Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
emelhu
aktív tag
"De, mi garantálja, hogy rendesen meg legyen írva, ki legyen fejlesztve, le legyen tesztelve?"
A minimum lenne egy sw-jogsi rendszere.
Ehhez valami standard, szabványos input és output specifikáció kell, vagyis hogy milyen bemenő infókat kap a sw egy adott forgalmi szituációról, arról milyen modellt alkot, "mit lát belőle" és milyen intézkedést hoz.
Ez a szabványos input-output egyébként a repülők feketedobozához hasonlóan tárolva kell legyenek a kocsikban és a repülők baleset feldolgozásához hasonlóan ki kell elemezni esemény esetén.
Ez a "beugró" teszt persze, a minimális megfelelés bizonyítására és hogy bonyolult forgalmi helyzeteket felismer és a kresz szabályai szerint kezel. Emellett persze valós forgalomban is mennie kell sokat, és a feketedoboz adatait itt is egy sw feldolgozza, a "vizsgabiztos" ember pedig jegyzetrel.
És persze minden sw verziófrissítéskor vizsga kell... ez egy ilyen szakma. -
Somatom
veterán
Vagy, hogy egyáltalán megéri-e. Kitermelhetőek-e a rendszer fejlesztési, gyártási, üzemeltetési, karbantartási, javítási költségei? Mennyire fog bejönni az embereknek? Mennyire lesz sérülékeny? Pl. ha egy kisebb, parkolóházas koccnál lehal pár szenzor, a rendszer letilt és trélert kell hívni, azt biztosan nem fogják kedvelni.
-
ddekany
veterán
"A jelenlegi szinten, _mindenki_ a saját anyját is két forintért,"
De el tudod képzelni, ha X autógyártó ad teljes önvezetést, a másik meg azt mondja, hogy ezzel nem szív, akkor mi fog a bevételükkel történni. Nem ez az önvezetés fő akadálya, hanem az, hogy nem tudunk még arra alkalmas AI-t csinálni. Ha tudunk, utána lehet róla beszélni, hogy van-e annyira megbízható, hogy megérje úgy is, hogy a gyártó fizeti a kártérítést. Mert te csak utas vagy, aki egy útra kibérelted a járművet.
-
válasz
giacomogesso #149 üzenetére
Tesó...
A jelenlegi szinten, _mindenki_ a saját anyját is két forintért, ezen tök egyszerű tény ismerete pedig elvisz a megvilágosodáshoz, hogy _senki_ nem fog eurotízmilliárdokat belefeccölni ebbe.
De, tételezzük fel, hogy meg is teszi valaki.
Egy esetleges balesetnél ki fogja a hibát felvállalni? A tervező, a beszállító, a programozó, a gyártó, vagy az autót a telepről kiengedő biztonsági őr?A gépjárműgyártók kb 3, jó esetben 4 százalékos haszonkulccsal működnek. Tőlük elvárni erős lenne.
A központi költségvetések kb mindenhol deficitesek.
Ha ráteszik a termékek árára, az infláció, amiből jelenleg sokkal több van mint kellene.Nem lesz itt semmiféle önvezetés.
Azt el tudom képzelni, hogy gyártelepen belül megoldják, mert ott nincs környezeti forgalom.
De útra nem fogják tömegesen kiengedni. -
Somatom
veterán
Nem tudom, hogy pl. eltekerhető ponyvás tetejű pótnál (mozgópadlós, cargo floor, Schubboden) mennyire lenne hatásos. De, azért jó lenne. Ez is olyan dolog, amit már most is megcsinálhatnának. A legutóbbi etapomban (március) havazott Németországban és küldött a cég egy körüzenetet, hogy takarítsuk a tetőponyvát, mert három büntetés érkezett a lehulló jég miatt.
-
FB csoportba rakott fel korábban videót egy srác aki Alaszkában kamionozik. Téli időszakban a fizetős kamion parkolók kijáratánál felállítanak ehhez hasonló mobil kapukat (ő terminálnak nevezte). Amit mutatott azon volt még pluszban egy méteres átmérőjű gyorsan forgó kefe is ami lesöpörte azt a havat amit nem húzott le a gumicsík. Csak a kapun áthajtva tudsz kijönni a parkolóból és teljesen ingyenes a használata. Mondjuk ott indokolt is az EU-ban nem nagyon.
-
ddekany
veterán
"majd pont az önvezető alatt történt mondjuk lefagyott úton bekövetkező akár még csak személyi sérüléssel sem járó balesetért fogják..."
Teljes, valódi önvezetés nem létezhet ezek nélkül, hiszen nem kell figyelned, csak utas vagy. Ha a gyártók úgy ítélik meg, hogy ez nem éri meg, és annyira, hogy a másik gyártó sem fogja őket lenyomni, mert ő meg bevállalja, akkor nem lesz önvezetés.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #149 üzenetére
Úgy tűnik, hogy a Ford ezt másképp látja.
-
giacomogesso
kezdő
"...A humán sofőrt kiszolgáló rendszerek szög egyszerűek és olcsók egy önvezető rendszer elemeihez képest..."
HA a "kisautókban" már létezik (majd) az önvezetés, akkor az áruszállításba integrálni 0 költség, viszont arányaiban sokkal nagyobb a nyereség azon, hogy kihagyhatod a sofőrt és az őt kiszolgáló rendszereket, meg a helyet, tömeget. -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #146 üzenetére
Hogyne érdekelné! Legyen csak négy felsorolása, darabonként 10 perccel! 40 perc huss. Kapjon hetenként csak egy defektet a parkolóban keréknek támasztott szögtől! Két óra huss. Stb., stb. Vki "tréfából" kihúzza a pót rögzítőfékjét, oszt jöhet a szervíz. Izzócsere? Szervíz! Kicsit költséges játékok ezek. Egy humán sofőr símán visszanyomja a féket és pár perc alatt izzót cserél. Egy átakasztás is érdekes lehet automatizáltan. Automata letalpaló? Biztosan olcsó lehet. Egy automata nyeregzár oldó szintén. Jut eszembe, ahhoz már kell az automata rögzítőfék a pótra. Persze, ezeket is mind ki kéne még fejleszteni.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #144 üzenetére
A humán sofőrt kiszolgáló rendszerek szög egyszerűek és olcsók egy önvezető rendszer elemeihez képest. Az a több áru szállítása sem annyira egyszerű. Legalábbis nyergesen.
