Új hozzászólás Aktív témák
-
Kékes525
félisten
Ideje lenn már az amerikaiknak is egy újat kifejlesztenie.
Egy katonairól van hír (Az Amerikai Légierő titkos feladatot végző X-37B mini-űrrepülője landolt Kaliforniában.), de polgáriról, tudomásom szerint csak elképzelések vannak.[ Szerkesztve ]
Minden számítógép füsttel működik, ha kimegy belőle, akkor nem működik.
-
titán
Szívás akkor lesz, ha a SpaceX is kudarcot vall.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
A Progressz egy teherűrhajó, ami alapvetően a Szojuz elemeire épül(t). Az amerikaiaknak két ilyenjük is van, a SpaceX Dragon és az Orbital Cygnus.
@lev258: Még ennél is szebb a kép:
NASA: Orion (alapvetően a Földi pályán túli alkalmazásra, Föld-közeli aszteroidák (NEO) meglátogatásához, esetlegesen később Hold- illetve Mars-utazáshoz.
SpaceX: Dragon V2 (a NASA csak az ISS űrállomás kiszolgálásához tart igényt rá, de a SpaceX eleve úgy tervezte, hogy alkalmas legyen Hold- illetve Mars-utazáshoz is.)
Boeing: CST-100 (ez kifejezetten csak a Föld-körüli űrállomások személyzetének szállítására készül)Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
davidsone
addikt
ÉGÉS
...reklámozzák, terjesztik, beszippantják az agyadat, megerjesztik...
-
etejedu
őstag
Szerintetek partiba vágják azt az olasz bigét?
-
#06658560
törölt tag
Kár érte, kiváló ügynök volt!
-
fordfairlane
veterán
Már csak a Millenium Falconban bízhatnak.
x gon' give it to ya
-
veterán
-
Vangelis
nagyúr
Faxé nem húzzák fel a kaját csörlőn.
@@@@ https://armegoszto.hu/deals/new
-
saelin
veterán
A légköri súrlódás eléget egy űrhajót, ez mindig is durva volt számomra. Hány Celsius fokig tud a súrlódástól felmelegedni? 5-10 ezer?
És milyen gyorsan kell hozzá haladnia?[ Szerkesztve ]
"It is only with heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye."
-
Vesa
veterán
USS Enterlájk
A tudomány a valóság költészete!
-
nagyúr
Összetettebb, lévén a légköri súrlódás adja a hőt, az pedig a sűrűbb légrétegekben durvább inkább, amire odaérkezik, már lassult egy rendeset az űrjármű.
A sebesség önmagában vélrevezető lehet, hiszen 100km magasságban még simán mehet 7,7-7,8km/s sebességgel, de a légköri súrlódás a mélyebb légrétegekben (olyan 20-50km között) a legdrasztikusabb. Ott egyébként egy Szojuz cirka már csak 2-4km/s sebességgel halad, és nagyon komolyan lassul. A hővédő pajzs ott közel 3000°C-ig is felhevülhet.
Az űrsikló elég lapos szögben érkezik be, annak ~1500-1600°C a legforróbb pontja, ami a gép orra és a szárnyak belépőéle, ezt védi az RCC hővédő pajzs ( erről ítt írtam ).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-
Vesa
veterán
"Az űrsikló elég lapos szögben érkezik be, annak ~1500-1600°C a legforróbb pontja"
Ennek fényében nem értem, miért térnek vissza a régi lezuhanós kapszulás, ejtőernyős megoldáshoz? Néha azt érzem, hogy oktányit sen fejlődik az űrhajózás (persze sarkítva értendő) annak ellenére, hogy a kapcsolódó technológiák fejlődése irtózatosat lódult a 60-as évek óta...
A tudomány a valóság költészete!
-
nagyúr
Ajánlom figyelmedbe a cikksorozatot, amit linkeltem. Az űrsikló egy útja alsó hangon 400 millió dollár volt (plusz tudományos feladatok költsége), mikor leállították a programot. Egy Szojuz ülés ekkor ~30 millió dollárba került. A SpaceX Dragon V2 esetében még ha nem is számolunk a visszatérő Falcon 9 fokozatokkal, akkor is ~120 millió dollár körül várható egy indítás költsége.
Egész egyszerűen a NASA-t megfojtotta az űrsikló költsége. Az is jelzés értékű, hogy hiába volt meg az oroszoknak a teljes Enyergia-Burán páros, mégis a nagyságrenddel olcsóbb Szojuzok működtetése mellett döntöttek, az Enyergia-Burán program pedig éhenhalt.
Számtalan program indult az 1980-as és 90-es és a 2000-es években az Űrsikló kiváltására, de mindegyik elvérzett a támogatás (úgy pénzügyi, mint politikai) hiánya miatt.
A SpaceX és a Boeing programja annyiból rendkívüli, hogy megbízási alapú rendszerben működik, így sokkal olcsóbb lehet a NASA számára, az pedig, hogy rögtön két programot pénzel, biztonsági tartalékot is jelent egyben (először az űrkutatás történetében egy űrügynökségnek két (sőt három) különböző embert szállító űrhajóval rendelkezik majd).
Az űrkutatás legnagyobb rákfenéje a költsége. A Gemini- és Apollo-programmal pedálozik mindenki, hogy akkor hogy tepert a világűrkutatás. Csakhogy akkor a NASA éves szinten az amerikai GDP ~4%-át kapta (aztán az 1970-ben már kevesebben, mint fele ennyit). Ennyi. A világűrkutatás lényege az, hogy pénzügyileg fenttartható legyen. Az űrsikló nem volt fenttartható, a NASA költségvetésének a felét-harmadát elvitte, évtől függően. Most ebből a pénzből két kereskedelmi űrhajó (Dragon V2 és CST-100) és egy NASA űrhajó (Orion) fejlesztése folyik.... Ezt is lehet kritizálni, mert ez is erőforráspazarló (az Orion és a Dragon V2 közel ugyanazt tudja majd...), de mégsem egy lapra tesz fel mindent...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Vesa
veterán
Ez így villágos, engem csak az aggaszt, hogy emiatt a fejlődés is megáll. Az rendben van, hogy az űrsikló elhasalt a költségeken, de voltaképp ez volt az első átfogó "recycle tech" az űrhajózásban. Éppen a fejlesztés hozná meg a költségek csökkentését. Most viszont azzal, hogy visszatértek egy 60-as évekbeli technológiához, már igény sem merül fel újabb, fejlettebb, akár merőben új hajózási technológiák fejlesztésére. Ez nekem kb. olyan, mintha anno leállították volna a repülőgépek fejlesztését, mondván a léghajó üzemeltetése sokkal olcsóbb...Nyilván értem, hogy a pénzhiányról nem a NASA tehet, nem is őket bántom, csak tényként tekintek arra, hogy most jó ideig esély sem lesz az űrhajózás forradalmára...
Pedig nagy szükség lenne rá, már csak amiatt is, mert jelenleg sem tudunk visszahozni eszközöket az űrből, kb. 8000 műhold kering a Föld körül, melyből kb. 7000 már űrhulladék és szép lassan a fejünkre esik. Szojuzokkal vagy azzal egyenértékű ős technológiával ezt a problémát soha nem fogják orvosolni...
A tudomány a valóság költészete!
-
válasz #06658560 #32 üzenetére
majd rátesznek két powerwallt és minden megoldódik
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
Éppen a fejlesztés hozná meg a költségek csökkentését.
A SpaceX az újrafelhasználható Falcon 9 és Falcon Heavy rakétákkal akarja elérni, ez is fejlesztés, csak persze kevésbé látványos egy fokozat leszállása, mint egy repülőgép-szerű visszatérés ( vagy nem ). De ha bevállik, akkor egy Falcon 9 indítás költsége akár 10 millió dollár alá is lemehet. Az pedig nagyon-nagyon durva előrelépés...
z nekem kb. olyan, mintha anno leállították volna a repülőgépek fejlesztését, mondván a léghajó üzemeltetése sokkal olcsóbb...
Fordítva. A léghajó itt az űrrepülőgép volt, amely sokkal látványosabb és fenségesebb, mint a repülőgép (űrkapszulák) alkalmazása. Csak az előbbi sokkal nehezebb jóra megcsinálni, és a bonyolultságából fakadnak a problémái.
Ha például a 'heat sink' hővédő pajzs megoldást alkalmazzák, lehet, hogy az űrsikló költségeinek egy decens része nem realizálódik. De azért magától senki sem fog dollármilliárdokat kidobni az ablakon, hogy 'talán így működik'.
Pedig nagy szükség lenne rá, már csak amiatt is, mert jelenleg sem tudunk visszahozni eszközöket az űrből, kb. 8000 műhold kering a Föld körül, melyből kb. 7000 már űrhulladék és szép lassan a fejünkre esik. Szojuzokkal vagy azzal egyenértékű ős technológiával ezt a problémát soha nem fogják orvosolni...
