Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
Samott
addikt
Jaja, Redwood a ceg neve es az egyik eredeti Tesla alapito csinalja Nevadaban. Csak olyan jo a gyartas hogy alig van selejt amit feldolgozhatnanak. A kocsikban "lejart" modulokat meg azert hasznaljak mashol mert ez hatekonyabb mint ledaralni. Ha ott is lejar az idejuk akkor jonnek az olyan cegek mint: Duesenfeld
-
Vesa
veterán
Igen, családi házba valóban megoldás lehet, én is gondolkodtam rajta a páromnak ingázni, garázs is van, simán tudnánk tölteni, de ilyen árak mellett nem láttam értelmét ennek sem. Nem jön ki a matek a végén.
dabadab, Pingüino
Igen, ezért írtam, hogy gyerekcipő még, én kivárom amíg beérik a tech. Az irány jó, de az elején nem szállok bele, ezt már megtanultam a számos egyéb technológiai ugrásnál, mert pár éven belül általában féláron kapok ötször jobbat (kivéve a PC-t, ott a HEDT-re nem sajnálom a pénzt). -
dabadab
titán
Musk is csak terel amikor erről beszél, mivel a solar rendszerekben való felhasználásuk valójában nem újrahasznosítás, csak életciklus meghosszabbítás
Ez a hosszabbításos dolog így van, viszont folyamatosan szó van arról is, hogy ténylegesen újra is hasznosítják az akksikat, konkrétan a nevadai gyárukba terveznek/építenek egy újrahasznosítóüzemet ill. rengeteg startup van ami ezzel a témával foglalkozik.
-
Pingüino
senior tag
Nem tudom, korábban ki linkelte itt (nem keresem vissza), de maga a videó megvan, mert mentettem magamnak: [link]
Elvileg az új fajta aksijuk 100%-ban újrahasznosítható lesz. Ha tönkremegy, szétszedik elemeire, és minden egyes részét fel tudják használni új aksi gyártáshoz, így elvileg semmi nem végzi a szeméttelepen.
Továbbá valahol elhangzik az is a videóban, hogy 1000 mérföld/óra sebességgel lesz tölthető. Ami így ebben a formában megadva furán hangzik, de azt jelenti, hogy 1 óra alatt kb. 1600 km-re elég áramot tud majd felvenni. Azt ha leosztod, 6 perc alatt 160 kilométernyi áram. Ami ugyan még mindíg jó ötöde egy hagyományos üzemanyag tankolásánál felvett hatótávnak, de ezzel együtt is már tök jó. 5 perc töltéssel átmész a fél országon, ami sztem abszolút vállalható.
Na meg ugye nem tudom, benne van-e ebben a videóban, mert közben néztem a témáról több másikat is, hogy le is egyszerűsödik az aksiknak a gyártása, amitől jóval olcsóbb is lesz az akkupakk. Ha minden igaz, az azzal jövő új modellre akkupakkal, mindennel együtt valami 25.000 dollárt mondanak. -
arra viszont, hogy itthon töltikéljem napelemről (nem sorbanállva, appal bohóckodva, lefagyó szoftver miatt idegeskedve), és a heti rutint lezavarjam vele, a legjobb (lenne). és így kivisszük a lokális szennyezést a városokból, ami szintén hasznos.
szóval városi autónak már most fullos, ha tudod otthon tölteni. utazóautónak meg talán a teszla, de olyat meg ki akar?
-
Vesa
veterán
Én is így látom. Racionális, gyakorlati ember vagyok. Lehet elmélkedni, de ha ott állsz a 2-3 gyerekkel, felpakolva, lezavartál már 300km-t és a töltésnél még várakozni kell órákig, mert a 4 töltőből 1 rossz, 1 nem gyorstöltő, 2 meg foglalt, akkor gyorsan át tud ez csapni egy kevésbé szép történetbe.
A benzinkutas hasonlat sem volt a legjobb itt valakitől, mert folyékony üzemanyaggal 5 perc alatt végezni lehet, tehát sokkal több embert képes kiszolgálni egységnyi idő alatt, mint a 30-60 perces töltögetésnél.
Az elektromos autózás bizonyosan a jövő, de nem a jelenleg elérhető Líthium-ion akkus technológiával!
Ebben a szegmensben hatalmas fejlesztések lesznek még, ami törvényszerűen azzal jár majd, hogy a jelenlegi techonlógia értékét veszti. Emiatt eszembe sem jut a most látható összegeket kidobálni erre.A másik téma, hogy ezeknek az akkuknak jelenleg nem megoldott a gazdaságos újrahasznosítása, Musk is csak terel amikor erről beszél, mivel a solar rendszerekben való felhasználásuk valójában nem újrahasznosítás, csak életciklus meghosszabbítás. A végén így is a szeméttelepen végzik, jelentős környezetkárosítás mellett.
-
Samott
addikt
Nyilvan, pont arrol beszeltem hogy esetunkben meg egymas ellen dolgoznak ezek: nem vesz villanyautot mert parazik hogy nem tudja hol tolteni es nem epit toltot mert nincs eleg villanyauto. Mondjuk ezt is a Tesla csinalja jol, mert onti ebbe a penzt es a vege az lesz hogy nem csak termeket arul hanem szolgaltatast (toltest) is. Nem csak egyszeri bevetele lesz a termekbol, hanem folyamatos. Mintha a Shell meg a Ford ugyanaz a ceg lenne.
-
Így megy ez. 1905-ben például tök kevés benzinkút volt, mert drága volt a kiépítés és kevés volt az autó (megjegyzem egy benzinkutat sokkal drágább kiépíteni még ma is, mint egy elektromos töltőállomást, akkor meg pláne az volt reálértéken). Aztán jött Ford a T modelljével (hogy is képzelte, hiszen mindenki tudta, hogy lehetetlen a teljes lakosságot olcsó autókkal ellátni, az a gazdagok játékszere, sofőrrel meg ilyenek, az autók soha, de soha nem fogják leváltani a lovakat...) és 10 év múlva már nem volt akkora gond a töltőállomások száma...
-
-
Vesa
veterán
válasz
makkmarce #262 üzenetére
"Az nem zavarna, ha mondjuk mennék Olaszországba, vagy Horvátokhoz, és 300km-enként meg kéne állni. Jó úgy is 3-4 óránként kinyújtózni, évente 1 ilyen út belefér."
Csak itt az infrastruktúra lesz a gond, már most is meglévő probléma -ha egyelőre nem is tömeges jelenség a kevés autó miatt-, amikor bekalkulálod, hogy Bivajbasznádon megállsz tölteni, de a 4állásos töltőn már lóg 4 autó, meg vár másik 4 a sorára, mert ők is így tervezték a napot, és egyszerre értek oda. Azt még elegánsan ki is hagytam a számításból, hogy csomó töltőponton csak 2db töltő van, vagy mondjuk a 4-ből csak 1-2db a gyorstöltő. Akkor már a gyorstöltés sem 30-40 perc lesz, hanem 1-2 óra. Ilyen rizikóval és zsákbamacskával pedig nem akarok még hosszabb utat beválllani, majd ha kiforr a dolog és tuti végzek belátható időn belül. Azt pedig az app sem tudja előre jelezni, hogy ki fog megérkezni előtted 5 percel. Normál kúton is van, hogy teljesen üres, aztán hirtelen beesik annyi autó, hogy 1 perc alatt sor van belőle. Csak ott végezni lehet 5 perc alatt, itt meg...
-
makkmarce
őstag
ugyanúgy lesz kis autó, ahogy most, idő kérdése. Nameg lesz használt autó. Ha megnézed az új autó árakat a suzuki is már 4.2m-től indul, az a legkisebb fapados. Emellett a támogatott villany dacia kedvezményesen 4m alatt ment(az a pár darab, amit az ország kapott). Annyi, hogy az még nem mindenkinek jó, ahogy javul az akku technológia, egyre több embernek lesz elég a hatótáv.
-
genlog
aktív tag
válasz
Pingüino #294 üzenetére
Ha nem lenne adó, még nagyobb pazarlás lenne, és nem lenne az államnak bevétele (most tekintsünk el az aktuálpolitikától, meg úgy általában a gyakorlattól). Az adó alapvetően JÓ. Sajon rosszul is be lehet szedni és rosszra is lehet használni.
Bárcsak a nagy cégeknek fizetniük kellene azért, mert rövid lejáratú termékeket gyártanak, kevésbé újrahasznosítható, függőséget okozhat stb. Így regulázószerepe is van, pontosabban lenne, mert sehol nem használják ezt hatékonyan. -
genlog
aktív tag
válasz
Pingüino #288 üzenetére
Az említett 25 ezer dollár az árnak csak egy része természetesen, és sajnos.
Az amcsi ár SOHA nem tartalmaz áfát, meg nekünk van vám, kisker árrés ha jól tudom, mert a tengerentúlon nincs kisker, közvetlenül a gyártótól rendeli az, aki vesz. Plusz az egyéb, autókat terhelő adók.
Nem az adókkal van baj (na jó, azzal is), hanem a fizetésünkkel. -
makkmarce
őstag
Nem a teslának kell a legolcsóbbnak lennie. Itt inkább az lesz az érdekes, ha átveszik tőlük az új akku gyártástechnológiát, vagy hasonlót csinálnak. Mert 1.5-2m-val olcsóbb lehet az új villanykocsi, ha ezt használják. Szerintem amint valós verseny lesz a villanypiacon, és nem e-golf-al kell a teslának versenyeznie, ha kicseréli a kocsi alatt az akkupakkot, simán engedhet akár a model3-ból is, mert bőven megteheti. Jóval egyszerűbb gyártani egy model3-at, mint egy ID3-at. Ha meg megnézed, mennyiért igérték a cybertruck-ot, az valami hihhetetlen olcsó ár a benzines konkurenciához képest.
