- VoIP telefonálás
- 3 évig még biztosan nem rendelhetünk Xiaomi EV-t
- Musk szerint már jövőre itt vannak a Tesla Optimus humanoid robotok
- Aliexpress tapasztalatok
- Microsoft Excel topic
- QNAP hálózati adattárolók (NAS)
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hálózati / IP kamera
- Facebook és Messenger
- Már nem az Apple a kínai mobilpiac kedvence
Új hozzászólás Aktív témák
-
Remélem hamar elterjed.
Nekem is kéne hogy a tuc tuc zenéket elhallgattassam a közelemben.
A Doctor nem hal meg, csak átalakul. https://www.youtube.com/watch?v=0C3zgYW_FAM
-
Zeratul
addikt
válasz Klaus Duran #1 üzenetére
Arra inkább ez való
-
cigam
félisten
Remek ötlet. De "az autonóm járművek megjelenése" miért teszi "szükségtelenné tenné a technológiájukat"?
Honnan tudja a robot, hogy közeledik egy olyan gép, aminek elsőbbséget kell adnia, biztosítani kell a haladását?[ Szerkesztve ]
Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
dajkopali
addikt
itt arra gondoltak, hogy az autonóm járművek szoftverei és szenzorai olyan fejlettek, hogy ezt a funkciót (pontosabban azt, hogy a jármű kitérjen a mentő elől) egyszerűen beleírják az alapprogramba majd
[ Szerkesztve ]
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
-
cigam
félisten
válasz Klaus Duran #5 üzenetére
Honnan tudja, hogy felsőbbrendű, mikor még nem is "látja"? Ha te meghallod a szírénát, vagy éppen az RDS-es rádió figyelmeztet, már jobban figyelsz, keresed honnan jön, és annak megfelelően irányítod a kocsit. Erre ugye van 10-20mp-ed, mire valóban láthatóvá válik számodra, hogy honnan jön, milyen manőverrel tudod biztosítani a haladásban. Az autonóm autók, csak jóval később "veszik észre", vagyis jóval később tudják ezt figyelembe venni.
Pl. egy dugóban a sávjának megfelelően húzódik félre, hogy egy mentő elférjen mellette?Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
-
cigam
félisten
Szerintem elég sokáig. Nem csak 1-2 hangmintát kell feldolgoznia, és itt megint jön egy érdekes kérdés: Vajon képes lesz "felsőbb erők akaratával" lehallgatásra? Ugye már most is elég sok eszköz képes hangvezérlésre, nem egy eszköz haza is küldi a mintákat. Mi van ha éppen a rádió/TV műsorból szól a sziréna? Egyből lassítani kezd, és eszeveszett módon keresi a villogó kék fényt? Szerintem nem olyan magától értetődő, egyszerű dolog ez.
Klaus Duran
Ezzel az a baj, hogy ha az autógyártókon múlik, nem lesznek egymással kompatibilisek. Pont itt a PH! fedélzeti rendszereket tesztelő cikkeiben olvasható, hogy néha még az alap dolgok se(m úgy) működnek. Pedig csak egy telefonnal való összekapcsolódás, és együttműködés a feladat.
Ha jól emlékszem 2020-ra ígérik ezeket az önvezető gépeket. 2-3 év és megjelennek. Már rég késznek kellene lennie a szabványnak, és javába az éles tesztel kellene foglalkozni. A cikk alapján még erősen az egyedi, ötletelős megoldásoknál tartanak. Nem mellesleg a világ összes "felsőbbrendű" járművét el kellene látni ezzel a rendszerrel. Ez sem egy hét alatt fog megvalósulni, és nem két fillérbe fog kerülni. Ki fizeti a révészt? Az üzembentartók? Az autonóm autó gyártók?[ Szerkesztve ]
Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
Petyyyyy
addikt
Ez irtó jó, tetszik.
Az viszont meglepő hogy a svédek autóinak fejegysége nem tudja az RDS-t. Még az én gyári tizenévesem is képes rá.
Szemed az úton, pedál a padlón || Whatever, Im the star
-
#06658560
törölt tag
Sokszor volt már, pláne németeknél, ahol valami nagyon fura szirénák vannak, hogy már mellettem volt szinte a mentő, mire hallhatóvá vált. Látni sokkal hamarabb sikerült. Ugyanígy városban simán hallom, de nem tudom merre van, hiába forgolódom. Mert a hangot vezetik a házak. De autópályán is jártam úgy, álltunk a dugóban, hallottuk a szirénát, de sehol semmi nem jött.
