Hirdetés

Hozzászólok Aktív témák

  • Pompi

    MODERÁTOR

    Mivel gyakorta ismétlődnek bizonyos kérdések, úgy gondoltuk összegyűjtünk pár dolgot, ami hasznos lehet a topic újdonsült olvasóinak. Fontos kiemelnem, hogy nem célom a szakmai szakszavak felesleges halmozása, valamint a fototechnikai elmélet bonyolult magyarázása. Próbálok inkább -az egyszerűséget szem előtt tartva- konyhanyelven írni.

    Az objektívekre két nagyon fontos adat jellemző, melyek alapján rendszerint azonnal be lehet őket sorolni. Ezek az objektív fényerejét és gyújtótávolságát jelző számok.

    Fényerő: azon jellemzője az objektívnek, hogy a legtágabb rekesz (blende) állás mellett mennyi fényt enged át. Tulajdonképpen a maximálisan beállítható rekesznagyságról van szó. Minél nagyobb a rekesz mérete, annál alacsonyabb ez a szám. Értelemszerűen a kisebb érték a jobb. Többféleképp is szokták jelölni: f1.8, 1/1.8, stb.
    Példa: egy f1.8-as fényerejű optika több fényt enged át teljesen nyitott rekesznél, mint egy f4-es.

    Itt térjünk ki Roboter kolléga pontosítására a szakmaiság nevében:
    " A fényrekesz, pontosabban az általa meghatározott pupilla nem fényáteresztést, hanem fénygyűjtő képességet határoz meg. A kettő között a különbség nagyon fontos. Az áteresztés neve transmission, ami szintén létező fogalom, mérik is, és elsősorban a lencsék száma, bevonatok típusa befolyásolja. Az áteresztéssel korrigált fényerő a "T" jelölésű adat a mozgókép objektíveknél. De már a DXOMark is méri, pl. geometriai adat f/2.8, korrigált adat T3.1."

    Gyújtótávolság: Meghatározza, hogy a lencse, és az általa összegyűjtött fénysugarak metszéspontja milyen messze van egymástól. Számunkra megfoghatóbb az ehhez kapcsolódó másik fogalom, a látószög, ami azt jelzi, hogy a szemünkkel érzékelt látvány mekkora részét képes az objektív az érzékelőre rajzolni. Minél kisebb a gyutáv, annál nagyobb a látószög. Az emberi szám kb ekv 50mm-es gyújtótávolsággal rendelkezik. Az ez alatti fókusztávolságú objektívekkel nagyobb képrészletet tudunk rögzíteni, mint amit egy emberi szemlélő látna. Értelemszerűen ennek a fordítottja is igaz: egy teleobjektívvel a szemünkkel érzékelt látvány csak egy részét fogjuk tudni megörökíteni.


    Látószög ábra

    Megkülönböztetünk fix és zoom objektíveket. Zoom objektívek esetén értelemszerűen két számból álló tartomány lesz majd az objektíven, melyet átfogásnak is szoktak nevezni. A gyújtó-(vagy fókusz-) távolság mérőszáma a milliméter.
    Példa: 17-50mm (zoom), 35mm (fix)

    Objektívek (ekv) gyújtótávolság szerinti besorolása
    8-15: halszem
    12-21: extra nagylátószög (uwa: ultra wide angle)
    21-27: erős nagylátószög
    27-34: nagylátószög
    34-40: enyhe nagylátószög
    40-50: normál (az emberi szám látószögéhez ez áll a legközelebb)
    50- 70: kis teleobjektív (portré)
    70- 150: teleobjektív
    150- : erős teleobjektív

    A fenti felsorolás csak irányadó, továbbá nem tartalmazza a makróobjektívek tartományát, hisz ezek inkább a kialakításuk miatt (nagyítás, közelpont) nyerik el a makró tulajdonságukat, nem pedig egy adott gyújtótávolság miatt. Általánosságban elmondható, hogy a normál és portréobjektív fókusztávolsága jellemző rájuk.

    Ekvivalens (ekv) gyújtótávolság: a fotózásban alapul a kisfilmes rendszert szokták venni. A hobbi és amatőr vázak kisebb érzékelővel rendelkeznek, mint a 35mm-es filmkocka, ezért esetükben egy szorzót kell alkalmaznunk, hogy megkapjuk a valódi (azaz az ennek megfelelő ekvivalens) gyutávot. Ez Nikonnál 1.5, Canonnál 1.6.
    Példa: egy DX-es Nikon vázra szerelt 35mm-es fix objektív ekv 52.5mm-nek felel meg.

