Új hozzászólás Aktív témák

  • fatallerror

    addikt

    jöhetneka trollok de szerintem ez hasznos, persze nem itt de később majd mo-n is hátha lesz rá érdeklődés :]
    amikor mi néztünk ilyeneket én szerettem meg az egész osztály is ha jó anyag volt, de ha dögunalom akadt a tanár kezébe akkor is szerettük csak nem azért hanem a semmittevésért xD

    don't tell me what i can't do!

  • Nekomajin

    aktív tag

    Ez egy nagyon jó kezdeményezés, mert manapság is sokan youtube videókat használnak az órákon, és így könnyebb lesz keresni, meg talán ez egy kis ösztönzést is ad a tartalom bővítésére.

  • hunbi

    tag

    Mindig is úgy gondoltam, hogy az Youtube és a Wikipédia felbecsülhetetken érték a tanulásban. Mármint az egyéni tanulásban, és nagy lehetőségek vannak benne a távoktatásban. Elfelejtettem, hogy pont ilyen hatásos lehet esetleg a hagyományos tantermi oktatásban is...
    Nagyon örülök a kezdeményezésnek. (remélem anyagot feltenni nem lesz nagyon nehéz, bár nyilván nagyon oda kell figyelni a minőségre)

  • Maxentius

    addikt

    Az lenne az igazi, hogy a tanári képesítéssel rendelkező összes egyén tölthetne fel oktatóanyagokat, nem csak egy előre meghatározott kör, majd onnantól elég bejelentkezni a saját felhasználónevén a tanároknak és akkor agyő otthon felejtett usb-memória. ;)

    Samsung Galaxy S22 Ultra | JBL E65BTNC

  • hunbi

    tag

    válasz Maxentius #4 üzenetére

    Nem is kell bejelentkezni, ha a tartalom publikus ugye, mert csak rákeresel az anyagra ami kell. Ha te töltöd fel akkor biztosan tudod, hogy hogy keress rá...

    /Különben vicces ez a keress rá a saját cuccodra mert általában egyszerűbb mint másképp eljutni oda. A saját képemet akartam valakinek megmutatni ami a deviantarton volt. Hiába mozgok otthonosan ott, mégis 5 perc égés után beírtam inkább gugliba, és lőn világosság :D/

  • .tnm

    addikt

    oktatás kiegészítőjeként nagyon helyes. oktatás helyettesítőjeként már nem. kicsit döbbenetes azt olvasni, hogy hetente videóztak az iskolában (gondolom azóta még több megy). én nem olyan régen voltam általános/középiskolás (8-12 éve), hát évente ha 4-5 filmet néztünk meg, ebből 2 általában maga az irodalom óra anyagának része volt, nem pedig illusztrációja a tananyagnak.

    kicsit félek, hogy ez is elfajulna olyanná, mint az index-en a videó riportok: nem lehet a tartalmukat gyorsan átnézni, tartalomra keresni szinte lehetetlen. 3-4 mondatnyi értékes információval már lehet egy 4-5 perces videót készíteni és azt "el(ő)adni" érdemi munkának.

    mellesleg a besötétített teremben, a tévé háttérbúgása mellett hatalmasakat lehetett szundítani, amit rendes órán nem lehetett volna. szóval kétélű a dolog, mértékkel, és minőségi ellenőrzésekkel felbecsülhetetlen értékű, ezek nélkül viszont káros.

    és azért a fillérekét dolgozó tanárnéi is kétszer meggondolja, hogy érdemes-e előző este felkészülnie a másnapi órára, ha egyszer elég csak benyomnia a tévét oszt csókolom.

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz .tnm #6 üzenetére

    Tanárszakos egyetemistaként mondhatom, hogy nem kell ettől tartanod. Sajnos mindig lesz néhány olyan tanár, aki megpróbálja helyettesíteni saját magát valamilyen filmmel vagy kütyüvel, de azok akkor is ezt csinálnák, ha nem is létezne a technológia, mert úgyis találnának valamit.
    Viszont az ilyen filmeknek baromi nagy motiváló hatása van. Már önmagában annak, hogy filmet néznek pár percig, és nem a tanár beszél. Sokkal jobban megjegyzik a dolgokat úgy, ha valami szokatlan van az óra menetében. De ha még a film is jó, nem csak arról szól, amit éppen tanítok (mondjuk lejátszok egy Attenborough film részletet biológia órán), akkor az tuti siker. És ha mellé még megfigyelési szempontokat is adok, aztán megbeszéljük a látottakat, akkor az már maga az oktatási mennyország.
    Szóval lehet rosszul is használni ezt a lehetőséget, de sokkal több előnye van, mint amennyi hátránya lehet. Ez a Youtube kezdeményezés pedig azért jó, mert sokkal könnyebben lehet majd jó minőségű videókat keresni, ami nagyon megkönnyítheti a tanárok dolgát. (Persze reméljük, hogy ez az ellenőrzés nem fordul át cenzúrává, csak minőségi javulást hoz.)