-
Pingüino
senior tag
Hátha nem szűnnek meg addig az állami támogatások, és legalább az áfát, meg az árrést benyeli az állam. 8-9M már nem olyan vészes egy jó villanyért. Az a baj, hogy a 2,5M támogatásért bent kellene maradnia 11M alatt az alap árnak. Kétséges, hogy menni fog-e. De lehet, ide majd valami butított modell jön, hogy meglegyen.
-
Samott
addikt
Ha mar, ez pont a napokban jott: Making Batteries - alakul a gyartosor.
-
makkmarce
őstag
sokan nem voltak jók az iskolában, ezzel most mit is akartál mondani? van akit untat és nem érdekelte, valaki meg csak későnérő. Ha megnézel majd egy Elon interjút, ahol a termékekről beszél, akkor pontosan látni fogod , hogy iszonyatosan képben van. Nem úgy, mint a cégvezérek 99%-a, akik max a tözsdei jelentésre emlékszik, meg a negyed éves főkönyvre.
Nameg az is tudás, ha az "ezt nem lehet megcsinálni" karótnyelt dr.dr.dr.phd.-s szakikból kipréseli a számukra lehetetlent. (nem egy mérnököt vágott már ki a spaceX-től/teslától is, mert hagyományosan csak vinnyogott a probléma hallatán, nem a megoldást kereste). Ha megnézed az innovációit, mind a teslánál, mind a spaceX-nél, egy csomó full fapad józan paraszti észre épül. Lásd mondjuk óriási prés, vagy visszatérő űrhajó. Mindkettő teljesen triviális, de ugyanez igaz a legújabb akkura is. Ráadásul a prést simán csak megrendelte az olaszoktól, semmi ördöngősség nincs benne, de iszonyatosan felgyorsítja és olcsósítja a gyártást.
-
mufi
senior tag
Hány embernek jött be az ő modellje? A lakás másik fele kupleráj volt...a paypal megalkotásáig csak azt nézte hogyan lehet munkakerölő..."én nem jártam a harvardra, de akik nekem dolgoznak azok igen."
a főiskolát is nehezen fejezte be...mondom ezt úgy, hogy egy ismerősöm abba a suliba járt ahova anno Elon is.
-
makkmarce
őstag
perszehogy, de van egy olyan , hogy KSH, és ott meg leírják, hogy egy magyar jóember 15k-t megy a kics tragacsával évente. Namost 2 dolog lehet.
1. ingázik és megteszi a napi 2x20 km-ét
2. minden hónapban van ágyugólyó futam, és havi egyszer letol 1200km-t.
szerinted melyik a reálisabb?
Biztos van olyan, akinek kell az 1000km-es hatótáv.. meg nehéz neki mondjuk otthon tölteni. Nekik még nem való a villany, aki heti 1x 500-1000km-t megy, annak meg teljesen jó a dízel passat. A gond az, hogy most a dízelek legtöbbje is csak a napi 2x20km-t teszi meg a városban araszolva, annak reményében, hogy 1x majd biztosbiztos beül a család a batárba, és eljutnak a tengerpartra. Holott ha lenne olcsó villany, akkor akár repülhetnének is a megtakarított pénzből a bahamákra. -
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #273 üzenetére
ilyet talaltam:
https://insideevs.com/news/444542/evs-45-percent-more-expensive-make-ice/
Itt még látszik, hogy mi mennyivel drágább a villanyban a gyártásban.
2000 euronak mondja a hajtásláncot, és 3000nek a motort.
Ez az autó amit vizsgáltak 13k euró gyártási költségű autó, ahogy azért látszik, a motor és váltó elég komoly összeget emészt fel.
Azt is vizsgálták, mikor lehet kb egy szinten a villanyos és a régi."Te ezeket az árakat mi alapján mondod?"
melyik árra gondolsz?Régen rengeteg lovász volt, rengeteg káder, rengeteg hajtó, egyik se kell most, még is találtak munkát. Régen kézzel szőttek, most gépi szövőgép van, akkor szét is vertek mindent a munkások, de tök feleslegesen, mert most 10x annyi embernek is van munkája.
Mást fognak csinálni, megesik. A hozzám hasonló hülye infósok is millió dolognál váltanak/ cserélnek/újratanulnak, ahogy a technológia fejlődik. Ez az élet része, már nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, hogy 50 évig ugyanazt csinálják, ugyanazt csavarozzák. -
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #259 üzenetére
Úgy fogalmaz, hogy "egy széria 1,3-1,4 literes benzinmotor teljes gyártási költsége kb 700 euró".
Nekem sem tűnik soknak, illetve az esetleges félreértések elkerülése miatt máshogy is megfogalmazhatta volna, de ő van ebben az iparágban évtizedek óta, tudja mi merre.
Te ezeket az árakat mi alapján mondod?Azért az túlzás, hogy egy laptop akkumulátorokból összerakott autót nem sikerült megugraniuk.
Hát nem annyira azt mondja, ő bevallottan ellenzi. Azt mondta, hogy becsléseik szerint akkora összeget kellene Japánban az elektromos hálózat fejlesztésére költeni, mint a 2018-as teljes magyar GDP, kétszer. És akkor az áram még mindig a szennyező erőművekből jön.
De igen, nyilván van a szemléletükben üzleti érdek.De hát kevesebb ember kell, mert egyszerűbb az elektromos autó, így az összeszerelő munkástól kezdve a beszállítóknál dolgozókig. Mindenki nem tud átmenni villanymotort összeszerelni. Plusz a robotizálás miatt is egyre kevesebb fizikai munkás kell.
Nekem is meglepő, hogy mennyit keres egy új autón a gyár (majd beszedik a karbantartással). A pénz gondolom K+F-re megy leginkább (motorfejlesztés, platformok, meg a bérköltség és marketing se lehet kevés).
-
Pingüino
senior tag
Úgy, hogy 10 db x kW-os trafónak több a vesztesége, mint 1 db 10x kW-osnak. Ez egyszerű fizika.
A 11kV-os utai vezeték meg megint csak szép esés, mert a magas feszültség nem kicsit rákkeltő.
Nincs am gond a nálunk használt 230-as hálózattal, ha megfelelő keresztmetszetű vezetéken megy. -
dabadab
titán
A kereskedő vastagon részesül
Nem igazán, simán egyszámjegyű százalék lehet az, amit egy autón keresnek. Ez is olyasmi, mint a filmipar, ahol nem a jegybevételből élnek a mozik (azt elviszik a filmforgalmazók díjai), hanem a popcornból - a márkakereskedők meg a szervízből és a finanszírozás jutalékából.
-
azbest
félisten
válasz
makkmarce #263 üzenetére
A kereskedő vastagon részesül. Azért nem olyan termékről van szó, amiből naponta tucatjával adnak el, hanem egy-egy példány hónapokig is náluk állhat akár. Gondolom autónként akár több milliós árrés is lehet, mert néhány példányból kell fedezni az egész éves költségeket, bérleti díjakat, fizetéseket... hülye példa, de mint a könyv vagy újságeladások, ott is 40% az árrés. Amikor jön egy állami, árplafonhoz kötött támogatás, akkor a nagyobb forgalom reményében simán tudnak engedni fél milliót is.
Az usában meg sok államban tán ki is lobbizták maguknak a kereskedők, hogy nem szabad őket kihagyni, hanem kötelező rajtuk keresztül árulni. El kell tartani a koloncot.
Ha 5.9 % a nyereség, attól még lehet 30% árrés is, a különbséget meg felélik működési költségként. -
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #261 üzenetére
ott is az van, hogy 5.9% a profit margin, ha jól látom.
Tehát ha 10m az autó, 10/1.27 = 7.87m ami marad, legyünk barátiak, és adjunk pár %-ot kedvezményekre, meg a kereskedőnek, legyen a kocsi gyártása nyereséggel együtt 6.5m, ebből lejön az 5.9%-os nyereség, és akkor azt mondod ebből a több, mint 6milliós maradékból csak 200k a motor?
nemértem... Ha ennyire olcsó minden, akkor hova lesz a pénz ? -
makkmarce
őstag
én 1 autó párti vagyok. ha a mazda elmenne 3-400km-t(ami ugye 250 körül is lehet nagy hidegben, sok fűtéssel,etc), teljesen megfelelne.
Mondjuk nálam olyan szempont van, hogy Budapestre és vissza vigyen el kényelmesen ne kicentizve. Az nem zavarna, ha mondjuk mennék Olaszországba, vagy Horvátokhoz, és 300km-enként meg kéne állni. Jó úgy is 3-4 óránként kinyújtózni, évente 1 ilyen út belefér. -
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #253 üzenetére
Itt egy cikk, hogy mely autógyártó mennyit keres autóként: [link]
Sokkal részletesebb a cikknél a benne található fiat group world elemzése.Ne feledd el, hogy állambácsinak autó vásárlásnál is mennyit tejelsz: ha 10 milliót kell fizetned a szalonban, akkor abból csak az áfa 2,7 millió. Ott van még a regisztrációs adó, az is pár száz ezer. Az autószalonnak is nyilván kell lennie haszonnak az autón.