    Egyéb jelölések
    Az objektíveken a fent taglalt mérőszámokon kívül egyéb betűjelekből álló rövidítések is lehetnek, melyek a felépítésükre, szolgáltatásaikra utalnak. Ezek a következőek:

    A - Pentax: mint az M széria, de a rekeszgyűrűn A állás is van (a rekeszérték a vázról is vezérelhető)
    AD (Anomalus Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    AF-D (AF with Distance) - Távolság infót is ad a váznak
    AF-S (AF with SWM) - Ultrahangos élességállítás. Lásd SWM
    AL - Aszférikus lencsetag
    AI (Auto Index) - Manuális Nikkor objektív
    AI-S (Auto Index Shutter) - Manuális Nikkor objektív
    APO (Apochromatic Lens) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    AS (AntiShake) - Érzékelőbe épített képstabilizáló rendszer
    AS (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
    ASL (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
    ASP (Aspherical Lens) - Aszférikus lencsetag
    CA (Circular Aperture) - Körformára alakított blende
    CONV (APO Conversion Lens) - EX profi telekonverter
    CRC (Close Range Correction) - Közelkép korrekció
    D (Distance Info) - Mélységinformációt ad át a gépnek az objektív
    DA - digitális vázakra optimalizált
    DA L - "könnyített" DA, nincs rekeszgyűrű, quick-shift, a bajonett műanyag, napellenző nincs hozzácsomagolva
    DC (Defocus Control) - Az életlenségi mező kontrollálható vele
    DC (for Digital Cameras) - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
    D FA - digitális és filmes vázakra is optimalizált
    DG (DiGit Full frame) - digitálisra tervezve
    Di (Digitally Integrated Full frame) - digitálisra tervezve
    Di-II (Digital Only) - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
    DO (Diffractive Optics) - Különleges felületkiképzésű objektív
    DX - Kisebb képkör, digitálisra tervezve
    ED (Extra Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    EX (Excellence) - Sigma profi csiszolású objektív
    F - Pentax: mint az A széria, de autofókuszos ("csavarhúzós", a váz motorja hajtja)
    FA - Pentax: az F széria továbbfejlesztése, a vázzal történő kommunikáció fejlettebb
    FAJ - Pentax: "butított", olcsó FA; nincs rekeszgyűrű, több a műanyag
    FC (Focus Clutch) - AF/MF kapcsoló
    FE (Floating Element System) - Lebegőpontos lencserendszer
    FLD ("F" Low Dispersion) - Továbbfejlesztett Low Dispersion (LD) lencsetag
    FO (One Touch Focus Clutch) - Lásd: Full Time Manual Focus (FTMF)
    FTMF (Full Time Manual Focus) - Az AF kézzel bármikor kézzel felülbírálható
    Fish-eye - Halszem objektív
    G - Blendét gépvázról vezérli
    HSM (Hyper-Sonic Motor) - Ultrahangos élességállítás
    IF (Internal Focus) - Belső élességállítás
    IS (Image Stabilization) - Képstabilizátor
    K - Pentax: az eredeti, K bajonettes objektívek, fém és üveg mindegyik,
    a fókuszálás és fénymérés csak manuális
    L (Luxury) - Canon profi csiszolású objektív
    LD (Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    Limited - Kiemelkedő minőségű, fém és üveg, fix gyújtótávolságú objektívek
    M - Pentax: a K szériához hasonló, de általában kisebb és könnyebb manuális objektívek
    M/A (M/A mode) - Az AF kézzel bármikor kézzel felülbírálható
    Macro - Makró objektív Közelképre fejlesztett és korrigált rajzú objektív
    MC (Multi Coating) - Többrétegű tükröződésmentesítő lencsebevonat
    Micro = Macro Lásd Macro
    OIS (Optical Image Stabilizer) - Optikai képstabilizátor
    OS (Optical Stabilizer) - Képstabilizátor
    PC (Perspective Correction) - Perspektíva korrekciós objektív
    PZD (PieZo Drive) - A PZD motor egy újabb technológiát alkalmaz, melynek köszönhetően a standing wave kategóriába sorolható.
    Reflex - Tükörobjektív
    RF (Rear Focus) - Hátsó élességállítás
    SIC (Super Integrated Coating) - Speciális többrétegű lencsebevonat
    SLD (Super Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    SD (Super Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    SDM - Objektívbe épített ultrahangos fókuszmotor
    SP (Super performance) - Tamron profi csiszolású objektív
    SWM (Silent Wave Motor) - Ultrahangos élességállítás
    TS (Tilt-Shift) - Perspektíva korrekciós objektív
    UD (Ultra Low Dispersion) - Alacsony színszórású lencsetagot tartalmaz
    USM (UltraSonic Motor) - Ultrahangos élességállítás
    VC (Vibration Compensation) - Képstabilizátor
    VR (Vibration Reduction) - Képstabilizátor
    WR - Időjárásálló, szigetelt kivitel
    XR (Extra Refraction) - Kisebb átmérőjű objektív azonos fényerő mellett
    XS - A K-01 vázhoz tervezett (de minden K bajonettes digitális vázon
    használható), extra kis méretű pancake objektív
    ZA - Sony bajonettes Carl Zeiss objektív
    ZF - F bajonettes Carl Zeiss objektív
    ZF - F bajonettes Carl Zeiss objektív, elektronikus CPU-val
    ZH - Carl Zeiss féle Sinar objektív
    ZK - K bajonettes Carl Zeiss objektív
    ZM - M bajonettes Carl Zeiss objektív
    ZS - M42 bajonettes Carl Zeiss objektív
    ZV Hasselblad kamerákhoz fejlesztett Carl Zeiss objektív