-
giacomogesso
kezdő
-
Jaja, a tisztító terminál...
Az a hely, ahol a kamion beáll egy 4 méter magas rámpa mellé, a sofőr felballag a rámpára, és egy -remélhetőleg a romá... bocsánat, keleteurópai sofőr által még el nem lopott" seprűnyéllel letolja a pótról a jeget.Az amit Te mondasz, az szájenszfiksön.
Ahogy az önvezetés is.
Jelenleg a gyártók egy rosszul megtervezett gyújtáskapcsoló miatt bekövetkező balesetért SEM vállalják a felelősséget, majd pont az önvezető alatt történt mondjuk lefagyott úton bekövetkező akár még csak személyi sérüléssel sem járó balesetért fogják...
Aha -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #142 üzenetére
Pont a vezetést kiváltó kütyüktől lesz drága és kényes az autó. Szted egy olajcseréhez képest mennyi lesz egy önvezető rendszer karbantartására jogosult szervíz óradíja? Mennyi lesz a rendszer használati díja? Stb., stb.
Akkor még nem beszéltünk a többi közlekedő hozzáállásáról. Láttál már kamion autópályára felsorolást? Hol van az megírva, hogy nekem helyet kell adnom a felsoroló kamionnak? Ha nem teszem, akkor belassítom és esélye sem lesz felsorolni. Mögötte meg gyűlnek a felhajtón a morci személyautósok. A parkolói "balesetekről" nem is szólva. -
giacomogesso
kezdő
HA a vezetést ki lehetne váltani, akkor az összes többit, pl. olaj/szűrőcsere...pláne. Az üzemeltetés teljesen mechanikusan működtethető. Nem kell több logisztika, nincs több kütyü, a fenntartás olcsóbb.
Az árunak pont semmi szüksége nincs egy hőmérséklet-érzékeny, fáradékony, korlátozott érzékeléssel-felismeréssel, véges manuális képességekkel rendelkező entitásra. -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #139 üzenetére
Pont azt magyarázom, hogy az egyetlen "sofőrsallangot" egy csomó más sallangal váltanák ki. Több kütyü, drágább autó, több hibalehetőség, drágább üzemeltetés. A cégeknél több ember nyúl az autóhoz, bonyolultabb logisztika, szintén több hibalehetőség.
Mellesleg a megrendelők egyáltalán nem érdekeltek az önvezetésben, ők csak rendelnek egy kamiont az árujuknak. Dehogy akarnak beruházni, plusz embereket felvenni, képezni, fizetni. -
giacomogesso
kezdő
Éppen, hogy pragmatikus. Az alapcél az az, hogy az ÁRU eljusson A-ból B-be. Minél kevesebb a sallang (homo sapiens ;-/), annál költséghatékonyabb a metódus. (Mondom ezt úgy, hogy fullos jogsim van, és szeretek vezetni. Éééés vezettem is mindent, aminek kereke van, kivéve a kötöttpályásokat.)
-
Somatom
veterán
Én csak azt mondom, hogy mindenki hatalmas sofőrhiányról papol. A majdani önvezetőkhöz szükséges átszervezéseket, beruházásokat már most el lehetne kezdeni, mert javítanák a sofőrök munkakörülményeit, népszerűbbé tennék a szakmát, enyhítenék a sofőrhiányt. De, nyomát sem látom az erre való hajlandóságnak. Most kb. kétszer annyi kamion zsúfolódik be egy parkolóba, mint amennyi szabályosan elfér. Ha az önvezető nem sérthet szabályt, akkor minimum kétszer ennyi parkolóhely kéne. Nem látom a fenenagy parkolóépítéseket.
-
ddekany
veterán
Nyilván rakás megoldandó részlet van mindennel, amikor valamit megváltoztatsz. Ezeket nem itt fogjuk kidolgozni. A legnehezebb rész valószínűleg maga az önvezetés. Biztos ki lehet találni valami szerkezetet, ami lelöki a havat, csak eddig nem kellett, mort úgy is ott vagy te. Az hogy láncban ki fizet mit kinek... nyilván megoldható. Nyilván, ha a kamionok tulajdonosa szolgáltatásokat vesz igénybe, és azzal együtt is úgy a legversenyképesebb, fizet.
-
Somatom
veterán
Hogy jut el a behavazott kamion a parkolóból a "tisztító terminálhoz" (jelentsen ez bármit)? Aztán még egy probléma. Ha kamionmosóra gondolsz, azok nem 0-24 -esek. Ahova mi járunk mosatni, az 8-18. Ha az önvezetőnek reggel hatos nyitásra van időkapuja, akkor nem tud "tisztító terminálba" menni. De, ha le is tudják tisztítani, azt biztosan nem ingyen teszik, tehát újabb költség a cégnek.
-
tomcat78
őstag
válasz
Foglalt név #118 üzenetére
Tudod az a baj, hogy de, láttam közelről, elég sokszor. És az agyamra is megy időnként egy ilyen autó mögött haladni. Az, hogy egy adott határon belül igyekszik tartani az autót az előtte haladóhoz képest, mögötte haladva úgy néz ki, hogy gáz-fék-gáz-fék, ahogy korrigálja az autó sebességét adott esetben szinte folyamatosan. És ez egy autópályán sokszor elég idegesítő.
