- DIGI internet
- Tarr Kft. kábeltv, internet, telefon
- AI-gyártású celebpornóval küzd a Facebook
- Linux kezdőknek
- Synology NAS
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Kanada big tech-adót zúdít az amerikai cégek nyakába
- Nagy botrányt okoz az EU kiberbiztonsági terve
- Windows 11
- Mikrotik routerek
Új hozzászólás Aktív témák
-
llax
senior tag
Az Orion esetén többször változott a cél, cél nélkül maradt, rakéta nélkül maradt, stb. Az ISS kiszolgálást viszonylag korán kivették a célok közül.
Annak már volt egy tesztje az űrben, igaz, valódi műszaki egység nélkül. Idén a mentőrendszert is tesztelték repülés közben, de csak egy makettel, ejtőernyő nélkül. (valamiért nem tudom teljes értékűnek tekinteni az ilyen teszteket)A Dragon is érdekes... Nagy esélyekkel sok minden alakul másként, ha a NASA már az első terveknél tiltakozik a hajtóműves leszállás ellen. Akkor talán más mentőrendszer irányába indulnak el, talán az a robbanás is elmarad. Most nem csak a robbanás kivizsgálása (és újabb tesztek) miatt, hanem az űrhajók gyártása miatt is csúsznak, mivel az eredetileg személyzetes tesztre gyártott példányt kell a mentőrendszer újabb tesztjéhez felhasználni.
A Crew Dragon robbanása után úgy nézett ki, hogy Starliner megelőzi az első személyzetes teszttel, de az újabb menetrendben újra mögé került, hasonló ütemben csúszik a Boeing (óriáscég + 1,5x annyi pénzt kaptak...), mint a SpaceX.
Ha minden jól megy, holnapután tesztelik a Starliner mentőrendszerét. Ha ez sikeres, akkor csak 1 lépés hátrányban lesznek a SpaceX-hez képest.Egyelőre olyan tesztek hiányoznak még mindkettőnél, amire továbbra sem lehet valódi menetrendet tervezni...
-
llax
senior tag
"Szigorúan saját vélemény, de számomra eléggé pénzlehúzás dolog, hogy így tesztelik az Oriont"
+ Az adófizetők felé is mutatni kell valamit, ha már számolatlanul égetik a pénzt... Beszállítók is tapsolnak, "közönség" is tapsol... Mi kell még?
"Szvsz az egész "tengerre akarunk visszatérni" dolog egy óriási öntökönlövés.....Mintha akarattal gáncsolná saját magát a NASA..."
Nem lenne ezzel olyan nagy baj, ha ez lenne kezdetektől (legalább a kezdetekre) megkötés.
Az ejtőernyő rendszerekkel is ugyanez van. A NASA variálása, későn közölt igényei is nagyban hozzájárulnak a csúszásokhoz."Adott esetben a sima Draco hajtóművek hajtóanyag-csőhálózata is úgy járhatott volna"
Az is lehet, hogy nem. Nyomásban és nyomás felépítésében jelentős különbségek vannak. Olyan hiba, ami a C201 robbanását okozta, a Draco-nál akár eddig is jelen lehetett volna, következmények nélkül.
"Ez viszont az a helyzet, amikor Musknak csendben kellene maradnia, és nem belengetni szeptemberben, hogy márpedig 3-4 hónapon belül indulhat a SpX DM-2..."
Szerintem nem történik semmi szokatlan. Van az a bizonyos "Musk idő"
A DM-2-höz rendelt C204-nek (ezen napokban) még csak a végszerelésénél tartanak, így szeptemberhez képest 3-4 hónapon belül legfeljebb kész űrhajó lesz, aminek kezdhetik a tesztjeit.
Emlékezz csak a DM-1 ideje közüli, Boeing vezetők megjegyzéseire. Akár hamarabb is mehetne az OFT. Azóta se volt meg... Ilyen téren a Boeing se jobb. Mindkettő tűzi ki az újabb és újabb, viszonylag közeli dátumokat, aztán alig történik valami látványos. (A háttérben azért nagyüzemben mennek a tesztek.)Csak hogy egy kis on is legyen:
Mit mernél feltenni az MLM jövő évi indítására? -
llax
senior tag
Majdnem élőben láttam
Ment a Labpadre streamja, de pont nem voltam ott... (ált. kiteszem a monitor sarkába, ha valami "akció" van)
Nincsenek különösebben kétségbe esve a történtek miatt, szerintem ők is érezték, hogy az a gyártási minőség nem az igazi... Egy vízszintes hegesztés adta meg magát, abból meg pont lesz sok az Mk3/4 példányokon is. A Floridában épülő Mk2 esetén lesz mit erősíteni, ha azzal akarnak teszteket végezni (kb. 1-2 hónappal jár a texasi példány után, ha nagyon tesztelni akarnak, lesz mivel).(Egyes hazai híradások eléggé félrevezetőek a témában...)
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Nagyon nem húzhatják el a dolgot, 5 évnél sokkal hamarabb kellene a full stack személyzet nélküli tesztje. A "nyugati oldalon" jelenleg 3, az F9/FH vonalnál továbbra is drágább, de a korábbiaknál versenyképesebb fejlesztés bemutatkozása is közeleg (New Glenn, Vulcan, Ariane 6). Mire azok elérnek az első tesztrepülésig (már "fizető utassal"!), addigra a Starship-pel is el kellene érni, hogy leendő piaci szereplőként számoljanak vele.