    A két legfontosabb jellemzőjük az objektíveknek a beépített autófókusz motor és az optikai képstabilizátor. Ez utóbbira –gyártótól függően- több jelölés is lehet: VR, VC, OS, stb.
    Nikkor rendszer esetén az objektívbe épített autófókusz motort az AF-S jelzi. Sokan tévesen a G jelzést szokták ilyenkor emlegetni. Természetesen a sima AF jelzésű optikákkal is lesz autófókuszunk, de csak abban az esetben, ha a vázban van AF motor.

    A tele tartomány
    Amennyiben nem elégszünk meg a maximális gyújtótávolságával a teleobjektívünknek, lehetőség van többszöröző telekonverter lencsével kitolnunk azt. Ez a váz és az objektív közé, vagy az objektív végére kerül. Jellemzően 1.4, 1.7, 2, 3 szorosára nagyíthatja az objektív által rajzolt képet.
    Példa: egy 70-300mm-es objektív teleobjektív egy x2-es telekonverter felszerelése után 140-600mm-es zoomtartománnyal bír majd.

    Hátránya a megoldásnak, hogy mind a fényerő, mind a képminőség csökken.
    x1.4 telekonverter – 1 FÉ veszteség
    x1.7 telekonverter – 1.5 FÉ veszteség
    x2 telekonverter – 2 FÉ veszteség
    x3 telekonverter – 3 FÉ veszteség

    A makrózásról
    Amennyiben nem szeretnénk komolyabb összeget kiadni makróobjektívre, lehetőségünk van több alternatív megoldásra is:
    1. Előtét lencse: Az objektív szűrőmenetére csavarható, vagy egyéb módon rögzíthető nagyító lencse. Akár a telekonverterek esetében itt is többféle nagyítással ( 1,2,3-as dioptria) találkozhatunk. Hátrányuk, hogy képminőségromlást, vinnyettálást okozhatnak. Az előtétlencsék hosszabb
    gyútávokon (50-70 mm felett) működnek rendesen. Ajánlot termékek: Raynox DCR-150 és DCR-250, Canon 250D, 500D.
    2. Közgyűrűsor: A makró közgyűrű az objektív és a váz közé kerül. Figyeljünk rá, hogy olyan eszközt szerezzünk be, amin vannak érzékelők, így működni fog a fénymérés és az autófókusz is. A közgyűrűk vastagságának a változtatásával tudjuk a nagyítás mértékét növelni. Mivel plusz optikai tagot nem tartalmaz, nem rontja a képminőséget, ám hátránya hogy csökkenti a fényerőt.
    3. Fordított objektív (fordítógyűrű): Ez lesz a legolcsóbb módja a makrózásnak. Két verziója is ismert. Az egyik esetben a váz és az objektív közé kerül a fordítógyűrű. Ekkor nem lesz fénymérésünk és autófókusz. A másik esetben a felszerelt objektív szűrőmenetére kerül a fordítógyűrű, mely a másodikként használt objektívet –szintén a szűrőmenetén keresztül – rögzíti a szerelékre. Ekkor a különböző információk (AI, AF) átadódnak a váznak, de feltehetően korrigálni kell majd ezeket; továbbá a másodlagos objektíven manuálisan kell megoldani a rekeszelést.

    Szűrők
    Többféle szűrőfajta létezik, de a leggyakrabban 3 típusukkal lehet találkozni: uv-, nd – és polárszűrő. Jelen írásnak nem feladata az ezekre való kitérés, de összességében elmondható, hogy csak minőségi gyártó (Hoya, B+W, Marumi, stb) termékeit használjuk, máskülönben a rendszerünk optikai jellemzői csökkenni fognak. Az áruk a méretűkkel arányosan nő.
    Az objektívek vonatkozásában figyelnünk kell arra, hogy az objektív élességállítása külső vagy belső (IF), különben a cpl szűrők használata megnehezülhet.

