Új hozzászólás Aktív témák
-
Cathfaern
nagyúr
-
ddekany
veterán
válasz Cathfaern #101 üzenetére
Azért ezen a képen amit itt lefestettek a videókban valószínűleg sokat segített a marketing. Ha össze nem is tört semmit, azért lehet hogy néha voltak "érdekes" húzásai, mikor kapott pár mennyémá' dudát és beszólást...
Amúgy ez, hogy de majd néha besegít az ember... Ha szinte mindig a gép vezetett helyette, tehát nincs gyakorlata, jobb ha nem segít be.
-
julius666
addikt
Azt mondod, az ember hibázhat, a gép nem.
Kérlek idézd hol mondtam ilyet, mert szerintem sehol sem.
De mire alapozod azt, hogy az ember csak autóvezetés közben hibázhat, programozás közben nem?
Semmire, mivel ilyet sem írtam. A hozzászólásom lényege az volt, hogy az autót (jellemzően ) egy ember vezeti, míg az ezen szoftverekbe (mint mondtam, az autókban jelenleg megtalálható dolgok erre nem igazán jó példák, éppen hogy erős törekvések vannak az elektronikai megoldások minőségének javítására) írt kódokat sokan átnézik, szarrá tesztelik, ráadásul profik. Több szem pedig többet lát.
de arról senki nem győz meg, hogy most, 2012-ben ezek a rendszerek alkalmasak arra, hogy tömegesen, nem kísérleti jelleggel autót vezessenek.
Ezt se te, sem én nem tudjuk, miután sok kézen és fordításon, átfogalmazáson átesett IT-bulvár cikkekből nem fog sok érdemi dolog kiderülni. Az mindenesetre eléggé biztató hogy megkapta egy államban a plecsnit, kétlem hogy két kézzel szórnák az ilyesmit arrafelé.
Egyébként szerintem azt senki nem feltételezte, hogy egy "automata sofőr" tudna véletlenszerű szituációkban olyan leleményes lenni mint egy ember. Viszont cserébe sokkal több információ (különböző érzékelők, adott esetben autók közötti kommunikáció, stb.) és jóval gyorsabb reakcióidő áll rendelkezésre. Ezen túl pedig az algoritmus mindig a "tuti biztost" fogja keresni. Szóval lehet hogy az út szélén tántorgó részeg faszi esetén hiába nyilvánvaló hogy nem fog eléd ugrani csak 20-al fog menni a jármű, vagy az erősen sebességkorlátozott szakaszokon ahol te amúgy leszarnád és sietsz kénytelen leszel eltűrni a csiga tempót, de mondjuk cserébe sokkal kevesebb lesz a baleset és a dugó.
Megjegyzem ezek a rendszerek nagyon messze vannak attól hogy az átlagembernek ne kelljen vezetnie és nem is a tudásra gondolok itt. Ezek teljesen nyilvánvaló hogy először a teherszállítás terén fognak elterjedni. Ami megkockáztatom mindenképpen örömteli, talán nem lesz végre olyan hogy az olaszországból jövő kamionsofőr (aki természetesen fittyet hány az előírásokra és 12 órákat vezet egyhuzamban) elalszik és átmegy a másik sávba, vagy mint az az állat aki kamerázta ahogy füvezett és faszt vert kamionvezetés közben (megtörtént eset).
Ez a "főzött romos autó" meg már megbocsáss, egy igencsak nevetséges érv. Az ilyesmit nyilván tiltaná a törvény. Úgy meg miben más attól mintha szarrá tuningolnád a verdád és 200-al repesztenél végig a kőrúton? Semmivel.
akkor neked jó lesz a gugli autó, meg azoknak, akik az autóban utazni akarnak. Akik meg vezetni, azok soha nem fogják elfogadni.
Ugye véletlenül sem arról van szó hogy te "vezetni akarsz", és a programozók anyjának szidása (miközben lényegében te is az ő munkájukból élsz) csak egy okosnak tűnni próbáló indok lenne? Meg hát ugye amúgy is, mocskosgugli.
-
RaZroX
addikt
Lassan nem is fogok sci-fi filmeket nézni csak kimegyek az utcára...
This is the way
-
#16820480
törölt tag
az elektromos motoroknak úgy tudom nem nagyon kell váltómű, mert elég nagy fordulatszámtartományban tudnak mozogni. inkább funkcióváltó kell, hogy most előre vagy hátra mész, vagy esetleg parkolsz.
amúgy milyen megoldás van ezekre a problémákra jelenleg? ne nevettess, hogy a közlekedési szabályokra gondolsz remekül működnek, látszik, hogy nincs sok közúti baleset meg hasonlók... ne vedd sértésnek, de jártál te már nagyvárosban? ha nem ültél még repülőn, akkor gondolom nem nagyon, mert a környék legnagyobb városa Budapest, ami még igen kicsinek mondható. esetleg egy olyan forgalomban, ahol 8-9 sávban ömlik a forgalom irányonként már lehet, hogy kevés lesz az emberi érzék és reakcióidő. főleg, ha mondjuk a balatonlellei parkolóban tanult valaki vezetni, és az ottani forgalomhoz szokott, esetleg öregebb, nem lát/hall olyan jól, stb. a nagyszüleim nem nagyon vannak már olyan állapotban, hoyg vezessenek, de ha egy ilyennel ki tudnának járni a piacra, vagy el az orvoshoz, akkor azért nem kevéssel lenne kényelmesebb az életük. megkockáztatom, hoyg egy ilyen kocsival akár haza is tudnának menni Erdélybe családot látogatni, amit már évek óta nem tudnak, mivel a 600km-es út kicsit sok vezetni. -
válasz #16820480 #106 üzenetére
a sebességváltó azt jelenti, hogy változtatja a kocsi sebességét. mivel álló helyzetben szállsz be, és mozogni is akarsz, ezért a sebességét változtatni kell, tehát sebességváltó nélküli kocsi nem építhető. az a bot ott a középkonzolon a hagyományos autókban, annak a neve nyomatékváltó. hasonlóan: ott lent a jobb szélső pedál a sebességváltó.
kösz, hogy érvek helyett leparasztoztál... "amúgy milyen megoldás van ezekre a problémákra jelenleg?": olvasd el, ott van a hsz-ben, amire válaszolni akartál.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
gergo0007
tag
abból kiindulva, hogy egy átlagautós reakcióideje 1 sec, az automata kocsié meg lényegében nulla, a gyalogosbalesetek jó része megelőzhető. ráadásul a legtöbb gázolás zebrán történik, gyakran a belső vagy szembejövő sávban, magyarán sokaknak 3 sec-nél is több a reakcióidejük.
egyértelműen biztonságosabb lenne egy ilyen rendszer, ráadásul a szoftver folyamatosan fejleszthető, míg az emberek agya idővel visszafejlődik, elfelejtik a kreszt stb.
