Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Mr K

    senior tag

    Ha ennyire gyors ütemben fognak terjedni az elektromos autók, akkor ez azt is jelenti, hogy a benzin és dízel mellett elektromos áramból is lesznek stratégiai tartalékok? (Benzinből és dízelből ez kb. 90 napnyi fogyasztásnyi mennyiség nálunk.)

    Amúgy szívesen olvastam volna kicsit többet arról, hogy mégis hogyan kell elképzelni az "EY mesterséges intelligenciával támogatott eszközét"... Mert láthatóan jóval optimistább, mint az itt megszólalók egy része.

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz Noukoum #21 üzenetére

    Forrás szokás szerint nincs. :(

    De gondolom ez a 27,7% európai adat és 2022. novemberére vonatkozik, nem egész évre. És ezek nem tisztán elektromos autók, mert azok aránya csak 17,3% (és 10,4% a plug-in hibrideké). Egész évet nézve (novemberig?) 22% (13% + 9%) [forrás]

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #28 üzenetére

    Vitatkoznék. Bontsuk három részre az autót:
    1. meghajtás (belső égésű motor v. villanymotor)
    2. üzemanyagrendszer (benzintank, benzinvezeték vs. lítium aksi, inverter, vastag rézkábelek stb.)
    3. minden más (váz, karosszéria, kerekek, fékek, stb.).

    A hármas pontban nincs lényeges különbség gyártás szempontjából EV és ICE között. Az egyes pont tekintetében a villanymotor nyilván olcsóbb (és egyszerűbb), mint egy belsőégésű. A villanymotort nyilván korábban is nagy szériában gyártották, szóval az nem indokolja az elektromos autó magas árát.

    Így eljutottunk a 2. ponthoz, mint lényegi különbséghez: A benzintank meg a benzinvezeték néhány műanyagdarab. Ezzel szemben a kilométernyi réz vezeték, a lítium-ion cellák, a hozzá tartozó elektronika méregdrága. És nem (csak) a kapacitáshiány miatt: lítiumot bányászni drága, mert kis százalékban van jelen a kőzetekben. Feldolgozni meg azért drága, mert rengeteg áramot és vizet igényel, ami mostanában nem nagyon lett olcsóbb. Nem véletlen, hogy erőteljes csökkenés után enyhe emelkedésbe váltott az akkumulátorok ára. Talán majd pár év múlva megint csökken.

    Felső kategóriás modellekre azért is koncentrálnak a gyártók, mert ott a vevők ki tudják fizetni a felárat, illetve a elektromos autózással jelenleg privilégiumok járnak (ingyen parkolás, behajtási engedély, buszsáv használat, stb.), ami a felsőbb kategóriában elvárás. (EU-ban pedig a büntetések elkerülése miatt is, ami a felső kategóriában különösen húzós: ezért készül a sok "kamu" hibrid.)

    A kevesebb szervizelés igaz, de senki ne számítson drámai különbségre. ($1200/év vs. $900/év, vagy $0.10/mérföld vs. $0.06/mérföld - ebből nem fog megtérülni az EV-k magasabb ára... [forrás])

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz pilóta #34 üzenetére

    Valóban, bár bár beleértettem a meghajtásba, de említhettem volna. Kárpótlásul:

    [forrás, forrás] (skálázhatták volna egyformán a két grafikont... :(( )
    Ha jól értem, ez egy 2020-as állapot illetve előrejelzés, nem tudom, az eltelt két év mennyire igazolta a tendenciákat (lásd az előző hozzászólást: most pár évig nem fognak csökkenni az aksi árak.)

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz pilóta #37 üzenetére

    Gyors kereséssel az látszik, hogy mindenki össze-vissza jósol mindent: van aki szerint 2026-ra paritás lesz (ugyanannyiba kerül az elektromos, mint az ICE), van aki szerint talán 2030 után valamikor.

