Hirdetés

Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • dajkopali

    HÁZIGAZDA

    válasz bambano #1 üzenetére

    annyit azért tegyünk hozzá, hogy ő a speciális képzéseket felnőttképzésnek tekinti - vagyis nagyon szkeptikus a jelenlegi egyetemi oktatási rendszerrel kapcsolatban
    én azt olvasom ki belőle, hogy más szakmákból - akár a bölcsészek köréből is - az IKT-pályákra vonzzanak embereket a munkaerőhiány enyhítésére

    "fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

  • dchard

    veterán

    válasz bambano #1 üzenetére

    Arról már nem is beszélve, hogy a második idézett mondattal kapcsolatban "nagyon rövid idő, pár hónap alatt meg kell tanítani egy-egy speciális feladatkör szakmai alapjaira, és ez nem lehetetlen" is igaz, hogy nem lehetetlen, csak éppen a jelenlegi műszaki felsőoktatás alkalmatlan erre.

    A szó valódi értelmében vett "specialistát" sem kiképezni nem lehet pár hét/hónap alatt, és a tudása sem avul el ilyen időtávon. Az viszont igaz, hogy folyamatos, kitartó, és önálló tanulásra van szükség a karrier út során. Ezt nem látom a legtöbb hallgatónál, hogy erre lenne motivációja.

    Dchard

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • azbest

    nagyúr

    válasz bambano #1 üzenetére

    "vagy helyette pár hét alatt eldobható, egyszer használatos specialistát képezzenek?"

    Amire te gondolsz az a betanított munkás. Ma már annyira széles területet fed le az IT, hogy azt nem lehet 2-3 képzésbe betuszkolni. Eleve lehetetlen mindeneseket képezni 3-5 év alatt, ráadásul ez sok idő is már a mai világban.

    Az, hogy 4-5 váltás történjen egy ember életében egyáltalán nem sci-fi. Az utóbbi 10 évben 4-5 nagy váltás volt a munkámban, hogy teljesen más technológiákkal kapcsolatos projektekben vegyek részt. A sok fejlesztőt, kutatót, üzemeltetőt felszívó cégek projektekre szerződnek más cégekkel. Attól függ, hogy milyen jellegű a munka, hogy milyen projektekre szerződik le a cég. Szóval mégcsak munkahelyet sem kell váltani, akkor is nagy váltások lehetnek. A betanulási idő "tegnapra", a projekt futamideje 3 hónaptól 4 évig is volt már.

    Ehhez képest az, hogy 40 éves munkaviszony alatt 4-5 váltás lehet, az semmi manapság.

    Persze vannak olyan munkahelyek is, amikor egy a saját rendszereihez foglalkoztat embereket, az lehet sokkal hosszabb ideig lehet azonos munka. Ott még előfordulhatnak nyugdíjas állások.

    Másrészt a munkám során találkoztam már olyan (nyugati) emberekkel, akik iparágat is váltottak az évek során. A saját területén elérte, amit el tudott, nem akart belefásulni abba. Így kipróbálták magukat egészen más területeken is. Ehhez persze kell, hogy legyen olyan anyagi helyzet, ami itthon még nem érhető el a legtöbb ember számára, az itthoni fizetési viszonyok közt.

    Szóval, talán jobb lenne egy általánosabb alapképzés után sokféle szakterületi képzés. Ahogy ez látszik a különböző tanfolyamokat szervező cégeknél is. Bár sokszor van némi kétségem az ilyen tanfolyamok hasznosságával kapcsolatban, hogy mennyire látszat oktatás és mennyire csak jó pénzért plecsnigyűjtő klub jellegűek. Nem csak 20 éveseké lehetne az egyetem. Nálunk is főleg anyagi okokból megy ez, hogy megszaktás nélkül próbálnak a bölcsödétől a phd-ig végigverekedni rajta a fiatalok. Mert később a mókuskerékből már se idő, se pénz nincs arra, hogy iskolába menjenek.