-
cigam
félisten
A sziréna hangja? Hacsak nyílt terepen nem szembe jön, mit érzékelsz belőle előbb? A hang, vagy a fényjelzést? (Feltéve hogy mindkettőt használja) Tippem szerint a hangra leszel figyelmes, és csak aztán keresed a fényjelzést. Addig csak "alapjáraton" figyeled a tükröket, ott is inkább a közeli dolgokat. pl. közvetlenül mögötted jövő autó, ill a jobbról balról melletted elhaladók.
Amúgy az autó életkora hogyan befolyásolja a belerakott rádió tudását?
Kopi31415
Persze helyzetfüggő, de nincs szabványos hangjelzés, szinte országonként eltérő felszereltség miatt igen változó lehet.
"a hangjelzés két különböző alaphangot váltakozva, azonos időtartamig kibocsátó készülék, de a folyamatos hangmagasság változtatás (csúszó üzemmód) is megfelelő." Na erre írj algoritmustAkár két különböző hangmagasságú dudára is beindulhat. Persze lehet csak én tartom bonyolultnak felismerni ezt.
[ Szerkesztve ]
Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
dabadab
titán
Te most arra akarsz kilyukadni, hogy mikrofont teljes képtelenség önvezető autóra rakni?
"Amúgy az autó életkora hogyan befolyásolja a belerakott rádió tudását?"
Úgy, hogy jó eséllyel a gyári van benne.
(#16) Petyyyyy: skandinávok, amit nem muszáj, azt nem dobják ki - ha az autó még tizenöt évesen is autó, akkor miért költsenek arra, hogy lecseréljék?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
atike
nagyúr
Jó dolog. Visszaélni vajon lehet majd vele...?
-
#40553216
törölt tag
A nem túl tömött, de eléggé forgalmas kettes úton, a váci Tescohoz vezető körforgalom előtt a múlt héten engem majdnem telibe b.szott hátulról egy mentő, mert – bár elég sűrűn belenézek a visszapillantóba is – éppen azzal voltam elfoglalva, hogy az előttem menő autó mi a f.szért húzódik le, ráadásul indexelés nélkül. Én indexeltem és kikerültem, még oldalra is néztem a sofőrre, hogy mit csinál. Aztán pár másodperc múlva a seggemben volt a mentő, amelyiknek akkor kapcsolták be a szirénáját. El kellett kapnom a kormányt. Hát B+!
Az önvezető autóknak a GPS-en keresztül is lehet jelet küldeni. A többit meg elintézi az ilyenkorra beprogramozott protokoll.
[ Szerkesztve ]
-
tomazin
veterán
Nagyon szegenyes a fantaziad. Amikor Te meg nem is hallod, egy automata rendszer mar megallapitja honnan erkezik a hang. Amikor te mar hallod, de keresed, egy sok kameras rendszer mar reg kiszurta. Vagy az autok atadjak egymasnak a csomagot, hogy hallo itt jonni fog egy mento. Es ezek csak a trivialis megoldasok.
-
félisten
Nekem két kérdésem van:
- Az RDS-sel már most is lehet pl. hangerőt állítani, vagy a vevőkben is kell fejleszteni valamit?
- Mi van, ha a sofőr nem rádióból hallgatja a zenét. Hangos zenélésnél szerintem valószínűbb valami más forrás, saját zenével.
[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
Ghoosty
őstag
válasz #40553216 #20 üzenetére
Ha tényleg így történt, akkor a mentő szabálytalanul közlekedett. Csak akkor kell elengedned és akkor "szegheti meg" a szabályokat, ha mind a két megkülönböztető jelzését használja. Szóval teljesen jogos a kiakadásod. Szerencsére még csak gyalogosként láttam ilyet. Látom, hogy integet ezerrel az anyósülésen ülő, hogy miért nem húzódik le, de a sziréna nem ment.