-
llax
senior tag
Azért is fogalmaztam úgy, hogy a korábbiaknál versenyképesebb. Még mindig drágább, de már nem olyan sokkal. Az ArianeSpace-nak eddig is voltak piaci megrendelései. A Vulcan jelenleg ismert ár tartománya is olyan, hogy lesz némi esélye a piacon is, nem csak állami megrendelések. De állami megrendeléseknél is jobb pozícióba kerül, kevésbé kell majd magyaráz(kod)ni, miért választották az SpX megoldásai helyett.
Sőt, azt gondolom, hogy a Starship-nek még az SLS is vetélytársa lehet. Nem a piacon, hanem állami megrendeléseknél. Egy dolog, hogy az SLS kimondottan egy program számára készül, de ha már van (lesz) egy létező indító kapacitás, némely későbbi (tudományos, katonai, hírszerzési, kísérleti etc), nagyobb költségvetésű tervet lehet ahhoz is igazítani.
-
llax
senior tag
A Vulcan már így is lényegesen közelebb kerül a kereskedelmi felhasználáshoz. Ha nem is lesz 1:1-ben kihívó, de lesz esélye a piacon.
SLS esetén minden akarat/szándék kérdése. Ha látnak fantáziát a hasznosításában, esetleg a támogató szenátorok kerülnek jó pozícióba, akkor kereshetnek neki melót az Artemis-en kívül is. Persze lehet az egésznek a fordítottja is...
Kíváncsi leszek, mennyire mozgatja meg a témában illetékesek fantáziáját, ha lesz több (=biztosabban elérhető), igen nagy teherbírású szállítóeszköz. Akár valami ISS utódon agyalnak majd, akár összetettebb mélyűri küldetések gyorsabb lebonyolítása (mintahozó etc).Mondjuk a New Glenn a 45 tonnájával, a Falcon Heavy még többel és mindkettő 7 méteres orrkúpjával (7m FH hamarosan + vertikális integráció) is nyithat olyan lehetőségeket, amire születhetnek új, már ezekhez igazodó tervek. Évtizedek óta meglévő limitek nőnek meg ezekkel, jelentősen és relatíve olcsón. (az új projektek költségei egy másik kérdés)
-
llax
senior tag
A repülés végig kontrolláltan zajlott, nem volt szükség megszakításra. Innentől gyakorlatilag "sikeres" ez a teszt. Az, hogy a végén a hatómű nem működött megfelelően, vagy csak elszámoltak valamit, most mellékes.
Az első jelek szerint a SpX is sikerként könyvelte el.
A gyakorlatilag megépült SN9 példány is max ilyen tesztre alkalmas, lehet hamarosan ismételni. Az elemek jelentősebb része (SN5/6 szintjéig) SN12-ig, ismerten számozott alkatrészek SN16-ig gyártásban, szóval lehet gyakorolni, nem kell sokat várni a következőre.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Khm...
A bulvároldalak (akár tech rovata) a címben és a bevezetőben többet foglalkoznak a robbanással, mint az Űrvilág az előbbiekénél 3-4x terjedelmesebb cikkében. Nagyon nem mindegy, ki és milyen nézőpontból nézi az SN8 repülését... -
llax
senior tag
Jaaa, hogy a repülés várható dátuma.
Ha eljutnak legalább egy hajtóműtesztig és nem kezdenek el látványosan szerelni a hajtóműveknél, főleg nem kiszerelni azokat, akkor +1-2 napon belül megkísérlik.
Mivel folyamatosan kérik ki az újabb (repülésre - nem csak földi tesztekre alkalmas) légtérzárakat, szeretnék a lehető leghamarabb megreptetni.
Ezekkel kapcsolatban egyéb "hivatalos" infót ne keress, Musk tweet-jeiben elejtett dolgokon kívül nincs közölve semmi.Sőt, egy ennyire kísérleti stádiumban lévő dologról így is szokatlanul sokat tudunk. Ami kisebb részben a nagyfőnök közösségi médiában jelenlétének köszönhető, nagyobb részben pedig annak, hogy ezeket a szerkezeteiket nem lehet egy hangár sarkában eldugva reszelgetni és még csak nem is valamilyen lezárt övezet mélyén (mint CCAFS, újabb nevén CCSFS) ténykednek.
Új hozzászólás Aktív témák
- DIGI internet
- Feltörték a PROHARDVER!-es regisztrációmat! (vagy elvesztettem a belépési emailcímemet)
- Sony MILC fényképezőgépcsalád
- Tarr Kft. kábeltv, internet, telefon
- Autós topik
- Politika
- iRacing.com - a legélethűbb -online- autós szimulátor bajnokság
- AI-gyártású celebpornóval küzd a Facebook
- Óra topik
- CURVE - "All your cards in one." Minden bankkártyád egyben.
- További aktív témák...
- Új Dell XPS 13 9315 Gyári dobozában, gyári töltőjével i5-1230u(8mag)/16RAM/512SSD/magyar bill.
- Üzletből, garanciával, Lenovo X1 Carbon ,i7-8665U/16GBRAM/512GBSSD FULLHD IPS matt/magyarított bill
- HP ProBook 650 G5 Ezüst i5 8365U/8GB/256GB SSD/Windows 11/HUN BILL - 10% Most Csak 110.150 Forint
- Google Chromecast Audio - Új és használt darabok
- Motorola Edge 40 8/256gb - Újszerű, akár beszámítással