Hirdetés

Hozzászólok Aktív témák

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog (1)

    válasz dabadab #144 üzenetére

    Én azt látom sok kollegánál hogy nem érti, hogyan működik a számítógép, nem tudja, hogyan működik a hardver. Tök mindegy, hogy virtuális, vagy nem, ha valaki érti az alapvető működést, az sokat tud segíteni. A virtuális gép pedig ugyanazt a működést szimulálja, mint a fizikai.
    Ez nem direkt hasznosuló tudás, ez olyan alapvető ismeret, amit nem veszel észre, ha használod. Ha nincs, akkor is el lehet lenni szakemberként, persze, csak nem biztos, hogy minden jó is lesz. Ez olyan, mint hogy az autószerelő sem gondolkodik azon, hogy hogyan kell egy csavart betekerni.

    Az architektek között sok ilyen van nálunk, meg is van a látszatja. Akkora marhaságokat tudnak tervezni, hogy röhögünk. Aztán volt, hogy sok-sok pénzért kellett még ramot venni...

    Másik : nagyon sokan felháborodnak, amikor valamilyen természettudományos alapismeret (vagy tényleg nagyon alapműveltségi kérdés) kapcsán szembesülnek vala, hogy azt tudniuk kéne. Amikor a Unix admin nem tudja, hogy mi a különbség a halt és a shutdown között, illetve egy rakás olyan rövidítés értelmét nem tudja, amit naponta használ, arra mit mondjak? Persze, nem kell tudni semmit, csak told a scripteket amit valaki megírt helyetted, gombnyomogató majom pár százezres fizetésért?

    @kutkut : OK, az az én véleményem, hogy kell, mert ez nem olyan alapműveltségi tudás, amit a mindenféle iskolákból jövő hallgatóktól el lehet várni. Ismeretterjesztő tárgyként, ráfeküdve a processzorok, adatbuszok működésére igen hasznos lenne.

    [ Szerkesztve ]

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • dajkopali

    HÁZIGAZDA

    válasz dabadab #149 üzenetére

    úgy emlékszem, három év a kötelező, ekkor kell szakirányban tovább menni - ők döntik el, mit választanak -, és igen, a szakorvosi képzés még ez után jön

    [ Szerkesztve ]

    "fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

  • kutkut

    addikt

    válasz hcl #151 üzenetére

    "ráfeküdve a processzorok, adatbuszok működésére igen hasznos lenne"

    Erre nálunk 3 tárgy is van, ráadásul államvizsgás. Ezeket én sem húznám ki a tantervből. Én a fizikáról, villanytanról, elektronikáról beszéltem. :)

    Meizu MX3 32GB

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz dabadab #149 üzenetére

    Ezzel én is tisztában vagyok, de a rezidens az egyetem után kerül a korházba, nem pedig előtte. Így amit elméletben tanul, azt nem tudja gyakorlati kontextusba helyezni, ergo arról sem lesz fogalma, hogy az elméleti anyag mely része bullshit és mely része tényleg fontos. Gyakorlatilag teljesen az oktatóra és a tananyagra kell bíznia magát, ami a magyar felsőoktatásban nem a legszerencsésebb.
    Biológia szakos haverom mesélte, hogy amikor tesztet írtak, akkor valójában tudománytörténetből vizsgáztak, mert a teszt 1969-es és azóta kiderült, hogy mondjuk a 13. kérdésre nem az A válasz a jó, hanem a D, de a tanár javítókulccsal dolgozik, el sem olvassa a tesztet, így azt is tudniuk kell, hogy mi volt a jó válasz 1969-ben, ha nem akarnak megbukni.
    Olyan kollégám is volt 2005-ben, aki akkor járt levelezőre a BME-re és WAP programozással szivatták őket, amikor a WAP már akkor is halott volt, amikor kitalálták, csak a prof nagyon beleásta magát így azt kellett tanulni és kész.
    És lehet sorolni a kitűnő sztorikat a magyar felsőoktatásból.
    Az ilyen élmények aztán arra motíválják a hallgatókat, hogy próbáljanak minden tárgyat ahogy lehet megúszni, míg azok, akik már belekóstoltak a való életbe tudják, hogy oké, ezt el lehet lógni, de amazt meg nem érdemes.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • TomMusic

    senior tag

    A cikk egy része mint ha arra akart volna utalni, hogy a cégek elszívják még diploma előtt a hallgatókat az egyetemről?
    Hát nem tudom, én azt tapasztaltam, hogy amíg nincs meg a diploma, addig semmibe néznek. Sőt, voltam Bosch-nál interjún, ahol nagyon örültek hogy szakmailag vágom a dolgokat, de ez kevés, kell a diploma, hiába hogy már elkezdtem.
    Jó, mondjuk ez elektronika területen lett volna, nem programozás (és ezt nem feltétlenül lenézésből írom), de az elektronika nagyobb tudásigényű terület, nem elég egy 2 perces google-stackoverflow keresés egy probléma megoldásához.
    Na most ezért tuti kapok a fejemre. :U
    Meg persze, értemén, hogy aki végigcsinált egy egyetemet, az valamilyen szinten már bizonyított, legalábbis a kitartás terén. Ugyanis az az irgalmatlan bullshit (közé, menedzsment, jog, stb erőltetése..) ami sokszor megy, na ahhoz elég erős kitartás kell..

    Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog (1)

    válasz kutkut #153 üzenetére

    Akkor bele lehet integrálni azokba, de nem hiszem, hogy érdemes kihagyni.