Szóval a 10 milliós vételárból a gyártó megkap vagy 2/3-ot, és ennek egy része a haszon nyilván. -
makkmarce
őstag
teljesen jogos, nem is kell most átállni. Ki fog forrni ez, ahogy a benzines se olyan, mint 50 éve.
Itt nem az a lényeg, hogy most egyből állj át, hanem az a fő kérdés, hogy mi a jövő.
Be fog állni mindnek az ára, idő kérdése. Engem csak az zavar, hogyha jön a következő "miért szennyez jobban a villanyautó" című zagyvaság, na arra ugrok
Nekem sincs villanyautóm még, itt az utcában már többeknek van, biztos, hogy az lesz a következő, de ráér, nem mindenki cserélgeti évente a kocsiját.
Majd mikor kijön a matek, mindenki vált, sürgetni felesleges. -
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #247 üzenetére
nem stimmelnek a számai, max a blokk annyi.
csak anyagköltségből több ezer forint nyerhető vissza, legyen az akár egy katalizátor, vagy az alu blokk kilója.
tehát 200k a motor, és akkor abból a befecskendezés kompletten mondjuk 35.000, a szűrőrendszer 35.000, a turbó meg 30.000, és 100k meg a blokk? Azt el tudom képzelni, hogy az öntvény ennyi, vagyhogy 200k-ba kerül összeszerelni.
Maradjunk annyiban, hogy szeret az öreg nagyot mondani, max egy villanymotor jön ki 200k-ra, az rézdrót, aluház meg egy marék mágnes.A hiba ott van a képletedben, hogy az első tesla egy lotus alvázban volt, semmi spec alvázuk nem volt, mégis autó formája lett. Nem volt csúcsjárgány közel sem, de azt a szintet se sikerült megugrania a világ egyik legnagyobb autógyártójának, amit pár lelkes fiatal a garázsban barkácsolt össze, ami azért nem kis szégyen.
Toyoda úr pont azt mondja, hogy meg lehet csinálni, csak akkor elvesztik a vezető pozicciójukat.(meg persze jajj szegény munkásokkal meg mi lesz.. mondom a titkot, átmennek a villanyautó gyárba, mert kocsiból ugyanúgy kell gyártani tovább. Hogy ez nem a toyota lesz, az a munkást nemigazán érdekli.)
Ráadásul mókás ezt hallani pont tőle, aki 2025 körülre igérte a szilárdtest akkus villanyautókat. Folyamatosan minden autógyár mindkét irányba beszél, hátha akkor nem kell csinálni semmit se.
Teljes a káosz, és semmi más célja nincs az ilyen nyilatkozatoknak, hogy hátráltassák az átállást. Amint kész az új csodaautójuk, ők lesznek a legvehemensebb támogatói a villanyautózásnak. Ez pusztán üzlet, semmi több.
A legnagyobb gondjuk az, hogy ICE motort nem sokan tudnak jó minőségben gyártani, míg villanymotort szinte bárki, így az összes régi autógyártó elveszíti előnyét.Addig meg jön az "öntöltő hibrid" ami szintén egy fájdalom számomra, hogy ilyet ki mertek adni.. akkor már inkább sima benzin, mindenki jobban jár.
Dr. Hanula sokmindent tett le az asztalra, de a villanyos szakma nem a szakterülete, fogalma sincs róla, mégis arról ad elő. Senki se szólt volna egy szót se, ha arról tartan előadást, hogy milyen a lángörvény a dízelmotorban. Ahhoz ő ért a legjobban. Nem a saját szakterületén ügyködik, és azt hiszi, ha ő mondja, akkor majd másfele folyik az áram.
-
azbest
félisten
Nem. Ki is hangsúlyozza a videóban, hogy 240V-ra vonatkozik, és hogy 48kW. Még azt is felrajzolja, hogy náluk milyen a transzformátor és hogyan jön ki a 120V. A sok évtizeddel korábban épült házaknál előfordul 100A.
Csak ott ez alap. Itthon pedig sok helyen egy rakás háztartás van egy nagy transzformátorra kötve. Ott meg úgy tűnik házanként van egy kis transzformátor. Szóval nálunk a transzformátornál is van rögtön szűk keresztmetszet - itt már meg is bukhat, hogy hány ampert is tudsz kérni.
Azt is elmeséli egyébként, hogy nagyobb társasházakban / irodaházakban máshogy van náluk. Ott 208V meg a lakásba, mert 3 fázis van. Talán erre gondoltál.
Autó töltés terén azt hiszem nem a társasházi lakás a mérvadó, mert ott sem tudja a lakásban bedugni. Eleve lehet nincs is autója a nagyvárosiak többségének.
-
Noukoum
veterán
válasz
makkmarce #253 üzenetére
Pedig ha tudnád mennyien örülnek a mazdának. “Végre nem egy bevásárlókocsi normális áron”. Igazából tökre megértem mert általános használatra elég a hatótáv, ha meg kirándulni megy az ember vagy máshol időt tölteni akkor úgyis tud tölteni ott. Csak jobb lett volna ha egy áramvonalas sedant csinálnak mert akkor még jobb lenne a hatótáv..
Ami necces az a külföld, autópályán 130-cal 100-120km-erenként biztosan meg kéne állni tölteni, ami egészségügyi szempontból ugyan ideális csak sosem ér oda az ember.
Arról nem beszélve hogy 10 év alatt ha csökken 10%-ot a hatótáv akkor azt autópályán nagyon fog hiányozni. -
válasz
makkmarce #253 üzenetére
én nem akarom azt a jelenleg elfogadhatatlan bohóckodást, amit a plugshare, meg töltő szoftver error, meg "úgy is innék egy kávét 40 percig" jelent. amikor a két kisgyerekkel utazunk, akkor szeretnék megállni és addig, amíg én akarom (ahogy eddig), nem pedig akkor, amikor az autó akarja.
én elfogadom, hogy valakinek buli az early adopterség, meg hogy egy nap alatt jut el az ország egyik pontjából a másikba, mert közben milyen klassz élmények érik. nekem nem erre kell egy ilyen autó.
de szerintem továbbra is hosszú utakhoz még a meglévő kocsik a jók, az év 99%-ában végzett agglomerációs közlekedéshez viszont a villanyautó. abból viszont jó akkor a kis hatótávú is.
viszont én sem akarok 3-4m ft-ot adni egy használt 24 khw-s leafért, mert vicc.
-
dabadab
titán
Az usában például a házaknak régóta 240V/200A bekötése van. [link]
Nem tévedés, 48kW.De, tévedés, 24 kW. Ugyanis a 200A az a 120 V-ra vonatkozik (mert ugye a konnektorokban 120 V van, amit két, 180 fokos fáziseltolásban lévő 240 voltos fázisból állítanak elő és erre vonatkozik a 200 A).
Egyébként itthon 3 x 32 A-t simán lehet kérni, az meg szintén 24 kW.
-
makkmarce
őstag
válasz
Pingüino #252 üzenetére
ne is mond, most fogok bővíteni majd, ha végre találok egy villanyszerelőt, aki vállalja.
Mivel vadiúj minden, nem lehet vele keresni, csak a kismegszakítót kellene cserélnie, és kitölteni a papírokat. Így meg senki se vállalja, mert nincs benne pénz.
(16,10,10 a minimum 3 fázisnál, 3x10-nél nincs meg a törvényi minimum, azt nem használják). -
makkmarce
őstag
én is boldog lennék jelenleg egolf-al, amennyiben 1-2 millióért árulnák.
viszont 10m-ért egy vicc, és ahogy írtam, csak azért létezik, hogy eladható legyen mellette több szennyező jószág büntetés nélkül.Az 5-10 év dologgal nem értek egyet, az emberek 90%-nak bőven elég az 4-500 km-es hatótáv, az meg pár éven belül standard lesz.
Gondolkodtam az új villanymazdán, de mikor bemondták, hogy 130km a táv, akkor mondtam, hogy akkor megvárom a következő generációt, ez túl nagy kompromisszum. Érthetetlen, hogy 2021-ben hogy gondolták ezt a mazdánál. -
Pingüino
senior tag
Mondjuk azt azért hozzá kell tenni, attól, hogy itthon sokáig nem használtak nagy fogyasztókat a háztartásokban, és a legtöbb helyen még 1x16A van, nem jelenti azt, hogy nem lehet többet beköttetni.
Egyébként összesen 32A-ig ingyenes a bővítés. Magyarul 1x32A vagy 3x10A ingyenesen köttethető a házba. Afölött amperenként 3.600+ÁFA hálózatfejlesztési díjat számolnak fel.
Szóval attól, hogy sztem totál értelmetlen 200A egy háztartásba, főleg 1 fázison, elvileg itthon is köttethetsz annyit, csak fizess érte kb. 770k-t.
Szerk: Helyesbítek, elvileg max. 25mm2 vezetékkel állnak be, ami fázisonként max. 63A-es biztosítékot jelent. Szóval 3 fázison összesen 189A lehet a házadban, ha minden igaz.
Ipartelepekhez meg nagyfeszültségű hálózatról állnak be, szóval az más tészta. -
azbest
félisten
Az usában például a házaknak régóta 240V/200A bekötése van. [link]
Nem tévedés, 48kW. Csak a sima aljzatokban van 120V a split phase miatt, de 240V az alapja.
Itthon el sem tudjuk képzelni a nyomorék 240/16A -val ezt.
