- AliExpress tapasztalatok
- KAÜ/Ügyfélkapu – már elérhető a kétfaktoros hitelesítés
- Videó stream letöltése
- Microsoft Edge (a Windows Internet Explorer utódja)
- OpenWRT topic
- Linux Mint
- Windows 11
- Itt az AI-képes hallókészülék
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Trump miatt fejezhette be sokszínűségi programjait a Meta és az Amazon
-
IT café
A legtöbb kérdésre (igen, talán arra is amit éppen feltenni készülsz) már jó eséllyel megtalálható a válasz valahol a topikban. Mielőtt írnál, lapozz vagy tekerj kicsit visszább, és/vagy használd bátran a keresőt a kérdésed kulcsszavaival!
Új hozzászólás Aktív témák
-
gaben22
senior tag
válasz S_x96x_S #45648 üzenetére
Igor párszor már belefutott a susnyásba, de ha igaz amit ír, akkor 1.5 hónap múlva mondjuk úgy technical go live lesz csak (december az erősen fél hónap a világ egy jelentős részén), business go live meg majd március-április. Ennyi idő alatt nem fogják felfuttatni a gyártást és a készleteket szállítással együtt, még akkor se ha csak a hűtést kell nekik rátenni...
Eladó cuccok: Forza Audioworks - Copper Series IEM Mk2 IEM kábel
-
csaba951
veterán
NVidiának az a jó, ha Karácsonyra megvesznek minden VGA-t az emberek. Januárban meg lehet jönni azzal, hogy van új sorozat, vegyétek inkább azt.
December 15-20-ig inkább USD erősödére lehet számítani. Ez mindenkinek rossz, aki nem USD-ben van.
-
S_x96x_S
addikt
válasz yarsley #45639 üzenetére
> GeForce RTX 50 Blackwell to be unveiled “soon”
> hamarosan be lesz jelentve a Blackwell sorozatA valóság:
~ "This week the board partners (AIC) finally got their first real engineering samples for evaluation, so they have something to solder and test." ( via igorslab.de )Mottó: "A verseny jó!"
-
S_x96x_S
addikt
válasz gaben22 #45645 üzenetére
> Sokan szerintem nem követik a fejleményeket meg a mindenféle pletykákat
egyenlőre a választással van mindenki elfoglalva,
és ennek hatásait spekulálják [1] .pl. hogy mi történik az IT-vel,
hogyha magasabb import vámot vetnek ki a kínai IT termékekre és alkatrészekre az USA-ban.
- Vajon a magasabb USA költségeket - a gyártók szétteritik-e a világpiacon,
és emiatt az EU-s GPU árak is emelkednek?
- Ha a kínai gyártók/alkatrészek kiesnek, akkor kisebb lesz a gyártói kínálat -->
kisebb lesz a verseny ---> és emiatt emelkedhetnek az árak.
- ha az USD még jobban megerősödik az EUR/HUF -hoz képest,
akkor ez még további hazai áremelkedést okoz.Persze ennek "akár" pozitiv hatása is lehet ( ~valamikor )
- mert pl. az USA-nak szánt GPU-kat az EU-s piacra öntik
- vagy mert még jobban meg tud erősödni a kínán kívüli gyártás.Viszont annyi a bizonytalanság,
hogy nem lehet megjósolni a következő évi - hazai - GPU árakat.
---------------
[1]
"If Trump gets elected, get your tech buying done asap"
60% tariffs on all Chinese goods are going to slam the IT sector
https://www.theregister.com/2024/11/01/us_trump_tariff/Mottó: "A verseny jó!"
-
gaben22
senior tag
Sokan szerintem nem követik a fejleményeket meg a mindenféle pletykákat, max. annyit tudnak, hogy egyszer lesz valami. Nekik pont jó, ha valami mainstream sodrásba bekerül 1 hír karácsony előtt, hogy jön az új generáció. Az már más kérdés, hogy a hivatalos launch ettől még lehet január, aztán attól függően mekkora lesz a hiány majd áprilisban már venni is lehet .