  • essexboy

    HARDVERAPRÓD

    Igen! Én is nagyon szerettem az ilyen videókat. Támogatom az ötletet, szerintem is nagyon hasznos dolog. Ráadásul a tanulás úgy eredményesebb, ha egyszerre hallod és látod:

    "Érzékszerveink más és más arányban vesznek részt a tanulásban. Minél több érzékszervünket használjuk, a tanulás annál eredményesebb lesz. (Látás 75%, hallás 13%, tapintás 6%, szaglás 3%, ízlelés 3%)." Forrás

    Így ha videóról tanulunk 88%-os a tanulás hatékonysága :)

    [ Szerkesztve ]

    essexboy

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz essexboy #8 üzenetére

    És ha közben nyalogatod a TV-t, akkor az már 91%. :DD

    Egyébként az igaz, hogy minél több érzékszervünket vonjuk be, annál hatékonyabb lesz a tanulás.

  • .tnm

    addikt

    válasz Nekomajin #7 üzenetére

    Tanárszakos egyetemistaként még egészen más szerintem a hozzáállásod a dologhoz, mint annak, aki 20-30 éve a pályán van. Persze remélhető, hogy valóban nem fajul el a dolog, de ha azt veszem, hogy "elvileg" jó nevű fővárosi gimnáziumban egy történelem végzettség nélküli térképész tartotta a történelemórát 4 évig... (Általánosban meg egy pár évig a könyvtáros, bár neki lehet volt töri végzettsége is, de előtte csak könyvtárosként dolgozott, így nem bíznék benne.)
    El tudom képzelni, hogy 3 biosz tanár helyett felvesznek egyet, meg két szertárost, és amíg az egyik társasággal foglalkozik a tanár, addig a többieknek jön a youtube néni a gondnok bácsival.

    Egyébként a filmezés különlegessége (csodája) rögtön el fog veszni, ha minden második órán lesz film, ugyanolyan unott dolog lesz, mint a tanárt hallgatni. (Sőt, ha 10-ből 9 órán csak film megy a szertárossal, akkor a gyerekek a tizedik, tanáros órát fogják inkább várni - leszámítva, ha nagyon, nagyon antipatikus a tanár).

    @8 és 9

    miért szerintetek most a táblára írás és a tanár "narrálása", hány és mely érzékszerveket használja?

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz .tnm #10 üzenetére

    Én értem, amit írsz, de azt nem értem, hogy ettől a Youtube csatornától mi változik. Aki tanítás helyett filmet akart nézetni a diákokkal, az eddig is megtehette. Eddig is voltak videó kazetták, eddig is lehetett letölteni a netről, eddig is fent volt rengeteg videó a Youtube-on. Most pusztán annyi történt, hogy 5 perc helyett 1 percig tart majd megtalálni a megfelelő videót, meg talán lesz valami minőségi javulás. És igen, léteznek olyan tanárok, akikről írtál, de egyrészt nem ők a többség (sőt), másrészt meg nem ettől fognak most csoportosan megbolondulni a tanárok. Aki tanítás meg felkészülés helyett csak a play gombot akarja megnyomni, az eddig is megtehette. (Csak zárójelben, hogy egy filmet megkeresni, abból a megfelelő részeket kikeresni, alaposan megnézni és megfelelő megfigyelési szempontokat kitalálni ugyanolyan felkészülést igényel, mintha azt a pár percet a tanár beszélné végig a filmrészlet nélkül.)
    Tehát én úgy gondolom, hogy az aggodalmad jogos, mert mindig lesznek hanyag tanárok, meg olyan iskolák, ahol büfés néni tartja a kémia órát, de ennek semmi köze ahhoz, hogy a Youtube indít egy ilyen csatornát.