-
"Mi van, ha a sofőr nem rádióból hallgatja a zenét. Hangos zenélésnél szerintem valószínűbb valami más forrás, saját zenével.": ez elvileg nem gond, mert a normális rds-es rádiókban a cd hallgatás alatt is megy az rds vétel, így a halkítást el tudja végezni.
szerintem sokkal nagyobb gond, hogy melyik rds-re áll rá a mentő? merthogy az rds az adott rádióműsor pilotjelére rámodulált digitális jelfolyam, tehát másik rds megy a kossuth meg másik a petőfi alatt, másik frekvencián.
azt én sem értem, hogy miért nincs vagy hiszik, hogy nincs minden kocsiban rds, az sokkal öregebb technológia, mint az ott emlegetett átlagéletkor.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
"Vagy az autok atadjak egymasnak a csomagot, hogy hallo itt jonni fog egy mento.": vagy normálisan megoldott rendszer esetén amikor a mentő sofőrje megkéri a "kéklámpa" engedélyt, akkor a központból elektronikus úton értesítik az autókat. már akkor tudhatnál arról, hogy mentő fog jönni, mikor az kihúz a telephelyről.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
most olvastam a kottát, az rds-t valószínűleg mindegyik tudja, de azt a protokollkiegészítést, ami ehhez kell, lehet, hogy nem. RDS:
"TMC: Traffic Message Channel (forgalmi információs csatorna): Forgalmi információkat küld. Nem minden RDS-es rádió támogatja, viszont gyakran elérhető autós navigációs rendszereknél. (GPS) Sok országban csak kódolt adatokat sugároznak, tehát egy előfizetés és megfelelő dekódoló szükséges a használatához. Egyelőre kevés adón sugározzák. Magyarországon az MR2 – Petőfi Rádió országos hálózatán érhető el."
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
félisten
Értem, köszi! Nem tudtam, hogy az RDS ilyen über technológia, azt hittem, hogy csak arra jó, hogy kiírja a rádió adó nevét.
Mondjuk, utoljára a 90-es években volt rádióm egy kétkazettás magnóban.
Najó, a telefonom is tudna rádiózni gyári szoftverrel, de sosem próbáltam.[ Szerkesztve ]
Eladó régi hardverek: https://hardverapro.hu/apro/sok_regi_kutyu/friss.html
-
cigam
félisten
A TMC más. Az inkább dugóelkerülő infókat, hol van útlezárás, vagy torlódás, stb adatokat ad át a GPS-nek, hogy a problémás helyeket el tudja kerülni.
A TA jelzés hatására kapcsol arra az adóra, ami ezt éppen kiküldi. Ezt nem csak országos, hanem helyi rádiók is használják, mikor közlekedési híreket mondanak. De!
- Opcionális a használata, általában menüből kikapcsolható.
- Maga az RDS rendszer nem képes a hangerőt szabályozni. Általában szintén a menüből elérhető opció, hogy a TA-kor milyen hangerőn szoljon a rádió. Pl. CD-ről szól hangosan a zene, de nem ugyanolyan hangerővel szólal meg a közlekedési hírek, hanem az előre beállított mormál hangerőn.Tippem szerint ez úgy működik, hogy a megkülönbözetező jelzés használatakor egy mini rádióadó is bekapcsolódik. Mivel folyamatos TA-t sugároz, a környék összes rádiója rákapcsolódik. Ekkor az általa sugárzott hang (ami lehet csend, vagy egy általános szöveg, hogy pl. "Kérem húzódjon félre! A mentőautónak adjon elsőbbséget!". +Mivel RT is opció, ez a szöveg mint a rádió neve/dal címe is megjelenhet a kijelzőn.
dabadab
Nem azt írtam, hogy lehetetlen, hanem azt hogy nehéz. Nem csak abból áll, hogy fogsz egy hangkártyát, és beledugsz 4 mikrofont.szalontai
Én is szoktam sci-fi-t nézni, de azért a megoldás nem két kattintás, mint a helyszínelőkben .[ Módosította: Intruder2k5 ]
Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
titán
Egyszerre minden frekvencián? Valami csodaadójuk van?És hogy ha nem rádió szól? Eladásul a TA az első, amit kikapcsolok.[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nincskanál
tag
Ez már nincs így. Néhány éve már a kék(-piros) lámpa önmagában is megkülönböztető jelzésnek számít. Valószínűleg igazodtak az európai szokásokhoz, ahol szintén nem szoktak állandó jelleggel szirénázni a fényjelzés mellé. Más kérdés, hogy mennyire tud így biztonságosan közlekedni... De biztos örülnek ennek sokan, akik főút mellett laknak és régebben éjjel fel-felébredtek a mentő közlekedésére.
-
#40553216
törölt tag
válasz nincskanál #31 üzenetére
Az említett hely még lakott területen kívül van, ráadásul folyamatos forgalom volt, tehát a hangfelvétel használata is indokolt lett volna.
-
default.
őstag
Kiváló ötlet, nekem nagyon tetszik!