Eladó cuccok: Forza Audioworks - Copper Series IEM Mk2 IEM kábel
-
yarsley
aktív tag
válasz Devid_81 #45640 üzenetére
Nem tudom nekik mint jelent de remélem nem Blizzárdos hamarosanról beszélünk
Edit: nekem amúgy a januári megjelenés nem meglepő, minél kisebb a kereslet nekik annál jobb mert data center kártyákat akarnak nagy tömegben gyártani meg eladni
[ Szerkesztve ]
... ne úgy képzeld el, hogy te vagy Thomas azt mész amerre a sin visz. (c) virkir
-
yarsley
aktív tag
GeForce RTX 50 Blackwell to be unveiled “soon”, claims leaker - hamarosan be lesz jelentve a Blackwell sorozat
... ne úgy képzeld el, hogy te vagy Thomas azt mész amerre a sin visz. (c) virkir
-
S_x96x_S
addikt
válasz gejala #45636 üzenetére
> Szívott már be valaki malware-t grafikus driver rés miatt?
A GPU renting piacnál ( https://vast.ai/ ) azért ciki,
Se a hosztolóknak - se a bérlőknek nem jó, hogyha rés van a pajzson.Mottó: "A verseny jó!"
-
félisten
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
félisten
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
félisten
válasz DudeHUN #45631 üzenetére
Igen most amit utoljára olvastam róla ( ha már találgatós topik) az egy jó kis cikk volt. [link]
Az Nvidia írt állítólag egy teljesen új egyedi API-t a Nintendonak a Switch 2 höz és a hardvert most kifejezetten ehhez gyárották, az első Switch-el ellentétben
Az APi amit majd bevetnek+ Multimédia motor ami át lesz emelve az Ada-ból( lehetséges hogy a framegen miatt).lesz benne egy speciális hardver ,FDE, ( dekompressziós blokk, mint a PS5 ben).
Pl egy butított RTX2050 laposhoz képest valószínűleg képes lesz jobb minőségben futtatni játékokata fenti cikk szerint.[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
félisten
válasz DudeHUN #45629 üzenetére
Volt anno róla cikk, hogy nagyon sokat tárgyaltak a Nintendoval, hogy maximalizálják ki a tudását a gépnek és engedjék meg ,hogy megtolják a hardvert de aNintendo üzletpolitikája nem erről szól, egy megfizethető és olcsó rendszert akartak.( vagy nem akaratak rajt bukni inkább)
Amúgy szerintem nem lesz gond ezzel a hardverrel, állítólag az UE5 elég magas grafikával szépen fut rajt.[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
félisten
2025 szeptember a bejelentés az Nvidia procikra, 2026 tól forgalomban.
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
félisten
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Teasüti
nagyúr
Ezeket mind hardverből tudják egy az egyben??
Én mindig úgy képzeltem, hogy a hardver épp csak annyit tud tranzisztorból megoldani, ami a legalapvetőbb műveletekhez szükségesek, aztán a többit részfeladatokra bontják matematikailag, mint régen az Assembly esetén, hogy trükközni kellett pl. az osztással (bit shift és kivonás). -
X2N
őstag
válasz Teasüti #45623 üzenetére
Cuda magok:
Alapvető aritmetikai műveletek
A CUDA magok képesek végrehajtani a legegyszerűbb aritmetikai műveleteket, mint az összeadás, kivonás, szorzás, osztás, maradékképzés stb., mind integer, mind lebegőpontos (float) formátumban.