    Pl. Luca de Meo (Renault csoport CEO) nem számít rá a közeljövőben. Elmondása szerint 8 évvel ezelőtt arra számítottak, hogy öt éven belül 100$ alá esik a kWh-nkénti akkumulátor ár, de még mindig nem tart ott (150$ körül jár éppen, 2021-ben 140$ körül volt). Abban lehet reménykedni, hogy valamilyen más akkumulátor technológia, mint a nátrium ion, vagy a lítium-kén, hozhat árcsökkenést. [forrás]

    #42 8th Fentebb linkelt forrás azt írja, hogy az energia költségek emelkedése 2020-ról 2022-re 512 dollárral emelte a hagyományos (ICE) gépjárművek gyártási költségeit. A gáz árak emelkedése ezt további 720 dollárral fogja növelni.

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz 8th #84 üzenetére

    Jól értem, hogy te áttervezted a gyűrődő zónát, hogy ne gyűrődjön? :F (Bár nem tudom, hogy mi az a T4...)

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #90 üzenetére

    Erről egy másik topicban hosszú vita volt. [link] (Szerintem nem lesz olcsóbb.)

    [ Szerkesztve ]

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #101 üzenetére

    Ebben akár egyet is érthetünk, csak akkor már nem arról van szó, hogy az önvezető autókkal olcsóbb az autózás. Olcsóbb akkor lehetne, ha az autókat jobban ki lehetne használni. Csakhogy az autók most is ki vannak használva (az átlagéletkor 15 év!) - kevés kivételtől eltekintve az autókat addig használják, míg végleg tönkre nem mennek.

    Ha megváltoznak a felhasználói szokások, akkor persze bármit ki lehet hozni, bár ott sem árt figyelembe venni, hogy minél inkább minimalizálják az emberek az (önvezető) autós utakat (helyette tömegközlekedés vagy séta), az annál drágább lesz (pl. mert kevesebb úthoz kisebb flotta kell, ha kisebb a flotta, akkor átlagban messzebbről kell hívni az autót.)

    Ha a felhasználói szokások változását is figyelembe vesszük, akkor a kiinduló cikk is hihetőbb lesz. Pl. ha feltesszük, hogy négy év múlva az átlagautó kétszer annyiba kerül, mint most, akkor nyilván kevesebben vesznek új autót (azaz változnak a szokások), és rögtön reálisabb, hogy a kevesebb új autóban magasabb arányt jelenthetnek az elektromosok. Ami akár remek hír is lehetne, csak ha ez azzal párosul, hogy közben az autók átlagéletkora 20 év lesz, az egy kicsit árnyalja a képet.

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #137 üzenetére

    Tegyük fel, hogy évi 20 ezer kilométert autózom, így 15 év alatt leamortizálom az autót (300 ezer km lesz benne). A 300 ezer km alatt kell bele több ezer liter üzemanyag, 20 ezer km-enként szerviz, biztosítás, adó, autópálya matrica, stb. Summa-summárum 15 év alatt ráköltök 20 milliót.

    Mivel a szomszéd is kb. 20 ezret autózik évente, ezért gondolunk egy nagyot, és közösen veszünk egy autót. Sokkal nem lesz olcsóbb, hiszen ketten 7 és fél év alatt belehajtunk 300 ezret, azaz 15 év alatt kell venni még egyet, üzemanyagból sem kell kevesebb, de azért valamennyit spórolunk, hiszen autópálya matricából csak egy kell, biztosításból és adóból is, meg a gumi cseréket is jobban lehet optimalizálni, így 15 év alatt 5%-kal kevesebbe lesz mindkettőnknek, azaz 15 év alatt csak 19 milliót kell rákölteni az autózásra.

    Ezt látva a harmadik szomszéd is beszáll: így már öt évente kell kocsit cserélni, de már 7,5% a megtakarítás azaz 15 év alatt már csak 18 és fél milliót kell a kocsira költeni.