Őket jelenleg sem hatja meg az elektromos autó töltés. Az, hogy itthon nem volt fejlesztés évtizedek óta, az a mi nyomorunk. -
válasz
Bati0501 #132 üzenetére
"Végül írták olyan szoftvert, amivel már legális volt, szóval meg tudják csinálni, ha akarják."
Vagy ha rá vannak kényszerítve. A VAG konszern akkora öngólt rúgott az idióta csalószoftverével, hogy arra szavak sincsenek. A szoftverfrissítésen átesett kétliteres csalódízel messze-messze az euro6 határértékek alatt marad valós körülmények között forgalomban, a kipufogógázát közvetlenül mérve. Lényegesen jobb mért értékeket produkál a konkurenseinél.
-
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #244 üzenetére
Abban teljesen igazad van, hogy az autógyárak igen hajlamosak szándékosan nem a legjobbra csinálni valamit, hogy a drágábbat vedd. Pl. VW spórol a hangszigeteléssel a Seat és Skoda esetében, hogy a VW emblémás halkabb legyen.
Értem így, hogy miért így számoltál.
Elnézést, tényleg rosszul mondtam, de túlzottan nagyot nem tévedtem, olyan 200 ezerbe került nekik.
Forrás: [link] 8. perc környéke, és igen, Dr. Hanula mondja.Nyilvánvaló, hogy kellenek segédberendezések hozzá, de valamennyi még a villanyautókhoz is kell.
És igen, elvileg olcsóbbnak kellene lennie a végen egy elektromos autónak, de sajnos a gyakorlatban még nem ez a helyzet.Egy új padlólemezt nem néhány évente szoktak tervezni, mert olyan összegekbe kerül, hogy még forintban és rengeteg, nemhogy euróban.
És mivel egy elektromos autó felépítése teljesen más szempontok szerint épül fel, mint a hagyományosoké, ezért az új, már elektromos hajtáshoz tervezett padlólemezig kénytelenek voltak használni a régebbi.
Nem csoda, hogy nem mindegyik változat lett a legjobb.De hát egy Teslába se lenne egyszerű belerakni egy benzinmotort.
Illetve azért olyan tényezőkről ne feledkezz meg, hogy olyanra kell/kellett megcsinálniuk ezeket az átmeneti elektromos autókat a gyártóknak, hogy azok mindenféle hatósági, biztonsági előírásnak megfeleljenek.
Tömeggyártásnál, ahol az elemeket sajtolással készítik, és a formákat megintcsak elképesztő összegekért készítik el, nem egyszerű mondjuk csak egy konzolt is odébb rakni/lehagyni. Ezek nem egyedi autók, hogy majd oda hegesztik kézzel, jó lesz az úgy is.Köszönöm a linket, át fogom olvasni.
Dr. Hanulát 2 videóból "ismerem".
Nem tisztem megvédeni, de azért az szerintem belátható, hogy tett már le az asztalra, de néha olyanokat írnak róla, hogy az már átlép egy határt. Ezt nem rád értem, ne vedd magadra!Ha mindenki egyszerre tölti, elmegy az áram témával kapcsolatban az Audi foglalkozott: [link] (pár napos hír)
Én nem gondolok összeesküvés elméletre, de amíg a vezető autógyárak top vezetői között is bőven vannak hangos ellenzők, addig az egyszeri, téma iránt érdeklődök között is lehetnek ellenzők.
Példaként ott a BMW, ahol a vezetők között nincs teljes egyetértés a jövővel kapcsolatban, vagy ott a Toyota, akiket azért ugye a hibrid technológiájuk miatt nem érheti az a vád, hogy nem foglalkoznak a közlekedés tisztábbá, modernebbé tételével. Karácsonyi hír, Totalcaron olvasható az összegzése, amit Akio Toyoda mondott: [link] -
válasz
makkmarce #244 üzenetére
"Tipikus butaságok ez a ha egyszerre mindenki tölti a villanytragacsát, akkor majd elmegy az áram, meg hasonlók."
Pedig igaza van, csak nem elektromos autóra kihegyezve. A helyzet az, hogy személyes használatú járműnek talán egyedül a bicikli maradhatna hosszú távon, mert ez így nem fenntartható, hajtsa akármi azt az autót. Na jó, a pedálos maradhat
-
válasz
makkmarce #244 üzenetére
csak nagyon halkan mondom, hogy teljesen boldog lennék egy régi e-golffal is. nem mindenkinek techdemo-verseny ez a téma, van, aki csak autónak használná. normális, jó kocsi? igen. tölthető otthon? igen. elmegy annyit, amennyi nekem kell? igen. elképesztően nem érdekel, hogy eredetileg is villanyautó platformnak készült-e az alapja (oké, ha nem marad a napi rutinhoz sem elég csomagtartó, akkor emiatt de, de itt is a csomagtartó a lényeg, nem a technika).
valami azt súgja, hogy még 5-10 évig inkább második és/vagy városi autók lesznek ezek. és a többség nem tudja, hogy milyen cellák vannak benne....
-
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #243 üzenetére
jogos, az id3 már valós első generációs villanyautós vw produktum, az egolf és a többi borzalom a kvótaautó (asszem nem is soroltam az id3-at oda). Viszont sokszor szándékosan kihagynak valamilyen funkciót, hogy a régit vedd. Azért azt tegyük hozzá, hogy a vw is óvatosan villanyozik, mert van kb 80 gyára, aztán abból talán 1-2ben ha foglalkoznak villanyautókkal.
Azért 100-al számoltam, mert a mostani modelleknel kb annyira lement az ára, mivel minden évben csökken. 150 volt a legdrágább CATL, 100 volt akkor a tesla, mikor a model3 megjelent, és a kettő közt volt az LG Chem kb 120-130-al, meg vannak mások is. Ha megnézed szándékosan 3millióval többet írtam árnak, nem 2-t (amibe ideális esetbe a legolcsóbb kerülne). Így van benne tartalék is, de így is irreális az ára a kocsiknak. (a tesla meg van annyira divatcikk is, mint csak egy szimpla villanyjárgány, azt meg mindenki annyira árazza, amire akarja). Hozzáadhatsz akár még 1 millát, még mindig hiányzik 4, ami teljesen indokolatlan.
Ha 150 lenne egy gyárnak egy motor, akkor halomra kereshetnék magukat vele és a világ urai lennének, holott a valóságban 5% alatt van a profitmarzs, tehát valami sántit. Nézd hozzá a motor nem csak a blokk, hanem a komplett körítés a ráagatott cuccokkal, vátlóval (villanymotorhoz nem kell, hacsak nem cél a 2 körüli gyorsulás). A villanymotor egy jóval fapadosabb cucc, jóval kevesebb munkából, jóval több tapasztalat van vele (az autógyártókon kívűl). Senki se mondta, hogy a következő ütemezett padlólemez tervezésnél ne vegyék figyelembe a villanyt. Biztos, hogy nem egyszerű összerakni, viszont csak rajtuk áll, hogy melyik irányba mennek, a V8-as biturbo-nak és a 70 literes tanknak is kellett a hely, azt is megoldották. Természetesen beruházásokkal jár egy új gyártósor, de inkább az a gond, hogy az autógyártók jó része már csak legózott. Megvették a bosch-tól a komplett elektronikát, szűrőt, miegyebet, a zetef-től a váltót, a denso-tól a szenzorcsomat akár, aztán összerakták az egészet, érdemi fejlesztés már rég zajlott, megtették ezt a beszállítók. Mivel a beszállítók még csak most kezdenek el villany hajtásláncokat készíteni, így vagy saját kútfőből megcsinálják, vagy kivárnak.Sajnos nem tudok hanuláról nagyobb tisztelettel beszélni, mert eladta magát 2 fillérért, és szégyen volt amit előadott. Nézd meg az előadását. Egy profi motortervező, aki saját magát lejáratta a műsorral, az ember már a felénél a falba verte a fejét, annyira kínos volt. Tipikus butaságok ez a ha egyszerre mindneki tölti a villanytragacsát, akkor majd elmegy az áram, meg hasonlók.
Szerintem mondhatott volna nemet is, hogy ne kelljen ezzel házalnia, de lehet, hogy hisz benne, ezt nem tudhatom.
Nagyon szórakoztatóan ad elő, látszik a tehetség, és aki nem tud kettőig számolni, az iszonyat jól szórakozik rajta, hogy hogy megszivatják a villanyautós hülyéket, és leleplezi a nagy "összeesküvést". -
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #239 üzenetére
Rendben, ez a kronológiai sorrend.
Ugyanakkor te továbbra is azt írtad, hogy szándékosan rosszra csinálták az id 3-at, hogy elvegyék az emberek kedvét az elektromos autóktól.(Hogy miért lenne lehetetlen villanyautót gyártani, nem értem mikor a világon elsők között volt az elektromos autó. Szóval szerintem nem biztos, hogy ez pontosan így hangozhatott el.)
Sajnálom, hogy úgy látod én védek konkrét tanulmányt. Nem védek én semmit, sőt azt mondtam, többször is, hogy a pro és kontra elemzésekben is lehetnek megkérdőjelezhető módszertanok.
Továbbra is található abban a cikkben más elemzés is, pl az adac, de erre továbbra se reagál senki...
Amúgy megtennéd, hogy ha már minden hozzászólásodban megemlíted azt a nevetséges VW tanulmányt, akkor kérlek megtennéd, hogy elküldöd a linkjét? Kíváncsi lennék rá, mert gondolom nem az a 22 oldalas pdf-ről van szó, ami ebben a guardian cikkben van.Ezt a számítást én sem annyira értem.