    @TomMusic : Mostanában nem jelentkeztem állásra, de amikor elkezdődött a munkaerőhiány hiszti, akkor még ugyanúgy nem zavartad őket szakmai múlttal sem :D

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • erer1000

    őstag

    válasz LionW #142 üzenetére

    De az is jó poén hogy egy közmunkás több pénzt keres mint egy 5-ös tanuló ösztöndíja. Hányinger ez az egész.

    olykor tényleg nevettséges ösztöndíjak vannak. Nálunk ELTE SEK IK-n 4,5-el pl 40k fölött picivel volt a tanulmányi.

    másik példa meg a duális képzés ugyan itt, amivel szorgalmi időszak alatt is 90-105k köztit kap kézhez.
    cserében mintatantervet kell követni. Viszont nyáron van csak 3 hét szünet, többiben gyakorlat a szerződött cégnél, illetve vizsgaidőszak alatt kedd-szerda-csütörtök-pénteken is gyakorlat 8-15ig, hétfőnként vizsga amit mondjuk elég erős nehezítésnek mondanék.

    de van olyan aki duáli+tanulmányi+városi ösztöndíjak, és megvan a nettó 190-200k

    Sony Ericsson W200i->Tmobile Vairy Touch->Alcatel OT 806->Huawei ascend Y200->Nokia Asha 302->HTC ChaCha->Blackberry Q10->Blackberry Priv

  • GeorgeV

    tag

    A programozást úgy kellene tanítani, mint ahogy a számolást vagy az írást.
    Már elsőben el kellene kezdeni alapozni.
    A jövőben minden szakmában szükség lesz a programozói tudásra.
    Amelyikben nem lesz szükség, azokat a munkákat robotok is elvégezhetik.

    A programozásnak különböző szintjei vannak, a viszonylag egyszerűtől kezdve a nagyon összetett feladatokig.
    Az alapokat kellene mindenkinek elsajátítani. A munkába állás után lehetne finomítani a dolgot, mert más egy weblap készítés, más egy adatbázis kezelés és más egy összetett AR/VR szoftver készítése.

    Az iskolában az alapokon kívül nem érdemes mást tanítani, mert a programozás állandóan változik.
    Én mobil applikációkat is készítek, hetente jön ki új verzió a fejlesztőrendszerből, új technológiák kerülnek beépítésre. (Van is benne hiba rendesen.)

    Ezzel szemben az oktatásban a totális elhülyítéssel találkozom nap mint nap. Mindkét gyerekem túlterhelt a sok iskolai feladattól, amelyekből szinte alig tanul valamit, a különórák alatt kell megszerezniük a megfelelő tudásszintet (persze sok pénzbe is kerül). Az iskola azonban még ebben sem partner, a gyerekeknek sok értelmetlen órája van, nagyon sok óra elmarad tanárhiány miatt, akkor a suliban kell ülni, a különórákra csak este van idő. Azért szánalmas, hogy egy 12 éves gyereknek, aki vinni akarja valamire, este 10 órakor még tanulnia kell a hibás rendszer miatt.

    A gyerekeim néhány osztálytársa a szülei munkája miatt Németországban volt kénytelen tanulni, de ott sokkal kisebb terheléssel sokkal nagyobb tudást sikerült összeszedniük.

  • Silεncε

    őstag

    válasz erer1000 #157 üzenetére

    4.1 SZTE, de valahogy nem igazán érzem azt a 40k-s ösztöndíjat (mondjuk még nem kaptam meg, de az előző féléviből kiindulva nem lesz még 20k sem). Duálisról meg annyit, hogy cégenként változó (első kézből tudom)

    [ Szerkesztve ]

    Fear is freedom! Subjugation is liberation! Contradiction is truth! Those are the facts of this world! And you will all surrender to them, you pigs in human clothing! - Kiryūin Satsuki

  • erer1000

    őstag

    válasz Silεncε #159 üzenetére

    hát a nálunk választható ~10 cég kb egységesítve van, én csak ezeket tudom biztosra mondani, és az a 90-105k

    Sony Ericsson W200i->Tmobile Vairy Touch->Alcatel OT 806->Huawei ascend Y200->Nokia Asha 302->HTC ChaCha->Blackberry Q10->Blackberry Priv

  • dabadab

    titán

    válasz TomMusic #155 üzenetére

    "elektronika nagyobb tudásigényű terület, nem elég egy 2 perces google-stackoverflow keresés egy probléma megoldásához"

    Nem tudom, hogy mennyire mondok újat, de programozásnál se. Ilyen keresésekkel az ezredrangú implementációs problémákat lehet megoldani, komoly kérdéseket nem.

    DRM is theft

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz dabadab #161 üzenetére

    ja, stackoverflow arra kell, hogy "ez az alkotoelem amire epp szuksegem van akkor az adott nyelven hogy is nez ki"

    [ Szerkesztve ]

    Social distancing in lagom amount.

  • NumberGuy

    tag

    válasz LionW #142 üzenetére

    "De az is jó poén hogy egy közmunkás több pénzt keres mint egy 5-ös tanuló ösztöndíja. Hányinger ez az egész." - Én is sokat nevetek azon az 50E Ft körüli nettón.

  • NumberGuy

    tag

    válasz dabadab #113 üzenetére

    Én ezt másképp látom. Minnél nagyobb az impakt faktor, annál drágább a cikk beküldése. Minnél több a haver, annál gyorsabban kerül az elfogadása.

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz NumberGuy #164 üzenetére

    Én ezt másképp látom. Minnél nagyobb az impakt faktor, annál drágább a cikk beküldése.
    A predatory ujsagoknal (ahol penz elleneben barmit elfogadnak), ott az impact nulla. Ugy nezve, hogy minel jobb nevu az ujsag annal kemenyebb munka kell egy cikk bejuttatasara es az bizony energia, ugy nezve igen.

    Minnél több a haver, annál gyorsabban kerül az elfogadása.
    Hat, nem igazan.

    Itt nemzetkozi, jonevu folyoiratokrol beszelek, mashova meg eleve nem erdemes dolgozni kutatasi teruleten mert nem fog latszani.

    Social distancing in lagom amount.

  • EQMontoya

    veterán

    Ezt a porfolios cikket ne hivatkozzunk már be, könyörgöm! Az év leggázabb cikkje a témában. (így februárban megelőlegezem)
    1.8 millás fizetések 30 alatt? Ugyan már, ha valaki 1M fölé jut 30 alatt, az már kemény csávó.

    [ Szerkesztve ]

    Same rules apply!

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz LionW #142 üzenetére

    "De az is jó poén hogy egy közmunkás több pénzt keres mint egy 5-ös tanuló ösztöndíja. Hányinger ez az egész."