    [ Szerkesztve ]

  • bkercso

    nagyúr

    LOGOUT blog (1)

    válasz bambano #1 üzenetére

    vagy helyette pár hét alatt eldobható, egyszer használatos specialistát képezzenek?
    Nincs itt ellentmondás. Az egyetemre nem mint egyszeri élményre gondolnak, ami felkészít az életre, hanem a karrierváltáskor gyorstalpalón végezhető valamire, ha jól értem.
    Szuper! Majd még kitalálják a BSC mellé az egyéves egyetemet is... ;]
    Szóval, talán jobb lenne egy általánosabb alapképzés után sokféle szakterületi képzés.
    Szerintem is arra gyúrnak, hogy olyan emberanyagot kapjanak a cégek, aminek legalább az alapjai megvannak a további tanuláshoz, így (át)képezhető, akár cégen belül már.

    azbest: akár szín magyar cég is lehet, akik adóoptimalizálás miatt nem itthon realizálják a hasznot. Szóval a GDP ilyen szempontból nagyon félrevezető
    Pontosan. Adóoptimalizálás. Milyen szép szó. Kisvállalkozók esetén 50% körülire is rúghat az adó.
    Miért csodálkozunk, hogy a külföldi cégek húzzák a fejlesztéseket és nem a magyarok? Ahogy volt kollégám mondta volt, Dózsa György forog a sírjában!

    MomentAMP torzításkioltós erősítő: https://hardverapro.hu/apro/momentamp_torzitaskioltos_fejhallgato_es_kiserosit/hsz_1-50.html

  • cucka

    addikt

    válasz bambano #72 üzenetére

    ha a matek tételeket megértetted, és képes vagy vizsgán is megszülni újból, bizonyítással, akkor értetted meg a szemléletet.
    Igen, ez remek elméleti fejtegetés. A vizsgán aztán odamész reggel 8-ra és van 50 perced leírni egy papírra 15 tételt fejből. Ha ez sikerült, akkor utána meg feladnak egy tételt a könyvből és azt le kell írd szintén fejből papírra.
    Az van, hogy a tanárokat abszolut nem érdekli, hogy megértetted-e vagy sem, az oktatásnál és a vizsgáztatásnál is az a cél, hogy részükről a lehető legkevesebb energiabefektetés történjen.

    (#73) NumberGuy
    Igen, azt tudom, hogy jobb a helyzet, mint sok éve. Sajnos az egyetemről kikerülő emberek ettől nem lettek felkészültebbek, ezt testközelből tapasztalom

  • cucka

    addikt

    válasz bambano #82 üzenetére

    mert a nagy truváj az az, hogy vizsgán a diák vizsgázik, nem a tanár. a diák jól felfogott érdeke, hogy tudjon, a tanárnak makkmindegy.
    Úgy értem hogy a tanárt nem érdekli. Egy oktatási intézményben. Azért van ott és kap fizetést, hogy oktatói munkát végezzen. De nyilván, miért is ne szarná le, hogy mennyire jól végzi az oktatói munkáját?

    "A vizsgán aztán odamész reggel 8-ra és van 50 perced leírni egy papírra 15 tételt fejből.": és mit csinálsz a végén 20 percig?
    Ezeken amúgy olyan 20-30% körül volt a siker arány, nyilván mert olyan könnyű volt...
    (Az ilyen beugróknak amúgy annyi célja volt, hogy az emberek többségét ne kelljen szóbeliztetni, mert az sok idő. Egyszerűbb feladni 15 tételt szó szerint, a doktoranduszok egy óra alatt kijavítják az összeset, nulla munkát kell belerakni)

  • Kansas

    őstag

    válasz bambano #82 üzenetére

    Pedig normális helyeken a tanár munkájának az értékét az adja, hány embernek adta át a tudást sikeresen.
    Nem az a dolga, hogy leadja az anyagot, hanem hogy átadja...

    Amiről te beszélsz az a write-only tanítás, ami már a múlt évezred vége felé sem volt versenyképes. Persze 2-300 fős elődásokon nehéz mást csinálni, szóval nem csak a tanerő hibája a formátum. A lesz@rom hozzáállás viszont csak az övé.