(#2) Zeratul: Pontosan!
-
cigam
félisten
Jelenleg ennyire képes az RDS most. Én se szeretem a TA-t, de ha tudom, hogy nálunk is bevezetik így ebben a formában, lehet, hogy visszakapcsolom. No meg nem ez lesz az elsődleges jelzés, csak plusz kisegítő lehetőség. Ha 100-ból csak egyszer ezért figyelnek fel rá, már megérte.
Amúgy találtam a mentőknek egy menő frekvenciát: 91,1MHz[ Szerkesztve ]
Freeware, és akciós programok egy helyen https://www.facebook.com/freewarenews
-
Ghoosty
őstag
válasz nincskanál #31 üzenetére
Erről tudsz valami linket adni, vagy paragrafus számot vagy valamit, mert hiába kerestem, csak annyit találtam, hogy a sebességet túllépheti csak villogóval, de olyat nem, hogy változott volna az elsőbbségadási kötelezettségre vonatkozó rész.
“(2a) Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti.”
Szerintem még mindig ez van érvényben:
42. § (1)267 A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
-
cinemazealot
addikt
Az ötlet kifejezetten tetszetős, de vajon hogyan lesz kivitelezhető az, hogy minden autó rádiója ugyanúgy kezelje majd le a mentőautó egyébként ki tudja melyik frekvencián sugárzott RDS parancsát? Mert ugye RDS-es rádióból is sok van, ahogy annak használatát is készülékenként testre lehet szabni.
Aztán mennyire probléma, hogy pl. a szomszédban már fontolgatják az FM rádió megszüntetését?
Sokkal praktikusabbnak érezném inkább azt, hogy valóban, legyen egy mentőautóra jellemző egységes nemzetközi rádiójel, amit pl. egy szivargyújtóra köthető kütyü észlel és jelzőfénnyel és/vagy hangjelzéssel tájékoztatja a sofőrt a közeledő mentőautóról. Bármilyen autóba beszerelhető lenne és nem hinném, hogy 1-2 ezresnél többe kerülne. A kütyü persze replikálhatja a szivargyújtó aljzatot, így még a használatával sem kellene arról az 1 darab aljzatról lemondani. Továbbmegyek: doppler vizsgálattal lehetne tudni, hogy a mentőautó közeledik vagy távolodik, így egy tök másik irányban haladó mentőautóra nem feltétlenül jelezne be a cucc.
[ Szerkesztve ]
-
#06658560
törölt tag
válasz cinemazealot #36 üzenetére
"hogy minden autó rádiója ugyanúgy kezelje majd le a mentőautó egyébként ki tudja melyik frekvencián sugárzott RDS parancsát?"
Talán úgy, hogy az RDS szabványos és most is van benne vészhelyzeti kód definiálva? [link]
DAB rendszeren alagutakhoz van már megoldás egy pár éve. [link]
[ Szerkesztve ]
-
cinemazealot
addikt
válasz #06658560 #37 üzenetére
Erre gondolsz? "In Sweden, RDS PTY signalling is used to let the public service broadcaster break into commercial radio station transmissions to broadcast emergency warnings."
E szerint bármelyik frekvencián is jelenjen meg a vészhelyzeti PTY, minden RDS kompatibilis rádió automatikusan (és önhatalmúlag) arra a frekvenciára hangolódik és beadja annak adását? És akkor a terv az volna, hogy a mentőautó is ezt a PTY-t sugározná (egy akármilyen frekvencián), amit a rádiókészülék a folyamatos pásztája alatt egyszer csak észrevesz és átvált rá?
-
-
válasz cinemazealot #36 üzenetére
nem kell agyonbonyolítani ezt a kérdést. normális helyen nem tiltott a radardetektor, fel kell rakni egy Ka sávú adót a mentőautóra, amit minden radardetektor érzékel, és meg van oldva a probléma.
az ilyen adókat egyébként több helyre is fel lehetne rakni, például a mentők mellett az iskolabuszokra, vasúti átjárók lámpáiba, stb.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
cinemazealot
addikt
Ezt nem értem én sem. Legfeljebb úgy működhetne a dolog, ha a rádiókészülék folyamatosan pásztázná az összes frekvenciát, hogy lássa, valamelyiken bejött egy vészhelyzeti PTY. De amikor éppen egy másik adót hallgat az emberünk, akkor igazából dupla tuneres rádiókészülékeket feltételezünk (amiben az egyik a hallgatott adót adja be, a másik a pásztát végzi)?