-
gergo0007
tag
"így míg az ember legrosszabb helyzetben mérlegelhet hogy seggébe megy a mentő és elöl-hátul összetöri, vagy ő koccitja meg kicsit az előtte lévőt, s legalább az eleje megússza, esetleg jobb helyzetben bevállal egy esetleges gumicsere+tengelytörés kombót a kiváló minőségű útjainkon, addig az automata dömper csak néz ki a fejéből és szkennelgeti a környezetet hogy nincs é' valahol hiba a mátrixban, mivel a szándékos károkozást gondolom nem vennék jó néven a lehetőségek között"
egy átlagvezető vészhelyzetben szerinted mennyire tud ilyeneken gondolkodni?
Semennyire.
Pont egy automata auto az, amelyik egy ezredmásodperc alatt képes mérlegelni, hogy az elé bevágó autót próbálja meg kikerülni, vagy inkább menjen bele, mert a belső sávban egy ifa jön.
Egy átlagautós képes erre? Nem, kb. 1. sec reakcióidővel bevágja a féket jó esetben.(persze elméletben mindenki profi versenyző, csak a gyakorlatban 99%-ban nem.)
-
-
gergo0007
tag
az automatába beprogramozható milliónyi korábbi szituáció, ami alapján döntést hozhat, ráadásul fejleszthető is. az automata autóba beépíthető a legprofibb vezetők tudása is.
az ember csak a saját tapasztalatából kiindulva fejlődhet. egy szoftverfrissítéssel azonnal javítható az összes automata autó vezetési tudása, míg az emberek nem fognak elmenni évente vezetéstechnikai tréningre.
vészhelyzetben ráadásul nem sokat és az elméleti tudás, mert a legtöbb ember bepánikol.
a reakcióidőről nem is beszélve.
az autó pontosan ki tudja számítani, hogy vészhelyzetben válthat-e sávot, míg a legprofibb autós is csak becsülni tudja, hogy ha hirtelen sávváltással kerüli ki az akadályt, akkor befér-e amásik sávban érkező autó elé.
(elég ha ránézel az autózz blogra, láthatod hogy a legtöbben mennyire képesek a tapasztalatokon túlmutató döntést hozni) -
válasz gergo0007 #112 üzenetére
Még mindig nem akarod elfogadni azt, hogy a programozásba kerülhet hiba és azt sem garantálja senki, hogy a specifikáció helyes.
(#113) emvy: az abs nyilván pont annyi bemeneti paraméterrel dolgozik, mint egy lidaros radaros ultrahangos képfeldolgozós stb. stb. automata vezérlő... ahha. egyébként szeretem az abst, főleg akkor, amikor rövidíti a fékutat.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
gergo0007
tag
-
Cathfaern
nagyúr
Kerülhet bele hiba. De azt csak egyszer kell javítani, és nem lesz többet. Ha tegyük fel egy hibás algoritmus / rossz specifikáció miatt történik egy baleset, akkor azt utólag hülyére lehet elemezni (hisz nagyon nagy mennyiségű adat rendelkezésre áll a rendszerből), és ki lehet javítani / át lehet tervezni, és "egy kattintással" be lehet tölteni több millió autóba.
Emberi vezető ha hibázik és történik egy baleset akkor mi történik? Esetek többségében semmi, nem fog javulni tőle a vezetési stílusa, jó esetben örül, hogy megúszta kisebb sérülésekkel, nem hogy elemezgessen meg tanuljon belőle. Igen, induláskor (amitől már 300ezer km-re vagyunk... ) valószínűleg nem jobb a rendszer, mint egy átlagos hétvégi vezető tudása (azt viszont szerintem gond nélkül hozza), de minél többet megy a rendszer annál jobb lesz. És ez nem elvesző tudás, nem kell "tanítani", szóval csak egyre fejlődik, és idővel jobb lesz bármilyen emberi sofőrnél. Mert amíg egy emberi sofőr 1 év során során megtapasztalt (hasalok valamit) 10ezer helyzetet, addig ez a rendszer 10ezer*ahánykocsiba telepítették helyzetet fog megtapasztalni.
Igen persze lehet mondani, hogy de téged nem vigasztal, ha pont neked megy neki egy programozási hiba miatt. De ilyen alapon új jogosítványokat se adjunk ki, hisz egy új vezető is mennyivel többet hibázik, mint aki évek óta megy már. -
válasz Cathfaern #116 üzenetére
a másik oldalon, mivel nem tudod garantálni, hogy bugmentes lesz a program, az áll, hogy egyszer nagyon mellényúlnak és az összes autó karambolozni fog.
például egy nyári-téli óraállításkor az árokba hajt az összes mozgásban levő autó.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Rickazoid
addikt
Te most tényleg összekeverted a sebességváltó+kuplung és a gázpedál működését?
Sebességváltó: nagyon-nagyon leegyszerűsítve a motor fordulatszámát és a nyomatékot szabályozza
Gázpedál: a sebességet növeli vagy csökkenti
Előbbi nem szükséges egy teljesen elektromos autóban.
Sőt többször elolvastam, hátha csak én nem értem, de úgy látom még az önindítót is belekeverted... aminek tényleg semmi köze egy elektromos autónál már a haladáshoz.[ Szerkesztve ]
Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.
-
Rickazoid
addikt
válasz Cathfaern #116 üzenetére
Szerintem sem a programozási része miatt kell aggódni, viszont a nem önjáró autókkal közlekedő sofőrök, egyéb járművek és gyalogosok miatt annál inkább. Nincs az az algoritmus, ami kitapasztalhatná, sőt előre jelezhetné akár 100 év alatt 1 milliárd autóval is az emberi hülyeséget.