Ha esetleg szar idő van, akkor meg sok belőlük egyenesen csőd. Régi- főleg lézeres- rendszereknél elég sűrűn fordult elő ráfutásos baleset is pl, mert a sofőr elhitte, hogy ha szakad az eső/hó is működik a rendszer. De jelzem: a mostani hyper szenzoros, radaros megoldások sem 100%-osak. Mondjuk soknak már tényleg extrém körülmények kellenek, hogy lehasaljanak, de kb mindegyiket hibára lehet kényszeríteni. Az igazság az, hogy- szerintem- ezeknek a rendszereknek a használatát is tanítani kéne. Mert így sokan azért bambulnak el, mert korlátlanul bíznak bennük. Így meg adott esetben többet árt(hat), mint használ. -
-
Somatom
veterán
A raktár környékén? Ehhez kéne egy apróság. Olyan ipari zónák, amikben van kamionparkoló. Bármilyen furán hangzik, ritkák az ilyenek. Odamész, rakodsz, elhúzol onnan. Ha várnod kell, azt oldjad meg, ahol tudod. Az ipari zónákban túl értékes a hely ahhoz, hogy kamionparkolókra pazarolják. Pláne éjszakára, amikor zárva a cég. Aztán még egy dolog. Minden olyan melót, ami a járművel kapcsolatos, a sofőr végez, akit ugyebár a fuvarozó fizet. Amit írsz, azzal ennek és a hozzá kapcsolódó képzésnek a költségeit és felelősségét símán áttestáltad a megrendelőre, akinek amúgy semmi köze ehhez.
-
ddekany
veterán
Hogy az út két végén vannak nem automatizált teendők, nem jelenti, hogy az út automatizálásának ne lenne érték. Felvesznek pár embert, aki a raktár környékén várakozó kamionokat istápolja (mint hó letakarítás), többek közt. Ez nyilván sokkal kevesebb plusz munkahely, mint ahány mínusz a sofőrök elhagyása.
-
válasz
giacomogesso #128 üzenetére
Sci-fi rajongónak tetszik lenni?
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #128 üzenetére
Ahha. És mit ér azzal, hogy nincs pihenőideje? Akkor lehetne hatékony, ha a cégek három műszakban tudnák fogadni. Egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hány ilyen cég van. Ha várnia kell, az már megint más szitu. Hol tudna szabályosan várakozni? Ahhoz parkolóhelyek kellenének, amiket már bőszen építeni kéne, hiszen a mostani kamionállományhoz is kevés. Megáll a kamion, éjszaka leesik a hó. Reggel a sofőrnek fel kell mennie a pót tetejére és letakarítani, hogy ne pottyanjon egy jeges hókupac a mögötte haladó személyautó utasterébe. Szóval, önvezetőhöz fedett parkolók kellenének. Vagy, ott van a késés. Attól, hogy önvezető, még nem tud repülni. Mi van akkor, ha lekési az időkapuját, vagy elhúzódik a rakodás, stb., stb? Ez mind várakozást jelent. Attól, hogy a kamion mehetne, még nem közlekedhet éjszaka Svájcban. Szóval, a határon ugyanúgy várakoznia kell, mint most, sofőrrel. Illetve, nem egészen, mert a sofőr befurakodik a terminálba és leparkol szabálytalanul, hogy reggel ne több Kilóméteres sor végén kezdjen. Tudod mit mond a cégünk? Hogy fizeti a büntetést, ha pofátlankodunk és lebukunk. Ilyen a cégek hozzáállása. Szted minden hibajelzésnél beküldenek szervízbe? Túrót. Kilogisztikázzák a számukra legideálisabb időpontot. Egy önvezetővel ez nem menne, mert letilt, oszt annyi. Ráadásul sokkal több elromolható kütyü van egy önvezetőben. Kétlem, hogy ez jó lenne a cégnek. Stb., stb.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #124 üzenetére
Ezt vitatnám, de tegyük fel, hogy így van! Vajon ez az egész változás mennyibe fog kerülni és azt ki fogja kifizetni?
Egyébként meg ezeknek a változásoknak már látszódniuk kellene. Pl. mostanság építettek/építenek át német autópályákat, de én nem látom, hogy fedett parkolók tömegét építenék. Önműködő benzinkutak sincsenek. A cégek sem nagyon térnek át a három műszakra. Svájcban nem közlekedhetnek éjszaka a kamionok. Stb., stb. -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #122 üzenetére
Nem baj, nyugdíjasként már nem szeretnék kamiont vezetni.
De, erősen kétlem, hogy a munkáltatómnak jó lesz. Ez csak akkor lehetne, ha az önvezetés olcsóbb lenne, mint az én bruttó munkabérem. De, ez nem valószínű, hogy az én életemben még meg fog történni. A kamionozás nem csak vezetésből áll. A sofőrnek más feladatai is vannak, azokat is ki kéne váltani valahogy. -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #119 üzenetére
Én símán elvezetem az autót olyan körülmények között is, amik között az önvezető rendszer feladja. Akár meg is tudom láncolni.
Ettől függetlenül símán váltanék önvezetőre, ha az jobb nekem. Csak ne kényszerítsenek rá addig, amíg nem jobb nekem! -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #112 üzenetére
Valami nem stimmel. Ott tartottunk, hogy azért kéne felgyalogolnom a hegyre, mert az önvezető autóm nem képes felnavigálni a havas, hegyi mellékutcákon (a hólánc felrakás külön kérdés). Akkor a megosztós önvezető hogy vinne haza?