    Milyen objektív kell nekem?
    Általános felhasználás, utazás: nagy átfogású zoomok (utazúm :) ), pl: Nikkor 18-105/3.5-5.6 VC Tamron 18-270/3.5-6.3, Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS, Tamron AF 18-250 Di-II, Sigma 17-70/2.8-4 Macro OS HSM.
    Tájfotózás: nagylátószögű és általános objektívek, pl Tamron 17-50/2.8, Nikkor 35/1.8, Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM, Tamron SP AF 17-50/2.8 XR Di II LD IF, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.
    Személyek fotózása (portrézás): lehetőleg fix objektívek, pl Nikkor 50/1.8 (egész alakra), Nikkor 85/1.8 és Tamron 90/2.8 (felsőtest, fejportré) , Canon EF 70-200/xL (IS), Canon EF 135/2L, Canon EF 85/1.8, Sigma 50/1.4, Tamron 28-75/2.8, Canon EF 24-70/2.8L (II), Sigma 24-70/2.8, Sigma AF 50/1.4 EX DG HSM.
    Állatok fotózása: nagytele tartomány zoom objektívjei, Pl Tamron 70-300/4-5.6 VC, Sigma 70-200/2.8, Nikkor 70-300/4-5.6 VR (vadállatok esetén szükséges lehet 400 fölötti fókusztávolság, telekonverter), Canon EF 55-200 IS/3.5-5.6, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, Canon EF 100-400/4-5.6L, Sigma AF 120-300/2.8 APO EX HSM DG OS.
    Rovarok, kis mütyürök: makróobjektívek, pl:Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8, Canon EF 100/2.8L IS, Sigma 150mm f2.8 APO Macro DG EX HSM, Canon EF 100/2.8, Canon EF 60/2.8.
    Fotózás beltérben: nagylátószögű objektívek, : Canon EF-S 17-55/2.8 IS, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM.
    Tárgy-, ételfotózás: fix alapobjektív és kistele tartomány, makro lencsék: Nikkor 35/1.8, Nikkor 50/1.8, Tamron 24-70/2.8, stb

    Ajánlott Nikon objektívek
    Nagylátó: Tamron 10-24/3.5-4.5, Tokina 11-16/2.8, Sigma 10-20/4-5.6
    Alapobjektív: Nikkor 18-105/3.5-5.6 VR, Nikkor 35/1.8, Tamron 17-50/2.8 (VC nélküli), Tamron 24-70/2.8,
    Teleobjektív: Tamron 70-300/4-5.6 VC, Sigma 70-200/2.8, Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8, Nikkor 85/1.8
    Makróobjektív: Tamron 90/2.8, Sigma 105/2.8

    Ajánlott Canon objektívek
    Nagylátó: Tokina 11-16/2.8 AT-X, Sigma 10-20/4-5.6 EX DC HSM, Sigma 10-20/3.5 EX DC HSM.
    Alapobjektív: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, Tamron SP AF 17-50/2.8 XR Di II LD IF.
    Teleobjektív: Canon EF 55-200 IS/3.5-5.6, Canon EF 70-300/4-5.6 IS, Canon EF 70-200/xL, Sigma 70-200/2.8.
    Makróobjektív: Canon EF 100/2.8L IS, Sigma 150/2.8 APO Macro DG EX HSM, Canon EF 100/2.8, Canon EF 60/2.8.

    Ajánlott Pentax objektívek
    Halszem: Pentax DA 10-17/3.5-4.5, Sigma 15/2.8
    Nagylátó: Sigma 12-24/4.5-5.6, Sigma 10-20/4-5.6, Tamron 10-24/3.5-4.5, Pentax 12-24/4, Pentax DA 21/3.2 Limited, Pentax DA 14/2.8
    Alapobjektív: Pentax DA (L) 18-55/3.5-5.6 (WR), Pentax DA 16-45/4, Tamron 17-50/2.8, Pentax DA 35/2.4, Pentax DA 17-70/4, Sigma 17-70/2.8-4, Pentax DA 18-135/3.5-5.6
    Portré: Pentax DA 50/1.8, Pentax FA 50/1.4, Pentax DA 40/2.8 Limited, Pentax DA 40/2.8 XS, Pentax DA 70/2.4 Limited
    Teleobjektív: Pentax DA (L) 55-300/4-5.8, Tamron 70-300/4-5.6, Sigma 70-300/4-5.6 APO, Tamron 70-200/2.8, Sigma 70-200/2.8 HSM
    Makróobjektív: Sigma 50/2.8 Macro, Tamron 90/2.8 Macro, Pentax DA 35/2.8 Macro Limited, Pentax D FA 100/2.8 Macro WR

