Új hozzászólás Aktív témák
-
kymco
veterán
Egy nagy korszak lezárult...
Öregszünk, na...www.refujvaros.hu
-
Korrektor
Elméletileg lehetséges amit írtál, de eddig a gyakorlatban megbukott. A probléma abban van, hogy az eszközök már 20 év után sem kompatibilisek. Ha pedig mindig újraírod, akkor nem teljesül az, hogy egyféle technológiával meg tudod oldani az archiválást. (És akkor még nem is volt szó arról, hogy milyen várható élettartama van egy optikai vagy mágneses adathordozónak)
-
-
#56573440
törölt tag
nem az eszközöknek kell kompatibilisnek lennie hanem a szoftvereknek. teljesen mindegy hogy most vinyón tárolják egy 3 különböző szerverparkban, és 200 év múlva valami szerves tárolón. az adat adat marad. minden csak annyiban érdekes, hogy ezeknek a járulékos költségei mennyibe fájnak. gondolom a szalagok olcsóbbak jelenleg.
-
#56573440
törölt tag
hát mivel nem tudjuk hogy a film mibe kerül illetve 500 évre 3 területileg elszigetelt szerverparkban mennyi költség lenne a tárolás, így csak találgatni lehet
annyiban jobb ezt digitálisan tárolni, hogy a későbbi kezelése 100-200 év múlva is megoldható csak program kell hozzá, a filmekhez ez nem elég
UnA: téged most nem értelek. van egy adatod ami nagyon sok 1 és 0. ezt letárolod 3 szerverparkban, egyet oroszoknál, egyet usában, egyet németeknél. ha az egyik vagy másik gép kiesik kicseréled az aktuális technológiával és átmásolod rá a dolgokat. akkor azon is rajta lesz. ha 300 év múlva már 3-as számrendszerben kéne tárolni mindent nah az lehet szívás, de arra is lehetne megoldást találni. hol érdekel hogy sata ata vagy bármi mással csatlakozik a vinyó, vagy milyen hálózatot használ. ha adatokat tud tárolni akkor át lehet rá másolni bármit. ha 200 éves akkor is.
[ Szerkesztve ]
-
#56573440
törölt tag
idézet egy régebbi kommentemből
"egy szerver persze nem fut 500 évig. de ha akarják megoldható..." ha az pusztán a vita tárgya hogy van e olyan szerver jelenleg amire egyszer felmásolom és 500 év múlva is ott van akkor a válasz nincs. de ezt csak te várod el ezen a szinten. a tárolás megoldható, és 500 év múlva is biztosan ugyanazt kapod vissza amit feltettél, a filmnél ez nem biztos. és akkor azt is több helyen egymástól távol kéne tárolni, mert egy ilyen biztonsági másolat nem elég ott sem
-
a hsz-ed fele mellébeszélés.
az igaz, hogy jó eséllyel egy vinyón tárolt adatot ugyanazzal a cuccal nem fogsz tudni elolvasni 500 év múlva. a mellébeszélés az, hogy ugyanez igaz a filmre is, hiába állítod az ellenkezőjét.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#56573440
törölt tag
adattárolásra tényleg be akarjátok adni hogy ez a megoldás? feldobom egy vinyóra és be a fiókba? sőt kimásolhatom kockás füzetbe binárisan is nem? aztán majd visszapötyögöm. ki az aki olyan adatot amit 500 évig is meg akarhat akár őrizni vinyón a fiókban tárol? ne vicceljünk már. brutál méretű és komoly biztonsági megoldásokkal rendelkező adatparkok vannak elég sok helyen. ezeket pont erre találták ki.
vagy ezekre a filmekre is otthon archiválgat pár lelkes amatőr? jah hogy nem? professzionális cuccokat kérlek hogy csak professzionális megoldásokkal hasonlítsunk már össze...
-
őstag
Emlékszem, 96-ban egy külföldi körút alatt 23 tekercs Fuji filmet fotóztam el
Nagy része 36-os volt. Még megvannak a negatívok, egy egész doboz.
Több hónapig hívattam elő őket, egyben drága lett volna.Köszönöm Fuji, szép emlék!