-
tomcat78
őstag
válasz
Foglalt név #107 üzenetére
Sehol nem írtam olyat, hogy ez általános lenne. De ettől még létező jelenségről beszélgetünk. Mert a soför.... Ha lehasal a rendszer csak a sofőrnek van lehetősége korrigálni. Ha valaki bamba.... Akkor meg magasról nem érdekel sem a lökhárítója, sem a fényszórója... de még a fényezése sem. Ha nem képes úgy résztvenni a közlekedésben, hogy oda is figyel, akkor fizessen, minél többet. Majd megtanulja, hogy a rendszerek nem helyette vannak. A vezetés egyenlőre még emberi felelősség. És ez alól nem kivétel az sem, ha egy meghibásodott rendszer okoz galibát. A sofőrt mindenképp büntetném. Egyenlőre maximum segítség (?) szintjén mozognak ezek a rendszerek. Az engem meg magasról nem érdekel, hogy épp valami baromi fontosat kellett elolvasnia a telefonján. Mondván majd az okos autó megoldja, míg ő valami mással van elfoglalva. Itt még nagyon nem tart a dolog, de sokan kezelik így. Ilyen tekintetben meg ezek a rendszerek valahol a kétélű fegyver szintjén járnak. Messze nem képesek minden problémát megoldani maguktól. Azok az esetek meg a hab a tortán, amikor egyenesen baromságokat csinálnak. A nevükben is benne van: Vezetés segítő rendszerek. De az emberi felelősség (és a vezetni tudás) még mindig szükséges része a rendszernek. Na ez utóbbit hajlamosak sokan kihagyni a képletből.
Nekem is kényelmesebb lenne felbaszni a lábam a műszerfalra és olvasni, játszani, bármit csinálni, mint vezetni, figyelni, reagálni a környezeti változókra. De még egy sima asszisztens is le tud hasalni adott szituban. Egyenlőre az ember- minden gyarlósága és hibája ellenére- még nagyságrendekkel jár ezek előtt a rendszerek előtt. Csak egy példa: adaptív tempomat: tolja, míg úgy nem érzi a rendszer, hogy fékezzen, majd távolságot igyekszik tartani. Az egyszeri user meg elveszi a gázt egy kicsit, ha látja- és felméri-, hogy utólér mást. -
válasz
giacomogesso #98 üzenetére
Edmonton nálad normál világnak számít?
-
ddekany
veterán
válasz
giacomogesso #112 üzenetére
Lényegében a felokosított tömegközlekedés, ahol van sokféle kapacitású jármű (így akár 1 személyes is), aminek nem előre rögzített az útvonala az idealizált jövő. Meg hogy kevesebb okod lesz utazni eleve. A kevésbé idealista meg... igazi FSD-hez alighanem szinte már AGI kéne, ha viszont tudunk olyat csinálni, akkor az a legkevesebb, hogy mi lesz közlekedéssel.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #110 üzenetére
Biztonságos környék, de azért nem szeretném a cuccomat az utcán parkoló autóban hagyni. De, mint írtam, egyébként is teljesen irreális. Egy talpalattnyi hely sem szokott lenni a környéken. Az a lépcső pedig qrva hosszú, önmagában, cuccok nélkül is felér egy erőnléti edzéssel, amire akkor épp nem vágyom.
-
giacomogesso
kezdő
"...800Km után, hajnalban érkezve, kétheti cuccomat nem szeretném a Városmajor utcából felcipelni..."
Ha két hetet kibírt, akkor a cipelést beoszthatnád, nem pont hajnalban, megérkezéskor KELL elintézned, beoszthatod, -gondolom- 2 hét után nem tíz percre ugrassz haza ;-/... -
ddekany
veterán
"A központba? Annak a felépítését, üzemeltetését ki fizeti?"
Az utas fizeti, nyilván. A Waymo taxi nem ingyen visz. (Más kérdés, hogy jelenleg veszteséges, szóval a naív befektetők is fizetik.)
Szerk.: Ja, ha saját járműved van? Az önvezetős világban, ha lesz olyan, az valószínűleg nem lesz jellemző. De ha mégis, akkor az önvezetés használata szolgáltatás havi költséggel.
-
Noukoum
veterán
válasz
giacomogesso #98 üzenetére
Semmi baja nincs a hótól, csak nyilván aki 20 éves dízelből rinyál annak fogalma sincs az egészről.
-
Foglalt név
addikt
Én elégedett voltam az ACC-vel, biztos volt aki nem. (Személyes tapasztalat, hogy a panaszok jó része azért jött mert a gép nem vezet olyan barom módon ahogy a tulaj elvárná.)
Ezek a rendszerek kb. 15 éve forgalomban vannak. 1 azaz egy hírt nem olvastam még ahol fantomfékezés most lett volna tömegkarambol. A gyíkemberek tusolják el?
Az érem másik oldala hogy többen mondták hogy mentette meg a lökhárítót a vészfék asszisztens mert a sofőr bambult. Vannak ugyanis olyan sofőrök akik belátják, hogy ők is hibáznak. -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #105 üzenetére
Én nem. Ha van önvezetés, akkor az ember csak utas, nem kell jogsi. Az idősek is közlekedhetnek autóval. Ők biztosan nem fognak a piacról, orvostól hazafelé felcaplatni a hegyre. Gazdagék sem erről híresek. Parkolóhely sem lenne a hegy alján (most sincs elég és azok is fizetősek, miközben otthon beállhatna a garázsába). Bár, én megtehetném, de bevallom, hogy melóból, 800Km után, hajnalban érkezve, kétheti cuccomat nem szeretném a Városmajor utcából felcipelni a jeges Csaba lépcsőn. Szvsz. ez halott ötlet.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #103 üzenetére
Ne gondold, hogy csak egy ilyen utca van Budán! Rengeteg van és szinte mindegyikben laknak emberek. Velem gyakran előfordul, hogy hazamegyek az autóval. Gyanítom, hogy ez nem egyedi igény.
Akkor viszont az önvezetőnek ezt is tudnia kéne.