    Használt objektív vásárlása

    A fotótechnikában teljesen elfogadott a használt termékek vétele. Alapvetően a szakszerű használat nem csökkenti számottevően ezen eszközök műszaki állapotát, ellenben az árukra roppant kedvező hatással van.
    Mivel sajnos ezeket is előszeretettel vadásszák a tolvajok, ezért minden esetben a sorozatszám ellenőrzéssel kezdjünk az alábbi oldalakon: regisztrald.hu, loptak.hu, index fórum!

    A következőket nézzük minden esetben jó alaposan meg:

    1. Frontlencse állapota: A rossz tárolási körülmények miatt előfordulhat gombafertőzés, mely –amellett, hogy a lencsebevonatokat károsítja- a képalkotást is rontja. A kisebb karcok nem befolyásolják a képminőséget.
    A legtágabb blendeállás mellett nézzünk át az objektíven egy gyengébb fényforrás felé. Tökéletesen felfedezhető a legkisebb hiba is.

    2. Autófókusz működés: Tesztábrával vagy térben átlósan elhelyezett mütyürökkel állványról hajtsuk végre. Ne liveview nézetben legyünk, mert a kontrasztalapú AF a működési elvéből adódóan pontos lesz. Amennyiben garanciális még az objektív némileg fellélegezhetünk, mert ez esetben az autófókusz kalibrálását a szerviz ingyenesen elvégzi.

    3. Bajonett, érintkezők állapota: Ezek azok a részek, amik segítségével az objektív a vázhoz csatlakozik és kommunikál. Figyeljünk rá, hogy ezek pontosan érintkezzenek, ne lötyögjenek, ne legyenek sérültek vagy deformáltak!

    4. Zoom és fókuszgyűrű: Csavarjuk el őket a végállásokig. Figyeljünk rá, hogy a futásuk egyenletes, sima legyen! Ne szoruljon sehol. Bizonyos objektíveken gumiborítást kaptak ezek a gyűrűk, amik az évek során megnyúlhattak. Ezek ugyan nem befolyásolják az üveg működését, de alkudozásra adhat okot, hisz a későbbi cseréje bizony pénzbe fog kerülni.

    5. Decenteresség: Az objektívek ideális esetben középen adják a legélesebb képet. A középponttól távolodva a képe egységesen lágyul. Ha olyat fedezünk fel, hogy valamelyik irányba haladva nagyobb az élességvesztés, akkor az objektív decenteres. Ehhez a képalkotás síkjára merőleges tárgyat válasszunk tesztképnek – mondjuk egy ház falát.

    6. Blenderendszer: Kézzel vagy vázról vezérelve ellenőrizzük, hogy megfelelően megtörténik-e a rekeszelés. Szemrevételezhetjük azt is, hogy nem látunk-e a lamellákon, a környékükön olajszennyeződést.

    7. Kapcsolók, stabilizátor működése: A vázra szerelve ellenőrizzük, hogy a kapcsolók valóban működnek-e. A stabilizátort legkönnyebben a reciprok szabály alatt kicsivel kitartott objektív esetén tesztelhetjük.

    8. Általános állapot: Kotyog, zörög-e az objektív? Az AF motor működés közben nem ad ki egészségtelen hangot?

    Bizonyos konstrukcióknál előfordulhat, hogy mozgatásra kotyogó érzetet kelt az objektív. Esetükben, ha más hibát nem találunk, ez nem feltétlenül jelent rosszat.

    Az esztétikai állapot nem befolyásolja az optika képalkotási képességét, de mindig remek lehetőséget nyújt az üveg árának a letornászására. :)

    Nagyobb gyártok oldalai
    Nikkor, Canon, Tamron, Sigma, Tokina

    Általános objektívtesztelő oldalak
    www.photozone.de
    www.photodo.com
    www.lenstip.com
    www.slrgear.com
    www.dxomark.com

    Felhasználói vélemények: Pentax, Sony/Minolta, Canon/Nikon/Tamron/Tokina/stb

    Az információk összeszedését és a hozzászólás szerkesztését aleister követte el, a Canonos objektíveket *Ropi*, a Pentax objektíveket pedig csakb fórumtárs gyűjtötte össze.

    Előzmények itt:
    Objektívek - Archívum I. [link]

    [ Módosította: TayRol ]

    ...

Hozzászólok Aktív témák