- Otthoni hálózat és internet megosztás
- AI-gyártású celebpornóval küzd a Facebook
- Mozilla Thunderbird
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Windows 11
- Nagy botrányt okoz az EU kiberbiztonsági terve
- Linux kezdőknek
- Van, ahol már törvényben védik az agyhullámainkat
- Már azelőtt szoftvert írnak a chipekhez, hogy elindulna a gyártás
- Alternatív kriptopénzek, altcoinok bányászata
Új hozzászólás Aktív témák
-
lev258
veterán
Ehhez csak annyit, hogy jelenleg a Virgin sok eladott jeggyel rendelkezik, de a megvalósítás komoly gondokkal küzd (vagy legalábbis óriási lemaradásban van). Közben meg a hírek szerint a SpaceX az év végén 3 turistát visz majd el egy "kirándulásra". Szóval a Blue Origin-nek inkább az utóbbi a vetélytársa, ahogy más projektekben is.
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
Alteran-IT
őstag
Örülök neki, hogy így is kurva kevés a tiszta oxigén és egyéb erőforrás a földön, erre ezek teljesen feleslegesen ellövöldözik pár pénzes hülye kedvéért, persze itt viszonylag kevés megy ki az űrbe elhagyva a bolygót véglegesen, de vannak még egyéb ilyen pazarlások is az űrkutatás terén, örülnék végre ha elérnénk egy kicsit magasabb technológiai fejlettségi szintet már csak abban is, hogy ne tegyük tönkre a bolygónk és majd ha itt minden rendben van és vannak már jóval hatékonyabb, kisebb fogyasztású hajtóműveink ugyan annyi, illetve nagyobb tolóerővel mint most, na majd akkor kellene nekifeküdni ennek az űrös sztorinak (föld körüli út, holdra/marsra út stb.), addig felesleges idő és erőforrás pazarlás.
-
nr333
csendes tag
Sok az unatkozó milliárdos, aki lehetőséget lát ebben a szabályozatlan területben. Hasonló a helyzet a műholdakkal is, azokat is 100-asával lövik fel.
-
nagyúr
válasz Alteran-IT #3 üzenetére
És honnan lesznek ilyen hatékonyabb hajtóművek? Csak ülünk és várunk, hátha terem valamelyik bokorban? Kb. egycsillió olyan dolog van, ami nagyságrendekkel több erőforrást pazarol, mint az űrutazás szvsz...
Aki él és nem boldog, az téved!
-
vicze
félisten
Mármint a PayPal eladásából nem volt milliárdos, csak 100+millióval rendelkezett. Csóró startapus volt na.
"The 18-year-old Bezos said he wanted "to build space hotels, amusement parks and colonies for 2 million or 3 million people who would be in orbit. 'The whole idea is to preserve the earth' he told the newspaper"
Bezos se hobbiból csinálja ez a fő tevékenysége ez az egyetlen dolog amire pénzt áldoz jótékonyságon kívűl. 2000-ben lett alapiva SpaceX előtt.Bezos egymaga pénzeli az egészet, Musk egy üzleti vállalkozást hozott létre amire 6milliárdnyi befektetőket alapozott össze és saját pénzéből minimálisan támogatta a céget. Amúgy nagyrészt ezen befektetők tulajdona SpaceX.
És nem vitatkozni akartam az állitásoddal csak perspektívát nyujtani egyikhez másokhoz, teljesen más a két cég gyakorlatban, de a céljuk és a két alapító célja elég hasonló.
-
#54625216
törölt tag
válasz Alteran-IT #3 üzenetére
" így is kurva kevés a tiszta oxigén"
Konkrétan mennyi az a kevés tiszta oxigén? Mennyi lenne az elég? És mennyi a sok?
"és egyéb erőforrás a földön"
Az űrkutatás mennyi "egyéb erőforrást" használ el, - szerinted - feleslegesen az ipar és az átlagfogyasztók pazarlásához képest?
Légyszi ossz meg velünk néhány adatot, mert így konkrétumok nélkül a felületes olvasó még véletlenül sötét demagógiának vélné a hozzászólásodat.