(#40) bambano
Na, ilyesmire gondoltam én is, csak ugye a (lézer)fény érzékelésére jó ha van rálátásod. Ha pedig mögüled jön a mentő, akkor hátra is kell radar detektor? Egyébként szerintem is, ha már lúd, legyen kövér: kaphatna ilyet a rendőr is, a tűzoltó is... a sulibusz és a vasúti átjáró is jó ötlet. -
válasz cinemazealot #41 üzenetére
a régi radarok nem lézerrel működtek, hanem rádióhullámokkal, ezért írtam, hogy Ka sávú adó.
amit lehet iránytól függően fogni, nem kell minden oldalra antenna."Legfeljebb úgy működhetne a dolog, ha a rádiókészülék folyamatosan pásztázná az összes frekvenciát,": mondjuk egy több frekin egyszerre adó rádióadót akár 4-5 dollár/csatorna költségből is össze lehetne hozni, tehát elvben az sem kizárható, hogy egy mentő az összes frekvencián adjon egyszerre...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
dabadab
titán
"az rds egy adott rádióállomás jelére van ráültetve.
a mentő melyik állomásra ül rá, hogy figyelmeztessen? mindegyikre?"Meglepő módon* ez pont olyan kérdés, amik az autórádiók tervezőinek is eszébe jutott és az a megoldás, hogy a rádió folyamatosan figyeli a frekvenciákat és a TP flaggel megjelölt állomásokba belehallgat, hogy van-e TA - ha van, akkor a tunert arra hangolja.
*: valójában ebben semmi meglepő nincs
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
amit írtál, az egy létező, feltalált technológia, dual tunnernek hívják (mert egyébként olyan nincs, hogy a rádió figyeli a frekvenciákat, sose láttam nagyítót a kezében...), csak mivel akár két dollárba is kerül a második tunner a rádióba, ezért jellemzően nem teszik bele.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
-
válasz #06658560 #47 üzenetére
attól tartok, még mindig nem világos a probléma.
az rds úgy működik, hogy veszik a két analóg hangjelet (a sztereó két oldalát), egymásra modulálják az összegét meg a különbségét, ekkor kialakul egy nagyjából 40 kHz-es spektrum. ehhez hozzácsapják az rds jel spektrumát, majd az egészet felkonvertálják arra a frekvenciára, amit az adott rádióadónak kiosztott a hatóság.
tehát minden rádióadónak van (vagy lehetne) saját rds-e és azt minden rádióadó saját maga sugározza. ez azt jelenti, hogy a publikusan kiosztott frekvenciák mindegyikén lehet rds. vagyis az rds nem központilag szabályzott és nem egy darab van belőle.
tehát vegyük a következő forgalmi helyzetet: kereszteződésben a piros lámpa miatt áll 4+ autó. az elsőben az mr1 kossuthot hallgatják, a másodikban az mr2 petőfit, a harmadikban az mr3 bartókot, a negyedikben a dankó rádiót (ezeknek országos frekvenciája van), plusz mondjuk az ötödikben a helyi bestfm-et, a hatodikban meg a helyi városi rádiót. jön a mentő. akkor most mi legyen?
ha a mentő az mr1 kossuth frekvenciáján sugároz, akkor azok, akik az mr1-et hallgatják, hallják, a többiek nem. erre lehetne az először Dabadab által emlegetett megoldás, hogy a rádiók keressék meg a közlekedési információkat sugárzó adót, ez létező technológia, csak fillérszexualizálás miatt nem teszik bele a rádiókba.
vagy lehetne az, hogy olyan adót raknak a mentőbe, ami az összes rádió frekvenciáján egyszerre tud sugározni. szerintem ez lehetne a legkönnyebben járható út.
az, hogy területtől függő fix frekin adjon a mentő azért nem járható, mert akkor a kocsikba épített rádiónak tudnia kellene, hogy melyik területen van éppen és azon mi a freki.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
#06658560
törölt tag
A fillérbaszásból nem építik be nem igaz, tizenéve már benne volt a széria gyári rádiókban is az RDS funkció. Ami már tudott forgalmi infó váltást. Vagyis pont elég lokálisan egy rádióba betenni, a többi mindegy, mert simán tud átkapcsolni. Aki kikapcsolja, az figyeljen maga oda.
-
#06658560
törölt tag
válasz cinemazealot #38 üzenetére
Nem, hanem a PTY Code 31-es sorára.