Miért 100 dollárral számolsz, ha előtte megírod, hogy a VW 150-ért jutott hozzá?
Illetve emlékszem voltak hírek arról, hogy annyira nagy volt a kereslet a gyártók felől az akkuk iránt, hogy talán az e-tron gyártását le is kellett állítani, mert nem volt hozzá akksi. Ez sem ár csökkenésre utal.Egy autó bonyolultabb annál, hogy egy az egyben kidobjuk a motort és váltót, és már mehet is be a villanymotor és akksi.
Egy átlagos benzinmotor néhány évvel ezelőtt olyan 150 ezer forintjába került a gyárnak, szóval ekkora nagyságrendben a jóval kifejezés 10 ezreket jelenthet.Mivel az autógyárak nem az elektromos autókra voltak eddig ráállva, ezért nem tudták olyan hatékonyan gyártani az elektromos változatokat, ez is árnövelő tényező.
Illetve, ne haragudj, de úgy érzem már meg kell jegyeznem, hogy nagyobb tisztelettel is beszelhetnél valakiről, aki egyetemi tanár, dékán, motorfejlesztéseket vezető szakember.
Mindezt úgy, hogy senki nem nevezte véleménycikknek egy egyetemi kutatást, de te ezt már sérelmezted és viccesnek nevezted. -
azbest
félisten
A kínaiaknál már olcsó, városi mászkálós kisatók is akadnak [link]
Ez tényleg az, ami hétvégi bevásárlós, városban mászkálós célra tökéletes lenne.Ettől még persze a teslának is meglesz ott a helye. Nem véletlenül építenek oda is gyárat. Eleve már sok-sok éve is voltak elektromos járművek a kínai nagyvárosokban. Például a taxik és a rövidebb buszjáratok is (a hosszabbak pedig hibridek).
-
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #218 üzenetére
az a baj, nem tudod a kronológiai sorrendet
-vw csinál csalódízelt, és váltig állítja, hogy a villanyautó lehetetlen
-tesla gyárt villanyt, model S, nissan leaf-elt, BMW i3-at
-vw megbukik a csalódízellel, jön az euro 6, váltig állítja, hogy a villanyautó kb az e-golf, ugye látják milyen rossz, lehetetlen normális áru villanyt gyártani
-tesla gyárt model 3-at, nissan leaf 2-t, jön a kiá-tól, és a PSA-tól is kisebb autó
-vw megjelenteti a hamis tanulmányát, kb régi ferdített adatokka, rajtuk röhög mindenki, közben elkészül az első audi e-tron.
-vw folyamatosan minden országban, minden fórumon 2-3 havonta előadásokat tart, itthon a hanula féle kabaré megy, hogy a dízel környezetbarátabb. az előadássorozat teljes kudarc, rajtuk röhög mindenki.
- VW-nél lezajlik a vezetőség csere, és a vw vezére a teslát tartja iránynak, hogy őt kell beérniük, az interju még mindig a YT-on.
- Merkel ID3 gyárat avat, vw bejelenti, hogy most már teljesen iztibizti tiszták lesznek, még a wc lámpát is napenergia fogja működtetni a gyárban. Amerikában folyamatos vw reklám megy, hogy most már aztán tényleg nagyon zöldek.Egy olyan tanulmányt védesz, ami már megbukott, hiába próbálod úgy beállítani, mintha valami mágikus középút lenne, hogy egy guardian bulváríró épp belefutott az előadásba megint. Azt, aki készíttette távozott(vagy leváltották) a vw-től.
A németek legnagyobb gondja az akku, mert 2018-ban a tesla $100/kwh-ból gyártott, ők meg piaci alapon $150/kwh-ért vették. Ez a tesla előny némileg csökkent egészen a legutóbbi tesla előadásig, ahol bejelentették az új akkukat, amit kb $50-60/kwh-ért gyártanak. Innen egyébként egyből számolható is, hogy mennyi lenne a reális "felár" a villanyautóra, és ehelyett mennyit tolnak rá szándékosan.
Fogsz egy kisautót, simán csak front hajtásosat szeretnél, legyen mondjuk villannyal 100 lóerő(sokkal jobban fog menni, mint egy 100 lóerős benzines). Egy kis autóba elég kb 65kwh akku, hogy tudja a mostani kisautós 4-500km-t. Tegyük fel a hőpumpa és a villanymotor ugyanannyiba kerül, mint a benzinmotor és váltó plussz csetreszei (EGR, katalizátor, vízpumpa, generátor, klíma, befecskendezés, tank, kipuff, benzinpumpa, turbo, etc).
A felár az akkupakk, ami 65*100 USD = ~2 millió.
(egyébként a villanymotor jóval olcsóbb, mint egy motor+váltó szett, de ez most mindegy).
Szóval a 4 milliós kisautónak kb MAXIMUM 7 millióba kéne kerülnie, HA nem számolunk a kihullott régi alkatrészek árával sem, nem 12-be. A többi szimpla nyerészkedés. Pont ezért, csak idő kérdése, és telítődik a piac, olcsóbb is lesz a villany, mint a benzines. Ha meg fenntartást számolunk, akkor ég és föld (kivéve persze ha mondjuk első generációsat veszel, mert azoknak biztos lesz bajuk elég, ahogy az első generációs model S-ben is néha fatális hibák jönnek elő). -
ddekany
veterán
"és talán azért mégsem ér annyit, mint kb. az összes többi autógyártó együtt, még ha van is mondjuk 5 év előnyük a szoftverben"
Hogy számoljuk valaminek az értékét, az a kérdés. Nyilván ha valami varázslat folytán az összes többi gyártó hirtelen eltűnne, a Tesla nem tudná őket kiváltani (most), szóval ilyen alapon nem ér annyit. Ha azt nézed, várhatóan hányszorosára fog nőni a cég, akkor már más a történet. Mert hát valószínűleg oda fektetsz be, ahol ebben reménykedsz.
-
-
Samott
addikt
Igzazabol az akkukerdes lesz donto, a hagyomanyos gyartok a piacon versenyeznek erte, a Tesla igyekszik hazon belul megoldani - es ami nagyon fontos: a piacon is vasarol: nem csak maganak lesz plusz forras, hanem a tobbiektol is elvesz ezzel. Ebben kina es a tesla nagyon mas helyzetben van mint a hagyomanyos gyartok.
Illetve europa kapcsan ne feledjuk a berlini gyarat, az nagyon mas helyzetet fog teremteni ezen a piacon.
-
nem hiszem, hogy még sokáig gond lesz ez a nem bírnak eleget gyártani. illetve akkor lehet ez megint gond, ha tényleg lényegesen olcsóbb autójuk is lesz, 15m ft-tól felfelé nem téma ez már akármeddig.
és a többi autógyártó sem úgy "dinoszaurusz", ahogy a nokia volt, mert ott ténylegesen arról volt szó, hogy az iphone megoldott olyan problémákat (net, appok), amit a nokia nem. itt viszont totál kérdőjel még, hogy egy autó egészen más-e, mint egy közlekedési eszköz, ha pedig nem egészen más, akkor a hajtás nem egy mindenek feletti dolog.
ökoszisztémában egyébként nyilván menő dolog a villany és az otthoni "tankolás", én magam is serényen töltögetem a plugin cuccost, de... mindegy, meglátjuk. teszlát már nem veszek (eddig kellett volna).
-
" európában tudtommal egy év alatt 30%-ról 10%-ra csökkent a részesedésük a saját szegmensükben (éledezik a konkurencia)"
Ennek mennyi relevanciaja van, ha nem bírnak eleget gyártani?
Egyébként persze, simán lehet, hogy megvédik őket saját terepukon, de még nem látszik azért, hogy ki lesz az.
Más: az külön erdekes egyébként, hogy a VW lehet, hogy a dizelbotrany miatt fog hosszútávon túlélni.
-
a 800 mrd szerintem masszívan túlárazott (ami nem jelenti azt, hogy nem tud még masszívabban túlárazott lenni). abban sem vagyok biztos, hogy az a fajta növekedés, amit eddig csináltak, "bármit" is jelent a jövőre nézve. az első 1,5m autót sem könnyű eladni, de mivel ezek drága holmik, kitöltöttek egy rést, ott nyertek. kérdés, hogy el tudják-e adni a következő 10m-t. európában tudtommal egy év alatt 30%-ról 10%-ra csökkent a részesedésük a saját szegmensükben (éledezik a konkurencia).
az önvezetés és az elektromos autózás körül is vannak kérdőjelek (bármennyire is őrjöng egy villanyautosok.hu közönsége ezen, vannak).
és a tesla visszahívásai is komolynak tűnnek, fogalmam sincs, hogy egy széthulló futómű (= gyártási tapasztalatlanság) gyorsabban orvosolható-e rendszerszinten, mint egy széthulló szoftver.
tetszik, ahogy startupként robbantottak egy ennyire érett piacon, és messze több egy termék nélküli ígéretnél most már. de... franc se tudja, hogy tényleg nokiát tudnak-e csinálni mindenki másból. szerintem egyébként nem.
-
"A lufi azt jelenti, hogy a piac kirívóan túlárazta a részvényeket, ami mögött nincs sok minden a jelent és a jövőt illetően, mindamellett nagy esély van arra, hogy a részvény/cég össze fog omlani."
