Új hozzászólás Aktív témák
-
Kékes525
félisten
Nálunk mikor lesz?
[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
zoltszalay
tag
Ilyen megoldással sokkal olcsóbbak és a ez eddigi statisztikák alapján biztonságosabbak lehetnek a taxik a jövőben mint akár egy saját autó fenntartása, támogatandó ötlet.
De japánban csak most kezdik tesztelni ha jól értem, máshol már régóta tesztelik.
[ Szerkesztve ]
-
saelin
veterán
Szerintem belátható időn belül nem fogunk ilyet látni. Talán majd csak 20-30 év múlva... De ez sok másik országra is igaz, mert gondolom egy ilyen járgány nem két forint, a szervizeléséről/karbantartásáról nem is beszélve.
"It is only with heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye."
-
dajkopali
addikt
válasz zoltszalay #2 üzenetére
nem egészen: Japánban is rég tesztelnek már, itt az éles, forgalomban zajló tesztekről van szó - ezt a Google meg a németek is csak nemrég kezdték el korlátozott mértékben
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
dabadab
titán
"De ez sok másik országra is igaz, mert gondolom egy ilyen járgány nem két forint, a szervizeléséről/karbantartásáról nem is beszélve."
Viszont az emberi söfőr se két forint - pont a céges alkalmazásoknál (taxi, teherautó) fog először igazán terjedni az önvezető autó, mert ott gazdaságilag megtérülő befektetés lesz.
A karbantartás meg lényegileg nem különbüzik egy sima autóétól, az érzékelők meg az elektronika nem kopó-fogyó alkatrész.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Telda
addikt
Ha netalán baleset következne be, egy ilyen önjáró autó esetén ki lenne a vétkes?
A tervező? -
nubreed
veterán
[link]
Erről kb ez jut eszembe.We are the first of cyber evolution. We are the first to program your future.
-
Analog303
tag
From Japan with love - to Google & Mercedes
"Minden másképp van..." (Karinthy Frigyes)
-
dabadab
titán
-
.mf
veterán
Aki járt már Japánban, tudja, hogy vezetésileg elég nehéz hely. Amint letérsz az autópályáról vagy főutakról, rendkívül szűkek az utak, sok a szűk kanyar, szűk és beláthatatlan sarok. Elég lassan, óvatosan vezetnek, okkal. Ha ezek az önvezető rendszerek a széles, egyenes, prímán belátható amerikai utakon is nyögvenyelősek, akkor itt mi lesz velük? Vagy egy Olaszország, Görögország, Törökország, ahol a szűk és beláthatatlan kanyarokhoz, sarkokhoz, tempó és szabálytalanságokkal teli közlekedési "kultúra" is társul?
Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/
-
dabadab
titán
"Ha ezek az önvezető rendszerek a széles, egyenes, prímán belátható amerikai utakon is nyögvenyelősek"
A "nyögvenyelősek" erős túlzás, a Tesla béta rendszerét egy idióta bevitte olyan körülmények közé, amit aztán végképp tiltott a user manual, és ebből lett egyetlen majdnembaleset - a hírben meg arról van szó, hogy két év múlva nekiállnak tesztelni ezeket a rendszereket és talán majd öt év múlva lesz belőle használható rendszer.
Egyébként meg az emberi taxisofőrök ezt művelik, ezt a lécet kellene átugrani az önvezető autóknak:
"Vagy egy Olaszország, Görögország, Törökország, ahol a szűk és beláthatatlan kanyarokhoz, sarkokhoz, tempó és szabálytalanságokkal teli közlekedési "kultúra" is társul?"
Az önvezető autók reflexei már most sokkal jobbak, mint az embereké, illetve az önvezető autók terjedése a szabálytalankodás kérdését elég egyértleműen megoldja.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
.mf
veterán
"Az önvezető autók reflexei már most sokkal jobbak, mint az embereké, illetve az önvezető autók terjedése a szabálytalankodás kérdését elég egyértleműen megoldja."