Szerintem ezért nem szabadna ezeket emberek közé engedni, nem a kocsik esetleges hibái miatt, hanem pont az emberek hibái miatt. És ha valaki kisétál egy ilyen kocsi elé, mert nem lát csak néz, az meg elüti inkább, minthogy belerohanjon másik kocsiba még nagyobb balesetet okozva vagy elüssön fél tucat embert a járdán, de ki lesz a hibás? Először talán csak a kocsi tulajdonosa, gondolom én, de egy idő után bűnbakokat fognak keresni a gyártók vagy a programozók közt.(#117) bambano:
"például egy nyári-téli óraállításkor az árokba hajt az összes mozgásban levő autó."
Azért ez erős túlzás. A repülők sem potyogtak le idén sem és nem is fognak a következő átállításkor sem, ahogy nem volt gond tavaly, tavalyelőtt és azelőtt bármikor ezzel.
Ezeknél még az is elképzelhető, hogy addig nem indul el, amíg a hőmérsékleti és időjárási viszonyoknak megfelelő gumi nincs rajtuk. Az hasznos lenne a mostani kocsiknál is.
Továbbra sem hiszem, hogy a programozással lesz a gond, hanem a környezettel, az élő emberekkel, akik néha kiszámíthatatlanul fognak viselkedni.[ Szerkesztve ]
Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.
-
válasz Rickazoid #119 üzenetére
azt ugye tudod, hogy csak azért nem potyogtak le hasonló miatt a repülők, mert volt kéznél egy őskőkori gép, amelyik kisegítette őket?
nehéz úgy vitatkozni, hogy a tájékozottságod olyan kevés, mint villanyautóban az önindító...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Rickazoid
addikt
Arról az őskori gépről és az adott szituációról, amikor megfektette az óraátállítás az időzónákon keresztülrepülő gépeket szívesen olvasnék, már ha létezik ilyen forrás.
Megjegyzem önindító van az elektromos autókban egy bekapcsológomb formájában minimum.[ Szerkesztve ]
Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.
-
válasz Rickazoid #121 üzenetére
nem óraállítás,óraállításhoz hasonló. Amikor az f-22-es raptorok először repültek az usából (ha jól emlékszem) Kadenába, akkor, amikor átrepültek a dátum vonal fölött, beütött a sz.r. A gps fejreállt a dátumváltás miatt, emiatt nem volt pontos időalapjuk a gépeknek, következményként felborult minden a gépekben, amihez idő kellett, kommunikáció, navigáció, stb. minden.
azért nem hullottak bele az óceánba, mert a rajt kísérte egy kc-10 extender, amit 1977-ben kezdtek el kifejleszteni egy először 1971-ben szolgálatba állított utasszállítóból, a dc-10-ből. A raptorok pilótái beálltak a kc-10 mögé libasorba, és vizuális tájékozódással, a vezérgép szabad szemes megfigyelésével elnavigálták őket egy leszállóhelyig.
Szóval ha az általatok agyonajnározott, überbiztonságosnak hitt katonai repülőknél megtörténhet ilyen malőr, akkor egy gugli autóval mi minden fordulhat elő?
[link] szoftver bugok, benne például az embereket sütögető terápiás gépről.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Cathfaern
nagyúr
válasz Rickazoid #119 üzenetére
"Nincs az az algoritmus, ami kitapasztalhatná, sőt előre jelezhetné akár 100 év alatt 1 milliárd autóval is az emberi hülyeséget."
Egyikre sincs szükség Ezért vannak rajta a kamerák stb... a KRESZ alapvetően úgy van megalkotva, hogy algoritmus szerűen értelmezve nem okozol balesetet. Szóval pl. az AI vezette autó megy az úton, és érzékeli, hogy egy zebrán az út szélén áll egy gyalogos. Ekkor a KRESZ szerint kötelező neki megállni, tehát meg is fog állni mindenképp. Akkor is, ha a gyalogos nem akar átkelni (ilyenkor nyilván emberi beavatkozás szükséges, hogy továbbhaladjon). Amennyiben pedig olyan helyen fut ki az autó elé a gyalogos, ahol nem lenne elsőbbsége, akkor 3 verzió van:
- vészfékezéssel meg tudja oldani (az emberrel ellentétben az AI elég pontosan tisztában lesz azzal, hogy képes-e erre)
- fék + irányváltoztatással meg tudja-e oldani, úgy hogy azzal ne okozzan balesetet (lásd előző zárójel)
- egyikre sincs lehetőség, ilyenkor a kár minimalizálásra törekszik (ahol az emberélet nyilván jóval nagyobb prio lesz, mint az anyagi kár), jó eséllyel ez "csak" vészfékezést jelentTegyük fel, bekövetkezett a baleset
Ilyenkor ki lesz a felelős? Nos, adatok rendelkezésre állnak, szóval lehet vizsgálódni:
- A vezető az események előtt felülbírálta a szoftvert olyan módon, hogy az okozta az események bekövetkeztét? Ha igen, akkor a vezető a felelős. Ha nem:
- A szoftver az adott helyzetben megszegte KRESZ szabályait? Ha igen, akkor a fejlesztő cég a felelős (az már mindegy, hogy rossz specifikáció, vagy bug miatt tette ezt). Ha nem:
- A baleset másik résztvevője volt a hibás. Azt nem kell vizsgálni (büntetőjogilag), hogy más algoritmussal a baleset elkerülhető lett volna-e, mivel ezt jelenleg sem vizsgálják
Egy "hagyományos" balesethez képest ott a hatalmas előny, hogy nagyon nagy mennyiségű adat rendelkezésre áll a történtekről, így pontosan ki lehet vizsgálni a történteket.bambano:
Azért a 40 évvel ezelőti szoftverfejlesztési direktívákat ne hasonlítsuk a maihoz, nincs értelme.[ Szerkesztve ]
-
válasz Cathfaern #123 üzenetére
"Azért a 40 évvel ezelőti szoftverfejlesztési direktívákat ne hasonlítsuk a maihoz, nincs értelme.": két baj van ezzel a mondattal:
- a raptor nem 40 éves technológia, nagyon nem
- a 40 éves működött, az új nem. tehát volna értelme hasonlítgatni.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Dany007
veterán
Nem rossz. Nem gyenge. Hány év múlva vehetek én is egy ilyet a magyar(!) átlagfizetésemből? V.színűleg semmikor, mert mire ideér addigra olyan idős leszek, hogy úgyse fognak hitelt adni a bankok. Hitel nélkül meg... Na mind1.
