Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
opr
veterán
Mind a negy percben, ugy, hogy semmi eszkoz nincs nala, es eleteben eloszor van sulytalansagban? Cirkuszoljon...
Egyebkent meg valszeg gondolnak erre Ok is, nem hulyekkel van feltoltve a ceg, szamomra egyertelmu, hogy a sorozatgyilkos hajlamu pszichopatakat egyutt kuldik majd fel.
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
nagyúr
Akkor nézzük a csúnyaságokat, amiről nem volt szó:
1.: Nem volt szó arról, mikor indul a BO űrugró-járata. Ez valahol érthető, a konkurens Virgin Galactic 2006-tól kezdve árulja a jegyeket, 2009-ben az első 300 jegyelőfizető jelenlétében mutatták be a VSS Enterprise-t, akkor úgy volt, hogy 2011-ben indul az első kereskedelmi űrugrás. Azóta ugye 6 év telt el, egy katasztrofális kimenetelű balesetben a VSS Enterprise elpusztult, és a Virgin Galactic még nem jutott el 100km magasba egyszer sem. E szempontból ugye a BO jelentős előnyben van, mert ha személyzet nélkül is, de az ő járművük már többször is elérte ezt a magasságot.
2.: Nincs szó a jegyárról. A New Shepard kifejlesztésére alsó hangon is vagy fél milliárd dollár elment, de inkább több. A jegyár nagyon meghatározza, hogy kik engedhetik majd meg maguknak. Bezos jó üzletember, tudja, hogy ha túl magas árat dob be, akkor élből leírja a potenciális ügyfelei egy részét. A másik oldalról ha csúnyán aláalkudik a Virgin Galacticnak, akkor Sir Richard Branson cége alól simán kihúzhatja a talajt...
@pilóta: Nem tudom, mennyire jó ötlet 6 laikust egyedül felküldeni. Mi van, ha az egyik bekattan és elkezd cirkuszolni? A másik öt majd megfékezi? Vagy mi a terv?
Egy automata metrón mi történik ilyenkor? Vagy egy felvonóban? Némileg más szitu, de az alaptézis ugyan ez.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Némileg más a szitu. Pont ezért kérdeztem. Ha egy metrón cirkuszol valaki, nem történik semmi. A következő állomáson a személyzet lefogja vagy rendőrt hívnak. De egy űrhajó szerintem még pár évtizedig igencsak a veszélyes üzem kategória marad. Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
nagyúr
Most csak példának ha ketten fogják magukat és nem ülnek vissza a helyükre a súlytalanság végeztével, hanem az egyik oldalra lepottyannak, teljesen felborítva a kabin egyensúlyát?
Aligha fog annyira kimozdulni a kabin, hogy a fékezőrakéta begyújtásánál ez problémát okozzon, ne feledd el, hogy eleve számítani kell erre, hiszen három ernyő van, ha abból egy nem nyílik ki, akkor is biztonságosan földet kell érjen.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Slack
tag
Nekem nagyon nem tetszik, hogy nem lesz személyzet. Nem a fent említett pánikolás/balhézás miatt, hanem műszaki okokból. Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.
Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?
A fentebb említett vezető nélküli metró nem jó hasonlat. Ha műszaki hiba és azt az automatika nem tudja kezelni akkor max megáll. Ugyanez itt aligha működőképes. -
#82729984
törölt tag
Ha valakinek van 100 millió forintja egy 10 perces repülésre, elég kicsi az esélye hogy az illető épp egy pszichopata őrült (plusz ezt azért pikk-pakk lehet ellenörizni előtte, azért ide nem az utcáról esnek be az emberek mint a metróba és nem 5 percenként indul)
Amúgy a te esetedben, ha szerinted a 6 utas közül az egyik egy "biztonsági" ember lenne, az mit tudna csinálni az ominózus két utassal aki nem akar a helyére ülni? Megveri?
De a valóság inkább az lesz, hogy utasaink szorítják a karfát ezerrel és imádkoznak nehogy valami baj legyen mintsem hogy valaki kockáztassa az életét.