-
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #101 üzenetére
Melyik hegyen? Én a Kissvábhegyen lakok és bizony havasak szoktak lenni a hazavezető mellékutcák. Önvezetés szempontjából amúgy is elég bonyolult a közlekedés. Az utca kétirányú, de egyes szakaszain nincs elég hely hozzá. Olyankor fák alá, kapubejárókba húzódunk be, hogy a szembejövő elférjen. Felfestés pedig egyáltalán nincs.
Google utcakép. Szted mikor jut el ide a szóróautó? Sok sikert az önvezetőnek! -
Somatom
veterán
válasz
giacomogesso #98 üzenetére
Hol van az a "normál világ"? Ausztriában kötelező a hólánc. Minek hólánc egy vizes útra? Bónusz kérdés: egy önvezető autóra ki szereli fel a hóláncot?
Német cégnél dolgozom 8 éve, tehát 8 kinti tél tapasztalatával rendelkezek. 70% -ban Németországban kamionozok, de gyakran járok Svájcban, Franciaországban. Ha leesik a hó, akkor bizony ott is havasak az utak. -
A pénz nagy úr majd spórolnak ahol tudnak, és tudni fognak. Semmi más nem hiányzik minthogy egy indiai programozók által összeszögelt bugos szoftver irányítson két tonnás öt másodperc alatt 100-ra gyorsuló g*cinagy suvokat. Önvezetés... esik öt centi hó azt rátapossák az útra és szépen be is dobja a törölközőt az összes.
-
ddekany
veterán
Waymo példáján, ilyenkor a kocsi magától beszól a központba, hogy elakadt. Ha nem teszi, utasként ott van előtted az érintő képernyő, te is szólhatsz. (Ha nincs kapcsolat, akkor meg valószínűleg az riaszt be idő után a központba, hogy eltűnt egy taxi.)
De persze nem véletlenül csak kísérleti fázisban vannak ezek az FSD szerűségek. Nem bírnak vele. 9X%-ban megy, de az utolsó 100%-9X%-hoz már érteni kéne a világot. A nagy kérdés, hogy ezt a maradék kevés százalékból sikerül e kiszorítani azokat az eseteket, amik balesetet okoznak. Utána következő kérdés, hogy a központ milyen gyorsan tud segíteni. Egy embernek ez pár perc, tehát pl. lehet hogy addigra már utálnak a mögötted állók, vagy már rossz úton megy, stb. Ha a központba van szekrénnyi AI, és az segít 1 másodperc alatt, és csak ritkán passzol tovább embernek, az jobb. De ilyen szekrény még nincs.
-
Somatom
veterán
No, igen. A vezetéstámogatás néha úgy néz ki, hogy nekem kell előre látnom azt a szitut, amiben mindjárt hibázni fog a rendszer és felül kell bírálnom. Ha tudom. A követőt tudom, de a vészfékasszisztenst nem. De, ennek biztosan így kéne működnie? Mert ez elég fárasztó plusz feladat. Az én tapasztalatom az, hogy a technológia sehol sincs ahhoz, hogy önállóan vezessen egy autót. És a technológia megléte csupán egy feltétel a sok közül. Létezik az a technológia, amivel aranyat lehet csinálni ólomból, mégsem alkalmazzuk, mert nem éri meg. Aztán ott a jogi felelősség kérdése, stb., stb.
-
tomcat78
őstag
Na jó, de nála a semmi közepén is képes volt az autó produkálni. Értsd jól: üres úton, egyenesben. Semmi látható nem volt, ami megzavarja a rendszert. Se egy kanyar, útjelző, korlát, akármi. Az említett anomáliák szerintem nem ritkák. Még, ha nem is általánosak. Régebben már írtam, hogy még követni is agybaj egy adaptív tempomatos kocsit autópályán néha, mert úgy villog a féklámpája mint egy telibevert stroboszkóp. Ha kell, ha nem.... Mert az előtte lévőt ki akarja centizni a rendszer. Holott a forgalom és a másik autó(s) ezt nem indokolja.
-
Somatom
veterán
Ezt rendszeresen csinálja a DAF. Megyek a pályán a szélsőben, Jürgen meg a belsőből, 200 -ról satuzva átvág előttem a lehajtóra. Én már látom a tükörben, hogy mi a terve, de a távolságérzékelő csak akkor reagál, amikor elém kerül és a lassulását érzékeli. Én tudom, hogy fölösleges lenne satuznom, de az automatika nem. Ugyanez, ha bal kanyarban van a lehajtó. Az érzékelő úgy látja, hogy előttem lassítanak, pedig az nem az én sávomban van. Alagút után bal kanyar, magasított korláttal, dettó.
-
tomcat78
őstag
Volt egy ügyfelünk, akinek az esetét senkinek nem kívánom. Az adaptív tempomat hasalt le nála rendszeresen. Azt hozzá teszem, hogy egy amúgy (viszonylag) megbízható gyár egyik típusáról van szó. És egyedi volt az esete, mert a gyártó is többszöri kísérlet (sw frissítés) után feltette a kezét, hogy WTF. A jelenség annyi volt, hogy az autó képes volt senkitől nem zavartatva besatuzni. Öröm az ürömben, hogy a vészfék asszisztens jól tette a dolgát
Ellenben roppant kellemetlenné vált a helyzet, mikor egy távolsági busz majdnem letarolta. Üvöltözés, anyázás, stb. Szerencsétlen srác meg csak pislogott, mert senki és semmi nem ment az autó előtt. A gyár nem találta a hiba forrását. Szenzor hibára gyanakodtak, de tudtommal az sem igazolódott be. Egy ilyen mondjuk egy kissé forgalmasabb autópályán akár tömeg balesethez is vezethet.