Említett országokban szokás, hogy olyan szűk kanyarokba, ahol a kétirányű közlekedés ellenére csak 1 autó fér el, mégis nagy sebességgel bemennek, közeledtüket dudálással jelzik. Egy önvezető autó vajon jól fogja-e ezt értelmezni?
Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/
-
oriic
HÁZIGAZDA
A Total Recall-os kisképért egy pacsi azért jár.
Live-Die-Respawn
-
veterán
Még ha csak kép lett volna...
Ide valami nagyon nagy bölcsességet fogok írni, csak egyelőre még nem tudom mit mert olyan sűrűn nem nézegetek világmegváltó idézeteket. Pedig a világnak nagy szüksége lenne a megváltásra, kezdetnek mondjuk egy örök PH előfizetés mindenkinek jól jönne. PornHub. Nem Prohardver. :D
-
berek21
senior tag
Japánok. Simán megcsinálják, még ha a belük fordul is ki.
LG Velvet eladó!
-
zoltszalay
tag
Mondhat bárki amit akar a google önvezető autói eddig sokkal többet vezettek mint akár többszáz ember egész életében de még soha nem szenvedett olyan balesetet ahol valaki megsérült volna, mert egyszerűen nem ment bele olyan helyzetbe. (és most az nem jelent semmit hogy a teslának volt egy rossz rendszere) -> és ez csak pozitív irányba fog fejlődni, a hozzá való technológia meg egyre olcsóbb lesz.
A legnagyobb akadály az az emberek bizalmatlansága, de ezt majdcsak leküzdik ha egy-két országban beválik az emberek bizalmatlansága is csökkenni fog világszerte ... a probléma az lehet ha lesz egy-két baleset ami aztán nagy hír lesz még akkor is, ha különben az emberi sofőrök százszor gyakoribban szenvednek balesetet.
[ Szerkesztve ]
-
AssAssynn
őstag
Egy gép mindig sokkal balesetveszélyesebb marad, mintha emberi sofőr vezetné. Egyetlen eset lehet kivétel, ha az utakon kizárólag programozott autók járnak, hibamentesen megírt közlekedési, forgalmi programmal. Ennek esélye...
"Igen nagy hiábavalóság – mondja a Prédikátor –, minden hiábavalóság!" (Préd 12,8)
-
-
veterán
válasz dajkopali #23 üzenetére
Abszolút egyetértek.
Anno ugyanez a rinya ment amikor az autógyárak átálltak a robotos összeszerelésre, azt mondták hogy majd a robotok rosszul rakják össze a szerkezetet és majd emiatt emberek halnak meg....
Én a magam részéről igen boldog lennék, ha az elmúlt három hónapban levezetett 14.000 kilométert úgy tehettem volna meg, hogy közben olvasok, alszom vagy csak meditálok.Ide valami nagyon nagy bölcsességet fogok írni, csak egyelőre még nem tudom mit mert olyan sűrűn nem nézegetek világmegváltó idézeteket. Pedig a világnak nagy szüksége lenne a megváltásra, kezdetnek mondjuk egy örök PH előfizetés mindenkinek jól jönne. PornHub. Nem Prohardver. :D
-
atike
nagyúr
válasz dajkopali #23 üzenetére
Egy szoftvert nem lehet felkészíteni mindenre... Sok helyzetet, szituációt és eseményt le lehet írni számokkal, képletekkel, vektorokkal - a legtöbbet lehet modellezni, hogy ebben az esetben ez legyen, abban az esetben az legyen. De szerintem még ott nem tartunk, hogy egy bármilyen (nem csak vezetésre gondolok) szoftvert fel lehessen készíteni mindennemű elforduló probléma megoldására... Azokra készítik fel, amire számítanak, ami előfordult már vagy éppen úgy gondolják, hogy előfordulhat. De azt, hogy egy váratlan, előre nem tervezhető helyzettel mit kezdjen egy szoftver... Az olyan dolgok megoldása gyakorlatilag kész mesterséges intelligenciát jelentene...