    A formátumot és a tartalmat meg lehetne, és meg is kellene reformálni, akkor már tényleg csak a tanáron meg a diákon múlna.
    A cikkben leírt próbálkozás nem tökéletes, nem is jó mindenkinek, mindenre, de legalább egy lépés a jó irányba.

    [ Szerkesztve ]

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka...

  • Kansas

    őstag

    válasz bambano #94 üzenetére

    Laikus tipp: a funkciót teszteli esetleg, nem a matektudását?

    Programozásban praktikusan járatlanként: hogy néz ki egy nem matematikai funkció unit tesztje?

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka...

  • Kansas

    őstag

    válasz bambano #102 üzenetére

    Őszintén szólva nem tudom, ha tanultam is, már rég elfelejtettem. Az tény, hogy a felsőoktatási pályafutásom alatt már rühelltem a matekot, pedig előtte kifejezetten szerettem és jó is voltam benne, de akkor már vacakul is ment(volt persze a kettő közt összefüggés, végtelen ciklusban).

    A mondanivalóm lényege az volt, hogy logika tekintetében nem igazán kaptam extrát a felsőoktatásban, maradandót semmiképp.

    Az integrálásra/differenciálásra pedig diploma óta pontosan nulla alkalommal volt szükségem...

    [ Szerkesztve ]

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka...

  • dabadab

    titán

    válasz bambano #96 üzenetére

    "ha egy függvényben van ciklus, akkor fel kell tudni írni a megállási feltételt szabályos matlog formulákkal"

    Nem, nem kell.

    "mert ez alapján írja meg a unit teszt azon részét, ami ellenőrzi, hogy a függvény mindig megáll."

    Valami azt súgja, hogy nem szoktál unit testeket írni, mert olyan problémákon rugózol, amik a gyakorlatban nem nagyon léteznek. (Mielőtt megkérdeznéd: én szoktam, SIL 3-as szoftverekkel volt szerencsém foglalkozni).

    "ha megkapta és megértette a szemléletet, akkor már úgy fogja megírni az eredeti forráskódot is, hogy tesztelhető legyen."

    A "tesztelhető kód" egyáltalán elő sem jött felsőfokú tanulmányaim alatt, akár csak említés vagy fogalom szintjén sem.

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #130 üzenetére

    Én abban a harmincban voltam, amelyik elvégezte (az első szakomon harmincból ötben).
    Volt szórótárgy.
    100 felett? 400 ember volt a második szakom első évfolyamán. Másodikon már sokkal kevesebb. És nem a programozás jellegű tárgyakból volt szívó, hanem matematika.
    11 matematika jellegű tárgy volt 3 év alatt. Szakmai sem volt nagyon sokkal több. Viszont legalább fele olyan színvonalon sem oktatva, mint a matematika. De informatikai alapismeretek nélkül el lehetett végezni a szakot.
    A szórótárgyak léte kb. hivatalos volt, mert a működési modell az volt, hogy az infó szak népszerűsége hozza a fejpénzt a karnak, amiből meg lehet tolni a többi, erősebben lobbizó, nagyobb múltú szakot (ezeken sokkal jobb színvonal volt). Ez mostanra valamit változott, de az infó még mindig tömegképzés ott, csak miután kiöregedett pár idióta a szak vezetéséből, már kicsit szakmaibb a dolog.

    "ez az alapvető probléma. akkoriban volt három ember, akit kiraktak, "
    Az első szakomat még nem kreditben csináltam, akkor sem hármat raktak ki, és akkor sem a legfontosabb tantárgyakból :S

    S sajnos a nem odavalók is elvégzik, illetve a kredit miatt maradnak a szakokon, végigbukdácsolnak, így aztán tovább romlik a végzett emberanyag. (Ez viszont nem csak az infón jelenség, hanem minden máshol is; bölcsészkaron a magyar, angol az ilyen tömegszak, jog, közgáz meg gazdag apukák gazdag gyerekeivel volt tele. Természettudományos szakirányokon emiatt is van pangás, ott nincsenek divatszakok :D )

    [ Szerkesztve ]