    Az USA-ban meg vagy gazdag a család, vagy már a fogantatástól kezdve gyűjtik a lóvét az egyetemi ösztöndíjra, vagy 50 éves korodig fizeted vissza a diákhitelt, ha egyáltalán kapsz. Szemeszterenkénti 20-30ezer dollárról van szó, szóval nem kispályáznak.
    Ehhez képest nálunk az állam fizet azért, hogy tanulsz.
    Persze cserébe egy MIT diploma ér is valami a világban és az egyetemek sem rinyálnak folyton állami támogatásért.
    A lényeg, hogy vagy lehet az egyetemet önköltségi alapon üzemeltetni, meg gazdag emberek adományából és céges kutatásokból eltartani, és akkor lehet erős egyetemi autonómia, meg minőségi oktatás, vagy lehet az államot fejni és akkor olyan lesz a szinvonal, mint amilyen az állami pénzeken élősködő vízfejek általában.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • dabadab

    titán

    válasz kpbendeguz #167 üzenetére

    A ny-európai egyetemeket kifelejtetted, pedig azok alapvetően állami pénzből működnek normálisan.

    DRM is theft

  • Kansas

    őstag

    válasz kpbendeguz #167 üzenetére

    Azzal nyilván tisztában vagy, hogy az amerikai egyetemisták túlnyomó többsége olyan egyetemre jár amiről sohasem hallottál. Ahogy nálunk sem mindenki(enyhén szólva) az ELTE-re, a PTE-re vagy a BME-re jár, az USA-ban is elenyésző kisebbség jut be a MIT-ra, CalTech-re, Harvardra vagy Yale-re(stb.), tehát ott is bőven van egyetem ami a pénzért egy szakmunkásképzőnél nem sokkal értékesebb diplomát ad.
    Sőt több is van, aminek az elvégeztével egy érettségihez képest bukóban leszel, 20 év alatt akár 20-100e USD mértékéig. Már ha maradsz az USA-ban ottani fizuért; ha eljössz Mo-ra, akkor alighanem életed végéig nem hozod be a költséget.

    Szóval az ottani világ sem fenékig tejfel, a nyilvántartott 1383(!) egyetemből jó ha 50-60 ami nemzetközileg elismert és talán még úgy másik 40-50 ismert(nem átlagemberek hanem az egyetemek kapcsán képben levők számára) - persze még van pár száz ami országosan jó hírű, de ha ott végzel az max az ország hírnevének köszönhetően juttat előnyökhöz pl. Európában.

    [ Szerkesztve ]

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka...

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz Kansas #169 üzenetére

    Nyilván az oktatási intézmény színvonala, a tandíj és a diploma értéke között fennáll valamiféle arányosság, de ettől még Te fizedtsz az oktatásért és nem az állam Neked, hogy tanulsz.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz dabadab #168 üzenetére

    Ahogyan az úthálózatok, szemétszállítás, orvosi ellátás, stb. is magasabb színvonalú.
    Persze a cél a nyugateurópai jóléti államok szintje lenne, ahol ingyenes az oktatás és a hallgató másodállásban ki tudja termelni a megélhetését, miközben az állam rendesen finanszírozza az egyetemeket, amiken meg normális oktatás zajlik.
    Tegyük hozzá, hogy viszonylag kevés EU országban jár alanyi jogon ösztöndíj a hallgatóknak, általában vagy pályázható szociális támogatás vagy diákhitel van, amiből tanulmányi átlag alapján elengednek kamatot.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • dchard

    veterán

    válasz dabadab #168 üzenetére

    Milyen igazad van.

    Vicces hogy itt a mi kis szemétdombunkon csak az a két megközelítés létezik, hogy egy szolgáltatás vagy állami és szar, vagy "piaci" alapon működik, drága de jó. Mekkora tévedés... Az oka az lehet, hogy a döntő többség itt nem látott még alapvetően állami pénzből jól működő nyugat-európai egyetemet...

    Érdekes módon nem mindenhol rossza gazdája az állam a közvagyonnak, talán ezt kéne célul kitűzni.

    Dchard

    [ Szerkesztve ]

    A kitárulkozó idegenektől mindig elfog a hányinger. [Cornelius]

  • Kansas

    őstag

    válasz kpbendeguz #170 üzenetére

    Én is azt gondoltam, de a csatolt cikkből kiderül hogy a legszarabb amerikai egyetemek messze nem a legolcsóbbak, főleg ha mellé teszed ezt a cikket, amiből kiderül, évi 3000 USD fölött kicsivel is lehet nem ratyi egyetemen tanulni(mondjuk a bang4buck első helyezett neve magyar szemmel vicces: CSULA :) ).

    Érdekes, hogy a 10 legrosszabból csak 1 van benne a 100 legolcsóbb közt(Fayetteville State)...igaz, az a 4.helyen.

    Egyébként az hogy ott hozzánk képest fordítva van, szerintem főleg 2 dologból következik:
    - az USA-ben tradicionálisan sokat adnak a saját erőből való kiemelkedésre(ez az Amerikai Álom) még a demokraták sem mindig nézik jó szemmel az állami "beavatkozát", hát még a republikánusok
    - arrafelé megbecsült és jól fizetett állások hozzáférhetőek szakmunkás szinten is tehát nem feltétlenül tragédia ha valaki nem megy egyetemre

    Nálunk nem biztos hogy működne az a modell, egyszerűen nincs fizetőképes kereslet, illetve aki fizetőképes, az meg gyakran elvárja a diplomát a pénzéért, mintha megvenné - ebből lesz pl. a Gábor Dénes jelenség...

    Én a magam részéről a jól megtervezett duális képzésben látom a legtöbb fantáziát, kár hogy mikor én jártam felsőoktatásba még nem igazán volt elérhető(legalább is tudtommal).

    [ Szerkesztve ]

    Nincs olyan MI, ami képes lenne szimulálni az emberi hülyeséget... ha valaha lesz, annak tuti az emberi hülyeség lesz az oka...

