Új hozzászólás Aktív témák
-
vzozo
senior tag
válasz VaniliásRönk #98 üzenetére
Félreértesz, értetek. Nem azt állítom, hogy nem működőképes a "feljebb" elhelyezett hajtómű.
Arról van szó, hogy olyanról fantáziáltok, aminek semmi értelme nincs jelen esetben. Műszaki hiba okozta a hibás leszállást, ez pár órával a bumm után gyanított volt, mára pedig az adatok elemzése alapján biztosra vehető.
Ezt kijavítják, és menni fog. Nem kell semmi extra hajtómű, áttervezés, pörgő-forgó rakétatest, személyzet a first stage-be, meg ki tudja milyen eszement ötletek hangoztak még el fentebb.
2015 van. Tudtok ide kommentelni, akkor az Interneten elérhető egyéb információkat is el tudjátok olvasni.
Ötletelni kell, szárnyaljon a fantázia. Csak 5-10-50-100 éve megdöntött ötleteket hangoztatni, az valahogy fura a számomra. Lehet csak magasak az elvárásaim, műszaki ember létemre.
-
Auratech
őstag
Igazad van a mostani kudarcok okát tekintve. Tényleg lehetséges a tolósugár vektorával operálni és járulékosan a felső korrekciós hajtóművekkel egyensúlyban tartani a rakétatestet. Ezt a korábbi sikeres landolás bizonyítja.
Az üzemszerű használathoz azonban sokkal nagyobb tartalékokkal kell rendelkeznie a szabályozásnak, mint a beavatkozások reakcióidejét, mint erejét tekintve.
Egy cseppet szerencsésebb a visszatérési pozíció a platformra érkezés pillanatában és sikerül. Ez látszott.
Ha egy-két fokkal egyenesebben ér le és a felső ellenhatás erősebb lehetett volna, sikeres lett volna a leérkezés..
A szabályozás reakcióideje szoftveresen csökkenthető, modellezhető, akár előjelezhető pár másodpercre.Szerintem a leérkezéskor a hajtóművekből leáramló és a platformon irtózatos lángvihart kavaró gázok megjósolhatatlan erőhatásokat keltenek. Felszálláskor azt hiszem nem a lábairól és sima platformról, hanem a hajtógázokat le-oldalra részben elvezető rácsról indul a rakéta. A gázok tombolásának közvetlen erőhatása csökkentve van, hiszen jobbára elvezetésre kerül a platform alatt, oldalra.
A holdexpedíciók során a hold vákuuma miatt ez alig jelentett problémát.
A földi leérkezéskor a hajtóműgázok párnahatása nagy kihívás. Ehhez szinte hibátlanul függőlegesen kell leérnie a fokozatnak. tulajdonképpen az utolsó fél méteren le kéne állnia a hajtóműnek, hogy a test tömege képes legyen a lábakon erőt ébresztve stabilizálni. Időzítés. Javítható.
Ehelyett olyasmi volt a látvány, mintha ferde jégre ért volna le. Ezt a leszállás sebességével próbálták ellensúlyozni, de a stabilizálás a leérkezés előtti pillanatban épp túlment a (dőlés)határon.
Szóval rácsos platformot kell alátenni és betennék alá néhány erős ventilátort, ami elszippantja a párnahatást keltő lángtengert.[ Szerkesztve ]
Auratech Field Recording
-
mrhitoshi
veterán
Nem kell semmi extra hajtómű, áttervezés, pörgő-forgó rakétatest
+1. Amit eddig elértek, az szerintem teljesen bizonyítja azt, hogy a jelenlegi koncepció működik, csak finomítani kell, és ez szerintem tisztán látszik a videóból.
Másfelől viszont, ez a koncepció nem csak a földön lesz/lehet alkalmas. Ha jól emlékszek, Elonnak nem csak az újrahasznosítható rakéta a vágyálma, hanem a Mars is, és ezen a ponton válik igazán értékesnek a koncepció, hiszen ott ~3,7 m/s^2 nehézségi gyorsulás mellett jóval könnyebb lesz leszállni. A Holdat meg sem említem. Szóval ezt is figyelemben kell tartani. A költségek faragása csak az egyik probléma a sok közül.