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • cucka

    addikt

    válasz bambano #120 üzenetére

    Elte progmaton annak idején nem nagyon volt fókuszban a tesztelhetőség, kódminőség vagy a karbantarthatóság. Általában véve ezek főleg az iparban fontosak, az akadémiai világban leszarják.

    a többit hagyjuk, nem akarjátok érteni, nem fogjátok érteni.
    Én értem, hogy neked ezt tanították, és elméletben tök jó, amit leírsz, de semmi köze ahhoz, amit a való világban unit tesztelésnek hívunk.

    természetes, hogy kialakulnak tárgyak, amiről a 120 oda nem való azt terjeszti, hogy szórótárgy.
    Szerintem ez tisztességtelen a hallgatókkal szemben.
    Amikor te végeztél akkor a számítástechnika rétegszakma volt, ha elég idős vagy, még cocom lista is volt. Oda elég volt évi 35 ember, lehetett válogatni.
    Most meg programozók ezrei hiányoznak. És ha érettségizett Józsi mobilappokat akar fejleszteni és ezért jelentkezik programozói képzésre. Erre azt kapja, hogy önszorgalomból megtanulhatja ami érdekli, az egyetemen meg rojtosra szopatják diszkrét matekből.
    Le kéne szállni kicsit a magas lóról, értem én hogy a Kádár korszakban ez elitképzés volt, de az már elmúlt.

    [ Szerkesztve ]

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #133 üzenetére

    Szerintem most többen vannak, akik valójában szeretnének programozni, egyszerűen többen jutnak számítógéphez, többen mennek felsőoktatásba, több a lehetőség. Viszont sokkal több programozóra is lenne szükség. Pláne jóra.
    Amúgy gyorstalpalós programozók nem annyira ilyen komoly dolgokra kellenek, hanem Java alapú webprogramozáshoz, stb., ami kulimunka kb. Mondjuk oda sem ártana valami igényesebb szakembergárda, de a fő felvevőpiac ez.

    [ Szerkesztve ]

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • kutkut

    addikt

    válasz bambano #130 üzenetére

    Nem bántásból, de ezek szerint elég rég jártál egyetem/oktatás közelében. Először is belefásulást én nagyon kis százalékban tapasztaltam nálunk. Továbbá akinél előfordult, ott pont nem egy szórótárgy alakult ki, hanem az ellenkezője. Ugyanis mit csinál az oktató, ha nincs kedve megint kitalálni újabb ZH feladatokat? Előveszi a tavalyit, jó lesz az... Ugye nem kell folytatnom?!

    Egyébként szerintem nem az elméleti alapozást kell kiirtani, hanem a "felesleges" tantárgyakat. Kis számolgatás után azt kell mondjam, semmivel sem lennék most rosszabb programozó, ha a megszerzendő kreditek olyan 30-40%-a ment volna a kukába. És ezt úgy, hogy az 5 matekos tárgyból 4-et meghagytam. De a fizika, villanytan, elektronika típusú szórótárgyak nem feltétlenül szükségesek egy programozónak. Ugyanígy a "rétegtárgyak" (valamelyik szakirányhoz kapcsolódó), valamint a szabadon választható tárgyakkal való bohóckodások is mehetnek a levesbe, nem beszélve a humán tárgyakról (közgáz, jog stb.). Persze látásmód kiszélesítésére ezek mind jók, de ha választani kell, hogy az "elméleti alapozást", vagy ezeket vegyük ki a tantervből, én ezekre voksolnék.

    De mondok még valamit, szerintem (tipp, nem néztem utána) a legnagyobb szórótárgy még mindig a Programozás 1. Miért? Mert nehéz. :) De, ha nem menne el egy csomó idő a felesleges tárgyakkal, beadandókkal, akkor talán több maradna a prog. tárgyakkal foglalkozni, példaprogikat írni, amiből tényleg tanul az ember.

    Meizu MX3 32GB

  • dabadab

    titán

    válasz bambano #130 üzenetére

    "természetes, hogy kialakulnak tárgyak, amiről a 120 oda nem való azt terjeszti, hogy szórótárgy."