  • Simba86

    senior tag

    Minden hsz-t nem olvastam végig, nem vagyok programozó, csak "tanácsadó", de azt látom, hogy az ERP-ben dolgozó fiatal, majdnem nullkilométeres "programozók" kvázi adatrögzítők. (legalábbis, ahol én vagyok, ezt látom)
    Folyamatosan azt látni, hogy nem értenek az adott modulhoz, amihez "programoznak", csak a megkapott specit pötyögik be, és a specinek mindenre részletre kiterjedőnek kell lennie, önálló gondolatuk nincs, nem tudják, mit programoznak, csak beütik, amit kapnak... dolgozom valódi, tapasztalt fejlesztővel is, ott viszont akkora proaktivitást tapasztalok, mint a fiataloknál sehol. Nem régóta vagyok a "szakmában", de tényleg ennyire általánosan elfogadott, hogy a programozónak nem kell értenie az üzleti folyamatokhoz egyáltalán?
    Ha ez így van, nem is csodálom, ha a tendencia folytatódni fog...

    Siemens C35-> Siemens MT50-> Motorola E398-> SE K750i-> Nokia 6220 Classic-> ZTE Blade-> SE Xperia Mini Pro-> Samsung Galaxy S Advance -> Sony Xperia SP -> Huawei P8 Lite -> Xiaomi Redmi Note 4 -> Xiaomi Redmi Note 6 Pro

  • dabadab

    titán

    válasz Simba86 #174 üzenetére

    A leírásodból úgy tűnik, hogy felvettek nálatok egy rakat fiatal srácot, akiknek nincs se tapasztaltuk, se domain knowledge-ük és nem is nagyon akarja őket senki se betanítani.

    Az lenne a csoda, hogy ha ezek után más eredményt kapnátok.

    DRM is theft

  • Huha81

    tag

    válasz Simba86 #174 üzenetére

    A nullkilometeres programozonak is lesz elobb vagy utobb nemi domain knowledge-e. Ez sajnos csak a cegen mulik, ahol epp vagy. Hiszen honnan is ertene egy palyakezdo ahhoz, amit te csinalsz? A funkcionalis tanacsado is fog erteni egy kicsit a programozashoz, debug-golashoz es a programozonak is lesz nemi ralatasa a folyamatokra. De ez mind ido. Nalatok a fonoksegnek valoszinu, hogy letszamot kellett emelni egy megadott keretbol. Ezt pedig csak igy tudtak elerni. Egyebkent majdnem biztos, hogy amint a kis programozopalantaknak lesz nemi tapasztalata valamilyen ertelmes ERP-ben (gondolom SAP-rol beszelunk), kb egybol dobbantani is fognak.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog (1)

    válasz Simba86 #174 üzenetére

    "Folyamatosan azt látni, hogy nem értenek az adott modulhoz, amihez "programoznak", csak a megkapott specit pötyögik be, és a specinek mindenre részletre kiterjedőnek kell lennie, önálló gondolatuk nincs,"
    Sysadminoknál ugyanez... Egyszer valaki megmutatta nekik, hogyan lehet több szerveren kiadni egy parancsot (nem ám dsh) , azóta azt csinálják, meg amit mondanak nekik. Ha valami újat kell csinálni, megkérdeznek valakit.
    Mondjuk a cég kb. hivatalossá is tette, hogy vannak központi emberek, nagyobb tudással, ők találják ki, mit merre, többi csinálja.

    Odakerültem, meguntam a felesleges macerát, írtam pár scriptet, csinálgattam ezt-azt php-ban, management el volt ájulva, miyen hűdejóvagyok... fizetésemelés, stb.
    Pedig nem erőltettem meg magam, csak volt alkalmam valami érdekeset csinálni sok szerverrel, az unalomig ismert feladatok mellett. nem mellesleg a macera mennyisége is csökkent, mert hamarabb kész volt egy csomó feladat. Meg közben PHP, C tanulás is történt :)

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • adapter07

    csendes tag

    Csak beérett az elmúlt 12 év elfuserált oktatáspolitikájának a gyümölcse. Nem látom, hogy mitől lenne jobb az új képzési forma. Ugyanazok a túlterhelt, kontraszelektált egyetemi oktatók fogják tartani, ugyanolyan rossz körülmények között. Az új képzés a régi mellett fog menni, ami még több hallgatót jelent, tovább terhelve az intézményeket.

  • azbest

    nagyúr

    válasz hcl #177 üzenetére

    amúgy tényleg megdöbbentő időnként, pl barnacles, aki az ms-nél dolgozott, a vlogjánan úgy mesélte, hogy amikor odakerült a teszt hardverek üzemeltetésére (2000 után valamikor), akkor mindent teljesen manuálisan csináltak. És kb letérdeltek előtte, amikor egy ping alapú hót egyszerű monitorozó rendszert írt, hogy ne kelljen egyenként végignéznie manuálisan 100 teszt gépet, hogy lefagyott-e...

    Kb ezzel alapozta meg a magasra ívelő, 15 éves céges karrierjét... míg végül az egész tesztelőcsapatot leépítették (minőségbiztosítás ftw) :D

    [ Szerkesztve ]

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz adapter07 #178 üzenetére

    Miért az utóbbi 12 év? Miért nem 50?
    A kontraszelekció, a túlterheltség és az alulfinanszírozottság mindig is szerves része volt az egyetemi oktatásnak. Amikor én jártam egyetemre, akkoriban teljesen természetes volt, hogy ha pl. egy hallgató bejutott valami nemzetközi versenyre és mondjuk vihetett magával egy 5 fős teamet, akkor a tanulmányi osztály amolyan jutalomutazás jelleggel kiosztotta egymás közt a helyeket, a gyerek versenyezgetett magában, a "kísérők" meg kirándultak. És ez még a 90-es évek közepén is így ment, pedig akkor már bárki mehetett nyugatra kirándulni, ha volt hozzá kedve.
    1999-ben volt szerencsém külsős óraadóként tanítani egyetemen fél évet. Minimálbér alatti óradíjat tudtak fizetni, de azt is fél év (!) késéssel fizették ki, addig ült rajta a pénzügyi osztály. Többször előfordult, hogy azért maradt el az esti óra, mert a portás hazament és nem volt, aki kinyissa az oktatótermet. Szóltunk a tanulmányi osztálynak, mire az volt a válasz, hogy rektori utasításra senki sem tartózkodhat az épületben este 8 után. Akkor miért írták ki az órát 7:30-tól 8:30-ig? Arról ők nem tudnak, szóljak a tanszékvezetőnek, az majd ír levelet a dékánnak. Szóltunk, az volt a válasz, hogy megvan beszélve a dolog, a portás is tud róla, hogy tegyen velünk kivételt. Két alkalom után megint zárva volt a terem.
    Az ilyen sztoriknak semmi közük az oktatáspolitikához vagy az egyetem finanszírozásához. Ez klasszikusan az állami pénzen élősködő vízfejeket jellemző "szarok bele" mentalitás.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • azbest