-
#82729984
törölt tag
Magam részéről azt gondolom, hogy ez a cucc annyira egyszerü, hogy a személyzet amúgy sem tudna semmit sem csinálni. Gondolom a rakéta felviszi 100 km magasba, onnan meg kb. visszazuhan a földre valamilyen íven magától, kinyilnak a fékezőernyők és az egész alig 10 percig tart.
Szóval ez nem az armageddon cimü film ahol majd az orosz csóka űrruhában kiugrik egy kalapáccsal a kezében helyrepofozni az űrhajót.
-
Syl
nagyúr
Ööö.... A súlytalanság határa nem 100 km
Never let your sense of morals prevent you from doing what's right.
-
derive
senior tag
Na ja, ez a kapszula funkcionalitasban kb Gagarin urhajoja szintjen van. Talan ezert is tunik jobban megvalosithatonak, mint a Musk fele grandiozus probalkozasok.
@Syl: Sujtalansagnak nincs magassaghatara. Akar repuloben is lehet csinalni kb fel percre, lenyeg h szabadesesben zuhanjon a kabin, aztan majd a legkor lefekezi.
[ Szerkesztve ]
-
Slack
tag
Lehet akkor keverem valamivel. Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? Vagy az egy másik projekt volt? Kérlek szólj ha tévedek.
De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?Egyébként értem én, hogy csak 11 perc. Meg azt is, hogy csak egy adott íven fellövik aztán meg irányítottan zuhan. De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.
A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést. -
Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?
[ Szerkesztve ]
Mindig meglep milyen sokan hiszik el, hogy van ingyen ebéd.
-
#82729984
törölt tag
"Nem ez volt a világra szóló újdonság, hogy újrahasznosítható a rakéta? "
Kevered a space x-szel."De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek"
A visszatérő űrhajók (kapszulák) eddig is ilyenek voltak. Kb. a legbiztonságosabb űrutazási forma."A másik meg, hogy azért az kicsit durva hozzáállás, hogy ha baj van akkor alap, hogy az utas meghal. Mert még egy hozzáértő ember sincs ott aki legalább újra tudná indítani a vezérlést."
Itt nincs idő ilyesmire. Lásd a Columbia és Challanger katasztrófája (és ott képzett személyzet volt). Amikor századmásodpercek alatt történik valami ott nem fog az ember közbeavatkozni, gyakorlatilag észre sem veszi hogy meghalt.
"De ha nem tévedek, akkor ha olyan egyszerű miért nem sikerült eddig másnak?"
Ez szimpla pénzügyi kérdés. Mert túl drága. Pont azon megy a harc hogy hogyan lehetne olcsóbban.Ami modellt itt felvázoltak, az kb. egy ék egyszerüségü dolog (már ha űrhajózásban lehet ilyet mondani), olyan mint a bungee jumping. Az is ék egyszerüségü dolog, de ha mégis gikszer van (elszakad a kötél) akkor kampec.
-
waithEard
őstag
Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?
Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.
(A visszatérés kockázatairól már nem is beszélve.)"The cold feel of my skin. I try to lose but always win." - M.D.B. - The Fever Sea (RégiHApró: 68 piros \ 0 fekete)
-
-
ZCoyote
őstag
50-70 millió?
Ennél jóval többet kellene fizetnie Bezosnak nekem, hogy felmenjek!
Mellesleg tényleg nem kellene wc sem, mert úgysem érnék el odáig.
[ Szerkesztve ]
Romani ite domum.
-
nagyúr
@Slack: Egyelőre repülőgépek se repülnek pilóta nélkül. Ott is az esetek többségében a robotpilóta elvezeti a gépet, de szükség esetén ott a pilóta, hogy be tudjon avatkozni.
Mesélj kérlek, hogy melyik űrhajóban avatkozhat be a személyzet indításkor és/vagy érkezéskor?*
Eleve már az első űrhajós, Jurij Gagarin is csak utas volt a kapszulájában. Ha probléma van, akkor az emberi reakcióidő ide kevés. A indításkor / emelkedés fázisban a mentőtorony / mentőhajtómű lép működésbe, ez (ahol eddig volt, vagy tervben van) mindig teljesen automatikus rendszer. Itt tavaly októberben tesztelték, teljes sikerrel.