Jelenleg nem tudnak eleget gyártani a kereslet kielégítéséhet, jövőt illetően, elképzelhető, hogy nokiába vágja az egész autóipart de az összeomlástól nagyon messze van.Hogy túlárazott-e? Az, mint minden más is az utóbbi időben.
-
Ráadásul azt felejtik el sokan, hogy egy cég nem attól megy csődbe, hogy bezuhan a részvényárfolyama, hanem hogy nem tudja kifizetni a számláit és ha van, a hiteleit. A Tesla nagyon nem áll ott, bármit el tud adni azonnal, amit legyárt, korlátlan pénzforrása van (a számláihoz képest). A részvényeit a brutális beruházásai finanszírozása miatt bocsátja ki, ha nem tud részvényt kibocsátani és így elegendő tőkét bevonni, mert túl olcsó a részvénye, akkor legfeljebb egy évvel később építi meg a következő 4-5 gigafactory-t...
Ha holnap reggel arra ébrednénk, hogy valamiért egy cent egy Tesla részvény, és nem kell senkinek, nem tudnánk Elon Musknál boldogabb embert keríteni a bolygón, párszáz dollárért megvenné mindet azonnal... -
genlog
aktív tag
A lufi azt jelenti, hogy a piac kirívóan túlárazta a részvényeket, ami mögött nincs sok minden a jelent és a jövőt illetően, mindamellett nagy esély van arra, hogy a részvény/cég össze fog omlani.
A Tesla lehet, hogy lufi, lehet, hogy nem. Szerintem nem, mert olyan mértékű fejlesztések vannak a cégnél, hogy a már valószínűsíthető dinamikus növekedés után akár bezuhant részvényekkel is túlél, így bár "túl van árazva", de attól nem kell félni, hogy csődközeli helyzetbe kerül. -
Bati0501
őstag
Mindegyik cikkre értettem, hogy lehet bennük ferdítés. A pro és kontra cikkekre is.
Az igazság általában mindig valahol középen van, nem fekete és nem fehér (témától függetlenül).
Ezért nem kedvelem azokat cikkeket, embereket stb, amik csak és kizárólag egy oldalról néznek valamit, kígyót békát kiabálnak, de nem képesek belegondolni a másik oldalba, elfogadni azok érveit, előnyös dolgait (szinten témától függetlenül).Említett Guardian cikkben van egy ADAC-os írás, amiben úgy gondolom hogy normálisan vannak elemezve dolgok, leírja hogy most mi a helyzet, és mivel lehetne/kell javítani, hogy környezetkímélőbb legyen a közlekedés.
Egyébként feltettem a kérdést, hogy ebben miben ferdítenek, mi a problémás benne, de hát erre se érkezett válasz.
-
A lufi szot egyszeruen nem hasznaljak jol az emberek. Ugye az azt jelenti, amikor valamit masszivan felrearaz a piac, pl. 2000 kornyeken volt jopar olyan ceg, aminek semmifele termeke nem volt, es megis irtozatos valuacion mozgott.
A Tesla mas ugy. Szerintem a jelen ertekeltsegen befektetni mar nem kecsegtet akkora haszonnal, de
- vannak valos termekeik
- brutalisan novekednek (ellentetben a tobbi autogyartoval)
- van eselyuk arra, hogy Apple-modra letoljak a tobbi autogyartot
- nem birnak eleget gyartani a termekukbol, olyan product-market fitjuk vanSzoval az teljes fogalmatlansagra utal, hogy valaki egy VW P/E-jet hasonlitgatja a Tesla-ehoz. Pont ennyi erovel mondhatna azt, hogy a Fotaxi P/E-je 7, az Uber-e meg minusz sok, tehat a Fotaxi a robosztusabb ceg. Vagy hogy a CBA P/E-je 2010-ben sokkal jobban nezett ki, mint az Amazone.
> és talán azért mégsem ér annyit, mint kb. az összes többi autógyártó együtt, még ha van is mondjuk 5 év előnyük a szoftverben
Az a tobbi autogyarto irto nagy problemaja, hogy nem lehet csak ugy elkezdeni a vertikalis integraciot meg a szoftverfokuszt. Egyszeruen befektetoi szempontbol is szinte ertelmetlen. Gondolj bele, van X milliard dollarod, amibol nyereseget szeretnel termelni idovel. Tegyuk fel, hogy azt gondolod, hogy a jovo az elektromos autozase.
Mit finansziroznal inkabb: egy agilis uj startupot (sot, inkabb startup-portfoliot), vagy odaadnad a PSA konszernnek, hogy kezdje el atalakitani a meglevo gyarait, kezdjen el a szakszervezetekkel egyezkedni, stb.
Azt nem ertik sokan, hogy ha tenyleg az elektromos autozase a jovo, akkor a jelenlegi gyartok kozul soknak nulla vagy negativ az erteke -- mivel esetlegesen egyszerubb nullarol felhuzni egy sikeres e-autogyartot, mint atalakitani egy mostani mammutot. Es akkor elkezdik onnan nezni, hogy mi a P/E 2020-ban. Most erre mit lehet mondani?
Persze semmi sem biztos, de en jelenleg a 'regi' autogyaraknal a VW-t, esetleg a GM-et latom eselyesnek. Az is lehet, hogy a Toyota elindul az irrelevancia fele. Vagy nem. Az eselye megvan.
A 800 mrd market cap _nekem_ soknak tunik, en kb. 250 mrd korul kiszalltam a jatekbol, de nyilvan nem ertek hozza
-
mondjuk az, hogy lufi és az, hogy aki az elmúlt időszakban vett belőle, akár megtízszerezte a pénzét, nem ellentmondás (sőt)
izgalmasak a visszahívások is, amik mostanában érik (meg az is, hogy rájuk kellett kényszeríteni, nem maguktól vállalták be)
és talán azért mégsem ér annyit, mint kb. az összes többi autógyártó együtt, még ha van is mondjuk 5 év előnyük a szoftverben
-
ddekany
veterán
válasz
Bati0501 #218 üzenetére
Ezt írtad #183-ban:
[link] Guardian cikk. Tény hogy sokkal több cikk mutatja azt, hogy környezetkímélőbb az elektromos autó (15-30%-kal), csak ezekkel a kutatásokkal az a baj (az összessel), hogy nem tudni kinek a felkérésére készítették, és ami a legfontosabb, hogy mi is volt a pontos módszertan + mindegyik -főként az elektromos autózást támogatókban- tele van "ha"-val és "majd a jövőben" kijelentésekkel.
Most akkor te a hivatkozott Guradian cikket hitelesnek tekinted, vagy ferdítésnek? Mert a többit ferdítés gyanúsnak írod fent. Igen, az nem szó szerint "vélemény cikk", de... a lényeg, hogy vajon összességében környezetkímélőbbek-e az elektromos autók. És mi a bizonyíték egyik vagy másik irányba. -
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #217 üzenetére
Vannak bajok.
Én nem neveztem véleménycikknek semmit, veletek ellentétben.Megnéztem az oldalt, csodálatos.
Jajjajjaj, miért kevered ide a csalósdízel korszakot, mikor ezt az id 3-ra írtad?
Ezt írtad: "Az, hogy az ID3-ban mit bénáztak a németek, nem különösebben érdekel, csak azért csinálják, hogy még mindig bizonygassák, hogy a villany rossz, addig is vegyél dízelt, mert ránkrohad."Milyen autóra vagy kíváncsi?
Magad mondtad, hogy a gyorsulás nem játszik. Mert akkor sok minden pariban van, minőségi előnyökről nem beszélve.
De ha mégis játszik a gyorsulás is, akkor ott a Porsche Panamera Turbo vagy GTS.
És ez még olyanokat is tud, hogy nem pár alkalommal tudsz vele gyorsulni, van hatótáv, minőségüket meg nem lehet egy lapon emlegetni.Már megint ez a vontatás...nem tudom mivel buktam el.
Ellenben te csak kérdezni tudsz, neked féltett kérdésekre nem annyira.
Írtad, hogy van olyan hagyományos autó, amivel ha vontatsz, 1 km alatt elégeti a váltóját.
Megkérdeztem, hogy melyik autó ez...semmi válasz.Semi-nél jöttél, hogy amerikában az emberek 2 órát ingáznak...hogy hogy jön ez ide nem tudom.
De arra már nem válaszoltál, hogy bemutatták-e már a széria érett példányt a nagyközönségnek. -
makkmarce
őstag
válasz
Bati0501 #204 üzenetére
nagyon vicces véleménycikknek nevezni egy egyetemi tanulmányt és összehasonlítani egy bulvárlap bohózatával. (ráadásul folyamatosan aktualizálják)
mivel nem sikerült megnézned amit linkeltem, telejesen felesges vitatkoznunk
a VW-s bohózattal szemben abban minden benne van forrásmegjelöléssel, meg a lengyel energiamixet is kiválaszthatod, ha arra vagy kiváncsi. A németek lejáratták magukat azzal a "tanulmánnyal" rajtuk röhögött mindneki, de fizetett hírdetésként lehozták kb 3 havonta.
Igen, a VW elköltött milliárdokat, hogy összehozza a csalósdízel korszakot.
Szóval egy autót se tudsz mondani, ami tudja ebben az árban, sejtettem. nulla forrás, de a vagdalkozás az megy. Ez a tudok mondani duma nem érdekel. Ha tudsz, miért nem mondod? Titok?