Lebegőpontos számítások
A CUDA magok támogatják az IEEE 754 szabvány szerinti lebegőpontos számításokat (32-bit single-precision, 64-bit double-precision), így kiválóan alkalmasak például fizikai szimulációk és tudományos számítások elvégzésére, ahol nagy pontosságú lebegőpontos számításokra van szükség.Vektor- és mátrixműveletek
Bár a mátrixműveletek gyorsítására a tensor magok jobban optimalizáltak, a CUDA magok szintén képesek vektor- és mátrixműveletekre, amelyek hasznosak grafikai feldolgozásban, képfeldolgozásban és gépi tanulásban.Logikai és bitekkel végzett műveletek
A CUDA magok támogatják a logikai műveleteket (AND, OR, NOT, XOR stb.), valamint a bitekkel végzett műveleteket (pl. shiftelés), amelyek gyakoriak kriptográfiai számításokban és adatmanipulációs feladatokban.Komplex számítások és trigonometrikus műveletek
Speciális funkciók, például trigonometrikus, exponenciális, logaritmikus és gyök-számítások is végrehajthatók CUDA magokkal, ami különösen hasznos a számítógépes grafikában és a jelfeldolgozásban.Memóriakezelés és adatmozgatás
A CUDA magok optimalizáltak a memóriaműveletekhez, például adatmásolásra a GPU memóriáján belül, illetve a GPU és CPU közötti adatforgalom kezelésére is. Emellett különleges struktúrák segítik őket az adatcserében, például a shared memory és register-ek.Párhuzamosítás és szálkezelés
A CUDA magok képesek nagyszámú párhuzamos szál (thread) kezelésére, így egyszerre több ezer szál futtatható, és hatékonyan tudják kezelni a párhuzamosítást. Ez különösen fontos például kép- és videofeldolgozás, valamint deep learning feladatok esetében.RT Magok:
Sugár-háromszög metszéspont-számítás: Ez a művelet magában foglalja a fénysugarak és háromszögek közötti metszéspont-számítást, ami vektoros műveletekre, pont-vektor szorzatokra és geometriai összefüggésekre épül, nem pedig tipikus mátrixszorzásokra. A cél itt az, hogy gyorsan meghatározzák, hol találkozik a fénysugár a 3D-s objektumokkal.Bounding Volume Hierarchy (BVH): A BVH egy adatstruktúra, amely hierarchikus „dobozokat” használ (általában axis-aligned bounding boxes – AABB), hogy gyorsan kizárja azokat a tárgyakat, amelyek nincsenek a sugár útjában. Ez inkább keresési és összehasonlítási műveletekre épít, és nem igényel klasszikus mátrixszorzásokat.
Optimalizált párhuzamosítás: Az RT magok rendkívül párhuzamosított feldolgozást végeznek, hiszen minden egyes sugár és metszéspont-számítás önállóan is feldolgozható. Bár a gyors párhuzamos feldolgozás a mátrixműveletekhez is hasonló architektúrát igényel, az RT magok feladatai nem redukálhatóak a hagyományos mátrixszorzásokra.
Kössz Chatgpt. -
Teasüti
nagyúr
CUDA magok azok csak szoroznak és összeadnak a videó alapján, nem?
Nincs publikus infó az RT magok számításáról?
Gondolom akkor az RT se sokkal bonyolultabb egy közönséges pixel shader-nél miután azonosítottuk a fényforrás(oka)t és a textúrá(ka)t. Onnantól meg talán csak iterálják ezeknek a száma alapján, hogy mi lesz a végső RGB érték. -
X2N
őstag
válasz Teasüti #45619 üzenetére
Cuda magon megy a nagy része de az RT magok is segítenek, főleg a komplexebb jeleneteknél. Ez az amit én is tudni szeretnék csak nem fog kiderülni soha mert nem lehet lemérni. Linkeltem régebbről tesztet, Blender-ben az kb 1.9X gyorsabb minden újabb generáció az előzőhöz képest(persze nem azonos Cuda szám mellett), ezt a 20-30-40-es generáció váltásnál is hozták. Ha engem kérdezel ez kevés. 10X-ezni kellene minden évben az előző generáció teljesítményét, akkor lehetne 10-20 éven belül minden játékot raytracelni ahogy jelenleg csináljuk. Kicsit korán van még ehhez, nem tartanak itt a hardverek. Persze most már van értelme hogy csak pl. a tükröződéseket számoltassuk RT-vel amit raszterben amúgy sem lehet normálisan megcsinálni és baromi teljesítményigényes.
Persze ettől jobban nem fog kinézni mert ahogy írod is eddig raszterben a művészek készítették el a bevilágítást, RT-nél meg a valóságot fogjuk szimulálni ami sokszor nem lesz olyan eyecandy...hacsak nem lesz ugyanúgy plusz munkával művészivé alakítva ahogy egy portréfotós bevilágít egy személyt.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
válasz M@trixfan #45605 üzenetére
Amíg nem lesz 100% RT egy játékban, addig sajnos a fejlesztők kénytelenek lesznek kétszer elkészíteni ugyanazt. Vagy lebutítani annyira az RT-t, mintha ott se lenne. Ha utólag húzzák rá a játékra, akkor ahogy a remaster-ek esetén látható olykor hagy némi kívánnivalót maga után az új világítás ha nem igazítják hozzá a játékot. De még "sima RT" és Path Tracing közti váltásnál is változhat a jelenet dinamikája, ha változatlanul hagyják a játékot.