Már csak az ilyen mondatok miatt is:" és majd ha itt minden rendben van és vannak már jóval hatékonyabb, kisebb fogyasztású hajtóműveink "
Szerintem előtte még szüntessük meg az éhezést, találjunk gyógymódot az összes betegségre és mindenkinek legyen hosszú és boldog élete. Jah és addig lehetőleg egy vasat se költsünk művészetekre, szórakozásra, műemlékek megóvására, stb. mert az is mind "felesleges idő és erőforrás pazarlás".
-
vicze
félisten
A valóságban nem mert nem publikus cég, amit írtál, az tudom milyen régi(nem találom a dátumot), két hete volt egy 1,2milliárdos befektetés, ami miatt szinte biztos, hogy már nem 50% Musk részesedése.
A kontroll share az ok, nem is firtatom, nyilván csak azt kell megtartsa. -
Tigerclaw
nagyúr
Azert nem lehet osszehasolitani a jelenlegi inditasok szamat es azt ahova eljuthat az urturizmus. Ha bejon a dolog nekik, es meg tobb ceg rakap a dologra, azert komoly kornyezeti hatasa lehet es tenyleg eroforraspazarlo.
Legalabb ne ilyen fapados modon csinalnak, hanem lenne fenn valami "urhotel" ahol honapokat fent lehet/kell lenni es persze joval tobbe is kerul, hogy kevesen fizesenek be.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
Tuomas
addikt
Egyes (megbízható) források szerint 500 000 dollár lesz 1 jegy..
We were here
-
#54625216
törölt tag
válasz Tigerclaw #12 üzenetére
Egy privát szigeten tartott exkluzív party, ahova a gazdagék saját repcsikkel érkeznek nagyobb környezeti szennyezéssel jár, mint egy űrturista cég összes potenciális kilövése egy évben.
Így viszont finanszírozzák az űrtechnológia fejlődését.
Egy űrhotel fenntartása meg sokkal több indítással jár, mert fel kell vinni a modulokat, a személyzetet, erőforrás utánpótlást, stb.A Blue Origin New Sheppard-ja amúgy valóban túl kevés túl későn, és tényleg csak arra elég, hogy valaki elmondhassa magáról, hogy ő járt az űrben. Kemény 10 percig. Kb. mint amikor a kínai turistákat két óra alatt végigrángatják Velencén, hogy otthon elmondhassák, hogy ott is voltak.
-
Z10N
veterán
Maradhat is a "10 perces urturizmus" mellett. A spaceX meg komoly kuldetesekre.
# sshnuke 10.2.2.2 -rootpw="Z10N0101"
-
Necroman_Mk2
őstag
válasz Alteran-IT #3 üzenetére
Végül is ez is egy szempont.
"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
-
#54625216
törölt tag
Hát jah. Csak az elmúlt pár hétben a SpaceX felküldött 4 űrhajóst az ISS-re, 4-et visszahozott a Földre éjszaka(!), fellőtt 2x 60db. Starlink műholdat és sikeres leszállást hajtott végre a Starship SN15-el.
A Blue Origin meg ez alatt 15. alkalommal megismételte ugyanazt a tesztet (persze nem feleslegesen, de már kevesen esnek hasra tőle) és bejelentette, hogy kp.-is elfogadnak. -
vicze
félisten
-
nagyúr
Ez bele van kalkulálva, ez a fejlesztés menete. A Falconok is sokadjára tudtak csak visszaszállni, de azóta meg stabilan megoldják évek óta, tök biztonságosan, embereket visznek-hoznak a csillió sikeres műhold fellövésen túl. A Blue Origin (meg a többiek) most próbálják megoldani azt, amit a SpaceX épp le akar váltani. Már így is sok évvel vannak bárki más előtt, de ha a Starship rendesen fog működni, azzal a múlt századba tesznek mindeki mást...
[ Szerkesztve ]
Aki él és nem boldog, az téved!
-
-
#54625216
törölt tag
"Jó tudni, hogy a 14 sikertelen és jó pár felrobbant nem számít. "
Tisztában vagy a "kísérlet", "teszt", "fejlesztés" fogalmakkal?
