Új hozzászólás Aktív témák

  • ronson

    őstag

    Az pusztán politika, legalább is Londonban. Csak hogy tisztán lássátok a londoni helyzetett, egy olyantól, aki ezt csinálta is, mert merőben szabályozottabb a rendszer, mint Budapesten volt.

    Lodonban, illetve a UK-ben, két fajta taxi rendszer létezett, illetve létezik.
    Az egyik a klasszikus leintős, drosztolós Black Cab vagy más néven Hackney Carriage. Ez annyiban tér el a magyar rendszertől, hogy ők nincsenek társasagokba tömörűlve és nem tudod telefonon rendelni őket. Bár most már van applikáció nekik is amin lehet rendelni. Egy ilyen driver átlagosan 1.5 évig tanul, mert minden utcát és helyet fejből kell ismernie, ami valljuk be Londonban nem kevés. Ennek az a neve, hogy Knowledge. Mindig ezzel példálóznak a helyi Black Cab driverek, mert más ütő kártyájuk nincs. Az már más tészta, hogy elég korrupt a rendszer és bizonyos összegért, ez a vizsga könnyebben is teljesíthető, illetve sok kocsiban ott a navigáció. Az autó parkjuk gerincét, bár folyamatosan modernizálják, még mindig sokszor Euro 3-4-es kormoló dízelek adják. Az egyik legnagyobb előnyük, a viteldíjon felül, hogy használhatják a buszsávot is. 15-20 éve, illetve azelőtt ez olyan szakma volt, hogy kemény munkával 2 év alatt össze lehetett kalapálni egy londoni lakás árát.

    Akkor most jöjjön a másik rendszer.
    Ez a hivatalos nevén Private Hire rendszer. Ez is nagyon régen létezik. Itt csak előre foglalt utazásokra megy az autó felvenni az utast. A fuvarokat license-elt operator cégek végzik, régebben klasszikusan telefonon keresztül. Az Uber is gyakorlatilag az egyike lett az operátor cégeknek, bár technológiájukból adódóan hamar egymaguk jóval nagyobbak lettek, mint az összes többi együtt. Drosztjuk nincs, leinteni őket nem lehet. Illetve nem is legális felvenni olyan utast, aki nem egy operátor által szervezett fuvar részeként jön. És most jön ami a legfontosabb. Minden driver, azon TfL által license-elt driver, aki az Uberrel, mint operátorral baszakszik. A Private Hire licence-hez is teljesíteni kell a felteteleket, mint ahogy az Uber előtt is kellett, sőt most még annál is szigorúbban. Szóval ezeket a license-eket a TfL adja ki. A Private Hire autók se mezei autók, mert az autóra szintén a TfL ad ki licence-et, amire fél évenként új műszaki kell, illetve évente kell átvizsgálásra vinni a TfL-hez. A szolgáltatáshoz speciális biztosítás kell borsos összegért. Nekem pl. olyan volt, amiben az utasok £2m-ig biztosítva voltak fejenként. Egy átlagos Private Hire biztosítás ára, ha nincs kártörténet, akkor £60-70 font hetente. A jelenlegi londoni Private Hire flotta kb. 80% hibrid.

    Szóval itt nem arról van szó, mint Budapesten, hogy mezei emberek, mezei használták a rendszert.

    Amiért olcsóbb is az Uber, hogy a sofőrök az ücsörgés helyett gyakorlatilag folyamatosan foglalkoztatva vannak. A fuvar befejezése után sokszor pár perc múlva jön a következő munka, de sokszor már közben is, a közelben pár perces kiszállással. Egy 10 órás 'műszakban' ez 15-25 fuvart jelent. Gyakorlatilag, mint bárhol a gazdaságban, maximalizálva van az eszközök és a humán erőforrás kihasználtsága.

    Ami szerintem lényegi különbség, az az, hogy az Uber driverek értékelhetők, amiben egy bizonyos szinten hozzni is kell egy minimumot amíg a Black Cab driverek nem, akik köztudottan, tisztelet a kivételnek, sokszor bunkók. Pontosan tudják, hogy kitől várhatnak borravalót és csak leginkább azokkal kedvesek.

    Én az Uber karrierem, 4.93-as átlag értékeléssel zártam. Mondjuk erre büszke vagyok. :B

Új hozzászólás Aktív témák