A vizuálisan szétesik az egész játék az azért kicsit erős.
Ha meg eljutunk majd egyszer odáig, h full RT lesz a trendi és elvetik a raszter világítást, akkor meg pláne nem lesz ez igaz.
RTX remaster esetén látható, hogy az eredeti hangulata az viszont elvész.
Élethű fény-árnyékokkal nehéz visszaadni egy eleve fizikailag hibás képi világot ami önkényes művészi döntések alapján készült.[ Szerkesztve ]
-
Teasüti
nagyúr
Ezekből a számításokból mennyit tudnak hardverből megoldani az RT magok jelenleg?
Kíváncsi lennék konkrétan milyen képlettel számolnak és az a képlet mire elég.
Annyi derült csak ki a videóból, hogy BVH és poligon metszés zajlik az RT magokban, de a jelenet bevilágítása az már szoftveres?
Itt most nem arra gondolok, hogy mit tudunk szimulálni a pro szoftverekben, hanem hol tart a játékipar és a hardver hozzá. Esetleg mennyire tudják befogni az RT magokat a pro szoftverek?[ Szerkesztve ]
-
X2N
őstag
Miért is fontos hogy fény hullámhosszal számolnak és nem RGB értékekkel? Mert különböző hullámhosszú fények máshogy nyelődnek el, és verődnek vissza különböző anyagokban, anyagokon. A valóságot akarjuk szimulálni, ahhoz meg nem sok köze van ahhoz amit a monitor meg tud jeleníteni RGB színtérben.
[ Szerkesztve ]
-
X2N
őstag
Azért pár fontos dolog kimaradt a videóból, pl mi a különbség az unbiased és biased render között, hogy a subsurface scatteringet is számolják anyagon belül, ebből is van több féle metódus, hogy szimulálják a "volume"-okat mint a füst, tűz, stb effekteket raytracingnél, a videóban a blender cycles-t mutogatták, egy egy általános render engine, de egy jobb render engine-ben már fény hullámhosszal számolnak(spectral renderer)nem rgb értékekkel, ahogy a videóban is mondták, komolyabb engine-k tudnak fénytörést(caustic+dispersion) is szimulálni pl vizen, vagy üvegen belül így tudsz víz alatti fénytörést szimulálni(szivárványt pl( ahoyg a Pink Floyd lemez borítón a prizmával), vagy optikai lencserendszereket is lehetséges szimulálni, ha pl lemodellezed egy alap objektívet a komplett lecserendszerrel és beteszed a virtuális kamera elé szimulálhatod a chromatic aberration-t, homorú/domború torzítást, és más optikai hibákat amitől megint csak élethűbb lesz a 3D rendered...és oké hogy most a valóságot próbáljuk meg leszimulálni de ezt meg is kell jeleníteni a monitoron ami megint csak problémás dolog mert a leszimulált 32bites dinamika tartományt össze kell nyomorítani kisebbre a legtöbb mai monitorok miatt amik csak 8 bit-es színinformációt tudnak megjeleníteni és legelterjedtebb SRGB szín tartományra kell alakítani a rendert, erre is van több metódus(Filmic, ACES, AgX, Log).
[ Szerkesztve ]
-
KRoy19
őstag
válasz Quadgame94 #45613 üzenetére
Ja tényleg, bocsesz. Az RT-re mint technológiára gondoltam, hogy egyértelműen jobb grafikát eredményez mint a raszter. Persze, ha szarul implenentálják, akkor nem.
-
KRoy19
őstag
válasz Quadgame94 #45607 üzenetére
Egyértelműen jobb grafikát eredményez az RT, csak annyira erőforrás igényes, hogy a legtöbb játékban rendkívül butított formában található meg, így ezek alapján valóban azt gondolhatja az ember, hogy az RT értelmetlen, mert semmivel nem néz ki jobban, mint a raszter.