    nagyúr

    válasz kpbendeguz #180 üzenetére

    Haha, ez nem változik úgy tűnik. 3 éve is egyik óraadónak még az utiköltség térítést sem akarták kifizetni, pedig ingyen vállalta az oktatást...

    Vagy egyik oktató kolléga: szólt a vezetésnek, hogy a laborban, ahol a gyakorlatokat tartja új projektor kell, mert olvashatatlan a szöveg a meglévővel (más képarány, rossz felbontás, oda vissza transzformált kép miatt 50es betűmérettel lehet csak olvasni, ami meg értelmetlen). A válasz: a többi teremben is olyan van.

    Pályázati pénzből felszereltek új termet, tele iMac-ekkel. Vezeték nélküli billentyűk és egér hozzájuk. Beágyazott rendszeres gyakorlatot tartottak ott, windowssal. Szívtak, hogy nincs soros port. Elemet/akkut nem vesznek, ezért a beviteli perifériák a szekrényben vannak. Pár éve falirórát tettek minden terembe pályázatból, lemerült, azóta áll :D

    Az előzőhöz kapcsolódóan: néhány lelkes oktató már töbször leszervezte, hogy legyen hardver például mobil fejlesztéshez. Akár pályázatból, akár támogató cégtől, de beszereznek aktuális mobil készülékeket. Majd eltelik 1-2 év mire a kurzus megindulhat, akkorra teljesen elavulnak, értelmetlen. Szekrényben maradnak.

    A nagy előadóteremben, de kisebben is elődordult, hogy a projektor jelezte, szükség van karbantartásra. Ez pár hónapig ment, karbantartás nuku. Majd leégett. A másik meg lila lett a hő általi vetemedéstől. Üzemeltetésre, karbantartásra nincs mit / nem lehet fordítani.

    Egyik oktató panaszt tett, hogy géptermi vizsgán a feladatok terítése nem működött, mert az operátor nem készítette elő, vizsgakezdés után akart hozzáfogni. Az oktató megrovást kapott amiért összeférhetetlen a munkatársával.

    Az egyik egység rendergazdája fegyelmit kapott a központi operátorok panasza után. Az indoklás az egyetemi infrastruktúra támadása és veszélyeztetése volt. A rendszergazda a hetente hozzá értkező több száz emailből néhány ezer régi törtélésére kattinttott a webes felületen, amire a központi email rendszer párhuzamosan indított több ezer törlés műveletet és lefagyott tőle a szerver.

    De számtalan hasonló történet lehet. Van ami rendszer szintű idióta szabályozás miatti életszerűtlenségből adódik, de sokszor csupán egy-egy kulcspozícióban lévő egyén trehányságán, alkalmatlanságán, nemtörődömségén múlik. :(

  • adapter07

    csendes tag

    válasz kpbendeguz #180 üzenetére

    Azért nem ötven, mert akkor még működött a rendszer, és nem sereghajtók voltunk a világ oktatási rendszerei között. Azért pont tizenkettő, mert 2005-ben vezették be a bolognai rendszert a felsőoktatásba. A hallgatók száma jelentősen megnövekedett, csak tanárt, tantermet, eszközöket felejtettek el biztosítani hozzá. Már az első végzős évfolyamoknál óriási volt a lemorzsolódás. Látszott, hogy komoly problémák vannak mégsem törődött ezekkel senki. Az oktatáspolitika hosszú éveken át tétlenül nézte, hogy egyes egyetemi szakokon akár 80-90% a lemorzsolódás. Gyakorlatilag égetik a közpénzt, pocsékolják a fiatalok idejét, pénzét, mert a tanulói szerződések miatt az utóbbi években már fizethetnek a semmiért. Természetesen nem a felsőoktatási intézmények az egyedüli felelősök, az egész oktatási rendszerünk rosszul teljesít. Egyre kevesebb tudással kerülnek ki a diákok minden szinten az oktatási rendszerből. Innen nem lesz könnyű felállni. Egy-két politikai huszárvágás ide már kevés lesz.

    [ Szerkesztve ]

  • Silεncε

    őstag

    válasz adapter07 #182 üzenetére

    Azért azt tegyük hozzá, hogyha valaki akar, az tud tanulni. Igen, szar az oktatás, szar a rendszer, de amilyen diákokat mostanában látok (akár az egyetemen, akár lentebb), azoknak lehetne bármilyen a rendszer, egyszerűen nem lennének hajlandóak tanulni

    Fear is freedom! Subjugation is liberation! Contradiction is truth! Those are the facts of this world! And you will all surrender to them, you pigs in human clothing! - Kiryūin Satsuki

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz Simba86 #174 üzenetére

    próbálom nem megszakítani ésszel a hülyeség áradatát, de azért azt megkérdezném:
    egy auditált rendszerbe milyen önálló kreatív megoldások bevitelét szeretnéd? vagy mégiscsak jobb, ha konkrétan leírt feladatot hajt végre droid módjára a "szakértő"?