-
Somatom
veterán
Persze, így vicces, de vajon egy robotautó mit tenne? Nem jön senki szembe. Világos, hogy valahol előrébb vmi olyan esemény történt, ami elzárta az utat. Máskülönben ilyen nem fordul elő nappal a rakparton. Nyilván emiatt volt a forgolódás. Csakhogy a záróvonalat nem léphetné át. Nincs gyalogos közlekedésre alkalmas hely, nincs közvetlen balesetveszély, tehát semmi sem indokolja, hogy a felelős engedélyt adjon az autó elhagyására. Csak egy olyan személy adhat utasítást a KRESZ megszegésére, akinek arra jogosultsága van. Magyarul, addig rohadsz a tűző napon az álló önvezetőben, amíg nem jön egy rendőr. Sztem az emberek nem gondolnak bele abba, hogy mit is jelent a napi gyakorlatban a teljes szabálykövetés.
-
Somatom
veterán
Egy előnye biztosan van. Mindíg bekötöm magam. Egyszer, egy teljesen átlagos kikerülő manővernél az MAN olyan vészsatut nyomott, hogy ha nem lettem volna bekötve, akkor felkenődtem volna a szélvédőre. Komolyan mondom, el sem tudom képzelni, hogy hogyan hozta össze az automatika azt a fékhatást, de rémisztő volt. Azóta eltelt pár év, a mostani DAF is belefékezett már párszor indokolatlanul, de nem ekkorát. Egyszer seggbe talál vki és akkor nem tudom, hogy magyarázom ki, hogy eszem ágában sem volt büntetőfékezni.
-
tomcat78
őstag
Kicsit azt látom itt a hozzászólásoknál- és ez szigorúan csak az én véleményem!-, hogy javarészt azok az emberek kardoskodnak az önvezetés mellett, kik városban araszolnak, mennek évi 10-15 ezer km-t. Ez persze érthető. De! nekik azért melóba ingázni van/ volna alternatíva. És a gyerek is el fog találni a suliba. És lehet olvasni, bármit csinálni mondjuk a tömegközlekedésen. Ami tény, hogy kevésbé kényelmes az egyéb esetleges hátrányai mellett. Ugyanakkor a vezetéssel töltött idő helyett megjelenik az utazással egybe kötött viszonylagos szabadság, mint egy önvezetőben. Akik meg egyenlőre nem igazán hisznek benne.... Azt hiszem, hogy ők a nagyságrendekkel többet vezető réteg. Holott nekik/ nekünk volna igazán értelme egy ilyen rendszer, ami megbízhatóan működik, lévén javarészt az autó, jármű effektív munkaeszköz, nem feltétlen kényelmi funkciót tölt be. De pont mi látjuk a több hiányosságát is egyenlőre. A nagyobb tapasztalat sokat számít, hogy az ember ne bízzon meg soha teljesen ezekben a rendszerekben. Legalábbis egyenlőre. Simán csak azért, mert minden előremutató dolog ellenére nem képesek igazából még részlegesen sem kiváltani az embert a volán mögött megbízhatóan.
-
Somatom
veterán
Hááát... Sötétben, szakadó hóesésben egy, az út közepén álló autó nem éppen biztonságos. A KRESZ szerint, mivel a vezető a felelős, ezért ő adhat engedélyt/utasítást az autóból való kiszállásra. De, mutatok egy sokkal egyszerűbb példát (legalábbis látszólag). Egy hasonló, önvezetős topikban linkelte vki elrettentő példaként. Tény, hogy a sofőr elég béna, de tegyük fel, hogy odakint rekkenő hőség, mi meg utasok vagyunk egy önvezető autóban, ami a videón látható szituba kerül. Ha egy önvezető nem sértheti meg a KRESZ -t, akkor vajon, mi a megoldás?
-
ddekany
veterán
"És ugye a teljes önvezetésnek ezek csak részletei, amik magukban sem mindig megbízhatóak, nemhogy egy komlex rendszerként."
Amúgy önvezetésben (ha lenne) ezek nem lennének különálló rendszerek. Annak annál sokkal általánosabbnak kell lennie. Minden megy egy "stack-be" a végén.
-
ddekany
veterán
Kiáll oldalra, és feladja. (Ha nem tud kiállni sehova, akkor magáll az út közepén.) Waymo, ahol ugye nincs vezető, ezt csinálja. 1-2 éve legalább is nem túl heves esőben is inkább ezt tette. Akkor aztán jönnek az utasért ember vezette waymos "taxival", hogy bocsika.
"Ha jók az értesüléseim, akkor Musk kamerákra akar támaszkodni az önvezetésben.
Mégis, hogyan?"Mivel a többi kütyü drága (főleg a jó LIDAR), és üzemben tartása se feltétlenül való parasznak, ezért ezt mondta. De ha jól tudom, akarnak betenni valami nagy felbontású radart a jövőben. Amúgy azt is hangoztatta, hogy az embereknek is elég a szeme (+ hallás + gyorsulás érzékelés). Persze, csak az ember nem egy pici egyszerű AI megfelelője, érti a világot, stb. Miközben az egész FSD mozgalom arra az amúgy elemroggyant reményre épít, hogy csak vezetni kell, oda meg elég tán valami pici specializált AI is... Meg mellékesen persze valójában nem mindíg elég az embernek a szeme.
-
tomcat78
őstag
Ideiglenes terelésnél meghülyülő sávtartó asszisztens.... Esőben megzavarodó holttérfigyelő.... De járt a műhelyben olyan autó is, aminél a parkolás segéd nem volt a helyzet magaslatán (ez mondjuk nem személyes tapasztalat, de a tulaj kártérítést kapott, mert igazolható volt). Szóval lehetne sorolni. Vannak hasznos cuccok, amik valóban segíthetnek. De még egyenlőre ezekből a segítő rendszerekből is sok van, ami el tudja veszíteni a fonalat. És ugye a teljes önvezetésnek ezek csak részletei, amik magukban sem mindig megbízhatóak, nemhogy egy komlex rendszerként. Musk meg.... Könyökkel támaszkodik a kamerára
-
Somatom
veterán
Megyek az úton, elkezd havazni. Ecccercsak besárgul a műszerfal, közli, hogy "a távolságérzékelő szennyezett". Oda a vészfékasszisztens, a tempomat, meg a többi. Az autó "felteszi a kezét", az asszisztencia lesüllyed egy Trabant szintjére, én meg oldjam meg. Pont, amikor leginkább szükségem lenne a segítségre. El sem tudom képzelni, hogy egy önvezető ezt hogyan kezelné. Ha jók az értesüléseim, akkor Musk kamerákra akar támaszkodni az önvezetésben. Mégis, hogyan?