Az a baj, sejtegetősen tekergőzöl konkrétumok nélkül. Mikor meg bebuksz egy konkrétumot, akkor az nem is számít (pl vontatás).
Megvitathatjuk a vw tanulmányt is, ahol a tankban termelődő benzin van NECD fogyasztású autóban összehasonlátva a tesla teljes gyártási költségével lengyel szénnel, és ha jól emlékszem egészen odáig, hogy a litiumot szállítják a teherautóval.
És ekkor jön ki a 200ezres km-nél váltás.. ja hogy nem érdekes honnan jön az üzemanyag, vagy hogy olajat cserélünk a benzinesben fél évente? vagy hogy a benzinmotort is le kell gyártani? sebaj.
Darabokra szedték azt a bohózatot, rengeteg ferdítés van benne, és iszonyat izzadságszagu, ráadásul vagy 5éves, mielőtt az ID3-al elkezdtek volna érdemben foglalkozni. -
Gargouille
őstag
válasz
makkmarce #200 üzenetére
Pedig az iphone a maga korában nagyon is korszakváltó volt. Előtte is voltak hasonló eszközök persze, csak épp a közelében sem voltak a mindennapos használhatóságnak. Nem azt mondtam, hogy valami újat talált fel, hanem lerakta az asztalra azt az első igazi modellt, hogy hogyan kellene ennek működnie. Nekem is volt még palmos eszközöm, meg Windows mobile 6-os is, emlékszem még az iphone előtti időkre. Hát a kanyarban nem voltak. Az android is utána kezdett el feljönni, mert gyakorlatilag mindent lekoppintottak az iphone-ról. A tableteknél ugyanez ment végbe.
-
-
válasz
#92253184 #211 üzenetére
P/E-t nézni gyorsan növő cég esetén, ami önti vissza bevételt fejlesztésbe? Nincs olyan komoly befektető, aki ilyet tenne. Mi a fene értelme van?
Te ugyanezeket leírtad az Amazonnal kapcsolatban a 2000es évek elején? Ott is volt 3000-es P/E...
Ezek alapján miért fektene bárki is pénzt veszteséges cégekbe?
-
#92253184
törölt tag
Nekem elektromos autóm van, átültem egy jóval olcsóbb benzinesből egy elektromosba. Szeretem nem váltanék vissza, de ez azért van, mert elektromos autó fan vagyok. A tény az, hogy egy fullosan felszerelt, nagyon kényelmes autóból ültem át egy alap kategóriás, sokkal fapadosabba. Erre nem mindenki vehető rá.
Tény, ha lenne ennyid autóra és tényleg autóvásárlás előtt állnál nagy tétben fogadok, hogy nem Tesla-t vennél. Van az elmélet és van a gyakorlat, kicsit nagy a különbség. Olyanok vagytok, mint a tizenéves megmondó ember, aki kifejti melyik a legjobb processzor úgy, hogy még életében nem rakott össze gépet.”2020-ban a Tesla összesen 499 550 járművet értékesített. Ennek ellenére a piaci kapitalizációja közel 800 milliárd dollárra emelkedett. Viszonyításképpen, a General Motors 2,5 millió (A cikk itt nem említi, hogy a járvány miatt jelentősen estek az eladások. Normál év kicsit azért más.) járművet adott el a tavalyi évben, a piaci értéke mégis „csupán” 62 milliárd dollár.
A piaci kapitalizáció egy vállalat pillanatnyi – az összes befektető által meghatározott – számszerűsített értékét jelenti.
A Tesla árfolyamnyereség rátája – az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség összehasonlítása – a Zacks Investment Research szerint nagyjából 128-szoros, míg az iparági átlag ebben a tekintetben 15-szörös. Tehát a Tesla részvényei 128-szor annyiért váltanak tulajdonost, mint amennyi nyereséget a cég termel.Ezen arány alapján Elon Musk vállalatának durván 1600 évre lenne szüksége ahhoz, hogy annyit termeljen, mint amennyire a tőzsde szerint érdemes.”
Ez most éppen a híradó oldalán jelent meg, de máshol is meg fog. Ha nem érted mi a gond, nem az én bajom. Tudom a tények unalmasak, biztos sokkal izgalmasabb az asztrológus infulencer rá kell hallgatni.Összesen öt, talán hat hozzászólást raktam a témába. Szórakoztat ez a személyi kultuszra épülő vak hit. Viccesek vagytok na.
Viszont te próbáld nyugodtan úgy beállítani, mintha valami mániákus Tesla gyűlölő lennék, aki osztja az észt úton útfélen. -
Bati0501
őstag
Melyikre gondolsz?
A 170 oldalast nem, de az ADAC-osat elolvastam, normálisan leírja hogy mi a helyzet jelenleg, és mivé lehet fejleszteni a jövőben a jelenlegi tervek szerint.
Ebben a cikkben milyen problémát láttál?Amúgy örülök, hogy felhoztad a dolgot.
Lehet itt dobálózni mindenkinek mindenféle pro és kontra cikkekkel, "tanulmányokkal", csak úgy gondolom hogy ezekkel mind van egy probléma: egy ennyire bonyolult, összetett témával foglalkozni, amiben rengeteg változó tényező van, és szükséges jövőre vonatkozó becsléseket is tartalmaznia, nem lehet néhány oldalban tudományos alapossággal megállapítani valamit.
Amikor egy mester (egyetemi szintnek megfelelő) diploma megszerzéséhez akár majd 100 oldalas szakdolgozatot kell írni, akkor számomra megmosolyogtatónak hatnak ezek a néhány oldalas nagyívű kijelentések. Összefoglalónak jók lehetnek, amennyiben van mögöttük megfelelően részletezett vizsgálat.
Ilyen téma eseten a sok 100 oldalas vizsgálat szerintem messze nem túlzó. Aztán lehet vitatkozni rajta a szakembereknek (!), hogy helyes-e az alkalmazott módszertan.Ekkor felmerül bennem a kérdés, hogy vajon hányan olvastak végig esetleg ilyen írást? Inkább többet, hogy össze tudja mérni a különböző nézőpontokat és ő maga is jobban átlássa a dolgokat.
Úgy gondolom, hogy nem lehetnek túlzottan sokan ilyen fórumozók.És köszönöm, ne küldjetek ilyen tanulmányokat, nem fogom őket elolvasni, mert azok szakemberek számára készültek, nem nekem.
/Több, hivatalos szerv (uniós, amerikai, japán pl) által készített vizsgálatokra gondolok, és nem ilyen-olyan intézet, egyetem által, felkérésre elkészített vizsgálatokra, amik módszertanát kellene megvitatni, szakembereknek./
-
válasz
#92253184 #206 üzenetére
40e euro nem vészes azért a mai árak mellett. Egy közepes 330e BMW kb. 22 millió, és lassabb, gyengébb.
> Keres meg, ha a Tesla tényleg komoly, rentábilis gyártó lesz
5 éve meg azt mondták, hogy mindjárt csődbemegy. Ezekkel a fassagokkal szerintem ne untasd a topicot.
És miért ilyen érdekes ez neked? Teslat gondolom nem veszel, és nem is tízszerezted meg a pénzed a tőzsdén az utóbbi másfél évben. Hatakkormeg?
-
#92253184
törölt tag
“Ha megnézzük a viselkedését, akkor a Tesla sokkal inkább egy tech cég, ami amúgy autót gyárt.”
Ha pedig a bolygók állását nézem, akkor pedig élelmiszer ipari cég, mert mindenki megkajálja. Ne a viselkedését nézem lufit fújd, hanem mondj nehány érvet. Én többet is mondtam miért marhaság az Apple-höz hasonlítani.”sokkal fejlettebb technológiájuk van, mint a versenytársaiknak, ráadásul ehhez még van egy nagyon erős vertikális integrációjuk is, amin végig nyomják ezt a nagyon durva fejlesztést.”
Nem, ide másold be az előzőt, mert nekem meg baromi erős horizontális érveim vannak a kanapémon fekve.“kezdve mondjuk azzal a nagyon nyilvánvaló résszel, hogy csak és kizárólag elektromos autókra állt rá, aztán az amerikai értékesítési modelljével”
Ilyet már csináltak néhányan, ha durva lennék... és miért ne, van néhány kizárólagosan elektromos járművekkel foglalkozó golf autó gyártó, mégse tolnak bele a befektetők milliárdokat.
Igaz, a fenti üzleti modell a Tesla legnagyobb ön...lövése, ugyanis a hagyományos modellből jónéhány gyártó csinál komoly milliárdokat. Persze a Tesla-nak nem bevétel kell, mert ők az első hitre épülő cég.
“Tesla fejlesztései pont az olcsóságot célozzák”
Itt adtam fel.
A legolcsóbb Tesla 3 alap modell 40990€, ennél ebben a kategóriában szinte csak olcsóbb modellek vannak. Itt, majd jön egy hívő, aki szerint az emberek kifizetik a többlet menettávot.
Hagyjuk, tíz év múlva, majd vissza terünk. Keres meg, ha a Tesla tényleg komoly, rentábilis gyártó lesz veszek neked egy drága üveg bort vagy teát. -
Bati0501
őstag
válasz
makkmarce #191 üzenetére
Elnézést, nem tudtam hogy csak olyan "véleménycikket" lehet mutatni, ami neked tetszik.
Ebben is vannak másra mutató linkek.
A VW ebben található elemzésében is benne van, hogy gyártáskor jóval szennyezőbb az elektromos autó jelenleg.