*A költői kérdésre, ha esetleg érdekel, a válasz az Űrsikló lenne. Papíron volt terv, és a műszerfalon volt kapcsoló, arra, hogy az emelkedés végső fázisában, miután a szilárd gyorsító rakéták leválnak, visszatérő manőverekbe kezdhetnek. Apró probléma, hogy addig a pillanatig, amíg a két gyorsítórakéta le nem válik, addig konkrétan nem volt megoldás a megmentésükre, leszámítva az első 4 utat, amikor katapultülésben ült a 2 fős személyzet.
Szóval még nem jutottunk el az autonóm utasszállító repülőgépekig, sőt még az autókig sem, de az "űrhajó" már az lesz?
Ez nem repülőgép, ez egy rakéta. Ballisztikus pályán repül, nem kell kifutó neki, nincs szüksége semmiféle speciális manőverre. Bármi gond alapvetően az indításkor léphet fel, erre a már linkelt mentőhajtóműves megoldás áll rendelkezésre. Ott emberi beavatkozásra várni ostobaság lenne.
Csendben megjegyzem, hogy egy repülőgép esetén NINCS biztos mentési eljárás, ha odafent széthullik a gép, vagy bármi komolyabb baj történik, nincs mentőernyő. Senkinek. Itt nagyobb biztonságban vannak az utasok, mint egy utasszállító gépen...
@t72killer: Valami hasonlóval lehetne esetleg értelmes idő alatt D-Amerikába, Ausztráliba repülni?
Elvi lehetőség adott, de most nézd meg mennyibe kerül(het) egy jegy. Szerinted hány utas lenne, aki ennyit fizetne csak azért, hogy ne 12 óra, hanem mondjuk fél óra alatt jutna el komolyabb távolságra?
@waithEard: Nem nagyon értek hozzá, de ezek a rakéták már 100% -ig megbízhatóak? Vagy legalább 90%-ig?
Nincs 100%-os megbízhatóság. Mentőrendszer van, arra az esetre, ha valami beüt. Lásd linket fent.
Mert csak egyszer durranjon el 6 milliárdos csemetével a rakéta, és vége lesz a boltnak.
Azok a csemeték aláírnak egy nyilatkozatot, hogy önszántukból mennek, és tisztába vannak kockázattal. Hidd el, ügyelnek az ilyenre....
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
ledgeri
nagyúr
Azért az első kép, meg a videó alatti bekezdés nem ugyanazokat az arányokat vázolja.
Ha nyernék 500 milliót akkor már elgondolkodnék, 1000 felett meg alapból is mentem volna egy kört...-mármint a cégeknél árajánlatok után..// #ublockO-HardMode // anti-blockadblock-er // PH! új arculat: 1/ 500 // szeksziboj -nálam van egy pirospontod! // Találtam sárga fényű lézert! (kézit, ceruzaelemest) https://youtu.be/XQnmMjYHgcM //
-
Cathulhu
addikt
Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre. Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott? Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.
"itt az utasok már érzékelni fogják a súlytalanságot, rálátnak a Föld görbületére, illetve megpillanthatják a világűr feketeségét." ez kb mindent elmond arrol, hogy valojaban mi varhato, de hogy kinek er ez meg ennyi penzt.... Bar a par leghangosabb laposfold hivot tuti fellonem, de azok akar maradhatnanak ott is[ Szerkesztve ]
Ashy Slashy, hatchet and saw, Takes your head and skins you raw, Ashy Slashy, heaven and hell, Cuts out your tongue so you can't yell
-
tehát nincs budi, nincs kísérő, nincs semmi, amit megszoktunk.
én qrvára megnézném, hogy a jegy, amit vettem, az retúrjegy-e...Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
@Goblin12: Sok ember fizetne érte, nekem néha már a 3 óra is rohadt sok bécs budapest közt.
Azért nincs szuperszonikus utasszállítógép se rendszerben 14 éve, mert egyszerűen ráfizetés volt az egyetlen valóban működő típus is. A mai napig nem jött le a tervezőasztalról egyetlen új szuperszonikus elképzelés se, de gondolod, hogy majd ballisztikus pályán közlekedő megoldásra lesz kereslet?
@a_n_d_r_e_w: Vicces marketing kep az elso, gondolom ha azt a 136 km-t aranyosan abrazoltak volna, a kutya nem venne jegyet erre.