    És így tovább - mostanra már 10-en osztozunk egy autón, amit így persze már másfél évente kell cserélni, mert másfél év alatt összehozzuk a 300 ezer kilométert. Sajnos a megtakarítás nem lett több, sőt valójában a korábbi is elveszett: a biztosítási díj durván megemelkedett (az éves futásteljesítmény, meg a sok sofőr miatt), a kocsi gyakrabban jelzi, hogy szervizbe kellene vinni (valaki sportosabban vezet?), a takarítást már nem lehetett igazságosan megosztani, ezért hetente kell autómosóba hordani, és a havonkénti szervizbe hordást meg az egyéb teendőket is rábíztuk egy közös ismerősre (persze pénzért). Így most 15 év alatt megint 20 milliót kell rákölteni az autóra. (De legalább mindig fiatal - persze 10-18 hónapos korában már kissé széthajtott is.)

    Na és itt jönne képbe az általad javasolt autómegosztó szolgáltatás: ha mi tízen nem vennénk saját autót, hanem simán alkalmanként bérelnénk az autómegosztótól, akkor szerinted sokkal kevesebbet kellene fizetnünk. Csak nem értem, hogy miért. Mert mi 10-en ugyanúgy leamortizálnánk a flottájukból egy autót (beleraknánk 300 ezer km-t) másfél év alatt, ugyanúgy kellene bele üzemanyag, kellene rá biztosítás, adó, szervizelni kéne, takaríttatni, plusz ki kellene termelnie az autómegosztó cégnek némi nyereséget, az alkalmazottak bérét, meg a vállalati adókat. Ha önvezető, akkor bérelni kellene a szoftvert, meg fizetni a km-eket, amikor üresen megy fuvarért.

    Szóval hogy van ez?

    [ Szerkesztve ]

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz Reggie0 #142 üzenetére

    Kedvezményes ár nagy tételben: ha nem divatcikk (Tesla) extrém árréssel, akkor nem tudom, hogy mennyit lehet alkudni, valamennyit biztos. Biztosítás: flottára valóban lesz kedvezmény, csak másik oldalon ott a "bérautó" felár. Az öregedésből adódó hibák az valóban nyereség. Ezeket az előnyöket én nem tagadom, csak a mértékükben vagyok bizonytalan, és abban meg főleg, hogy ellensúlyozzák-e a hátrányaikat (pl. gyakoribb műszaki vizsga), meg a cég üzemeltetés költségeit. Ráadásul az lenne a lényeg, hogy szignifikánsan olcsóbb legyen a bérautózás a saját tulajdonláshoz képest, mert pár százaléknyi megtakarításért kevesen fogják bevállalni a hátrányait.

    #146 dabadab Ez jó érv, csak ha lennének tartósabb személyautók, akkor abból nem csak az autóbérlő szolgáltatás profitálna, hanem a magántulajdonlás is. Jelentősen (pl. tízszer) tartósabb személyautót persze az átlag felhasználásban kétségkívül nehezebb lenne kihasználni, de nekem vannak kétségeim, hogy egyáltalán lehetséges vagy rentábilis lenne-e a gyártása. (Mások az elvárások mint egy busznál vagy teherautónál.)

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #153 üzenetére

    Ha már így feléledt ez a thread...

    "Mert személyenként csak az A-ból B-be eljutásért fizetnek. Ha pedig ezeket a költségeket összeadod, akkor kevesebbe jön ki, mint ha a saját autód minden költségét (arányosan) beszámítanád a konkrét utazás kötségeibe."

    Szóval ha elviszem a családot egy 500 km-es kirándulásra saját autóval a hétvégén, akkor nem csak a 25 liter benzint (100 kWh töltést) kell számolnom költségként, hanem a gépjármű értékvesztését, a kötelező biztosítás arányos részét, az éves szerviz arányos részét, stb. is. Míg ha bérautóval mennénk, akkor ezek a költségek nem hárulnának ránk, mert azt kifizetné helyettünk a bérautó szolgáltató.

    "A személyenkénti kilométer szám eleve kevesebb, hiszen az emberek csak addig használják az autót, amíg el nem jutnak egyik helyről a másikra, tehát nem fog napi 3-4 órát kocsiban ülni, hogy akkor már beugrik a Tesco-ba is, meg elviszi a gyereket az edzésre, meg érte is megy, meg akkor már a gyerek haverját is hazadobja, stb."