[ Szerkesztve ]
-
xmaas
őstag
válasz AssAssynn #22 üzenetére
Azert ez nem teljesen igaz mert sajnos van eleg idiota szabadon az utakon aki kapott engedelyt de nem kellett volna azoknal biztos biztonsagosabb egy ilyen rendszer ha mar ki van kalapalva rendesen .
Egyetlen hasznat lattom ezeknek a rendszereknek mondjuk ha elfarad az ember es pihenni akar vagy pont mast akar csinalni vezetesen kivul akkor had legyen egy ilyen robot-pilota rendszer ami elvisz ahova kell , vagy akar az ilyen taxik
-
Döglött Róka
veterán
válasz Williamgrant #24 üzenetére
Miota nincs autom, sokkal kiegyensulyozottabb vagyok es arrol a nem keves penzrol amit megsporolok automentes lenykent inkabb nem is beszelek
atike: Egy embert is hosszu treningekkel keszitesz fel eles szituaciokra. Nem all meg az erved.
[ Szerkesztve ]
Ikea Tafjord, Kínai indukciós töltő, Victorinox Traveler, 10 Tojás M (3 már hiányzik),Rádiós ébresztőóra piros kijelzővel, Varta akkutöltő
-
dabadab
titán
"Egy szoftvert nem lehet felkészíteni mindenre... "
Viszont egy embert simán, ezért van az, hogy a kiváló humán sofőrök évente, minden bizonnyal ezért halnak meg évente több, mint egy millióan közlekedési balesetben
A valóság az, hogy nem szabadna embereket közúton vezetni engedni.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
atike
nagyúr
Nem válaszként írom...
Szóval értem én, hogy sok rossz sofőr van az utakon. Sőt. Nagyon sok embernek soha nem lett volna szabad jogosítványt kapnia - én is ezen a véleményen vagyok. És ez minden nap csak erősödik bennem. Sokat vezetek...
De.
Akkor is azt mondom, hogy algoritmusokkal le lehet írni sok mindent, nagyon sok mindent. Tény. Standard helyzeteket, bonyolultabb eseteket... Kellően nagy számú eseményt szimulálva, "tanítva" ezek tényleg működhetnek... De vannak olyan helyzetek amit simán lehet, hogy egy rosszabb sofőr is jobban le tud reagálni mint egy akármilyen algoritmusokban "gondolkodó" eszköz...
Repülőn is van robotpilóta... Igen, irányba tud állni, repülési útvonalon tud tartani, magasságot korrigálni. De felszállni és leszállni nem. Vajon miért...? Pedig még az sem számít egy bonyolult manővernek - mindenesetre lényegesen egyszerűbben leírható mint egy összetettebb forgalmi helyzet a közlekedésben.
Az önvezető, önjáró járművek jelen körülmények között - szerintem - abban az esetben tudnak jól működni, hogy a környezetükben lévő egyéb forgalomban lévő járművek, eszközök szintén ilyenek.
Jelenleg még nem tartunk ott, hogy a fantasztikus emberi kreatív elb*szott közlekedésnek csúfolt helyváltoztatásban gond nélkül megállják a helyüket. Még nem. De az biztos, hogy ez az irány és ez lesz a jövő.
-
Cathfaern
nagyúr
"Repülőn is van robotpilóta... Igen, irányba tud állni, repülési útvonalon tud tartani, magasságot korrigálni. De felszállni és leszállni nem. Vajon miért...?"
Tudnak már azt is egy jópár éve. Illetve azért lássuk be, van egy apró, de annál lényegesebb különbség a repülő és az autó robotpilóta között: ha az autós robotpilóta úgy itéli meg, hogy nem tudja lekezelni a helyzetet, akkor lefékez és megáll. Próbáld meg ezt repülőn megoldani... (Abba bele se megyek, hogy némileg más tömegek mozgatásáról van szó, némileg más sebességgel. Ettől nem lesz bonyolultabb a robotpilóta, de egy esetleges hiba következményei sokkal súlyosabbak.) -
dabadab
titán
"Repülőn is van robotpilóta... Igen, irányba tud állni, repülési útvonalon tud tartani, magasságot korrigálni. De felszállni és leszállni nem. Vajon miért...?"