Azt a képet én se tudom hova rakni.
Az a Kerbal Space Programmal készült, és noha egy szuborbitális repülésről szól, de ezer szempontból nem releváns, kezdve ott, hogy a KSP-ben a Kerbin bolygó (ahol a Kerbalok élnek) mindössze tized akkora, mint a Föld...Apropo Anettka nem urogrott veletlenul evekkel ezelott?
Nem, az masszív mellébeszélés volt, egy MiG-31 hátsó ülésén csináltak egy szimpla emelkedést, ami elég ködös, mert azt állították, hogy több, mint 50km magasságot ért el, ami figyelembe véve, hogy milyen gépen ült, kb. lehetetlen, reálisan max. 30km-es magasságban járhatott. Ezt adták el úgy, mintha űrugrásról lenne szó...
Megha o eppen nem is, akkor is nevetsegesnek tartom ezt a felhajtast szazegynehany kilometer miatt, ez nagyon messze van meg a kereskedelmi urutazastol.
Pár percig 100km-es magasságból nézni a Földet, és élvezni a súlytalanságot, hát, azért elég komoly tényező. Per pillanat aki űr-mániás, és nem piszkos gazdag (meg szerencsés, hiszen a következő űrturista, Sarah Brightman cirka három éve vár, hogy legyen egy üres Szojuz ülés), "csak" elég gazdag, hogy legyen cirka negyed millió dollárja erre, annak ez az opció marad.
A Virgin Galacticnál 2009-ben, a VSS Enterprise bemutatásakor az első 300 embert is meghívták, aki befizette a 200 000 dollárt... Szóval fizetőképes kereslet az éppen akad(t) rá...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
hemaka
nagyúr
Aztán ha rájön a cifra valamelyikre, tele rottyantja az űrruháját?
-
Az első ami beugrott róla, az egy repülő vibrátor. Persze lehet máshoz is hasonlítani...
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat
-
titán
De eddig még gyakorlatban nem bizonyítottak az autonóm járművek. Nemsokára majd fognak, de még nem tartunk ott, hogy bevált dolog lenne.
Bele ne nyúljon valaki kézzel, mert letöröm a karját. Ez olyan, mintha kitalálnád, hogy a segway miért nem kézzel egyensúlyozzák ki. Hajrá, sok sikert.
Az oroszok egyszer kipróbálták, hogy kézzel dokkolnának az ISS-re automata helyett. Majdnem oda lett az egész űrállomás
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
noPublicFG
senior tag
Nekem tetszik az egész, a kapszula földetéréséig. Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám! ) Akkor milyen lehet ez?
[ Szerkesztve ]
plus ça change, plus c'est la même chose
-
titán
Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő. Az is külön csoda, hogy ezt kibírta a járgány, főleg, hogy az egy újrafelhasznált gyorsító fokozat volt. A videón látszik olyan pillanat, hogy az áramvonalazó kúp komolyan deformálódik (szinte le akar fordulni a rakétáról), mert a rakéta teste a légkörben nem vektorirányban áll. De az automata akkor is megmentette a helyzetet. Ember erre nem lett volna képes. Vagy nem fordított volna eleget, és akkor előrebukfenc vetett volna véget a booster (és a műhold) pályafutásának (mint oly sok esetben már), vagy ha túlhúzta volna, akkor a légkör szedte volna darabokra a rakétát.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
@noPublicFG: Azért így beleállni a földbe nem a legjobb. Ejtőernyőzés után a földetérés olyan, mintha az összes csontom ledarálnák. (Nem ,mintha olyan sokat csinálnám! ) Akkor milyen lehet ez?
Láttad az általam berakott képet a #5-ös hozzászólásban? A kapszula alatti porfelleg a fékezőrakéták miatt keletkezett. Ahogy a Szojuznál, úgy a New Shepard kapszulánál is ejtőernyő+fékezőrakéta megoldást használnak. A talaj felett cirka 1 méterrel indulnak be, és szinte vajpuhasággal teszi le a kapszulát (pont akkor csökkenti le közel 0m/s-re a függőleges sebességet, amint eléri a talajt).