[ Szerkesztve ]
PS4
-
Auratech
őstag
válasz mrhitoshi #103 üzenetére
A dolognak tervezhetően biztonságosnak kell lennie a hétköznapi körülmények között.
Itt és most kell olyan biztonságot elérni, hogy a költségek tervezhetően alacsonyak legyenek az újrafelhasználást üzemszerűvé téve.A látott videó azt sejteti (lehet, hogy tévedek), mintha az utolsó pár gallon keró égett volna a hajtóműben. Túl gyors volt az ereszkedés és csak az utolsó előtti pillanatban fékezett jobban a cső...
Semelyik sikeres landolásnál ilyen sebességű ereszkedést nem lehetett látni.
Aztán a végén az utolsó pillanatban már nem volt elég a rendelkezésre álló korrekció. Szegény rakéta hogy küzdött..
A Marson ritka a levegő de párszázzal képes nyargalni.. Ott is dülöngélhet a szélben.Auratech Field Recording
-
#65675776
törölt tag
válasz mrhitoshi #103 üzenetére
Anno a Holdra szálláskor volt tervezet, hogy az egész rakétafokozat leszálljon. Hogy min bukott meg? A Saturn Vb-hez képest ~5x-ös méretű rakéta kellett volna hozzá. Pedig ott jóval kisebb a gravitáció a Marshoz képest is.
Ami a mostani leszállásból látszi, az leginkább az, hogy határértéken történik, ami soha sem volt a siker és a biztonság záloga.
vzozo: "Csak 5-10-50-100 éve megdöntött ötleteket hangoztatni, az valahogy fura a számomra." Sokszor ezek az elvek akkor azért tűntek működésképtelennek, kivitelezhetetlenek, mert a technika és a tudomány nem állt azon a szinten, hogy megvalósítsák. Ciolkovszkíj már a 1903-ban felvetette a folyékony hajtóanyagú rakétát, de akkor mindenki elvetette, merthogy lehetetlen megépíteni. 1926-ban épült meg az első működőképes folyékony hajtóanyagú rakéta Goddard munkája során. Az első érdemben használható típus pedig további 15 évet váratott magára. És közben mindenki kétségbe vonta, hogy egyáltalán megépíthető, működőképes koncepció. De ott van pl az XB-35 / YB-49. Az 1940-es években megvalósíthatatlan volt, hogy stabilan repüljön. De a technológia felnőtt hozzá, és a B-2A köszöni szépen jól elvan, sikeres konstrukció.
-
VaniliásRönk
nagyúr
válasz mrhitoshi #103 üzenetére
-1, nem értem honnan jött ez a marhaság, hogy az interneten már beszélgetni sem lehet. Attól eltekintve, hogy így azoknak akiknek a valós életben semmire sincs befolyása és szükségét érzik valamilyen kompenzálásnak, belefojthatják a szót akárkibe. Szánalmas.
Musk nem csak csizmákat akar a Marsra, kolóniát akar. Amiért az újrahasználható rakéta fontos, az az emberek és a felszerelés olcsó űrbe juttatása, a Marson már nem kell ennyire elegánsan landolni, a visszatérés sem lényeges szempont, pláne nem az azonnali, tömeges visszatérés lehetősége.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
mrhitoshi
veterán
válasz VaniliásRönk #106 üzenetére
Nem értem honnan jött ez a marhaság, hogy az interneten már beszélgetni sem lehet. Attól eltekintve, hogy így azoknak akiknek a valós életben semmire sincs befolyása és szükségét érzik valamilyen kompenzálásnak, belefojthatják a szót akárkibe. Szánalmas
Már bocs, de ezt miből szűrted le ? Én egy megállapítást tettem, hogy szerintem ez így jó, ahogy van. Ebből hogy következik az, hogy beléd fojtom a szót, mert nem vagy rakétamérnök, ráadásul azért, mert -idézem: "valós életben semmire sincs befolyása és szükségét érzik valamilyen kompenzálásnak". Ha ezt levezeted, akkor elnézést kérek.
PS4
-
VaniliásRönk
nagyúr
válasz mrhitoshi #107 üzenetére
Ez arról szólt amit, még inkább akit +1-eztél, nem rólad, vagy amit te írtál. Egyszerűen unom már, hogy minden topikban van pár ilyen megmondóember, aki mást nem tud, csak vagy nyíltan, vagy burkoltan, de lehülyézni azokat, akik bármilyen diskurzust mernek folytatni.
Egyébként meg daa-raa nagyon jól leírta miért nincs jelentősége annak amit belinkelt.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
VaniliásRönk
nagyúr
Musk nem azért kísérletezik egy egyébként teljesen konvencionális többfokozatú rakétával, mert ez a legjobb koncepció (lehet hogy az, lehet hogy nem), hanem mert így viszonylag kockázatmentesen tudnak fejleszteni. Ha ők is valami igazán innovatívval próbálkoztak volna akkor valószínűleg már az előtt csődbe mentek volna, mielőtt eljutottak volna az első sikeres indításig.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
vzozo
senior tag
válasz VaniliásRönk #108 üzenetére
Beszélgessetek.
Csak ne csodálkozzatok, ha a fű kék és az ég zöld beszélgetésbe valaki beleszól, mert esetleg többet olvasott, tanult, dolgozott a témában. Főleg ne sértődjetek meg rajta, mert az elég kicsinyes.
-
VaniliásRönk
nagyúr
Azon senki sem szokott megsértődni, a nagyképű, lekezelő beszolásokon viszont rendszerint igen.
Egyébként ha te dolgoztál már pl. bármilyen áramlástechnikával kapcsolatos munkakörben, akkor ne fogd vissza magadat, szívesen kiegészíteném a tanulmányaimat gyakorlati tapasztalatokkal."Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
Auratech
őstag
1974-ben, ötévesen a játszótéren egy nyugger bácsit győzködtem Ciolkovszkíj rakétaelméletéről, viccesen a Verne által erőltetett ágyú ellenhatást kritizálva, hogy az meg már milyen gyerekes. A bácsi azt morogta, "nehéz élete lesz ennek a gyereknek"...
Nem lettem rakétatudós de nem vagyok síkhülye a témához. Nagyon kevés ember lett rakétatudós, aki nem síkhülye.Auratech Field Recording
-
Tigerclaw
nagyúr
válasz Auratech #112 üzenetére
Én úgy gondolom, hogy nem mindig hasznos ha az elődök által lefektetett tudást ténynek vesszük, főleg ha falba ütközünk és valami nem klappol. Nem árt időnként felülvizsgálni az alapokat, arról nem is beszélve hogy a tudomány fejlődése ma is nagyrészt a kreativitáson alapszik és nem a képleteken.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Auratech
őstag
válasz Tigerclaw #113 üzenetére
Ötévesen elég progresszívnak tűnt a rakétaelmélet elképzelése.
Természetesen pillanatokon belül eljutottam az ion, fúziós, majd az antianyaghajtómű problematikájához, majd az alapértelmezettként életképesnek gondolt térmeghajtás téridő-impulzusnyomatékának sokdimenziós vektoraihoz, harmonikus sorozataihoz.
Aztán az első osztályban a számolókorongok belegyilkoltak koromhoz rendelt sztereotípiákba és helyretették, hol , mikor vagyok. Addig rendkívül bizarrnak tűnt a 20 századi technológia. Semmi nem működött normálisan. Kémiai, reaktív motorok...? Atyaég...
Most óvatosan ötletelek. Igyekszem a létező technikai adottságokban gondolkodni.
Szükséges megismerni az adott kor adott lehetőségeit.
A tehetség ott van, hogy annak az adott tudásszint csupán ugródeszka az a teljesen új paradigmák felé.
A mostani rakétatechnika a fúzió megszelidítéséig marad. Aztán gyorsan fognak változni a dolgok, karöltve az AI. elterjedésével.. Kábé 10 év, mire feltűnik...[ Szerkesztve ]
Auratech Field Recording
Új hozzászólás Aktív témák
- Google Chromecast Audio - Új és használt darabok
- Motorola Edge 40 8/256gb - Újszerű, akár beszámítással
- Xiaomi Poco X5 Pro 8/256gb - Újszerű akár beszámítással
- Apple iPhone 12 Pro 128gb Gold - Karcos, kis hiba, akku 85%, Yettel függő, akár beszámítással
- Apple Watch 9 45mm Cellular Silver/Storm Blue M/L - Új, bontatlan, garanciális akár beszámítással