[ Szerkesztve ]
-
arnyekxxx
veterán
Ha már át kell másolnod, akkor nem igaz, hogy az adott technológia lehetővé tette a kívánt élettartamot
pedig igaz. A lényeg, hogy az adat 500 év mulva 100%-ban visszanyerhető legyen. Analóg filmnél erre magának az eredeti hordozónak képesnek kell lenni, mert minden másolás minőségromlással jár, igy ha 10 évente átirod a filmet 500 év mulva kétséges lesz a minősége. Digitálisnál 10 évente átirod az aktuális elérhető rendszerre és 500 év mulva is bit pontossággal meg lesz minden adatod.
az 500 évig elálló filmnyersanyagnál meg max bizol benne, hogy valamit nem számoltak el a ferdeszeműek a gyárban és nem lesz 100 év mulva egy szétporladt valami a dobozban.
-
Male
nagyúr
Azért annyiban igaz, hogy egy film esetén gyak. elég egy fényforrás, hogy valamilyen minőségben meg lehessen nézni... ilyen meg elég valószínű, hogy lesz 500 év múlva is (Gondolom a Nap addig még nem alszik ki, ebben egyetérthetünk ), míg ma már egy nagyfloppy beolvasásához is igen drága lenne egy meghajtót építeni (max találni, csak lassan rákötni sem lehet a gépekre), pedig az nem is volt olyan régen.
-
-
-
arnyekxxx
veterán
az archiválásról volt szó, lehet, hogy te menetközben átváltottál a hordozó élettartamára gondolatban, de a technológia szot használtad, és a digit technológia tudja kvázi korlátlan időtartamig az adat megőrzését, mig Traianus oszlopát egy bombatalálat megsemmisitheti. A digit technológia része az eredetivel megegyező korlátlan másolat készitésének lehetősége, igy csak az elhatározáson mulik a tárolás biztonsága.
[ Szerkesztve ]
-
#56573440
törölt tag
és mégis ki kötötte ki hogy nem másolható újra? te. és miért tettél ilyen kitételt?
hogy segítsek a vita abból indult ki, hogy digitális tárolás vs filmes tárolás. utólag persze bele lehet magyarázni hogy a vinyó amire rámásolom 500 év múlva semmit nem fog tartalmazni, de aki 500 évre akar adatot tárolni, az nem egy vinyóra fogja tenni otthon. ahogy ezeket a filmeket se ők használják. professzionális szinten meg van megoldás, a te kikötésed csak egy értelmetlen szűkítés (miért ne másoljam újra ha megtehetem minőségromlás nélkül? mert te ezt a kikötést tetted? )
amíg bináris rendszerben tárolják az adatokat a gépek, addig teljesen mindegy hogy a digit anyagot min tárolod. vinyón, ssd-n, szerves alapú eszközön, vagy ki tudja még mi jön. a digitális adat lényege pont az, hogy korlátlanul, minőségromlás nélkül másolható. akkor miért ne tenném meg ha az a cél hogy 500 évig megőrizzem
mint írtam persze ha leszűkíted és ata vinyót akarsz beolvasni 500 év múlva akkor szívni fogsz. de aki ilyet tervez annak ez meg se fordul a fejében...
[ Szerkesztve ]
-
kymco
veterán
Jól szórakozom a vitán...
A film anyaga is öregszik, a színek is fakulnak, nem tesz jót neki sem a savas levegő, sem az uv sugárzás. És az így elveszett információk nem jönnek elő sohasem. Egy fakult, töredezett kép a kvázi analóg rögzítés miatt olyan minőségromlást él meg, ami helyrehozhatatlan, bár az információk nagy része sokáig közvetlenül is "beolvasható".
És ennek az analóg technikának a hátránya, hogy veszteségmentesen nem másolható.
Mint ahogy a sokadik magnókazetta másolás megpecsételi a sorsát az audioanyagnak, hasonlóan minden analóg vagy kvázi analóg rögzítésnél a másolat minőség romlást szenved.A digitális technikában a másolat lehet veszteségmentes, amennyiben a korábbi adathordozó sérülésmentes, illetve az adathordozót kezelő hardver és szoftverkörnyezet jól össze van rakva.