    Szerintem tök jó, hogy így a partvonalról bekiabálva elmondod nekünk, hogy mi a helyzet.
    Nyilván az is tök véletlen volt, hogy a Kandóról a villamosságtan vizsgán vagdalták ki az embereket, hiszen egy informatikusnál alapvető szemléletformáló tudást ad az erősáramú áramkörök tranziens jelenségeinek ismerete.

    Meg nyilván az is az egyetemi oktatás abszolút magas minőségét jelzi, ha a full alkoholista oktató csak összefüggéstelenül beszél és az írásbeli vizsgát jól láthatóan úgy osztályozza, hogy el se olvassa azokat.

    DRM is theft

  • dabadab

    titán

    válasz bambano #133 üzenetére

    "elhiszem neked. te meg fogadd el akkor, hogy EZ BAJ."

    Valamivel hihetőbb lenne, ha ezt olyan mondaná, aki nem csak egy egyetemi előadáson hallott róla és azt hiszi, hogy a unit tesztnél bármit is segítene, ha az ember a megállási probléma specializált változatait formálisan vezetné le (bár te nyilván unit test keretében az általános esetet is megoldanád, nyilván :D ).

    DRM is theft

  • Huha81

    tag

    válasz bambano #184 üzenetére

    Maximalisan egyetertek veled. Lassan tenyleg azt hiszi mindenki, hogy a programozo az valamifele 21. szazadi polihisztor.

    Nem veletlenul van kitalava egy funkcionalis reteg a felhasznalok es a programozok koze. Sokszor a ket oldal nem ugyanazt a nyelvet beszeli, ezert nem art ha van kozottuk egy human interpreter :)

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz bambano #184 üzenetére

    Nálunk is auditált cucc van, de lehet változtatásokat csinálni, lehet újdonságokat bevezetni, pedig nagyon merev a rendszer - persze megfelelő jóváhagyásokkal (szabvány szerint elkészített változásmenedzsment folyamat), stb. A fejlesztőinknek meg kötelező... Ez egy nagyon tág fogalom.

    A BSA meg elég fontos dolog lenne, csak a legtöbbször rosszul csinálják, rossz emberek. A jó programozó pedig tisztában kéne hogy legyen általában azzal, hogy hogyan írhat az ügyfélnek megfelelő kódot - persze ezt jobb, ha tanítják is neki. Legalábbis általánosságban legyen tisztában azzal, hogy nem csak írni kell valamit, hanem olyat, amit az ügyfél szeretne.

    "- és ha a programozónak értenie kell az üzlethez, meg ha mondjuk egy egészségcentrumba küldik, akkor a műtétekhez is kicsit, meg a gyógyszergyártás kémiájához, akkor cserébe a sebészprofnak érteni kell a programozáshoz? "
    Mindenképpen jó, ha van fogalma a másik területéről. Ha azt hiszi, hogy ért hozzá, az persze vicces, de okos ember tudja, hogy nem tud semmit...
    És igen, az egészségcentrumban az üzleti folyamatok adott esetben a gyógyszerek hatásidejei...

    Szóval én mindig azt láttam eddig, hogy azok voltak a jó szakemberek, akik a szakmájukon túlra is láttak kicsit, amellett, hogy azon belül kiválóak.

    [ Szerkesztve ]

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • Huha81

    tag

    válasz bambano #201 üzenetére

    Ugy latom teis eltoltottel egy par kellemes percet adotemaban :)

    Mi anno ezert dontottunk ugy, hogy inkabb csinalunk egy keretprogit a konyveloknek, ahol be tudjak vinni soronkent, hogy milyen szabalyok szerinte generalodjon oda valamilyen ertek.

    Specifikaciobol is letezik ezerfele. Barmennyire is template-eken alapul a legtobb, azert nagyban fugg az iro gondolkodasmodjatol. Anno voltam egy kis ideig a sotet oldalon es gyartottam en is FD-ket a programozoinknak. Persze az enyem kb pszedokod volt, mert az en agyam igy mukodik. Amit valaki utalt, mert semmi kreativitas nem kellett hozza. Volt aki szerette, mert kb copy-paste.

Hozzászólok Aktív témák