Akkor fordul ez meg, akkor vált az pozitívvá, ha x százezer kilométert ment az autó. Aztán vagy megy annyit vagy nem, mert mondjuk összetörik vagy egyszerűen nem megy annyit.
De persze, nincsenek ezekben a cikkekben "ha"-k meg "majd"-ok.Kérlek, ezt a vontatós témát hagyjuk már, számomra nem lényeges, egyszer megemlítettem, azóta ezen pörög a téma. (Nem tudom milyen autó váltója megy szét 1 km alatt, mondhatsz példát...ha egy vw-hez rendelsz vonóhorgot, akkor az adott autóba nagyobb hűtőt tesznek, és a váltóját is hűtik, ezért kerül annyiba a vonóhorog az extra listában.)
Szóval te azt gondolod, viccen kívül, hogy a VW elkölt milliárdokat, hogy szándékosan rosszat csináljon, miközben ezt a piacot tartják a jövőnek.
Értem...vagyis nem, de mindegy.Manapság már jobban bírja a Tesla, de azért régebben azt a brutális gyorsulást csak néhány alkalommal tudta.
Mivel már van néhány Tesla, ezért nem tudom melyikre gondolsz, de bőven van olyan autó, ami kínál annyi helyet és többet, mint egy Tesla.Nyilván nem lehet mindent egyszerre. Azonban, ha valamit nem csinál a Tesla az szerinted nem probléma, de ha egy másik autógyár nem csinál valamit,akkor azok milyen bénák.
Pedig a kamionjuk biztos hogy hozná a pénzt, ha olyan, amilyennek ígérik, szóval nem logikus nem azzal foglalkozniuk.
Továbbra is érdekelne, hogy külsős ember vezethette már a Semit? Megmutatták-e már a széria érett példányt?Tudom, hogy kvóta autó.
Ha nem lenne ilyen előírás az EU-ban, akkor a Tesla szép nagy összegektől elesne.Öhmm...európában nemzetközi fuvarozásban sem 1-2 órát mennek, határátlépés nem tudom miért lehet releváns ebből a szempontból.
Igen, Scania csinál/tesztel áramszedős nyergesvontatót, illetve azt hiszem van már full elektromos teherautója, amit városi gyűjtőfuvarozásra, terítésre szánnak.Mivel ezek haszongépjárművek, ezért teljesen más szempontból vizsgálják őket a fuvarozó cégek, mint mi egy autót. Tehát amit korábban mondtál, hogy egy Tesla az ereje és akksi súlya miatt még alkalmasabb is tud lenni vontatásra, mint egy "sima" autó, addig ez az akksik miatt nagyobb súly pont hogy hátrány egy teherautónál.
Azért, mert az akksik súlya elvesz a hasznos tömegből, mert meg van határozva, hogy egy pl. nyergesvontatónak mennyi a megengedett legnagyobb össztömege. Magyarul kevesebb árut szállíthat, ami nem gazdaságos. A mai hagyományos kamionoknál pedig annyira szoros a verseny, hogy néhány száz kilók dönthetnek, hogy melyik márkájú vontatót választják a cégek, mert hosszútávon óriási lehet a különbség.
A Semi formája meg a csőrös és a bulldog kamionok egyvelegének tűnik, és mivel a megengedett legnagyobb hosszúság megintcsak szabályozva van, ezért Európában nem gyakori a csőrös kamion, mert megintcsak kevesebbet lehet vele szállítani (rövidebb pótot húzhat), illetve nem is úgy fér el maga a vontató, mint egy bulldog fülkés.
Ezért vagyok kíváncsi, hogy itt milyen fogadtatása lesz a Seminek.kisfurko: köszönöm a kiegészítést! Meglepődtem, mikor szembe jött ez a cikk.
Igen, biztosan nem való nehéz dolgok cibálására, de arra szerintem jó példa, hogy csak azért mert villany és nehezebb néhány száz kilóval, mint egy 8-as Golf, nem lesz alkalmasabb vontatásra. -
dabadab
titán
válasz
#92253184 #202 üzenetére
Márpedig ezen a vonalon haladva a Tesla egy autó gyártó, amit tech cégnek áraznak
Ha megnézzük a viselkedését, akkor a Tesla sokkal inkább egy tech cég, ami amúgy autót gyárt. A versenyelőnye alapvetően abból fakad, hogy sokkal fejlettebb technológiájuk van, mint a versenytársaiknak, ráadásul ehhez még van egy nagyon erős vertikális integrációjuk is, amin végig nyomják ezt a nagyon durva fejlesztést.
A Tesla pont attól az, ami, hogy nem egy n+1. autógyártó, hanem folyamatosan rugdalja fel az autógyártás konvencióit, kezdve mondjuk azzal a nagyon nyilvánvaló résszel, hogy csak és kizárólag elektromos autókra állt rá, aztán az amerikai értékesítési modelljével, hogy közvetlenül adta el az autóit a vásárlóknak, nem pedig márkakereskedőhálózaton át, amivel nagyjából egy évszázados hagyományon lépett át, az aggresszív gyártásautomatizálással és a kifejezetten ehhez tervezett autókkal, sőt, azzal, hogy saját maguknak gyártják a gépsorokat, amivel iszonyatos, addig teljesen példanélküli tempót nyomnak a gyárépítésknél, a szoftverhez való hozzáállásukkal és hogy az elektromos autózás technológiájában úgy általában feltűnően előtte járnak az összes versenytársuknak.Nem az fog bankot robbantani, aki a leghosszabb menettávot nyújtja. Hanem, aki az első versenyképes áru autót lerakja az asztalra és ez nem a Tesla lesz, hanem egy kínai gyártó.
Ezt nem nagyon látom. A Tesla fejlesztései pont az olcsóságot célozzák, nem nagyon látszik, hogy ezzel szemben a kínaiaknak milyen versenyelőnye lenne: a (már nem is annyira) olcsó munkaerő itt már nem elég.
FYI a Cybertrucknál (bár nyilván valódi számok majd akkor lesznek, ha tényleg meg lehet venni) már kifejezetten versenyképes árak voltak, az F-150-hez lőtték be. -
#92253184
törölt tag
válasz
Gargouille #198 üzenetére
Nem teljes mértékben értek egyet veled, de ez már inkább csak a véleményem. Simán lehet, hogy én tévedek és neked van igazad.
Viszont helyezzük kontextusába, amit írtam. Erre a mondatra reagáltam:
”Nem csoda, mert lényegében egy olyan cég jövőjét kell megjósolni befektetőként, ami járatlan utakat jár.”
Ebből a szemszögből nézd, amit írtam. Gyakorlatilag a te hozzászólásod is cáfolja a fenti mondatot. Gond nélkül tudsz mondani egy céget, amire sokan úgy tekintenek mint egy hasonló pályán levő vállalkozásra. Ehhez is igazítják a Tesla árfolyamát azok akik hiszünk benne alapon raknak bele pénzt.
Vagyis semmi olyan egyediség nincs a Tesla árfolyamában vagy üzleti modelljében, amit nem lehetne ésszerűen elemezni. Márpedig ezen a vonalon haladva a Tesla egy autó gyártó, amit tech cégnek áraznak, jóval a valódi teljesítményén felül. Az autó nem okos telefon. Kisebb az árrés; jóval drágább a termék, ezért sokkal szűkebb a piac; az előbbi miatt, senki nem fog évente cserélni; eleve az autó vásárlásnál sokkal konzervatívabbak a vásárlók. Az elektromos autók területén nincs, olyan előnye a Tesla-nak, amit bele akarnak látni. Nem az fog bankot robbantani, aki a leghosszabb menettávot nyújtja. Hanem, aki az első versenyképes áru autót lerakja az asztalra és ez nem a Tesla lesz, hanem egy kínai gyártó. Közülük sem a most menő, Tesla kihívó márkák. Az önvezető technológia pedig még nagyon a jövő zenéje, minimum egy évtized, vagy kettő mire az alapvető piaci súlyt fog képviselni.
De még, ha be is jön a Tesla-nak. Az árfolyam már most egy sikeres óriás cég árfolyama. Innen csak esni tud, mert emelkedni már akkor se sokat, ha nagyon jól teljesít a cég.
Új hozzászólás Aktív témák
it Elvesztette, majd visszavette a világ leggazdagabb embere címet Musk, a 2008-as válságot megjósoló befektető szerint azonban a Tesla árfolyama idővel összeomlik.
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad E14 Gen2 - Ryzen 7 4700U I 16GB I 256SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Bomba ár! Lenovo L13 Yoga Gen4 - AMD Ryzen 7 7730U I 16GB I 256SSD I 13,3" Touch I W11 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X395 - AMD Ryzen PRO 5 I 8GB I 512GB SSD I 13,3" FHD I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X280 - i5-G8 I 8GB I 512GB SSD I 12,5" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T495 - AMD Ryzen PRO 5 I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T495 - AMD Ryzen PRO 5 I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Gari!
- MÉG ÁRCSÖKKENTÉS Lenovo Thinkcentre E73 asztali gép eladó
- Új utángyártott 19.5V 4.62A töltő
- Bomba ár! Lenovo Miix 720-12IKB : i7-7G I 16GB I 256GB SSD I 12" Touch I Cam I W10 I Garancia!
- HP 15s-eq1036nh - 15,6"FullHD IPS - Ryzen 5 4500U - 8GB - 512GB SSD - Win11 - MAGYAR
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest