Új hozzászólás Aktív témák
-
Reggie0
félisten
Amikkel gond volt, azokkal mar a palyara allas elott gond volt, szepen visszaesnek, nem lesznek ott orokkel. Ebbol csak 3 ami passzivan esik vissza. Ja es ez az elso batchben volt, mar ott is 2-ot aktivan hoztak le, szoval volt mindig is visszatero mechanizmus eleve. Szerintem te az elso ket tesztpeldannyal kevered ossze, amiken valoban nem volt, mert csak foldi tesztelesre hasznaltak.
-
Tuomas
addikt
"...de ez földi utasításra működik, ha "lefagy" a műhold, akkor nem (eddig pár% végzetes meghibásodás történt, és azok nem is jöttek le)"
Erről tudsz valamit linkelni?
Én úgy tudom, autonóm manőverezésre is képesek, ami azt jelenti, hogy nem kizárólag földi utasításra működik.
A SpaceX hivatalos oldalán az olvasható, hogy automata ütközéselkerülési rendszere van (azaz beavatkozás nélküli) emiatt nem zárnám ki azt, hogy meghibásodás esetén vagy valami hiba esetén ne lenne benne az a rendszerben, hogy akkor itt most vége, és fékező pályára áll.[ Szerkesztve ]
We were here
-
Ezekiell
veterán
-
Tentalus
tag
Az első StarLink műholdakon semmilyen visszatérő mechanizmus sem volt, úgy látom a mostaniakon (tehát a többségen) már van, de ez földi utasításra működik, ha "lefagy" a műhold, akkor nem (eddig pár% végzetes meghibásodás történt, és azok nem is jöttek le)
Musk 1 millió műholdra kért engedélyt, több egyéb magáncég is tervez hasonló hálózatot, ez nekem kezelhetetlen nagységrendnek tűnik.A próbaüzemben 99$ a havi díj + 500$ az antenna, ez Amerikában se kevés.
Fuvarozóknak,repülőknek nagy üzlet, jöhet a haszon, amíg *tényleg* lesznek ütközések és sorban találatot kapnak a GPS műholdak. De akkor már semmit sem tudunk csinálni. -
azbest
félisten
A műholdakat is irányítják és követik.
Azért nem érted mi az üzlet benne, mert európa egyik olyan részén élsz, ahol az alföldnek és a közepes népsűrűségnek hála szine mindenütt van mobil lefedettség. Gyakorlatilag itt nincsenek távolságok. Míg nagyobb országokban, ritkábban lakott részeken nem ilyen szerencsések az emberek még németországban, usában vagy kanadában sem - csak hogy a gazdagabbakat említsem. Mégis itthon megy folyton a sírás a mobilnet miatt.
Ezen kívül pedig az óceánok és tengerek, repülők, fuvarozók internetkapcsolatának biztosítása is hatalmas üzlet.A lepottyanás kapcsán pedig kötelezú minden amcsi műholdat úgy tervezni már, hogy életciklusa végén kezeljék a pályáról elmozdítás problémáját.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
csak nem képzeled, hogy pici rakéta bekapcsol és lehozza
Egészen konkrétan ez történik. Tekintve, hogy LEO-n vannak, amúgy is kell nekik hajtómű, mert időnként korrigálják a pályájukat. Egyébként az eddig fellőtt 955 műholdból 54-et már lehoztak.
Ha megdöglik valami és nem tudja használni a hajtóművét, akkor se marad ott harminc évig, kb. öt év alatt magától leesik.
DRM is theft
-
Tuomas
addikt
-
Tentalus
tag
A repülőket folyamatosan irányítják. Ez rossz analógia.
A csillagászok nyilván örülnek az űrkutatásnak, így Musk ezirányú tevékenységének is, de mi köze van a SpaceX-nek a StarLink kereskedelmi internetes szolgáltatáshoz? Ezek független dolgok. SpaceX-nek én is drukkolok.
Egyébként sose értettem miért a nagy üzlet Internetet szolgáltatni lakatlan, mindentől távol lévő területekre. Már Afrika nagy részén is van 3G, ahol meg nincs,azért nincs, mert nem éri meg. Annak az évente a Szahara közepén eltévedő pár beduinnak nyilván jól jön majd a net, persze ha meg tudja fizetni.
Pláne, ezzel hasonlóval már próbálkoztak 20 éve, műholdas telefon, óriási siker volt -
Tentalus
tag
500 kilométer magasból a döglött műhold mire lelassul, az sok idő, akár 30 év. Nincs öngyilkos mechanizmus, csak nem képzeled, hogy pici rakéta bekapcsol és lehozza?