Ellenben érzékenyebb a technológiai háttérre. A adathordozó sérülés (cd lemezek karcolódása, törése, kémiai behatása) nagyobb eséllyel okoz teljes adatvesztést, mint a celluloid szalagok sárgulása, színvesztése.
És ott a hardver és a szoftver technológia.
Anno 5,25" floppynál is nagyobb lemezekre mentettük az adatokat, azt hiszem 128 KB fért rá.
Megnézném, hogy ezeket a mentett adatokat mivel olvasnánk be...
Anno az első szakdolgozatomat wp5.1-ben írtam. Mivel lehetne ezt ma korrektül beolvasni?www.refujvaros.hu
-
#00137984
törölt tag
Egy régi spagetti westernt vagy akár egy Cápa (Steven Spielberg) filmet is fel tudnak digitalizálni képkockánként akár 4k felbontásra is. Nagyon sok digitálisan rögzitett filmben jelenetek tömkellege lett elrontva hozzá nem értés és felesleges effektek, szürők alkalmazásával. Cinemascope 70mm-es filmre is tudtak jó filmet készíteni (Zsigmond Vilmos) és digitális Blockbuster mozikból is kaptunk rettenetesen szemetbántó alkotást. Az élettartam celluloid szallagnál az évek alatt romolhat, de retusálható, utánszinezhető, vagyis mint egy régi műtárgynál restaurálható. Digitális rögzítésnél, adattárolásnál az elveszett képkockák, adatok másolat hiányában elvésznek. Mint digitális anyag utánszerkeszthető, időkodolható, (stb.) és még a 3D előnyeit is hordozza, ami a filmipart jobban érdekli, mint a hosszútávú eltarthatóság
-
arnyekxxx
veterán
válasz #00137984 #35 üzenetére
Az élettartam celluloid szallagnál az évek alatt romolhat, de retusálható, utánszinezhető, vagyis mint egy régi műtárgynál restaurálható.
de az már nem az eredeti lesz, hanem az amit az a restaurálo odaképzelt.
Digitális rögzítésnél, adattárolásnál az elveszett képkockák, adatok másolat hiányában elvésznek
Ezért része az arciválásnak a több másolat, ami ráadásul bit pontossággal megegyezik, szemben a bármilyen analóg másolással.
-
Male
nagyúr
válasz arnyekxxx #32 üzenetére
Persze, ez így van... csak azt emeltem ki, hogy valamilyen, már élvezhető szinthez az egyiknél nem kell semmi különösebb (bárki megcsinálja egyedül minimális képességekkel), míg a másokhoz 20 év múlva is már egy rakás szakember kell meg rengeteg pénz.
(Apám gyerekkorából ott a régi filmszalag... még ha nincs is már vetítő hozzá, azért némi fénnyel és egy nagyítóval 1-1 jelenet megnézhető belőle, míg az azonos korú magnófelvételhez évekig kerestünk orsós magnót, hogy meg lehessen hallgatni... még épp át tudtam venni vele, mielőtt elfüstölt ) -
arnyekxxx
veterán
(Apám gyerekkorából ott a régi filmszalag... még ha nincs is már vetítő hozzá, azért némi fénnyel és egy nagyítóval 1-1 jelenet megnézhető belőle, míg az azonos korú magnófelvételhez évekig kerestünk orsós magnót, hogy meg lehessen hallgatni...
mert a filmnél betartottátok a technologia előirási alapjait (gondolom nem sosavban tároltátok bekapcsolt uv-lámpa mellett) , a szalagnál meg nem (nem történt meg az aktuális tárolorendszerre átvitel) bár az analog magnószalag pont off a film vs. digit tárolás csörtében.
-
Male
nagyúr
válasz arnyekxxx #38 üzenetére
Egyikkel sem foglalkoztunk, egy padláson találtuk meg őket ...de pont ez a lényeg, az egyik elvan rengeteg ideig, a másikat meg rendszeresen át kell másolni... amit épp nem tartanak fontosnak (mint ez a szalag volt), azt nem másolgatják át, aztán később meg így járnak.