    Tehát ha nincs saját autóm, akkor nem fogok azzal vesződni, hogy bérautóval hordjam karate edzésre a gyereket, hanem kap egy XBOX-ot egy Mortal Combat XII-vel, és kész. És az egészséges és változatos táplálkozást is megoldjuk a sarki garázs-ABC kínálatából. Végül is...

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz Reggie0 #165 üzenetére

    De a biztosításom nem annyiba kerül (20 ezer km évente, 10 éves jogsi, csak én vezethetem, B10--em van), mint egy céges (150 ezer km évente, mindenféle jött-ment beleül ismeretlen előélettel). De még ha feltesszük, hogy nyerünk is rajta, én meg arról nem vagyok meggyőzve, hogy a különbözet fedezi a szolgáltató alkalmazottainak bérét (ügyfélszolgálat, vezérigazgató, bérszámfejtés, stb.), a telephely bérleti díját, az iparűzési adót, az extraprofit adót, a nyereségadót meg az üresjáratot, amikor szombat reggel odaállítják a ház elé, hogy elmehessünk kirándulni.

    Amúgy jelenleg is van mindenféle autómegosztó/bérlő szolgáltatás Magyarországon a taxitól a greengo-ig. Ennek ellenére van 3,5 millió magántulajdonú autó is az országban - valahol mégiscsak megéri...

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz #54625216 #166 üzenetére

    Nézzünk konkrét példát. Belvárosi család, a rendszeres vasárnapi program: ebéd a nagyinál, Ócsán (30 km). Apának belefér az idejébe, hogy elsétáljon vagy elbékávézzon a legközelebbi GreenGo-ért, ezért azzal járnak. Annak csak a parkolása óránként 4000 Ft, de szerencsére maximált a napi fizetendő összeg, így kb. 17 ezer forintból mindenképp megúszható. (Kevesebb nem nagyon lesz, ha legalább két órát szánnak az ebédre...) Ha ezt egy évben minden héten megcsinálják, az 884 ezer forint, de kedvezményekkel 736 ezer forintból is kijön.

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz Reggie0 #179 üzenetére

    Meggyőztél. Akkor már csak azt magyarázd el, hogy ha ennyire olcsón lehet bérautót szolgáltatni, akkor a létező szolgáltatások miért ilyen drágák? Ott van pl. a #178-as hozzászólásban szereplő példa: évi 3120 km-t megyünk 736 ezer forintért? Egy VW Up! szuperminivel? (És ebben nincs benne a töltés, ha véletlen útközben is tölteni kellene. Plusz nincsenek benne az egyéb kiadások, pl. ha parkolás közben valaki megkarcolja, stb. az még pluszban hozzájön.)

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

  • Mr K

    senior tag

    válasz dabadab #157 üzenetére

    Így igaz: az elektromos autózás elvitathatatlan előnye, hogy a káros hatások nem a saját hátsó udvarunkban jelentkeznek. (Hanem Chilében, Kínában és Debrecenben, de az kit izgat? ;] ) BTW, tegnap a debreceni gigagyár és a gödi bővítés is zöld utat kapott, így már biztos, hogy akku nagyhatalomként járulhatunk hozzá az elektromos autózás terjedéséhez. (És persze ebből következően akkumulátor temetőként is.)

    #185 Hi!King Itt egy elemzés, ami kihozza azt, hogy talán megspórolható a 15%:
    Cost-based analysis of autonomous mobility services
    (Legalábbis az öt évvel ezelőtti elképzelések szerint. Mint minden elemzéssel, ezzel is az a gond, hogy több tucatnyi feltételezéssel él, köztük olyanokkal, amik ha nem teljesülnek, akkor borul az egész modell (teljesen más végeredmény jön ki).) Az pedig már egyéni hozzáállás kérdése, hogy 15% spórolásért feladja-e valaki a saját autó kényelmét. Már ha tényleg annyi lesz.

    ''The third planet is incapable of supporting life. Our scientists have said there's far too much oxygen in their atmosphere.''

Új hozzászólás Aktív témák