Van idő a többi műholddal ütközni, apró törmelékek keletkeznek , egyre több esély van az ütközésre. Exponenciális a folyamat.
Lehet, olyat mondani,hogy nagy az űr, meg kicsi az esély, de már ma is rendszeres az ütközés, ütközésveszély. -
azbest
félisten
el nem tudom képzelni, hogy nem haltunk még mind meg, amikor járvány előtt 15-20 ezer repülő volt egyszerre levegőben (napi 200 ezer járat). Azok meg sokszor mindenféle irányokban mászkálnak, lakott területek felett is. Sokkal alacsonyabban, sokkal sűrűbben. [link]
csak tippelek, de úgy ránézésre lehet annyi repülő van ebben a pillanatban is felettünk, mint ahány starlink lesz teljes kiépítésben
Szóval, ha most nem haldokolnak a csillagászok, akkor valsz utána sem fognak. Inkább örülnek annak, hogy mennyi új lehetőségük lesz az űrkutatásra.
[ Szerkesztve ]
-
Tentalus
tag
Megnéztem a linkelt videjót, azért elég furcsákat mond a csóka benne.
Szerinte a csillagászati észlelést a StarLinktől függetlenül is sok minden zavarja (Hold, felhők). Az első számú felelős Napot kifelejtette...És igen, ha ez mind nem zavar, akkor meg bejön a StarLink a képbe. Márpedig bejön, már ma is mindennapos, teljesen amatőr csillagászati távcsővel is StarLinket látni és lesz még 100x ennyi. Egy magyar hivatásos csillagász annyit mondott erről : ahol eddig 1 kép elég volt, most 3 kell a StarLink szennyezés miatt.
Egy ennél is fontosabb dologról pedig nem szól a videó: a műhold ütközések kérdése. Szerencsétlen Musk űrhajója, jó eséllyel saját műholdjával fog ütközni.
https://www.youtube.com/watch?v=yS1ibDImAYU7
Mikor a videót csinálták, még nem tudták, hogy vagy 30000 műholdat lő fel csak Musk, amelyek úgy 6 évente tönkremennek, pótolni kell. 2030-ra 100 000 StarLink hold, 70% döglött.
-
azbest
félisten
ha vetted volna a fáradtságot megnézni azt a videót, amiben részletesen körbejárják pro és kontra az egész kérdést, akkor nem kérdeznéd. [link]
A starlink műholdak akkor tűnnek fényesebbnek, amikor fellövés után éppen a pályájuk felé tartanak. Kezdetben olyan alacsonyan vannak, hogy a napelemeket maguk elé kell fordítaniuk, amelyek így a föld felé tükrözik a napot. Erre azért van szükség, mert túl nagy lenne a légellenállás és megsérülnének a panelek. Ahogy felemelkedik a normál pályára, úgy fordul be a földre merőleges irányba a panel, ami úgy már nem tükröz lefelé.
Magának a műholdnak a színe nem sokat befolyásol, de azért próbálják azt is festéssel csökkenteni. Rendes pályán már kihívás érzékelni őket. Akkor is éppen csak a naplemente környékén az égbolt kis részén lehet őket látni, mert az alacsony pálya miatt a föld eltarkarja a napot előlük gyorsan.
Szóval nagyrészt műbalhé az egész. Csak a szokásos hiszti, amivel ártani próbálnak a cégnek. A panaszok nagy többsége teljesen valótlan, hozzá nem értőket megtévesztő haazugság. A jogos panaszok kapcsán pedig sokkal több előnye, mint hátránya van.
Néhány "hozzáértő" pedig lehet azért uszít ellenük, mert féltik a régi, elavult módszereket használó jelenlegi kényelmes helyüket, mivel tudják, hogy a következő években nagyságrendeket fog előrelépni az űrkutatás a spacex-nek hála, a panaszkodók meg mivel 50 évvel korábbi szinten ragadtak, ezért meg fog szűnni a nyugdíjas állásuk.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Az SN9 legtöbb részlete (nem csak főelemek) azonos az SN8-cal a "kémfotók" alapján. Várhatóan hétfőn viszik ki a tesztpadra, lényegesen "elkészültebb" állapotban, mint ahogyan az SN8-at vitték. AZ SN8-cal szerzett tapasztalatok miatt jóval kevesebb földi teszt után is repülhet Pl. jóval kevesebb hátralévő szerelés, a WDR egyből 4 tartályos lehet, a "trust simulator" teszt és az SF egyből 3 hajtóműves lehet, SN8-nál felmerülő hibákat talán már el tudják kerülni stb. Akár egy hónapon belül repülhet, ha nem szúrnak el valamit tesztelés közben (kb. addigra kész lesz az SN10 is)...