    Az utolsó bekezdéshez:
    A tanár beszéde az egy érzékszerv (fül), a táblára rajzolás egy másik (szem), a táblára írás pedig nulla. Viszont hatalmas különbség van a táblára felskiccelt ábra meg a mozgó, animált, színes, részletes, háromdimenziós (mármint konkrétan ott van a tárgy, nem csak egy rajz róla, mint a táblán) film között. Még ha kifejezetten jól rajzol a tanár, akkor is ég és föld a különbség a táblarajz meg a film között.
    De mondok egy példát is. Elmondom a diákoknak (meg felrajzolom a táblára), hogy a pókok hogyan szövik a hálójukat. Az a diák, akinek jobb a képzelőereje (meg éppen nem a padtársával beszélget) talán megérti a folyamatot, és utána vissza tudja nekem mondani. VAGY Azt mondom, hogy az öröklött mozgásmintázatra példaként megnézzük, hogy készül a pókháló. Lejátszok nekik egy 3-4 perces filmrészletet, amiben felgyorsítva megmutatják azt az akár több órás munkát, amíg a pók elkészíti a hálót, majd ezután megbeszéljük a látottakat, és garantált, hogy mindenki tudni fogja a dolgozatban. Ez az óriási különbség az érzékszervek kihasználtsága terén. Például a szem sokkal több és bonyolultabb információt képes érzékelni egy egyszerű táblai rajznál.

  • .tnm

    addikt

    válasz Nekomajin #11 üzenetére

    első felére a válasz benne van a cikk utolsó bekezdésében, különösen az első mondatát ajánlom figyelmedbe:

    Egy Budapest külvárosában található általános iskolában dolgozó tanárnő szerint a magyar iskolákban alig-alig vannak efféle filmvetítések, aminek az egyik legfőbb oka, hogy nincs mit lejátszani a gyerekeknek.

    amit írsz, az tulajdonképpen nem is az én okfejtésemmel/félelmemmel vitatkozik, hanem a cikkben idézett tanár állításával.

    második felére:
    nem szabad elfelejteni azonban, hogy nem véletlen, hogy nem megyünk ki a természetbe, nem hozzuk be a pókot az órára, nem vizslatjuk órákon át a viselkedését. hatalmas az a tudásmennyiség, amit át kell (kéne) adni a gyerekeknek kötött idő alatt, ezért olyan sűrített és fontosság szerint szűrt a tankönyv, mint amilyen. a pókos példában természetesen igazad van, ha az a cél, hogy egy dinamikus folyamatot megértsenek, akkor a legjobb az animáció, film. de az ilyesmi azért elég kicsi része a ténylegesen megtanulandó anyagnak.

    félreértés ne essék, egyértelmű, hogy sokkal fejlettebb vizuális segédeszközök készíthetők így. de ezek csak segédeszközök. az a hatás, ami abból adódik, hogy jobban figyelnek, az meg szerintem jelentősen visszaesik akkor rögtön, amikor már megszokják, hogy rendszeres a filmezés.

    és mondom van hátránya is: ha a második világháború történetét a tanár egy dokumentum filmen akarja átadni, akkor azon 45 perc alatt, valóban sokkal mélyebben maradnak majd meg, amiket látott (az addig szürke személynevekhez arcokat fog kötni stb.), de messze nem fog az a 42 perces film annyi információt átadni, amit 45 percnyi előadás tudna.

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz .tnm #12 üzenetére

    Alapvető kérdés az oktatásban, hogy sok tudást adjunk át, vagy keveset, de az hasznos legyen, és valóban meg is jegyezzék. Amiket írtál egyáltalán nem annyira egyértelműek, mint gondolod. Nem biztos, hogy jobb a tudást önteni a gyerek fejébe, aminek aztán a nagy részét elfelejti, (mert elfelejti, és nem azért, mert "ezek a mai fiatalok" meg "bezzeg a mi időnkben", hanem azért, mert az emberi agy így működi,) vagy sokáig, és alaposabban foglalkozni kisebb témákkal, amiket tényleg használni tud majd az életben, és tényleg meg is jegyzi. (És ha már a pókhálós példánál vagyunk, az kiválóan szemlélteti az öröklött mozgásmintázatokat, de ha kilépünk a biológia tárgyköréből, akkor akár még algoritmikus gondolkodás fejlesztésére is jó lehet.) És akkor még mindig csak a tudásról beszélünk, a készségek, gondolkodási műveletek vagy a nevelés még szóba se került. De ebbe már tényleg ne menjünk bele, mert nagyon offtopic.

Új hozzászólás Aktív témák