Igen, nem jó példa, csak az egyikhez nem kell semmi különös a másikhoz meg igen szempontból írtam.... ebből hasonlít az analóg film vs. digitális tárolásra.
-
kymco
veterán
-
-
lenox
veterán
válasz #56573440 #33 üzenetére
Hat csak azert, mert az az allitas, hogy digitalis adatot digitalis adathordozon gyakori masolgatasokkal akar sokaig is meg lehet orizni szamomra nulla erteku allitas, nem erdekes, ha nem probalsz tobb hozzaszolas ota belem kotni nem is pazaroltam volna ra idot. Eredetileg sem ehhez szoltam hozza, meg nem is hozzad. Szoval igen, ha hetente ujra lemasolod, checksumolod, fejleszted a szoftvert stb. akkor sokaig megorzod az adatot, juhe, akkor ezt elinteztuk, lepjunk tovabb. Mi az, ami ezek nelkul is sokaig meg tudja tartani az adatot? Mondjuk a Fuji-fele archivalasra valo film? Nyilvan lehet rajta digitalis es analog adatot is tarolni, hoppa...
#34: Szerintem az archivalasra valo filmek nem szinesek.
-
arnyekxxx
veterán
Mi az, ami ezek nelkul is sokaig meg tudja tartani az adatot? Mondjuk a Fuji-fele archivalasra valo film?
Mondjuk ebben ott van a kockázat, hogy mi van ha mégse jön össze az az 500 év, mert valamit elszámoltak a laborban. Digitnél meg a másolással garantálni lehet a világvégéig is a tárolást.
-
arnyekxxx
veterán
-
-
#00137984
törölt tag
válasz arnyekxxx #36 üzenetére
Bakelitlemezek, hangszallagok, filmek minőségének helyreállításán szakemberek dolgoznak. Otthoni felhasználásra is alkalmas eszközökőn helyrehozható, digitalízálható veszteségmentesre az otthoni magnókazettáid, VHS filmjied, analog fotóid. Egy gyenge 5MP-es digitális fényképezőgéppel készült felvétel is nehezen javítható. Digitális videót otthoni felhasználásra 720p-ben elfogadható minőségben lehet rőgzíteni. Mozifilmet pedig 4K-ban forgatnak (Batman). Nagy játékfejlesztő cégeknél is történt már adatvesztés. Játékok forráskódja nem került elő, ami nagyon nagy költséget jelent.
[ Szerkesztve ]
-
#00137984
törölt tag
válasz arnyekxxx #48 üzenetére
A Fuji döntése nem a film nyersanyag élettartalmáról, másolási eljárásokról, hanem a nyereségről szólt. Kivonul, mert jönnek az új innovációk (XQD 2), ami mint otthoni felhasználót minket is érint. 1080p házi videózás átveheti a vezető szerepet és a 4K is elérhetővé válik idővel (megfelelő kamera). A cikk részben csak erről adott hírt.
[ Szerkesztve ]
-
#00137984
törölt tag
A másik probléma a Digitális rögzítésnél a tömörítettlen videóanyag tárolása, kezelése. Példának felhoznám a Fraps videokat és a VirtualDub tömörítettlen avi fájlt, amik rövid időn belűl megtelítenek egy 500GB-os particiót. Egy 4k-s filmnél hihetetlen adatáramlás történhet, ami 8.3-12 MP (megapixeles) másodpercenkénti átlagsebesség.
Új hozzászólás Aktív témák
- Dell Latitude 7370 13col FHD IPS, M5-6Y57, 8GB DDR3, 128GB SSD,Újlenyomatolvasó/Win11
- Latitude 5420 27% 14" FHD IPS, i7-1185G7 Iris Xe G7 16GB 512GB NVMe IR kam gar
- Fehér Lenovo GAMING3 NVIDIA RTX 3060 6gb i7-12650H 16gb ram 500gb ssd FHD 165HZ windows1
- Eladó Dell Latitude 3310
- Eladó Lenovo ThinkPad T495s notebook