-
Ezekiell
veterán
Nem is tudom már, hol olvastam, de nyilatkoztak egy olyan a SpaceX-től, hogy már az SN9 is jelentős fejlesztéseket tartalmaz az SN8hoz képest, szóval simán lehetnek új hibák is
Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes békénkben sem bízik. És aki a mi boldog, fényes békénkben nem bízik, az áruló.
-
Tuomas
addikt
Így van, ráadásul az SN15-től már elvileg látható fejlesztések is lesznek rajta. És azt is fontos megegyezni, attól még hogy most eddig eljutottak, közel sem biztos, hogy az SN9 is eljut idáig.
Mivel még minden nagyon új, belértve a hajtóanyagot, és a hajtóműveket is, bármikor előjöhet egy addig nem ismert hiba.
De az látszik, hogy a tudás megvan hozzá, amit azért már a Falcon 9-nek is köszönhetően összegyűjtöttek.We were here
-
llax
senior tag
Máshová ezt már leírtam az Starship SN8 repülése kapcsán:
Legtöbb bulvár, még a tech rovattal rendelkezők is, a címben többet foglalkoztak a robbanással, mint pl. a Űrvilág a komplett cikkében. Mert ők is tudták, hogy itt nem az utolsó 2-3 másodpercen volt a hangsúly. A tesztnek a leszállás csak 1 eleme volt a sok közül... Szerencsére az utolsó
Így, hogy a hiba is szinte azonnal ismert lett, lehet felkészíteni a közel 100%-ban megépült SN9-et a következő tesztre (ez sem alkalmas nagyobb tesztre, mint az SN8).
Az SN10...11...12 példányok néhány hétre vannak a kész (legalábbis SN8 szintig kész) állapottól, SN13...14...15...16 -hoz is egyre több elem van legyártva. Ez mind még bőven tesztpéldány lesz. Ez utóbbiakat főleg azoknak írom, akik katasztrófának tekintenék az SN8 elvesztését. Messze nem az, annyi a veszteség, hogy a későbbi példányok nem tudják kannibalizálni egyes alkatrészeit. -
azbest
félisten
Amúgy pont az olcsó űrhajózás egyik hozadéka lehet az, hogy a meghibásodott cuccokat nem elégetik, hanem befogják egy robottal és akár egy űr dokkba beviszik, ahonnan akár le is hozhatja a menetrendszerű űrhajó vagy akár ott lévő személyzet javíthatja
Már vannak próbálkozások jelenleg is drága kommunikációs műholdak feltámasztására, amikor kifogyott a nafta vagy más miatt nem tud már a jó pályán maradni, némely esetben akár napelemhiba megoldására is. Csak most a kiegészítő modult annyi fellőni, mint egy új műholdat, ami a régeknél lehet vetekszik a műhold értékével is.
[ Szerkesztve ]
-
Tuomas
addikt
Bőőven bőven, főleg, hogy kb azonnal tudták is mi a hiba.
Az nagyobb probléma lett volna, ha kiderül valami alap tervezést érintő tévedés, pl nem lett volna stabil a vízszintes ereszkedés, vagy nem tudja magát áttolni a függőleges állapotából vízszintesbe, vagy akár vízszintesből vissza függőlegesre.
Ennek a tesztnek amúgy is ez volt a célja, hogy ezekről adatokat gyűjtsenek. És jól látszik az is, hogy az elgondolás nagyon is működőképes. Persze még sok van hátra, de ha elsőre ilyen mértékben működnek a dolgok, akkor ebből 2 (vagy rosszabb esetben 4) év múlva még talán-talán az első próba Mars misszió is összejöhet.[ Szerkesztve ]
We were here
-
Ezekiell
veterán
Nem hiszem, hogy csak sebességhez, egy raklap szenzoradat lehet feltétel, abból a sebesség csak 1 vszeg.
Mindenesetre szerintem bőven sikeres volt így is.
Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes békénkben sem bízik. És aki a mi boldog, fényes békénkben nem bízik, az áruló.
-
Tuomas
addikt
Lehet. Lehet, hogy sebességhez van kötve, és bár az elején abban a pár mp-ben, amíg mindkét hajtómű megfelelően működött, a lassulás üteme láthatóan jó volt, de annyira még nem lassult le, hogy kinyíljanak a lábak, a hajtóművek meghibásodása után meg már csak gyorsulva zuhant.
We were here
-
Ezekiell
veterán
-
Tuomas
addikt
Nagyon látványos volt, én nem hittem volna, hogy ennyi minden sikerül elsőre, főleg az átfordulás és újra a függőleges helyzetbe hozás.