    "de tényleg ennyire általánosan elfogadott, hogy a programozónak nem kell értenie az üzleti folyamatokhoz egyáltalán?": egész pontosan miért is kellene értenie egy programozónak olyan kérdésekhez, amit:
    - nem tanítottak neki, nem vizsgázott belőle
    - minden helyszínen más
    - minden helyszínen kellene legyen felelős vezetője a kérdésnek
    - minden helyszínen kellene, hogy legyen szabvány szerint elkészített folyamatleírás
    - lennie kellene szabvány szerint elkészített változásmenedzsment folyamatnak
    - és egyébként az üzleti folyamatokat a mára méltatlanul elfelejtett szervező feladatkör dolga érteni és javítani?
    - és ha a programozónak értenie kell az üzlethez, meg ha mondjuk egy egészségcentrumba küldik, akkor a műtétekhez is kicsit, meg a gyógyszergyártás kémiájához, akkor cserébe a sebészprofnak érteni kell a programozáshoz? én már láttam ilyet, amikor azt hitte a sebészprof, hogy ért a programozáshoz, olyan őskáosz lett belőle, hogy a teremtő ide járt továbbképzésre.

    lezso6 szerint a user: rossz számtech karmája van | @netik: There is no Internet of Things. There are only many unpatched, vulnerable small computers on the Internet.

  • adapter07

    csendes tag

    válasz Silεncε #183 üzenetére

    Ezzel nem értek egyet. Az egy nagyon kártékony nézőpont, hogy a diákokra hárítjuk a felelősséget. Pontosan ez történt az elmúlt tíz évben, mindig erre hivatkozva maradt minden úgy ahogy, volt. Sajnos ma már ott tartunk, hogy akik akarnának azok sem tudnak tanulni. Olyan szintű a szervezetlenség, az eszköztelenség, a hozzá nem értés egyes intézményekben.

  • Silεncε

    őstag

    válasz adapter07 #185 üzenetére

    Nem hárítom magunkra a felelősséget (magunkra, hisz én is egyetemista vagyok), a jelenlegi rendszer tényleg egy katasztrófa (ezt már az is látja, akit nem érdekel). De sajnos az is látszik, hogy az egyetemen ülő hallgatók egy elég jelentős százaléka tényleg csak azért jön ide, hogy melegedjen meg mert a család azt akarta. Nyilván az ilyenek nagyon gyorsan le fognak morzsolódni (~ugye itt a probléma). A másik baj, hogy rengeteg embert beetettek azzal, hogy menjen mindenki infósnak, mert abban van a pénz, csak sajnos azt felejtették el közölni, hogy azért tenni is kell...

    [ Szerkesztve ]

    Fear is freedom! Subjugation is liberation! Contradiction is truth! Those are the facts of this world! And you will all surrender to them, you pigs in human clothing! - Kiryūin Satsuki

  • Huha81

    tag

    válasz bambano #184 üzenetére

    Maximalisan egyetertek veled. Lassan tenyleg azt hiszi mindenki, hogy a programozo az valamifele 21. szazadi polihisztor.

    Nem veletlenul van kitalava egy funkcionalis reteg a felhasznalok es a programozok koze. Sokszor a ket oldal nem ugyanazt a nyelvet beszeli, ezert nem art ha van kozottuk egy human interpreter :)

  • dabadab

    titán

    válasz adapter07 #182 üzenetére

    "A hallgatók száma jelentősen megnövekedett, csak tanárt, tantermet, eszközöket felejtettek el biztosítani hozzá. "

    Ez már akkor is teljesen hagyományos húzásnak számított, amikor én jártam főiskolában, akkor a tandíjat törölte el a kormányzat, csak az oktatási intézetek kieső pénzét felejtették el pótolni.

    DRM is theft

  • kpbendeguz

    őstag

    válasz adapter07 #185 üzenetére

    A szervezetlenség, eszköztelenség, hozzá nem értésből egyedül az eszköztelenséget lehetne az oktatáspolitika számlájára írni, meg esetleg az egyetem összevonásokból adódó extra adminisztrációs kavarásokat.
    Az eszköztelenség pedig gyakran nem csak abból jön, hogy rövid a takaró, hanem hogy keresztbe is fekszenek alatta, lásd értelmetlen beszerzések.
    Az esetek többségében egyszerűen maga az intézmény olyan, amilyen és a világ minden pénzével sem lehetne javítani rajta.

    Ez egyébként cégeknél is gyakori:
    X vállalat a könyvelési osztályán mindenki bunkó, fúrja a másikat, megy a gyűlölködés.
    Miért?
    Mert kb. 10 éve volt valami személyes konfliktus (ki feküdt le kinek a kijével), ami megmérgezte a könyvelési osztályon a hangulatot, onnantól kezdve meg - a "megszoksz vagy megszöksz" elv alapján - akibe szorult egy kis emberség rövid úton lelépett, így mindig azok maradtak, akik tovább vitték a "hagyományt".
    A cégvezetés ilyenkor hiába nevez ki új vezetőt vagy rugdal ki embereket, tök mindegy, hogy kinek mennyit fizetnek, ha az egész osztályt nem számolják fel és szervezik újra az alapoktól, akkor marad minden a régiben.

    Az egytemeken is ez a helyzet: kb. a 60-as évek óta kontraszelektálódik az állomány (akkor kezdtek nyugdíjba vonulni a szocializmus előtti időkből marad oktatók). Eleinte még vitték tovább a nagy elődök hagyományait, így a 80-as évekig még működött valahogy a rendszer, de aztán rohamosan romlott a szinvonal, a rendszerváltáskori anomáliák pedig jól ráerősítettek erre. (Pl. egyik évben kiszerveztek mindenkit kényszervállalkozóba, mert lehetett rajta bérköltséget spórolni, majd amikor bezárták ezt a kiskaput, akkor szerződést bontottak a vállalkozó alkalmazottakkal és visszahívtak mindenkit nyugdíjból, mert nem kellett utánuk tb-t fizetni, amikor ennek is vége lett, akkor visszahívták volna a régi szerződéseseket állományba, de azok addigra elhelyezkedtek a magánszférában.)