Mert akkor tudnád, hogy valóban, a sikertelen kísérletek száma nem számít, ha a végeredmény működik, mert pont az a célja a kísérletnek hogy kizárják azt, ami nem működik.A Starship prototípusoknál amúgy a következőket tesztelték:
- felszállás
- hajtóerő kontrollálhatósága (10km magasan kellett pontosan megállnia)
- "belly flop" manőver: függőlegesből vizszintesbe fordulás
- precízen visszavitorlázni a kijelölt leszállóhelyre
- visszafordulás függőlegesbe
- leszállás
ezek közül a leszálláson kívül gyakorlatilag az összes manővert sikeresen végrehajtotta az összes prototípus. A leszállás sikerének meg maga Musk is csak 30% esélyt adott, mivel az SN9 felbocsátásakor már gyártásban volt az SN15 kb. 100 különböző újítással."Egyik a pénzre hajt a másiknak meg a biztonságos üzemeltetés fontosabb."
Mármint a Blue Origin hajt a pénzre? Mert a biztonságos üzemeltetéshez ugyebár az kell, hogy addig teszteljék a prototípusokat, amíg az minden elemében biztonságosan működik, a SpaceX pedig pontosan azt teszi.
-
vicze
félisten
Igazad van, csak 8-at robbantottak fel, az hogy a többi kevesébe gyullad ki. 4 nem épülte meg, ami ugyan úgy sikertelen próbálkozás.
2,5év alatt a fejlesztésben eljutottunk oda, hogy Starship esetleg le tud szállni, csak éppen 3év múlva a holdra kéne menjen...@pilóta: Falkonnál csak az újrahasonítás volt csak problémás, 2 robbant fel eddig felbocsátásnál, az hogy a visszatérés annyira nem sikerült max. pénzügyileg kérdéses gyakorlatban mindegy. Ha jól emlékszek csak 1 volt payload-dal.
@lev258: "A cég azt sérelmezi, hogy a korábbi várakozások szerint két leszállóegység prototípusát választotta volna az amerikai űrügynökség, az egyik a Blue Origin megoldása lett volna. Az amerikai kongresszus végül költségcsökkentések mellett döntött, a NASA pedig a SpaceX-et választotta, a Blue Origint kihagyta. A 175 oldalas tiltakozásban a NASA döntését nagy kockázatnak nevezik, és kijelentik, hogy a döntés megszünteti a versenylehetőségeket, továbbá nem csak késlelteti, de veszélybe sodorja Amerika visszatérését a Holdra." - Nem,nem a pénzről szól. A bulvár médiának nyilván érdeke a feszültség szítása, ami valójában nincs. Egészen mellesleg az egészből kimarad, hogy a National Team az valójában Blue Origin, a Lockheed Martin, a Northrop Grumman, Draper Laboratory közös szövetése és ez szövetség nyújtotta be a tiltakozást.
-
#54625216
törölt tag
"2,5év alatt a fejlesztésben eljutottunk oda, hogy Starship esetleg le tud szállni, csak éppen 3év múlva a holdra kéne menjen..."
1 évvel ezelőtt a Starship fejlesztésénél még az volt a nagy kérdés, hogy a prototípus tank túléli-e egyáltalán a static fire tesztet, ma meg az egész űrhajó második fokozata sikeresen le is szállt.
Ilyen sebességgel még nem fejlesztettek űreszközt és igen, ehhez sorban kell felrobogatni a prototípusokat, hogy a mérnökök valós adatokból dolgozzanak és ne évekig szimulátorokban kísérletezzenek, hogy aztán több év csúszással és pár száz százalékkal túllépve a költségvetést eljussanak egy megoldásig, ami a felét tudja az előirányzatnak, de legalább pár nagyságrenddel többe kerül.
Szóval ne aggódj, ha valami el fog jutni 3 éven belül a Holdra, az a Starship lesz."Nem,nem a pénzről szól. "
Pedig nagyonis a pénzről szól. A NASA azért választotta a SpaceX-et, mert megkurtították az Artemis program költségvetését és a döntéshozók pontosan tudták, hogy a Blue Origin (+Lockhead, stb.) megpróbálja majd kilobbizni, hogy bejussanak a programba.
És lám, pontosan ezt is csinálják.