Amúgy még én is kétkedve hagynék egy autót sz.gépek által vezetni miközben ugye az én életem a tét. Ha internetre van kötve akkor semmiképpen nem ülnék bele Ha offline is működik akkor úgy kb a 4. 5. generációnál már megpróbálkoznék vele.
Gondolom egy gombnyomásra átlehet venni az irányítást (és az a gomb nem egy "légyszi hadd vezessek most én" parancsot küld a PC-felé, hanem mondjuk egy az egyben lecsapja a vezérlés áramellátását vagy hasonló, tehát olyan tényleges fizikai megoldásra gondolok). Legalábbis sz.tem ez a minimum. -
dabadab
titán
"[link] szoftver bugok"
...meglepoen rovid listaja. Ahhoz kepest, hogy mindent vezerel szoftver, ez eleg szegenyes lista, akar mondjuk ehhez kepest is.
A szoftverhibakat meg nem lehet kizarni, azok voltak, vannak es lesznek is, viszont lehet ugy tervezni a rendszereket, hogy az ember szamit rajuk. Pl. vasutiranyitasnal bevett szokas, hogy parhuzamosan ket szoftvert fejlesztenek, a ket line fejlesztoi nem beszelnek egymassal, a ket program alapveto designja tok mas es folyamatosan figyelik, hogy ezek azonos kovetkeztetesre jutnak-e.
En a magam reszerol sokkal jobban bizok a rendes vezerloszoftverben, mint vmi random autovezetoben (mondom ezt ugy, hogy amiota dolgozok, azota valami kozom folyamatosan van tobbe-kevesbe mission critical cuccok fejlesztesehez meg foltozgatasahoz).
(#125) Dany007: az elektronika ara folyamatosan nullahoz konvergal, ami egyik pillanatban meg csak luxusautok draga kutyuje, az a masik pillanatban mar ott van a kozepkategoriaban is, a harmadik pillanatban meg kotelezo minden auton - es ez egyre gyorsabban tortenik: az ABS-nel meg viszonylag sokaig tartott, az ESP husz ev alatt lett exluziv Mercedeses okossagbol alapfelszereltseg mindenhol, a savtarto automatikak meg szinte pillanatokon belul el fognak terjedni.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
-
Dany007
veterán
válasz Cathfaern #128 üzenetére
Az se lenne tökéletes. Főleg ha véletlenül hozzáérsz. Én maradnék a gombnál. Amúgy ha jól láttam a videóban, akkor tényleg van benne egy nagy piros színű kerek vészleállító gomb? Csak mert ez így igen viccesen néz ki. Gondolom csak a tesztpéldánynál lesz ilyen randán megoldva.
Mért amúgy később nem lenne semmi? Se kormány se pedálok? =/ Elgondolkodtató. Mert akkor lehet inkább egy korábbi generációt választanék. Nem feltétlenül azért mert az autóban és technikában nem bízok, hanem másokban. Más emberekben.
Amúgy nem tudom volt-e ilyen, de azt sem lenne hülyeség tesztelni, hogy mit csinál az autó, ha mondjuk a szembejövő autós a béna. Képes elkerülni egy balesetet? Mondjuk autópályán (is). -
-
lapa
veterán
amikor _először_ repült. nem amikor már majd 10 éve sokezer ilyen közlekedik (mert kb akkor kezdik majd el árulni). meg jelentős különbség van a vészvillogva-nagyotfékezve megállás és az égből lepottyanás súlyossága közt. ha megvan a repülőkben is használt hármas redundancia, akkor azért annyira nem vészes a helyzet.
azt lásd, hogy senki nem azt vitatja, hogy a szoftverek tökéletlenek. arról van szó, hogy ezek statisztikailag még tökéletlenségükben is gyorsabban osztanak-szoroznak, mint egy ember.
-
a raptorból nem repül sokezer és nem 10 éve repül. a teljes rendszerbeállítása sem történt még meg, egyes rendszerei még mindig kísérleti stádiumban vannak.
közben folyamatosan romlik a rendelkezésre állási statisztikája. egy hulladék.
persze, én innen a desktopom előtt ülve tök teljesen nyugisan mondom, hogy más tészta a raptor. de ezt a véleményt nem osztják azok a pilóták, akik megfulladnak benne.jaja, a pentiumok is milyen gyorsan osztottak...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
lapa
veterán
most akkor jössz a raptorok kapcsán valami mással. így nem nehéz veled sokáig beszélgetni sok különböző dologról. a rendelkezésre állási statisztika egy piaci termék kapcsán kicsit nagyobb súllyal esik latba, mint a nem-annyira-demokratikus usafnál / usnavynál. meg azért a guglinál nagyobb arcok dolgoznak, mint az xyz al-al-alvállalkozónál, aki valami megkenés útján kapta a zsíros megbízást. sokszor bebizonyosodott, hogy a katonai rendszereknek legfeljebb a híre jó, de egyátalán nem olyan hűde biztonságosak.
különben se akartam sose raptort, nincs az elején csillag.
nemtom mennyire gondoltad komolyan a pentiumosat, de www.lánglovagok.hu. mind matek- és fizikazseni*.
*volt
érted az emberek jelentős része arra nem képes, hogy egy tök üres kanyarok nélküli úton valami konstans sebességen tartsa a "sebváltót". én rendszeresen totál kiakadok, mert annyira durva dolgokat művelnek néha, hogy nyilvánvalóan lassan is alkalmatlanok racionális döntéseket hozni. nemhogy egy vészhelyzetben.
[ Szerkesztve ]
-
Cathfaern
nagyúr
Vészleállító gombot meg kell nyomni, majd utána még bele is kell avatkozni... vészhelyzetben szvsz ez túl sok idő.
"Mért amúgy később nem lenne semmi? Se kormány se pedálok? =/ "
Ha az idő nagy részében az automata vezérlésé a szerep, akkor nem lenne túl sok értelme annak, hogy ennyi helyet elfoglaljanak, mint jelenleg. Valamiféle vezérlő biztos lesz, de az közelebb fog állni egy gamepadhoz, mint a mostani vezérlési rendszerhez (mondjuk egy Wii kormányszerű kormány, ami alapból belesimul a "műszerfalba", és szükség esetén jön elő."Amúgy nem tudom volt-e ilyen, de azt sem lenne hülyeség tesztelni, hogy mit csinál az autó, ha mondjuk a szembejövő autós a béna. Képes elkerülni egy balesetet? Mondjuk autópályán (is)."