A végén nem a sebesség volt nagy, hanem a 2 hajtómű közül az egyik becsődölt, a másik pedig kevesebb tolóerőt tudott csak produkálni, mert a kúpban lévő üzemanyagtankból nem volt elég a nyomás, a szakzsargon ezt úgy nevezi, hogy a hajtóműveknél üzemanyagéhség alakult ki.
Ezen kívül, ahogy elnéztem a lábak sem nyíltak ki, szóval valószínűleg amúgy sem lett volna sima a landolás, de a teszt mindenképpen sikeres volt.We were here
-
azbest
félisten
Ezek direkt a starlinket mutató fotók.
A csillagszat nem így működik, hanem sok képet csinálnak és digitálisan feldolgozzák, algoritmusokkal rakják ki a képet. Hosszú expozíciót pedig nem használnak, mert akkor használhatatlan lenne minden felvétel a légköri zavarok miatt. Rövid expozíciós sorozatképekből generálják az élesebb képeket, úgy kompenzálják a légköri zavarokat is. [link]Infravörös tartományban pedig nem vizsgálják a légörön belülről az eget.
Ja és ne keverjük már ide az amatőr fotósok hobbiját, hogy jaj nekik csíkos lesz a művész felvételük. Ha akarják ők is ki tudják vetetni a szoftverekkel, amivel egyébként is dolgoznak. Aki meg csak úgy minden nélkül fotózgat, az nem végez tudományos munkát. Nem fogunk a művészet nevében a kőkorban maradni.
Rádióteleszkópból az egyetlen értelmes méretűt is hagyták összedőlni.
Szóval éppen hogy majd a SpaceX lesz az, akivel majd olcsón fel tudják vinni mindenféle sokkal jobb pályára, sokkal részletesebb felvételek készítéséhez az eszközöket olcsón.
Btw. Látványos és sikeres lett a StarShip első igazi repülése. Gyönyörűen a leszálló terület fölé repült, az átfordulás manőver is tökéletes lett. A végén kicsit gyorsabban érkezett a kelleténél, de ettől függetlenül tökéletes teszt volt. Szép robbanással a végén
[link]
[ Szerkesztve ]
-
Tuomas
addikt
Egy valamit nem értek.
A cikkben ez szerepel:"Most kihirdették, hogy melyik vállalat mekkora támogatásban részesül, a legnagyobb nyertes pedig Elon Musk cége, a SpaceX lett: a SpaceX 886 millió dolláros támogatást kap a Starlink műholdalapú internetszolgáltatásához a következő 10 év során."
Pár sorral lejjebb meg ez:
"Az alapból egyébként 1,3 milliárd dollárt kap az LTD Broadband, 1,2 milliárd dollárt a Charter Communications, továbbá 1,1 milliárdot a Rural Electric Cooperative Consortium."
Hogy lehet a SpaceX a legnagyobb nyertes, ha 3 cég is több pénzt kap?
A 886 millió dollár egyébként kb 8 fellövésre elég, ami az általános 60 db Starlink műhold/kilövéssel számolva 480 db műhold pályára állítását fedezi, ami a 12 000 db-os (rész)cél 4%-a.
[ Szerkesztve ]
We were here
-
AssAssynn
őstag
Ó, már megint. Kizárólag nálunk megy ez így, hogy állami pénzekkel tömik a kormányközeli üzletemberek zsebét.
Ja, ez nem az a cikk?
"Igen nagy hiábavalóság – mondja a Prédikátor –, minden hiábavalóság!" (Préd 12,8)
-
Apollyon
Korrektor
Ez a műholdas balhé azért az elég gáz. Az internet szórására más megoldás is létezik, így viszont teleszemetelik az eget, plusz a csillagászok sem örülnek neki.
#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.
-
Dißnäëß
nagyúr
Mindig temetik Muskot, hogy honnan lesz loveja erre, arra, amarra..
Szep. Igy tovabb.
Kígyó vére, béka hája, pók levedlett ruhája.. kondéromban lepke sül, kívánságom teljesül !
Új hozzászólás Aktív témák
it Az FCC egy 9,2 milliárd dolláros alapból 886 millió dollárt ítélt oda Elon Musk vállalatának, a SpaceX pedig továbbra is nagy erőkkel fejleszti a műholdalapú internetszolgáltatását.
- ThinkPad (NEM IdeaPad)
- Vizsgálja a driver frissítés után leálló GeForce-okat az NVIDIA
- Motoros topic
- Jövedelem
- Új design és okosabb AI: megjött a Galaxy S25 készülékcsalád
- Gyúrósok ide!
- Integrálja a Honor saját asszisztensébe a DeepSeeket
- NBA és kosárlabda topic
- Filmvilág
- Asszociációs játék. :)
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Marketing Budget
Város: Budapest