Valójában tud leszállni, és rossz látási viszonyok között azt is használják (jó látási viszonyok között azért a pilóták teszik le a gépet, hogy ne menjenek ki teljesen a gyakorlatból).
"De vannak olyan helyzetek amit simán lehet, hogy egy rosszabb sofőr is jobban le tud reagálni mint egy akármilyen algoritmusokban "gondolkodó" eszköz..."
Az a baj, hogy bármiféle ténybeli megalapozottság nélkül spekulálsz.
Igazából az utakon nem szoktak váratlan helyzetek lenni, ha vannak, azt az emberi sofőrök alapvetően késve és rosszul reagálják le, illetve a balesetek nagyon nagy részének az az egyik fő kiváltó oka, hogy a sofőr egészen egyszerűen nem figyelt oda (ennek az extrém esete az, amikor elalszik, akár csak pár másodpercre is).DRM is theft
-
atike
nagyúr
"Az önvezető, önjáró járművek jelen körülmények között - szerintem - abban az esetben tudnak jól működni, hogy a környezetükben lévő egyéb forgalomban lévő járművek, eszközök szintén ilyenek."
Ezt írtam le korábban.
Ez összevág azzal, hogy az emberek okozzák a balesetek jó részét. Azaz ők okoznak előre nem kiszámítható helyzeteket. Nem?
-
dabadab
titán
Viszont a váratlan helyzeteket szintén a gépek kezelik jobban, mert ők normálisan reagálnak rá, ellentétben az emberekkel (pl. egy csomó baleset vizsgálatával rájöttek, hogy nagy részüket meg lehetett volna előzni azzal, hogy az egyik sofőr rendesen rálép a fékre, nem csak egy kicsit megnyomja - ennyi tellik az emberi sofőröktől, ezért került bele az újabb autókba "vészfélasszisztens", ami megpróbálja kitalálni, hogy most olyan helyzet van-e, amikor komolyan fékezni kellene-e, de a sofőr nem ezt teszi, és ha igen, akkor lepadlózza a féket).
DRM is theft
-
Foglalt név
addikt
Továbbá egy gép nem ideges, nem fáradt, nem siet, nem 180 fok alatti a saját látótere, amiben ráadásul holtterek vannak, nem hajtja tesztoszteron és ösztrogén. Szóval, akiben van egy kis önkritika, az könnyen belátja, hogy az embert nagyon nem erre találták ki és nem veheti fel a versenyt egy normális rendszerrel.
Azt nem mondom én sem, hogy tökéletes egy gép, de az általunk elég alacsonyra rakott lécet, gyorsan meg fogja ugrani.
Felelősséget pedig lehet kutatni, de a reggeli halálos baleset 24 éves áldozatát sajnos ugyanúgy nem hozná vissza, ha egy automata rendszer tervezőjét, mintha a mögötte jövő Honda vezetőjét csukják le -
atike
nagyúr
Rálép a sofőr rendesen, a mögötte levő meg beleszáll... Vagy rátapos a fékre és az autó megcsúszik, mert van hozzá kormánymozdulat is. Meg a fene tudja, hogy hogyan lehetne még folytatni. Igen, ha fékezett volna egy nagyot akkor elől nem csattan. Igen, de ha fékez egy nagyot akkor meg más történik.
Vészfék asszisztens. Az előtted menő autóban van, a tiédben nincs. Beleáll a fékbe, de te már nem tudsz úgy reagálni. Félrerántod.... Olyan folyamatok, láncok indulnak el amiknél 1-2 következő "lépést" még csak-csak lehet látni, de komplexen az egészet már elég nehéz, mert nagyon sok összetevős... A félrerántott kormány után a szemben lévő mit csinál...? Fékez, kormányt ránt, szájat tát...? És a mögötte lévő...? Még mindig azt próbálom mondani, hogy működhet a dolog azonos szintű, képességű forgalmi résztvevőkkel (ilyen járművek közlekednek), de komplex, "vegyes" rendszerben ahol az emberi kiszámíthatatlanság nagyon nagy faktor már nehezen....