300ezer km-t levezetett közúton. Autópályán is tudtommal (amúgy megjegyzem, a számítógépnek sokkal könnyebb dolga van autópályán, mint mondjuk városban. A nagyobb sebesség őt annyira nem izgatja, ellenben sokkal sterilebb a környezet, és a közlekedésben résztvevők egymáshoz képesti sebessége is drasztikusan kisebb). Ez alatt biztos, hogy találkozott béna vezetőkkel, elélépő gyalogosokkal, stb. Szóval igen, képes elkerülni. Nem is lenne értelme egy olyan rendszernek, ami csak betartja a kresz szabályokat ideális környezetben... (illetve, hogy pontos legyek, ilyenek már elég régóta vannak, csak mivel gyakorlatban használhatatlanak, ezért sose volt túl nagy hírverés róluk) -
jerry311
nagyúr
Nem kell garantalni, hogy bugmentes legyen. (Ha ezt szeretned, akkor cserebe garantald, hogy minden autos hibatlanul vezet, aki nem, az nem kozlekedhet. Az ilyen "bugokat" is kuszobold ki az emberek fejebol, hogy "A kocsog nem engedett at a masik savba, ezert most kap egy buntetosatut")
Azt kell garantalni, hogy kevesebb balesetet okozzon, mint egy ember.
300k balesetmentes kilometterrel mar boven tulteljesitett az autovezetok nem kis hanyadan ez a buta, bugos gep, amitol annyira felsz. -
raver
aktív tag
válasz jerry311 #137 üzenetére
A baleset 1db sajnálatos dolog a közlekedésben. Ezen kívül kevésbé hangsúlyos dolgokból van még vagy 1000. Igaz azok inkább jogi dolgok. Pl ha egy járőr úgy ítéli meg hogy záróvonalat érintett az autó? 10 gugli autónál nem tétel. A tulaj majd valahogy megegyezik a guglival. De ha 5millió ilyen autó lesz?
Ha a kresz-t is közel hibátlanul teljesíti (itthon ez szinte lehetetlen, már csak az útburkolati jelekből kiindulva) feleslegessé fog válni egy csomó közlekedési rendőr
Nem attól félek hogy a gugli autó belerongyol egy másik járműbe, vagy a betonfalba. De ha most útjára engednének 3-4 millió ilyen autót nagy felfordulás lenne. Max nem az utakon...
-
MichaelSD
őstag
A Raptor köztudottan egy problémás fejlesztés. Halkan megjegyzem, hogy le tudtak volna szállni a pilóták maguk is földi instrukciók alapján, csak kényelmesebb volt követni tyúkanyót.
A kérdés, amint már leírték, hogy kevesebb baleset lesz automata autóval vagy nem? Ha igen, akkor előrelépés.
XMPP: sdmichael@kdetalk.net
-
félisten
bambano, most olyan vagy, mint egy nagy ovodas
neha vannak pillanataid, amikor megmondod a tutit, na ez a forum nem azakarhogy is nezzuk, a technika fejlodik
a gepek fejlodnek, amirol most beszelgetunk, hogy egyedul beparkol, egyedul elmegy a-bol b-be, eljon ertunk vasarlas vegeztevel, mindez csak a kezdet
erre van igeny, ha gerjesztett igeny, ha nem, akkor isaz ember lusta, a kisebb ellenallas iranyaba halad, es ennek megteremti az eszkozeit
es egyik elso szerias eszkoze sem hibatlan
mindennek ido kell, amig igazan biztonsagossa es hasznalhatova valika katonai szerkezetek hibait azert idetlen dolog ide venni, mert keves fut beloluk, es egesz maskeppen fejlesztik oket, plusz joval szukebb reteg teszteli
ha azok a szoftverek, amelyek ezeket az "intelligens" jarmuveket vezerlik, kepesek lesznek tanulni egymastol, elemezni az addigi baleseteket, viszonylag gyorsan fel lesznek keszulve a legtobb kozlekedesi szituaciora
nehany generacio alatt, ha a dolog elterjed, megbizhatobb lehet majd, mint egy emberezen szoftvereket nyilvan megfeleloen kell vedeni, hiszen ha ebbe valaki belepiszkit, azzal hatalmas karokat lehet majd okozni
es meg sok mas, jelenleg hasznalatos eszkozzel is. na es?en erdeklodve varom a fejlemenyeket minden hasonlo projekttel kapcsolatosan, habar nyilvan elso es masodszerias termeket ahogy nagyreszt semmibol, ebbol sem szivesen hasznalnek.
-
jerry311
nagyúr
Ugyan mar, egy automata nem fog atmenni a zarovonalon (erinteni sem fogja), legfeljebb akkor ha ezzel balesetet kerul el. Egy ember mit csinal? Ha nem latja rendor, akkor atmegy a zarovonalon. Csak mert arra kozelebb van, mert meg akart fordulni, mert csak.
Ha ezeket mindn sikerulne megbuntetni, akkor mar otszor kifizethettuk volna az allamadossagot.Igen, ha otmillio ilyen auto hibatlanul teljesiti a KRESZ-t, akkor kevesebb lesz a buntetesbol szarmazo allami bevetel, de ezzel max 20-30-50 eves tavlatokban erdemes foglalkozni, ha egyaltalan elterjed ez a technologia...
-
raver
aktív tag
válasz jerry311 #141 üzenetére
Napi 40km-et vezetek minimum. Mutassak neked olyan "záróvonalat" amiről én emlékeimből tudom hogy záróvonal, de mégsem annak látszik? Aztán a forgalom elől elzárt terület, stoptábla aminek már az alakja is hagy némi kívánnivalót maga után. A festéséről ne is beszéljünk.. Soroljam?
Én úgy látom ahhoz hogy elterjedjen ez a technológia először a feltételeket kell megteremteni.
(de minimum egy k..rvajó kátyúfelismerő-elkerülő rendszert be kell építeni az itthon forgalomba helyezett autókba, különben úgy kikapja a gugli alól a futóművet egy szép kátyú hogy nem lesz szükség kijelezni a legközelebbi szervizt sem.) -
xxxbence
csendes tag
mar ideje volt
-
Dany007
veterán
válasz Cathfaern #136 üzenetére
"Vészleállító gombot meg kell nyomni, majd utána még bele is kell avatkozni... vészhelyzetben szvsz ez túl sok idő."