    Ami a diákok felelősségét illeti: azért ma autodidakta módon is nagyságrendekkel könnyebb tanulni, mint akár 20 évvel ezelőtt.
    Amivel ma pénzt keresek, azt 80%-ban magamtól, netes forrásokból tanultam. Nem állítom, hogy a net elég, de a hiányosságokat igenis könnyebb ma pótolni, mint régebben és sokkal könnyebb akkor is követni az aktuális trendeket, ha maga az egyetem durva lemaradásban van.
    1995-ben pl. agyrém volt bármilyen szakirodalomhoz hozzájutni, mert órákat kellett sorban állni az OSZK ruhatárnál(!) hogy egyáltalán bejuss az épületbe, majd órákig tartott, amíg kikerested a katalógusból, majd megint órákig, amíg kihozták a raktárból, csak hogy kiderüljön, hogy pont azt az anyagot tilos fénymásolni, így maradt még zárásig másfél órád, hogy elolvasd, vagy kezdhetted az egész műsort elölről másnap.
    Ehhez képest ma vagy ott van minden online, ha meg valami speckó dolog kell, akkor maga a tanár osztja meg pdf-ben.
    Erre mi történik? A többség le sem tölti, nem hogy elolvassa.

    A másik általában maga a hozzáállás. Érdemes megnézni, hol mikor gratulálnak a diáknak.
    Nyugati országokban akkor ünnepel a család, ha a gyerek lediplomázott, nálunk akkor, ha felvették az egyetemre.
    Mert az a lényeg, hogy bent legyen, onnantól már az Isten sem menti meg a diplomától, ha csak maga be nem dobja a törülközőt. Az egész rendszer az intézményen belüli ügyes lavírozást díjazza, nem az eredményességet, amit a hallgatók döntő többsége el is fogad.
    Design szakon tanít pl. egy ismerősöm és rászokott, hogy a beadott rajzokba vastag piros filctollal belejavít, mert elege lett belőle, hogy megbeszéli a hallgatóval, hogy mit hol javítson, majd a gyerek egy hét múlva beadja ugyanazt a rajzot módosítás nélkül.
    Ez megint csak nem oktatáspolitikai- vagy pénzkérdés.

    ZX Spectrum 48K + ZX Interface 1 + ZX Microdrive + vDrive; Commodore 64 + 1541

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog (1)

    válasz bambano #184 üzenetére

    Nálunk is auditált cucc van, de lehet változtatásokat csinálni, lehet újdonságokat bevezetni, pedig nagyon merev a rendszer - persze megfelelő jóváhagyásokkal (szabvány szerint elkészített változásmenedzsment folyamat), stb. A fejlesztőinknek meg kötelező... Ez egy nagyon tág fogalom.

    A BSA meg elég fontos dolog lenne, csak a legtöbbször rosszul csinálják, rossz emberek. A jó programozó pedig tisztában kéne hogy legyen általában azzal, hogy hogyan írhat az ügyfélnek megfelelő kódot - persze ezt jobb, ha tanítják is neki. Legalábbis általánosságban legyen tisztában azzal, hogy nem csak írni kell valamit, hanem olyat, amit az ügyfél szeretne.

    "- és ha a programozónak értenie kell az üzlethez, meg ha mondjuk egy egészségcentrumba küldik, akkor a műtétekhez is kicsit, meg a gyógyszergyártás kémiájához, akkor cserébe a sebészprofnak érteni kell a programozáshoz? "
    Mindenképpen jó, ha van fogalma a másik területéről. Ha azt hiszi, hogy ért hozzá, az persze vicces, de okos ember tudja, hogy nem tud semmit...
    És igen, az egészségcentrumban az üzleti folyamatok adott esetben a gyógyszerek hatásidejei...

    Szóval én mindig azt láttam eddig, hogy azok voltak a jó szakemberek, akik a szakmájukon túlra is láttak kicsit, amellett, hogy azon belül kiválóak.

    [ Szerkesztve ]

    Veszek _hibás_ LCD monitort,fényképezőgépet, objektívet, routert ---- Mutogatni való hater díszpinty

  • adapter07

    csendes tag

    válasz kpbendeguz #189 üzenetére

    Én semmiképp nem menteném fel a politikát. A tanárok anyagi és erkölcsi megbecsülésének hiánya vezet a kontraszelekcióhoz. Ma egy tehetséges, máshol is érvényesülni tudó ember menekül az oktatásból. A szervezetlenség pedig a forráshiányból és a megfelelő munkaerő hiányából egyenesen következik.
    Abban a kérdésben, hogy mikor kezdett elromlani a dolog nem kell visszamenni a hatvanas évekig, mert ez csak a felelősség elkenésére jó. A rendszerváltásig nagyjából elfogadható mederben mentek a dolgok, a komoly problémák ezután kezdődtek. Átgondolatlan reformok sorozat, amelyeket soha nem előzött meg szélesebb körű szakmai egyeztetés.
    A hallgatók felelősségét nem akarom elbagatellizálni, nyilván sok van közöttük aki nem való a felsőoktatásba, ez egyenes következménye a hallgatói létszám növekedésének és a felvételi követelmények csökkentésének. Ugyanakkor ma a felsőoktatási intézmények nem érdekeltek abban, hogy a felvett hallgatók végezzenek. Sőt inkább abban érdekeltek, hogy minél tovább ott legyenek. Ez és az előbb említett tanár hiány oda vezet, hogy a pedagógiai munkát nem ellenőrzi senki, a szakmai színvonal egyre mélyebbre kerül. Megdöbbentő történeteket hallani egyes oktatók hozzá nem értéséről, emberi és szakmai alkalmatlanságáról. Ezért nem lehet a felelősséget a hallgatókra hárítani, az ő felelősségüket akkor lehetne számonkérni ha az intézményben minden flottul menne.
    Ami pedig az önálló tanulást illeti, egyrészt az ember nem azért megy egy iskolába, hogy otthon egyedül kelljen kínlódnia a tananyaggal. Ezt iskola nélkül is meg tudná tenni. Másrészt ahhoz, hogy az ember önállóan tudjon tanulni nagyon sok előismeret kell, ez egy a középiskolából frissen kikerült tanulótól nem várható el.
    Valószínűleg te sem tudtad volna azt a 80%-ot olyan simán megtanulni, ha előtte nem álltál volna olyan sokat sorba az egyetemen. :D

  • azbest

    nagyúr

    válasz adapter07 #191 üzenetére

    "a pedagógiai munkát nem ellenőrzi senki, a szakmai színvonal egyre mélyebbre kerül. Megdöbbentő történeteket hallani egyes oktatók hozzá nem értéséről, emberi és szakmai alkalmatlanságáról. "

    Egy pici korrekció: felsőoktatásban tudtommal legfeljebb a tanárszakokon találkozol pedagógusokkal :)
    Semmilyen pedagógiai, pszichológiai ismeret nem feltétel ahhoz, hogy a gyakorlatvezető diáktól, phd-s hallgatón át, végig a ranglétrán az egyetemi tanárig ("professzor") mássza valaki az elefántcsonttornyot.