A NASA kész tények elé állította a kongresszust: ha a haverokat akarjátok továbbra is kitömni, akkor adjatok rá pénzt, amúgy meg azt választjuk, aki az olcsóbb és lerakott már valamit az asztalra. -
Tuomas
addikt
4 nem azért nem épült meg, mert sikertelen, hanem azért mert a fejlesztéssel olyan ütemben haladtak, hogy megtehették, hogy pl a 12, 13, 14 prototípusokat elvessék, és egyből a több fejlesztést tartalmazó 15-ös prototípusra térjenek át.
Javaslom tanulmányozásra ezt: [link]
Itt jól nyomon követhető a fejlődés, és az, hogy egyáltalán mi micsoda. Remélem hasznos lesz.Jah és egy kérdés, ha a 2 és fél éves fejlesztési ütemet így leszólod: a 30 milliárd dolláros SLS mióta is készül?
A nagy rivális New Glenn mióta is készül?
Hagyjuk inkább.[ Szerkesztve ]
We were here
-
vicze
félisten
válasz #54625216 #25 üzenetére
"Pedig nagyonis a pénzről szól."
Ilyen szempontból igen.A kérdés és a kritika az, hogy legyen-e többszereplős vagy 1 szereplős az Artemis. BO oldalon se ez van amit itt a cikkben látunk hanem a Lockhead által tervezett Orion, a rakéta kezdetben a Vulcan Centaur(Atlas utód) lenne és csak jóval később jönne képbe a BO New Glen-je. A NASA honlapján továbbra is az Orion van, mint "spacecraft" és nem a Starship, az csak esetleges leanderként szerepel(bár ez Starship esetében szétválaszthatatlan).
És szerintem a kritika helytálló mert tényleg nagyon rizikós a Starshipre építeni.
-
vicze
félisten
Special a Starship jelenleg ugyan azt a vertikális landolást tudja, mint a New Shepard(6éve, 3. próbálkozásra) és csodaszámba megy, csak BO egyet se robbantott fel belőle, hogy eljussanak idáig. Ezért összehasonlítható.
Nyilván a Starship jelenleg dupla akkora és kb. ennyi. Azt hogy mit tudnak majd egyszer belőle csinálni, majd kiderül. -
#54625216
törölt tag
"A kérdés és a kritika az, hogy legyen-e többszereplős vagy 1 szereplős az Artemis."
A kérdés az, hogy a fele költségvetésből azt válasszák: amelyik a költségek felét magára vállalja, vagy amelyik jó eséllyel még több pénzért fog lobbizni, ha már kezében a fejlesztés. Mert ugyebár a kettőre garantáltan nincs lóvé, de alapjáraton még a BO megoldására se nagyon.
A Starshipet Musk úgyis megépíti, NASA szerződés ide vagy oda, így pénzügyi szempontból az a legkevésbé kockázatosabb megoldás. Ha ki is futnak a keretből, azt Musk saját (befektetői) zsebből finanszírozná és nem zsarolná a NASA-t további forrásokért, hogy "ha már ráköltöttél 3 milliárdot, akkor csapjál hozzá még négyet légyszi, különben bukod az egészet" ahogy az az űr- és fegyveriparban szokás.
Ezen kívül a BO megoldásának nem csak a fejlesztése, de az távú üzemeltetése is sokkal drágább, mert a lander modul fele a Holdon marad, azaz minden alkalommal kukázzák.
Ami a kockázatokat illeti, a Starship esetében a fő kockázat a LEO-n történő újratöltés, tehát a legkockázatosabb része az útnak a Föld közelében történik, így vész esetén nagyságrendekkel könnyebb kimenteni a személyzetet, mint a Hold körüli pályáról.Ettől függetlenül persze, egy programot támogatni kettő helyett értelemszerűen kockázatosabb, de a NASA nagyon jól döntött, hogy a SpaceX-et választotta, mivel így a Lockhead és tsai. rá vannak kényszerítve, hogy több pénzt lobbizzanak a programnak, ha be akarnak kerülni, míg ha a BO-t választotta volna, akkor Musk valószínűleg elintézi az egészet pár szarkasztikus twittel. Sőt még az is kitelt volna tőle, hogy magánerőből beelőzi a NASA-t a Holdra szállással, már csak poénból is, na az lett volna az igazi blama.
-
#54625216
törölt tag
"Special a Starship jelenleg ugyan azt a vertikális landolást tudja, mint a New Shepard"
Ez most komoly, vagy csak trollkodsz?