-
ddekany
veterán
A hárombetűsek hibás működése biztosan okozott baleseteket, de sokkal többet meg megakadályozott. Önvezetés ugyan ez. Érdekelté kell tenni a gyártókat, hogy jóval megbízhatóbb legyen mint egy ember. Hogy egy olyan elszállt ötletnél mint teljes önvezetésnél ezt mikor érjük el (szvsz, majd ha valami majdnem-AGI belefér egy autóba, de ilyen AI még méret/fogyasztás korlát nélkül sem létezik), az más kérdés, de annál hamarabb nem szabad a hatóságoknak engedni, és innentől ez kb. politikai játszma.
-
tomcat78
őstag
+1.... A vicc az, hogy a régi (2001-es) autóm az egyetlen, amin pl az ESP-t nem sikerült zavarba hozni. Pedig kísérleteztem vele.... Valószínűleg még annyira kezdetleges, hogy nem akar minden áron "okosabb" lenni. Ellenben konstans, megbízhatóan teszi a dolgát. A rengeteg elektronika, kütyü magában hordozza a több hiba lehetőségét is. Nem feltétlen lesz valami szar, de a lehetőség is több rá.
-
maser
tag
Érdekes, hogy mennyien tartózkodnak a szoftvervezérelt, önvezető autóktól annak "megbízhatatlansága" miatt...
Mintha a nem önvezető autókban minden teljesen mechanikusan, a vezető számára transzparensen, kontroll alatt tarthatóan működne.
Felvethetnénk a kérdést a már meglévő technológiákkal kapcsolatban is:
- ECU: mi történik, ha rosszul végzi a motor szabályozását?
- ESP, ABS: mi történik, ha hibásan lép életbe?
- Egyre több autógyártó áll át a Steer-By-Wire-re, ami által teljesen megszűnhet a fizikai kontaktus a kormánymű és a kerekek között. Mi történik, ha nem enged kormányozni?
Teljesen máshogy fejlesztik/tesztelik az ilyen jellegű biztonság-kritikus, beágyazott szoftvereket, mint a random JS-ben írt webshopokat.
Nem állítom, hogy létezik bugmentes program, de szerintem a szigorú szabályozások mellett nehezen kerülhetne ki a jövőben olyan teljesen önvezető technológia, ami a mindennapokban is veszélyt hordozna (az ilyen spéci edge case-ek, mint a villamos dilemma, jó kérdés, hogyan lesz kezelve, de az más tészta). -
gabor7th
addikt
válasz
Nightmarehah #76 üzenetére
Ahhoz azt mondják 5G kéne és ilyen szolgáltatás inkább ahhoz lesz majd, amit nem tud megoldani az önvezetés, akkor így távolról valami profi soffőr kisegíti. Van olyan magyar startup ami egyszerre dolgozik a önvezető rendszeren és ezen...
-
Nightmarehah
friss újonc
Üdv!
Nem értek a témához, ezért lehet hatalmas marhaság lesz alapból a kérdésem/kérdéseim.
Amíg nem fejlesztik tökéletesre ezt az önvezető képességet, addig miért nem váltják
ki valami alternatívával? Pl. lennének vállalatok, akik a kliens járművébe utólagosan
beszerelt technológiával távvezérléses sofőr szolgáltatást biztosítanának az ehhez
szükséges törvényi szabályozásoknak megfelelve.
Nem rendelkezünk még az ehhez szükséges sebességű és biztonságú adatkapcsolattal? -
Somatom
veterán
Ki mondta ezt közülünk? A váltás cirka az 1910 -es évektől kezdődhetett. Aki akkor ezt mondhatta, az ma minimum 120 éves kéne legyen. Sztem senki sem mond ilyet. Ha látom, hogy jobb, akkor venni fogok önvezetőt. Csak ne legyen kényszer, ahogy anno a lovaskocsi helyett, az autóvásárlás sem volt az. Jöjjön Musk és tegye az átlagpolgár számára megvásárolhatóvá és használhatóvá a technológiát, ahogy azt Henry Ford tette a T modellel!
-
ddekany
veterán
válasz
Foglalt név #55 üzenetére
AGI ahhoz biztos kellene, hogy tök önállóan elemnjen valahova a kocsi. A menekülési út meg pont az Ági elől, ha mindent meg tud oldani baleset nélkül, ha még blokkolja is a forgalmat és hasonló égések, aztán kér távsegítséget a központól (ahol jelenleg emberek ülnek). Bőven csodás lesz az is, ha ez gyakorlatban működni fog. Tesla, aki szvsza "legbátrabb", egyenlőre erről nem beszél. De eléggé esetlen az önvezetésük útfelújításnál, útlezárásnál. Ha más nem, fennakad, hogy na most merre tovább. (De történetesen az egyetlen széles körben látott FSD balesetnél is egy bóját gázoltak halálra. Volt mondjuk majdnem virágosláda is, csak ott gyors volt a vezető.)
-
Somatom
veterán
válasz
Foglalt név #69 üzenetére
De, ezek a jelenleg alkalmazott módszerek. Ha elütsz vkit és te vagy a hibás, akkor megbüntetnek. Ennyi. Ha egy önvezető üt el vkit, az is vkinek a hibája.