    [ Szerkesztve ]

  • Kopi31415

    félisten

    válasz azbest #192 üzenetére

    Na igen. És sok zseniális szakember, kutató tanít, aki tanítani képtelen, pont e miatt.

    Part to Part | Status:122% completed | Estimated time remaining:1193hr 2min 30sec ----- Converting Data | Status: 425% completed | Estimated time remaining: 1193hr46sec

  • adapter07

    csendes tag

    válasz azbest #192 üzenetére

    Ez így igaz, azonban ettől még pedagógiai munkát kell végezniük. A pedagógiai, módszertani tudásra a jelenlegi körülmények között nagyobb szükség lenne mint valaha. Régebben is voltak akik unalmasan esetleg kevésbé érthetően adtak elő, vagy nem voltak teljesen korrektek a számonkéréseknél, de a szakmai minimumot ők is teljesítették, és ők voltak kevesebben.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz dabadab #188 üzenetére

    és nem dörzsölt a hajlatokban?

    :P

    lezso6 szerint a user: rossz számtech karmája van | @netik: There is no Internet of Things. There are only many unpatched, vulnerable small computers on the Internet.

  • Tanisz

    senior tag

    Már most késő, a hiány nem most kezdődött, hanem jó pár éve, de mostanra lett szinte megoldhatatlan.

    Na meg 1-2 éves suli után nem sokat tud hozzátenni egy diák a profithoz.
    Kb 1 évig viszi a pénzt csak(valamelyik tovább), mert nem dolgozik olyan hatékonysággal, ami kigazdálkodná a költségeit.

    Nincs ezzel semmi baj, ez így működik, de ugye akkor nem 2+1 év mire lesz egy mondjuk junior szintű fejlesztőd, PM-ed, rendszerszerveződ, hanem 3-4 amiből 1-2 évet a cég finanszíroz.

    Nálunk is van gyakornok program BME-ről ELTE-ről alkalmaztunk gyakornokokat a hosszútávú befektetés miatt is.
    Kb 10-ből 1-2 érte el azt a szintet, hogy a program végén azt mondtuk látjuk benne a potenciált és leszerződtettük, pedig legalább a felét szerettük volna.

    A suli valahogy kiöli a józan paraszti eszet az emberből, ha már ki akarom sarkítani és ez nagy gond.

    [ Szerkesztve ]

    http://projekt.azigazikincs.hu/ ''Homo loquax nonnumquam sapiens''; "Nam et si ambulavero in valle umbrae mortis, non timebo mala, quoniam tu mecum es. Virga tua et baculus tuus, ipsa me consolata sunt. "

  • Huha81

    tag

    Anno 99-ben kezdtem az egyetemet. Beszelgettem egy mar 3 eve vegzett sraccal a golyataborban, hogy megis mennyit hasznosit abbol, amit megtanult az egyetemen. Hosszas gondolkodas utan kb 5%-ot mondott, hogy volt ertelme. Sajnos igy 12 ev utan en sem mondanek sokkal tobbet. Az en idomben a programozas oktatas 80%-ban matematikabol allt, mert ahhoz voltak megfelelo tanarok. Akik programozast tanitottak azok semmi mast nem vartak el az embertol, csak azt, hogy az altaluk lekodolt valamit megtanulja. Mar azert buktattak embereket, mert nem ugyanazt a valtozonevet hasznaltak. Sajnos hamar rajott az ember, hogy az egyetemre csak a papir miatt jar es minden mast onalloan vagy a melohelyen kell megtanulnia.

  • Simba86

    senior tag

    válasz hcl #190 üzenetére

    köszönöm, hogy megválaszoltad helyettem...

    Csak egy példa még:
    mondjuk egy adóbevalláshoz szükséges kimutatás leprogramozásánál ne kelljen már külön leírni, hogy pl a B3-as cella tartalmához adja hozzá a C3-at, hogy a D3 eredménye kijöjjön (nettó+áfa=bruttó).
    Azért annyi fogalma legyen már, hogy egy ilyen elemi dolgot tudjon, pláne, hogy a cellaazonosító nevében bennevan a megnevezése is...

    Arról nem is beszélve, hogy a kollégámtól lassan nem is azt várják el, hogy a speci teljes legyen, hanem magának leprogramozza otthon, mert hiába egyértelmű a speci (van tapasztalata ebben bőven...), 5x-6x hibásan programozzák le, mert nem is próbálják értelmezni a leirtakat...

    [ Szerkesztve ]

    Siemens C35-> Siemens MT50-> Motorola E398-> SE K750i-> Nokia 6220 Classic-> ZTE Blade-> SE Xperia Mini Pro-> Samsung Galaxy S Advance -> Sony Xperia SP -> Huawei P8 Lite -> Xiaomi Redmi Note 4 -> Xiaomi Redmi Note 6 Pro

  • Huha81

    tag

    válasz Simba86 #199 üzenetére

    Ezzel az adobevallassal pont eleg rossz peldat hoztal. En majdnem fel evet toltottem el azzal, hogy irjak egy dinamikus, szabalyokon alapulo kitolto progit az XX65-os nyomtatvanyokhoz, ami legeneralja az Abevjava-nak megfelelo XML strukturat. Baromi sok idot kellett eltolteni azzal, hogy az ember megertse, hogy mi hogyan mukodik benne, pedig en meg konyvelni is tanultam az egyetemen. Szerinted tenyleg kellene ertenie egy programozonak a konyveleshez? Vajon mekkora oraberert erne meg ez a cegednek? Sajna te az opelt hasonlitod ossze a mercivel :)

Hozzászólok Aktív témák