-
#06658560
törölt tag
"Beleáll a fékbe, de te már nem tudsz úgy reagálni. Félrerántod.... "
Ha már nem tud az ember úgy reagálni, akkor beleszáll, nem félre rántja.
"Még mindig azt próbálom mondani, hogy működhet a dolog azonos szintű, képességű forgalmi résztvevőkkel (ilyen járművek közlekednek), de komplex, "vegyes" rendszerben ahol az emberi kiszámíthatatlanság nagyon nagy faktor már nehezen...."
Magyarul azért ne javítsuk fokozatosan a teljes rendszert egyes elemein keresztül, mert szarok az egyes elemek. Ja, teljesen logikus gondolat.
-
atike
nagyúr
válasz #06658560 #38 üzenetére
És ha a videón egy ember jön a Tesla mögött, aki hátulról belerohant volna amikor az "saves the day"...?
Na mind1. Nem ragozom.
Ezt írtam én is, és így is gondolom:
"Jelenleg még nem tartunk ott, hogy a fantasztikus emberi kreatív elb*szott közlekedésnek csúfolt helyváltoztatásban gond nélkül megállják a helyüket. Még nem. De az biztos, hogy ez az irány és ez lesz a jövő."
-
haifisch
csendes tag
Én szeretek vezetni, és nem szeretnék önvezető autókat a közeljövőben. Ha önvezető autókkal lennék körülvéve, olyan lenne, mintha singleplayerben játszanék
-
veterán
Rengeteg rossz érvet hordtál össze, ahhoz képest hogy elvileg sokat vezetsz (max Te sem a rutinosabb sofőrök közé tartozol).
Vegyünk már alapul valós tényeket:
- A KRESZ tiszta és kiforrott szabályrendszer, ami kitűnően definiálható egy szoftverben.
- Olyan hogy utolérsz egy vészfék asszisztenssel működő autót elvileg nem fordulhatna veled sem elő, nem hogy a gépi pilótával. Dereng valami arról hogy követési távolság? Ha tényleg ez a példád érdemes lenne utána olvasnod mielőtt újra beülsz az autóba.
- Hülyeség hogy mindenkinek mások hibáit kellene az úton figyelembe venni. Attól hogy valaki nem tartja be a szabályokat, attól még a többi szereplőnek be kell.
És a lényeg elhangzott, az automata pilóta nem idegbeteg, fáradt, dühös, sértett. Nem rivalizál, nem kockáztat fél perc előnyért, nem zabál, cigizik, fikázik a visszapillantó segítségével stb.
Havi 5000 km, több szarvas, nyúl, fácán után mivel voltam már okozó, többször vétlen, azt ki merem jelenteni hogy ha az emberi tényező kikerül és a KRESZ marad, a balesetek már akkor is drasztikusan csökkenni fognak ha csak elkezdenek beszivárogi ezek a megoldások. A vétlen autósok nagyobb eséllyel élnek túl (korai fékezés, kormányzás) okozók pedig ezekből nem nagyon lesznek.Ide valami nagyon nagy bölcsességet fogok írni, csak egyelőre még nem tudom mit mert olyan sűrűn nem nézegetek világmegváltó idézeteket. Pedig a világnak nagy szüksége lenne a megváltásra, kezdetnek mondjuk egy örök PH előfizetés mindenkinek jól jönne. PornHub. Nem Prohardver. :D
-
senior tag
Azért ha egy ilyen lerobban a "nyóckerbe" , nemigen lesz gond a karbantartással .
1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239
-
Kékes525
félisten
válasz Ivy.4.Ever #40 üzenetére
Sajnos nálunk divat az előrehaladás elleni fellépés.
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
#06658560
törölt tag
válasz Williamgrant #44 üzenetére
"max Te sem a rutinosabb sofőrök közé tartozol"
Szerintem Hofi állítása erre is igaz, pont mint az észre: "Mindenki azt hiszi, egy kicsivel több jutott neki belőle."
-
atike
nagyúr
válasz Williamgrant #44 üzenetére
...nem értetted meg, hogy miről beszélek....