Igazi vészhelyzetben tökmindegy. Ezt így vészhelyzetben csak akkor lehetne elkerülni, ha az utas / sofőr folyamatosan figyeli az utat és a környezetet - mintha vezetne -. Különben mindegy milyen gyorsan tud beavatkozni a helyzetet fel kell mérni, meg kell figyelni és utána reagálni rá. Ez meg már eleve túl sok idő.
Márpedig ha ilyen "önjáró" az autó akkor a vezető biztos, hogy nem az utat figyeli, készenlétben ülve a beavatkozásra. Különben nem sok értelme lenne. Így viszont a helyzet felmérés miatt túl nagyra nő a reakció idő.A következő bekezdést jó ötletnek tartom!
"A nagyobb sebesség őt annyira nem izgatja,"
Ezzel viszont nem teljesen értek egyet. Habár a logika tényleg ezt diktálná. Hiszen egy sz.gép feldolgozási sebessége jóval gyorsabb, mint az emberé.
Viszont pár éve láttam egy műsort egy magától fékező autóról. Illetve a technológiáról. A lényeg pofon "egyszerű", az autó felméri maga előtt a tárgyakat, viszonyítja az aktuális sebességéhez és ha úgy érzékeli, hogy már elkerülhetetlen az ütközés fékezés nélkül akkor ő maga belefékez! Amúgy ezt az autót ember vezeti meg minden, csak ilyen vészhelyzetben az autó képes magától belefékezni.
Na a lényeg, hogy kipróbálták a rendszer 30-40km/h-s sebességnél kontra fal. (gumifal). És az autó sikeresen képes volt megállni a fal előtt. Viszont kipróbálták a rendszert 80-90km/h sebességnél is. Itt viszont már az autó belerongyolt a (gumi)falba. És nem azért mert nem fékezett vagy mert nem jól mérte fel a helyzetet. Hanem egyszerűen későn kezdett el fékezni. Tehát a nagyobb sebességnél kevesebb ideje maradt a számításokra. Túl nagy volt a késés a helyzetfelismerés és a reagálás között.
Persze ez már vagy 3-4 éve volt. De ez alapján könnyen lehet, hogy a sebesség mégiscsak befolyásolja az autó reakcióidejét.Amúgy a dolog érdekes. Pártolom is az elképzelést. Csak szerintem a technika még nem áll olyan szinten, hogy minden lehetséges helyzetre tökéletes megoldást tudna adni. Illetve mindezt olyan pici helyen, ami belefér egy autóba.
Pl mivan télen? Amikor az útburkolati jelek nem látszanak. Mondjuk 20-25 centis hóban amikor az útpadka se látszik nemcsak a felfestések. Ilyen esetben mi van a sávelhagyással? Mihez viszonyít a gép? Ja és mindezt meglehet spékelni azzal, hogy mondjuk este is van és szakad a hó.
Na mindegy csak ilyen és hasonló kételyeim vannak még. -
Miért ne lenne gond? Te, mint humán sofőr, hogy közlekedsz ilyen helyen? amit látsz az úton felfestve vagy amire emlékszel? ha pl. alamíniumgyűjtögetők lekaptak egy táblát és amiatt rosszul csinálsz valamit, te leszel a hunyó.
Ráadásul ha jön veled szembe egy automat, hogy találja ki, hogy tőled mire számíthat? Úgy kalkuláljon a mozgásoddal, hogy tudod, hogy záróvonal van vagy úgy, hogy nem tudod?
ugyanezért gáz a nagy piros vészleállító, egy gikszerben az autód úgy mozog, ahogy az algoritmus diktálja, erre számít a veled szembejövő, majd hirtelen taktikát vált, mert megnyomtad a nagy piros buttont és elkezd az algoritmus felől nézve eszement agyatlanul közlekedni.
az első problémára létezik megoldás: közhiteles útadatbázis elektronikusan és gyakran frissítve. mert akkor ki lehet jelenteni, hogy útjelzés az, ami az adatbázisban benne van.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
"Hanem egyszerűen későn kezdett el fékezni. Tehát a nagyobb sebességnél kevesebb ideje maradt a számításokra": úgy érted, hogy az a komputer, amelyik egy főtengelyfordulat alatt akár 16x újrakalibrálja a befecskendezési időpontot és az előgyújtást, vagy az, amelyik másodpercenként 34x képes beavatkozni mind a négy keréken a fékerőbe, az majd hasraesik egy 40km/h-s sebességtöbblettől? és akkor ne tekintsünk el attól, hogy egy f1-es motoron 19 ezret is foroghat egy főtengely, nem csak ilyen hulladék dízelek vannak 4000-es csúcsfordulatszámmal.
elég nevetségesen hangzik.
igen, voltak ilyen nullára fékezős sebességtesztek, igen, volt olyan, hogy egy mercit rommá törtek, de az azért volt, mert zárt fém hangárban zajlott a bemutató, ami megakasztotta a radar jelfeldolgozó komputerét.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
raver
aktív tag
Gondolom te is tudsz olyan esetekről, amikor passzus ellenére a kedves autós szép összeget fizetett.
Persze tudom, el lehet menni a bíróságig érvényesíteni az igazunkat, csak egy záróvonalért menjen a tököm.
Azt is tudom, hogy a mezei autós is beleszalad, az ilyenbe de akkor magát, vagy a közútkezelőt szidja. Viszont ha egy gugli jármű veszi ki a zsebéből azt a pénzt, akkor az az autó "szar" lesz -
Dany007
veterán
Kerestem pár videót. Demonstration of Volvo's City Safety automatic braking system 10 mph
Volvo auto brake fails during demo! Ez a teszt már kemény 35km/h-nál történt!
Furcsamód egy ilyen bemutatót se találni akár csak 70km/h-nál...
-
lapa
veterán
ennyi erővel azt is mondhatnád, hogy főtengelyfordulatonként 34-szer fut rajta a krájszisz full grafon 100 fps-sel. merthiszen egy optikai visszajelzés meg 86 féle szenzor adatait 3d-ben összerakni és kiértékelni az ugyanúgy számítógép.
itt a szépjelen, ami annyira jól működik.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"És az autó sikeresen képes volt megállni a fal előtt. Viszont kipróbálták a rendszert 80-90km/h sebességnél is. Itt viszont már az autó belerongyolt a (gumi)falba. És nem azért mert nem fékezett vagy mert nem jól mérte fel a helyzetet. Hanem egyszerűen későn kezdett el fékezni."
