő kifejtése mellett még motorerő felesleggel szántott... A nagy steiger ennél lényegesen izmosabb volt.persze, nyilván van olyan szabályozás, ami igyekszik fixen tartani a motor fordulatszámát, de olyan, mint a kipörgésgátló meg abs meg egyéb cuccok itt viccesen néznének ki... 8 km/h körüli szántási sebességnél ha kötött a föld, és óvatlanul vágod bele az ekét, a gép szétszakítja az egészet vagy letördeli az ekevasat...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
dchard
veterán
A legjobb tudomásom szerint olyat, ami az L2 vivőn az L2C üzeneteket dekódolva képes a helymeghatározásra, nem.
A gyártók majd akkor rukkolnak elő ezzel, amikor majd teljes, vagy közel száz százalékos lesz a lefedettség L2C tekintetében, vagyis legalább 24-26 műhold lesz fent ami tudja az L2C-t.
Egyébként úgy látom további információkra van szükség, hogy rendet tegyünk a fejekben.
Én is nagyon örülnék neki, ha a P kóddal sugárzott részt máról holnapra megnyitnák, és hirtelen ultrapontos lenne a GPS rendszer. A probléma az, hogy többen nem látjátok ennek a hátrányait:
1. A P kódok jóval szélesebb frekvencia tartományban vannak modulálva (lásd: 2G kontra 3G (a példa sarkít, de sztem érthető): ha hirtelen szeretnénk dekódolni a P kóddal ellátott jeleket is, akkor hiába nyitnák meg a csatornát, új készülékekre lenne szükség, méghozzá nem is akármilyenekre:
1. Dual-band antenna, dual band reciever, áramfogyasztás jelentősen megnő, mert a mobilokkal ellentétben itt folyamatosan mindkét vivőről dekódolni kell a jeleket a teljes pontosság eléréséhez.
2. A két vivőn (L1 és L2) összesen közel 20MHz szélességben folyik a kommunikáció, amihez a mind a 20MHz-et dekódolni kell a jelenlegi alig 1MHz-hez képest --> jelentős mennyiségű számítási kapacitás, erősebb processzor, megint csak jelentős fogyasztásnövekedés.
Az L2C dekódolása is bonyolultabb és számításigényesebb lesz, de ott még mindig csak 2x1MHz-ről beszélünk, nem ennek a 10szereséről.
Arról nem beszélve, hogy a jövőbeni kereskedelmi rendszereknél is inkább választani fognak, és könnyen előfordulhat, hogy a teljes lefedés után a megjelenő GPS-ek a C/A kódot az L1 vivőn egyáltalán nem fogják használni, csak az L2-n lévő L2C-t, hogy spóroljanak az akkuval, meg a költségekkel.
A jelenlegi geodéziai nagy pontosságú mérésekhez használt rendszerek (amik csak C/A-kódot használnak, az L1 és L2 P kódokat csak trackelik) fogyasztása ma is 1-2watt körül mozog (kijelző és minden nélkül). Ez egy mobilnál vagy kézi (értsd: nem féltégla) készüléknél egyszerűen nem fér bele.
Nem véletlen, hogy az L2C-t is most találták ki, hiszen a számottevően nagyobb energiafogyasztás ellensúlyozásához mostanra nőtt fel az elektronikai piac.
Dchard
A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]
-
bobsys
addikt
en is azt hittem milyen vicces traktorozni
aztan miutan egesz nap ultem hatul es vetettunk majd az ontozeshez le kellett fektetni a csoveket (hiaba vittuk ki utanfuton a traktorral) mar nem volt annyira mokasEnterprise Admin? Kirk kapitany leszel? - Ne törődjél semmivel, egyél zsömlét kiflivel
-
Rickazoid
addikt
Egy máshol olvasható cikkben azt írták, hogy 10 évig is eltarthat a teljes rendszer cseréje. De ha a rendszer bármikor használhatatlanná válhat 2011-ben, akkor nem késtek már el az egésszel?
Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.
-
Devid_81
nagyúr
De jó, már nem "zavarják" az adást, köszi KlinTóni.
Teljesen megnyugodtam, biztos semmi más sunnyogás nem is lesz ezekkel.
Amúgy a régieknek mikor kellett volna elkezdeni behullani a földre?
Ha jól emlékszem attól is féltek pár éve, hogy lassan be-beköszönnek hozzánk apródonként....
-
edward2
addikt
válasz WonderCSabo #67 üzenetére
magadra veszed te bajod. olvasgasd a többi kommentet is.
-
FehérHolló
veterán
válasz Winner_hun #15 üzenetére
Tisztaszobában dolgozik épp, ott kötelező a maszk.
Skynet is real. It's called Google.
Új hozzászólás Aktív témák
- Skoda, VW, Audi, Seat topik
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Olasz autó topik (Fiat, Lancia, Alfa)
- Adobe Lightroom topic
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Építő/felújító topik
- Motoros topic
- Ukrajnai háború
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
- BESZÁMÍTÁS! GIGABYTE WindForce 2X GTX 960 4GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! SAPPHIRE RX 460 2GB GDDR5 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- BESZÁMÍTÁS! Gigabyte AORUS MASTER RX 6800XT 16GB GDDR6 videokártya garanciával hibátlan működéssel
- ELADÓ Lenovo T500 (Core2Duo T9900 3.06GHz, 8GB RAM, 1TB SSD)
- Beszámítás! Intel Core i5 6500 4 mag 4 szál processzor garanciával hibátlan működéssel