Egy nagyságrendet tévedsz a valódi űrszemét mennyisége terén, most kb. 28 000 darab 10 centiméteresnél nagyobb űrszemét kering fent, amit követnek.
Tedd hozzá még, hogy a SpaceX/Google most akar 4000 műholdat Föld-körüli pályára állítani, a konkurencia meg még 1000-et.
Egyébként az űrszemét megoldásához nem ember vezette űrhajók kellenek, hanem rafkós kis robot-műholdak.[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
veterán
Mi van akkor ha a második teherszállító is meghibásodik?
duree54
-
-
cacasz02
aktív tag
válasz fordfairlane #14 üzenetére
A firefly is jó lenne. Csak leállították a projectet 😒
-
Alchemist
addikt
voltaképp ez volt az első átfogó "recycle tech" az űrhajózásban.
Sajnos az eredeti elképzelésekhez képest elég sok kompromisszumot kellett kötniük a fejlesztőknek...
Ez nekem kb. olyan, mintha anno leállították volna a repülőgépek fejlesztését,
Mindenesetre a szuperszónikus polgári repülés szépen eltűnt az utóbbi évtizedben.
Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.
-
Mire felküldik az újabb progreszt, alaposan lefogynak majd odafent. Már ha nem megy mellé az is.
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat
-
-
DithenS
senior tag
Sajnos tényleg az itt a baj hogy űrhajózáshoz mai napig egy 40-es években kifejlesztett hajtóműre épül,ez pedig a rakéta.
Vannak már tervek,részben működnek is csak ehhez sok sok pénz kellene,ami ugye elmegy a hülye és értelmetlen háborúskodásra.
Oroszország jelenleg épp felfegyverkezi magát,Amerika meg jelenleg is több országgal harcol a terroristák ellen,akik érdekes de Oroszországot soha sem támadják,sőt szinte semelyik országot csak Amerikát,de Amerikának háborúznia kell ahelyett hogy leállnának és valószínűleg nem lennének terroristák sem,azt a pénzt meg lehetne a csillagászatba illetve az űrhajózásba költeni.
Egyébként lehetséges lenne pár másodperc alatt több fényév utazásra a tér és idő meggörbítésével így az út lerövidülne,Matematikailag és elméletileg működik,valóságban is működne de ennek a hátránya hogy rettentően sok energia kell hozzá,de tényleg sok energia kellene ami ugye nekünk nincs,ugyan is az elektromos hálozat egy forró nyári napon már leterhelődik attól,hogy megy pár klíma...
De ha ilyen extrém dolgokba nem is költenek pénzt,akkor valami egyszerűbb tecnológiákba is lehetne ami kiváltaná végre azt a hülye rakétát. Ott van a Változtatható impulzussűrűségű mágnesplazma rakéta ami ugye rakéta,de sok mindenre elég lenne jelenleg,ezzel csak a hatásfokával vannak még problémák ami azért baj mert az űrben nincs levegő ami a felesleges hőt elvezetné,tehát a hűtést bonyolult lenne mint maga a rakéta és ebbe sem öl senki pénzt szinte,pedig hatásfoka már 70%-os.
Egyébként az űrsíklót is sajnálom,sok mindenre jó volt a rakodótere miatt,Hubblet például senki sem tudja megjavítani ha elromolna,és senki sem tudja vissza hozni,tehát 15-20 év múlva szépen lezuhan a földre ami rossz dolog,elvégre hát ez az űrteleszkóp sok mindenben segítette a csillagászokat,még ha nem is tökéletes.Na nem baj bizakodni kell hogy megjavulunk és értelmes dolgokra költjük a pénzt. -
etejedu
őstag
Nem vagyok jártas a témában, de az tudom hogy az űr hidegebb mint bármely levegő.
Meg ne legyen háború meg plaza faxom.
Miket hordasz itt össze? Olyat írj ami hozzátesz a témához vagy legalább vicces.Megj.: Jó lenne ha elővennék már a teleport kézikészüléket mert baromira unom hogy buszoznom kell a boltig meg vissza. Ja és az antigravitációs herkentyű is éppen napirenden van, dehát sok pénz elmegy a liberalista unióra és hát így nem lesz. Pedig rohadt nehéz a telepakolt Feszkós szatyrom.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- Xbox Series X|S
- eBay-es kütyük kis pénzért
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- DIGI kábel TV
- gban: Ingyen kellene, de tegnapra
- BestBuy ruhás topik
- Magga: PLEX: multimédia az egész lakásban
- Samsung Galaxy Watch (Tizen és Wear OS) ingyenes számlapok, kupon kódok
- Környezetvédelem
- További aktív témák...