Ugyanis ezek altalaban nem teljesen automata rendszereknek vannak kitalalva, hanem arra, hogy csak az utolso pillanatban lepjenek kozbe, amikor mar tenyleg tutira karambol lesz es akkor tegyenek valamit - elotte meg csak pittyegnek vagy valami hasonlo modon probaljak felhivni a vezeto figyelmet arra, hogy valamit tenni kene mar, igen surgosen.
Van egyebkent automatizalt cucc is, meg demo is rola
Egyebkent meg ilyen sebessegek termeszetesen nem jelentenek problemat, a mar emlegetett F-22 pl. teljesen fly-by-wire, vagyis a pilota a kormanyt huzogatva kozli a szamitogeppel, hogy merre szeretne menni es a gep szamolja ki, hogy a kulonbozo vezersikok meg egyebek mit csinaljanak (ebbol egyebkent trivialisan kovetkezik, hogy a datumvonal atlepesekor nem allt le minden rendszer, mert akkor kodarabkent zuhantak volna le) marpedig ott joval nagyobb sebessegek vannak (es joval szorosabb kontrollt kell tartani, mert az F-22 aerodinamikajat alapvetoen instabilra terveztek).
DRM is theft
-
Dany007
veterán
Oké, lehet, hogy nem a sebesség volt a bűnös. Igazából nem tudom, ezt ha jólemlékszem a műsorban sem fejtették ki.
Az a demó egyébként komolyabbnak tűnik, mint amiket én találtam. Ott pont 80km/h-nál tesztelték. Igaz amikor álló autó volt a "célpont" ott ha jól láttam a sofőr is beletaposott a fékbe. Szal még mindig vannak kétségeim. De ez már sokkal impresszívebb (ezt a szót mért nem ismeri a FF helyesírás ellenőrző?).Szóval az okot nem tudom. Lehet nem a sz.gép lassúsága. Viszont azt a volvo-t is csak 10-35-tel tesztelték. Amit én láttam műsort abban meg 80-nál már nem tudott megállni az autó. Valami oka csak van annak, hogy 10-35km/h-nál jóval hatékonyabb ez az auto-fék rendszer, mint mondjuk 80-90-nél.
-
mondtam volna olyat, hogy minden rendszer leállt? olyat mondtam, hogy minden olyan rendszer, amihez pontos időszinkron (időalap) kellett, azok álltak le, navigáció, kommunikáció. nyilván ettől nem hullottak le azonnal az égből, mint ahogy írtam, hanem vizuális navigációval le tudtak szállni, de ha nincs se navigációd, se kommunikációd és egy bazi nagy pocsolya fölött repülsz rossz időjárási és látási viszonyok közepette egyedül, akkor van esély rá, hogy előbb-utóbb kitankolsz és annak csobbanás a vége.
egyébként van a földön is olyan cucc, amire azt lehet mondani, hogy fly-by-wire (vagyis szellemiségében erősen hajaz rá), és nem a sebesség miatt tojja össze magát.
pl. kíváncsi lennék, ha átpakolom az rtk bázisállomását, bemennek-e a gépek a susnyásba? szerintem be...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Dany007
veterán
Az alapproblémám az egésszel, hogy a közlekedésben túl sok változó van. Erősen kétlem, hogy mindenre gondoltak volna a fejlesztők.
Csakis valami olyan megoldás lesz hosszútávon is használható, ami képes alkalmazkodni a kialakult szituációkhoz és képes lesz azok alapján önállóan döntést hozni.
Tehát nem előre megírt helyzetek és arra adott válaszokról szóljon a dolog, hanem a gép maga találja ki a megoldást. Pontosan azért, mert nem lehetséges minden szituációt előre leprogramozni.Mert azt igen, hogy ha akadály van kerüld ki. De ha mondjuk a vasútátkelőnél nem működik a lámpa és nincs sorompó akkor vajon mit csinál? Mert a helyes eljárás az lenne, hogy lassan megközelíti az átjárót, körülnéz és ha nincs vonat akkor átmegy. Vajon az autó képes erre magától? De akár mondhatnánk az összefüggő hóréteget is az utakon. Amikor az ember is alig tudja meddig tart az út és hol jön az árok.
Erre lenne jó a GPS. Na de úgy tudom a polgári használatra szánt GPS-ek csak pár méteres pontosságig működnek ellenben a katonaival. Na de az a pár méter pont elég arra, hogy ne az úton hanem mellette az árokba navigáljon a rendszer. Ezzel pl mi a helyzet? Vagy ezeket már cm pontos GPS-szel látták el?Szóval a legfontosabb, hogy képes legyen saját döntéseket hozni. Mindent nem lehet előre leprogramozni. De ha az autó képes a szituációt felmérni és annak megfelelően dönteni akkor sokat javulnak az esélyek. Pl a vasútátkelős példa.
-
lapa
veterán
van bennük centi (mm) pontos gps, de bambano pont az imént pakolta át a bázisállomásokat. azt mondjuk nem tudom mennyire lehetséges fizikailag elvinni ezeket működés közben.
te továbbra is ott ülsz a vezetőülésben. ez csak egy bekapcsolható autopilot.
szerintem ne kezdjen el gondolkodni, a közlekedés a szabályok betartásáról kell szóljon, nem a kreativitásról.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"Mert a helyes eljárás az lenne, hogy lassan megközelíti az átjárót, körülnéz és ha nincs vonat akkor átmegy. Vajon az autó képes erre magától?"
Szerinted mi kepes erre? Egy ember vagy egy auto, ami 360 fokban nez lathato hullamhosszon, infran, radarral meg lezerrel? Most komolyan, olyan tok trivialis dolgokat hoztok, hogy "erre biztos nem gondoltak", alaposan lebecsulitek azokat, akik ilyen rendszereket keszitenek es tesztelnek.
DRM is theft
-
Dany007
veterán
Lehet egy kicsit le. De már olyan sok műszaki berendezés kapcsán kiderült már, hogy hoppá pont erre nem gondoltak...