Pont most csinált erről videót a HUB, amit érdemes megnézni. [link]
-
fLeSs
nagyúr
Itt egy jó kis videó a Ray-tracingről amit egy halandó is valszeg meg tud érteni (köztük engemet) : [link]
Van a csatornán egy hasonlóan jó videó a procik készítéséről és egyéb hardverrel/szoftverrel kapcsolatos dolgokról.[ Szerkesztve ]
"Consider if you change your perspective about life, you have changed your experience of life."
-
félisten
válasz Quadgame94 #45602 üzenetére
Nem jól tudod, nem az miatt sikeres. Az miatt sikeres mert jó VGA-kat gyárt remek szoftveres körítéssel. Az RT egy ficsőr jelenleg amiben jó. Az Nvidia raszterben is jó, meg felskálázásban a legjobb, Munkára, tervezésre,streamingre Videólejátszásra és még sorolhatnám amikben jelenleg jobb, mint a konkurencia.
Az RT pedig jó pár játékban jól néz ki és hozzá tesz a látványhoz. akinek a fentiek mellett fontos ez sis annak ez grátisz.
Az hogy valakik megkérrdőjelezik ennek az iránynak a jövőjét és létjogosultságát csupán mert Nvidia,és kötelező utálni őket, az egy hatalmas hiba. Az RT nélkül nehéz lesz hova előrelépni a játékiparban grafikailag. Erre már a konzoloknál, Microsoftnál is rájöttek, meg az AMD nél is lassan.[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
M@trixfan
addikt
válasz Quadgame94 #45602 üzenetére
RT-vel az lehet majd gond ha a bevilágítást teljes mértékben köré tervezik és egyszerűen nem lesz normális művészi megvalósítás a fényekre hagyományos módon. Ott nem ez lesz, hogy éppen csak kicsit finomabb, hanem kb. vizuálisan szétesik az egész játék.
twitter: MatrixfanLive | Ősidőktől a PH!-n
-
KRoy19
őstag
válasz Quadgame94 #45602 üzenetére
Szerintem egy teremtett lélek nem állítja, hogy az RT miatt sikeres az NV (már aki kicsit is követi a piacot évek óta). Az RT előtt is sikeres volt és utána is az maradt.
[ Szerkesztve ]
-
Busterftw
nagyúr
válasz Quadgame94 #45602 üzenetére
Par user szerint az RT miatt, ugye olvastuk mar a szokasos "ha az RT a fontos akkor vegyel Nvidiat) pedig teljesen egyertelmu, hogy mindenben versenykepes.
-
Quadgame94
őstag
Tudom tudom az NV az RT miatt ilyen sikeres. Nooot!
Hiszen RT előtt is dominálta a piacot. Nem ezért sikeres, hanem ennek ellenére
[ Szerkesztve ]
-
Quadgame94
őstag
válasz tomgabor #45598 üzenetére
A cryptonak már semmi köze nem volt ahhoz. Jött a 4070 és leváltotta a 3080 meg elfogyott. Kifutnak majd a készletek és kész. Mondjuk mindent a kereslet és a konkurencia kereslete határoz meg. Egy egészséges, két osztatú piacon már régen nem ilyen árak lennének. Nevetséges a 4060, 7700 XT, 4060 Ti, 4070 és a 7800 XT árazása, hiszen last gen teljesítményt hoznak hasonló vagy éppen magasabb áran mint.
Új hozzászólás Aktív témák
A topikban az OFF és minden egyéb, nem a témához kapcsolódó hozzászólás gyártása TILOS!
MIELŐTT LINKELNÉL VAGY KÉRDEZNÉL, MINDIG OLVASS KICSIT VISSZA!!
A topik témája:
Az NVIDIA éppen érkező, vagy jövőbeni új grafikus processzorainak kivesézése, lehetőleg minél inkább szakmai keretek között maradva. Architektúra, esélylatolgatás, érdekességek, spekulációk, stb.
- Revolut
- Iqos cigaretta
- AliExpress tapasztalatok
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- Digitális Állampolgárság Program DÁP
- A hagyományos (nem okos-) telefonok jelene és jövője
- PlayStation 5
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- KAÜ/Ügyfélkapu – már elérhető a kétfaktoros hitelesítés
- AMD Navi Radeon™ RX 5xxx sorozat
- További aktív témák...