Ez volt az, ami a Szojuz-36-nál nem működött, és a személyzetnek ~30G-s becsapódást kellett elviselnie (sérülésekről nem esik szó, de esélyesen bevérzett szem és hasonló nem maradandó sérülések történtek).
@schawo: Azért tegyük hozzá, hogy például az amerikaiak végig kézzel dokkoltak. Valahol nevetséges volt, hogy a "fejlett" nyugat kézzel dokkol, míg az "elmaradott" keleti technológiánál a személyzetnek max. végszükség esetén kellett volna belenyúlnia az irányításba.
Azért azt is tegyük hozzá, hogy a találkozási pont kiszámítása masszív számítógépes számítás volt mindig.
A SES-10 indítás előtt is volt egyébként példa arra, amikor az automatika mentett, a CRS-1 útnál az első fokozat 9 hajtóművéből egy leállt, és ezért menet közben a fedélzeti elektronika játszott a tolóerő-szabályzással a többi nyolc hajtóműnél, hogy a pálya stimmeljen, illetve értelemszerűen később következett be a hajtóműleállítás és a szétválás.
Maradjunk annyiban, hogy legalábbis az űrrepülésben jobb az automatikára bízni az irányítást, mint az emberi kézre.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Lehetne velük 2 szakképzet űrhajós is, még egy vacak pánikgomb sincs amit megnyomhatnának. Ahogy esik úgy puffan.
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat
-
vzozo
senior tag
Legutóbbi SpaceX fellövésnél is az automata korrekciós rendszer óriásit mentett. Amint elhagyták a maxQ-t rögtön ütközésig tolta a gimbalt (maxQ előtt tilos kormányozni), és egészen a második fokozat szeparáció előtti pillanatokig folymatosan konkáv vektorral ment a tolóerő.
Forrás? Ezt hol olvastad / láttad?
Vagy hasonló anekdota, mint a Progress vs. ISS esete (a baleset a MIR-rel volt)?
-
Vesporigo
aktív tag
-
Pont én is azt akartam írni,hogy ha nincs budi van pelus ennyi.
Nekem ezzel inkább a környezetszennyezési hatások érdekelnének. A rengeteg fellövés iszonyat mennyiségű üzemanyagot jelent... Vagy majd termelnek hozzá bioetanolt? Na persze nem gondoltam komolyan.
Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!
-
opr
veterán
válasz Lalikiraly #44 üzenetére
Ha jól tévedek, benne van a videóban, hogy hidrogén+oxigén az üzemanyag, szóval emaitt nagyon nem kell aggódni.
[ Szerkesztve ]
"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
vzozo
senior tag
Mivel kb. az összes GTO launch így néz ki (hirtelen a SES9-et és a Thaicomot néztem vissza), még Atlas V-tel is, ezért hajlamos vagyok arra gondolni, hogy az egyre nagyobb downrange miatti perspektíva és optikai csalódás, esetleg magaslégköri tevékenység lehet a háttérben, vagy szimplán pályakorrekció a ritkább légkörben.
De persze az is lehet, hogy minden esetben "az automata korrekciós rendszer óriásit mentett". Én maradnék az előbbi magyarázatnál, ha nem gond.
-
]Phobos[
senior tag
Most érdemes gyűjtögetni, mire kiforrja magát elég lehet pár misi is
[ Szerkesztve ]
Semmi sem lehetetlen, csak nem túl valószínű!
-
Új hozzászólás Aktív témák
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Nyíregyháza és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Mobil flották
- eBay-es kütyük kis pénzért
- Milyen autót vegyek?
- Autós topik
- Aliexpress tapasztalatok
- Robogó, kismotor
- További aktív témák...
- ASUS RTX 3060 Ti 8GB GDDR6 TUF GAMING OC Eladó! 95.000.-
- 16" Apple Macbook Pro Retina 2019 Touch Bar + Toch ID eladó! Intel Core i7, 16GB RAM, 512GB SSD!
- Hamilton Aviation Khaki X Patrol Auto Chrono ETA 7750 automata óra! Full set!
- IPhone 12 Pro 128GB gyári független 2026. 01.18. Telekom garancia akku 100%
- HUAWEI Band 8 aktivitásmérő (fekete), keveset használt, karcmentes kijelző