Lásd i4 térerővesztési probléma a fogásból adódóan. Ez pont olyan triviális amire egy ember se gondolna. Mégis belefutottak. Ami furcsa mert pár nap után kiderült, tesztelés során meg ezek szerint nem. Szóval biztos van itt is olyan amire nem gondoltak. Egyszerűen túl sok a változó. Persze egy null generációtól nem is szabad sokat elvárni. Ez is nagy teljesítmény.@Lapa:
Autopilot már van, ott a tempomat. Jó ez nagyon gyenge volt tudom. De ennek az a lényege, hogy helyettem vezessen. Akkor elvileg azokat a kreatív feladatokat kell elvégeznie amiket nekem, természetesen a szabályok keretein belül. Hiszen én csak utas leszek. A pontban beszállok B-ben meg ki.
Amúgy az autopilot csak megy előre. Megy az útvonalon adott sebességgel. Korrigálja a külső erőhatásokat. Nem kell elsőbbséget adnia senkinek, nem kell táblákat leolvasni. Meg úgy összességében nincs akkora forgalom körülötte.
Most abban nem vagyok biztos, hogy egy autopilot képes-e a TCAS rendszerrel összhangban képes-e magától elkerülni az ütközést vagy csak ajánlatot tesz a pilótának. -
pont a vasúti átjáróval van a legkevesebb gond, csak nem pull hanem push szemlélettel kell nézni. tehát nem azt kell csinálni, hogy az autó megnézi lidarral, hogy jön-e a vonat, hanem azt, hogy a vonat szól, hogy jövök, húzzatok előlem. A lámpába szerelt wifi adó erre kiválóan megfelel.
Sőt, nálunk kevésbé tyúkeszű vezetéssel rendelkező országokban nem megtiltják a radardetektor használatát, hanem felhasználják veszélyek jelzésére. Például iskolabuszra olyan adót szerelnek, amitől a detektor csipog és ettől tudja a paraszt, hogy óvatoskodjon, mert valami helyzet van.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
-
Rickazoid
addikt
válasz jerry311 #141 üzenetére
Dehogy lesz kevesebb az állami bevétel. Amint kevesebb lesz ezek miatt a büntetés, egyből megadóztatják az ilyen autókat.
(#142) raver: ezek az autók nem ott fognak közlekedni, ahol nem tudod eldönteni egy útfestésről vagy tábláról, hogy micsoda. Az utak többsége egyébként úgyis GPS és hatósági adatok szerint lesz programozva, nem kell "látnia" akkor a záróvonalat, ha "tudja", hogy ott van. A frissítése az adatbázisának meg másodpercek kérdése. Ezekhez a kocsikhoz infrastruktúra is kell legyen. Egyedi sebességkorlátot vezetnek be valahol? Frissítik az adatbázist és az arra járó autó már azelőtt tudhatja, hogy sebességkorlát van életben, mielőtt kiraknák a táblát.
Persze mindig lesznek kivételek, de ha kicsit is értelmes módon vezetik be ezeket, akkor addig nem fognak élesben közlekedni, amíg nincs rá törvényi szabályozás, hogy minden útszakasznak pontosan feltérképezettnek kell lennie.
Itt inkább a többi sofőrrel és más emberekkel lesz a gond, akiknek nincs ott a fejében a frissített információ vagy esetleg mégis ismerik a szituációt, de tesznek rá.Továbbra is az a véleményem (olvasva idő közben még pár hsz-t), hogy nem az autókkal lesz a gond, hanem hogy az emberek újra és újra képesek lesznek az ilyen rendszerek által nem előrejelezhető vagy kivédhető hülyeségeket elkövetni.
[ Szerkesztve ]
Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.
-
ddekany
veterán
Nem lehet vakon az állandóan frissülő adatbázisra alapozni, sem a jön-a-vonat jelet kiadó akármire meg hasonlókra. Az adatbázis lehet pontatlan emberi mulasztás vagy rosszakarat miatt, vagy tönkremehet (ill. színesfémként újra feldolgozódhat) a jelzőrendszer, és akkor is illik észrevenni, hogy ez itt előttem egy sin, stb. Tehát ezektől a forrásoktól függetlenül is értenie kell a környezetét az autónak, így ezt a részt mindenféleképpen meg kell valahogy írni.
Ez meg, hogy de átveheti az ember, sokszor előjön itt, de ennek nincs sok értelme. Egyrészt ha benéz valamit az autó menet közben, nem sűrűn lesz arra reflexe a vezetőnek, hogy korrigáljon (főleg hogy nem is figyel annyira), másrészt ha állandóan az automata vezet helyette, vezetési rutinja sem lesz az embereknek. Szóval ilyen tudású autónál már vagy teljesen az autó vezet, vagy teljesen az ember... a kettőt keverni nincs értelme, főleg balesetvédelmi szempontból.
-
ViZion
félisten
Annyiban mindenképpen igazad van, h ezek a kütyük "elhülyítik" az embert. Amíg nem volt mobil teló, addig tudtam vagy 25-30 tel. számot fejből. Ma már az asszonyét sem tudom, csak a sajátom...
Akkor lesz igazán életképes, ha minden autóban lesz vmi kütyü, ami jelent a többinek (sebesség, irány, pozíció, akadályok amiket lát, stb.) és az emberek kimaradnak a buliból. Csak ezt már mi nem fogjuk látni sem...Hold on, trying to give a fuck... Nope, not Happening • Powered by Fedora Linux • "Az élet olyan sz@r, szerencsére a felén már túl vagyok" Al Bundy
Új hozzászólás Aktív témák
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- A Baseus legfrissebb Type-C dokkolója nem csupán sokrétű, de helytakarékos is
- Témázgatunk, témázgatunk!? ... avagy mutasd az Android homescreened!
- Horgász topik
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Windows 11
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Havi kétszáz leégett tápcsatlakozó fut át egy Los Angeles-i szervizen
- Hegesztés topic
- További aktív témák...
- Zsír Lenovo ideapad 5 14ALC05 Prémium Ultrabook -40% 14" Brutál AMD Ryzen 7 4700U 8Mag 8/512 FHD IPS
- Apple Airtag új, bontatlan és tokok - Darabra is 1db/11eFT 2db/21eFT 3db/31eFT
- Apple Pencil 2022 (1. generáció)
- Tyű-ha Lenovo Thinkpad T14 "Golyóálló" Üzleti Laptop 14" -50% i7-10610U 4Mag 32GB/512GB FHD IPS
- Eladó Asus Z13 i7-12700H 16GB RAM RTX 3050 Ti 1 TB