Szerinted szabadesésben egy adott pontra vitorlázni, majd függőlegesbe húzni egy 50 méteres űrjárművet és tartalék üzemanyaggal landolni tök ugyanaz, mint függőlegesen felszállni, majd ugyanazon az útvonalon, ugyanabban a szögben vissza? Amit egyébként a Falcon 9-es boosterek már évek óta rutinszerűen művelnek nem 100km-es magasságból, hanem Föld körüli pályáról egy az óceánon billegő tutajra.
Komolyan legalább a legalapvetőbb tényekkel legyél már tisztában, mielőtt osztanád az észt. -
vicze
félisten
válasz #54625216 #32 üzenetére
"lander modul fele a Holdon marad"
Az a kiírás része, hogy ne maradjon. A "Blue Moon" pont úgy landolna mint a New Shepard azt a technológiát használná.A probléma az, hogy Lockheed Martin, Northrop Grumman és Draper Laboratory egyszerűen kiszállnak a fejlesztésből, így a BO alól kihúznak minden, mert elég kevés részelemük van, és ezeket a cégeket nem milliárdosok pénzelik zsebből. Azért ne tegyünk úgy hogy a Spaceship fejlesztése meglesz 3milliárból, meg a SpaceX nyereséget termelne, úgy hogy 2milliárd a bevételük.
-
Tuomas
addikt
Ismét tévedsz, mert nem ugyan azt a vertikális landolást tudja.
És míg egyik csak megnyalja a világűr határát, a másik Föld körüli pályára fog tudni állni, a tervek szerint ott újra lehet tankolni, és el lehet vele menni a Holdig, vagy a Marsig. Jah és bele lehet palolni 100 tonna hasznos terhet, míg a NS-be elfér 6 turisra, akiknek sok pénze van és el akar tölteni max 5 percet súlytalanságban. Csupán ennyi a különbség a felszínen, a részletekbe meg bele se menjünk, hogy miért a Raptor a legfejlettebb hajtómű jelenleg, és miért is lesz akkora durranás, ha sikerül tökéletesíteni a technológiát.We were here
-
#54625216
törölt tag
"Az a kiírás része, hogy ne maradjon. "
Nézd meg a videót.
"Azért ne tegyünk úgy hogy a Spaceship fejlesztése meglesz 3milliárból, meg a SpaceX nyereséget termelne, úgy hogy 2milliárd a bevételük."
A Starship-et mindenképpen megépítenék már csak a Starlink miatt is, mert azzal kb. 700 műholdat tudnak pályára állítani 5-10 millió dollár / fellövés áron a mostani 60 db. / 30-60 millió helyett.
A SpaceX bevétele meg irreleváns, mert a fejlesztéseket befektetői forrásból fedezik és nem a saját bevételeikből. Márpedig befektetőkből egyelőre nincs hiány, jelenleg nagyobb a befektetői szándék a SpaceX-be, mint amennyire a cégnek szüksége van.
Új hozzászólás Aktív témák
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- iPhone topik
- Kétféle tájolással munkára fogható, ITX-es ház jött a Sharkoontól
- AI-gyártású celebpornóval küzd a Facebook
- Villanyszerelés
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Melyik tápegységet vegyem?
- Sorozatok
- Le Mans Ultimate
- További aktív témák...
- Be quiet! Pure Wings 2 140mm PWM High-Speed
- Ejha! HP EliteBook 840 G6 Fémházas Laptop 14" -70% i5-8365U 4Mag 16Gb 1TB SSD FHD IPS + Táska!
- ELADÓ intel i5-9400f (igény esetén hűtővel)
- GeForce EVGA GTX 1660 SUPER 6GB
- Részletfizetés. Bontatlan. noblechairs EPIC székek azonnal . 24 / 36 hónap garancia . +36301300000
- Mercusys MR70X Router, AX1800, Dual-Band, WiFi 6, garis eladó!
- ÚJ! Western Digital Red 4TB merevlemezek. Számlával, garanciával!
- Garmin Venu 3S okosóra - Pebble Grey, Slate rozsdamentes acél kerettel
- Új! - Univerzális Milánói fém szíj 22mm - Ezüst színben
- Philips Hue Devote fehér függesztett csillár + White Ambiance izzó