-
Foglalt név
addikt
Ahogy írod, ez is egy önbeálló rendszer lesz, ami megtalálja az egyensúlyát. Le kell lőni a poént, hogy mint semmi más, ez sem lesz 100%-os, lesznek balesetek, ahol egész egyszerűen a legértelmesebb megoldás a kártérítés lesz.
Különben a végén az egész planétan azon dolgozna, hogy 3-ról 2-re csökkenjen a balesetek száma, miközben nem lenne, élelmiszer, orvosok, sőt hogy valami megrázót mondjak, fodrászok sem -
Foglalt név
addikt
Úgy jön ide a bosszú, hogy annak a rendszernek, amit te itt közvetítesz nem a kollektív fejlődés a célja, hanem a személyes sérelmek megtorlása.
Az emberek hibáznak, pont. Ezért van a szakmák többségénél felelősségbiztosítás, hogy a balesetekből eredő károkat nem annak a statisztikailag kevés elszenvedőnek kelljen viselnie.
Te retorzióról beszélsz, amit nagyon deviáns helyzetekben tudok elképzelni, mint végső lépés. Aki hibázott, annak nem javulni, hanem romlani fog a teljesítménye, ami a közösség számára is színtiszta veszteség (az általad említett szélsőséges helyzetben pl. jogsibevonás, a teljes képzési költséget és rutint kidobtuk az ablakon és kreáltunk egy pályakezdő munkanélkülit).
Ennek a hozzáállásnak olyan abszurd helyzetekben látom értelmét, ha a teljes engedélyezési rendszert megkérdőjelezed, ergo feltételezzük, hogy te csak a vakszerencsének köszönhetően vezethetsz, mert az erre szolgáló jogosítvány egy fabatkát sem ér. -
ddekany
veterán
Ha te egyedül ülsz a volánnál, és pl. nem figyelsz, akkor ott van annyira közvetlen kontrollod, hogy lehet értelme ennek. Ha valamin rengeteg ember dolgozik éveken át, és később a végeredmény gondot okoz (és fog, ilyen a komplex termékek természete), akkor az egy teljesen más felállás.
Ami fontos, hogy a törvényhozás elintézze, hogy ne érje meg az autógyártóknak ezen spórolni a mi rovásunkra. Ez egy állandó birkózás, de azért ha megnézed a mostani és a régi állapotot közlekedés biztonság terén (mit kell "tudnia" az autónak), eddig működött.
-
Somatom
veterán
válasz
Foglalt név #63 üzenetére
Hogy jön ide a bosszú? Arról szó sem volt. Ha elütsz vkit a zebrán és ezért leültetnek, és elveszik a jogsidat, az bosszú? Ha egy szoftverhiba miatt az önvezető elüt vkit a zebrán, akkor nincs retorzió?
"ha rendesen van megírva"
De, mi garantálja, hogy rendesen meg legyen írva, ki legyen fejlesztve, le legyen tesztelve? Pláne úgy, hogy ha nincs semmilyen felelősségrevonás. Olvasd el, amit a #6 -ban írtam! -
Hi!King
őstag
Akkor lenne igaz, ha több száz milliós keretű felelősségbiztosítás lenne kötelező a vezetéshez, egyébként anyagilag sokkal inkább felelősségre vonható egy cég, amelyik önvezető autókat gyárt. És mint írtam, ugyanúgy be lehet vezetni a QP-s rendszert az önvezetésre is, amennyiben a baleset oka az, hogy a cégnél valakik nem tartottak be valami protokollt, és ezért került a hiba a szoftverbe.
-
Foglalt név
addikt
Nem biztos, hogy mindenki annyira nagyra értékeli a bosszút, mint te.
Ha levezettél pár millió km-t és egyszer elbambulsz, elütsz, lecsuknak és a helyedre jön egy taknyos, pékből átképzett aki átveszi tőled a volánt, attól kinek lesz jobb? Mikor kijössz, jobb sofőr leszel? A kihagyott évek vagy a bűntudat miatt?
Egy szoftverhiba senkit nem fog megölni, ahogy a vezetésre teljesen képtelen 95% sem teszi nap, mint nap. Ahhoz hogy valami komoly történjen, sok tényezőnek kell összejátszania. A különbség a szoftver javára, ha rendesen van megírva, akkor soha többet nem fordul elő. -
-
-
ddekany
veterán
Hogy kártérítést kell fizetnie a gépjármű gyártónak (ha az önvezető rendszer bele volt integrálva gyárilag). Ha az elég nagy, nem akarják, hogy ilyen történjen.
A másik, hogy lesz ebből statisztika (ha valaha lesz ilyen), és akkor kibukik, hogy több a baleset, és akkor odacsap a törvényhozás.
-
Somatom
veterán
Ez nem igaz. Tudod, ránk, kamionosokra azt mondják, hogy fél lábbal a sírban, fél lábbal a börtönben vagyunk. Ez nem alaptalan. Egy önvezető nyilván nem tud fél lábbal a sírban lenni, de, ha fél lábbal a börtönben sem, akkor mi lesz a kontroll? Semmi pénzbüntetés, jogsibevonás, stb.? Humán sofőrök esetében talán hallottál már ilyen retorziókról.
-
Hi!King
őstag
Még egyszer:
Jelenleg semmi felelősségre vonás nincs, ha egy életre lerokkansz, max. 1-2 milliót tudsz kiperelni az illetőből, amit esélyed sincs megkapni ha valami tróger alak az illető, aki hónapról-hónapra él és egy műszaki hibás bontószökevénnyel ütött el.Másrészt akkor ezek szerint továbbra is azt gondolod, hogy jobb ha 10-szer nagyobb erre az esélyed, ugye?
-
Somatom
veterán
válasz
Foglalt név #46 üzenetére
Jó, akkor nem haltam meg, "csak" egy életre megnyomorodtam. Így is mindegy? Vagy, ha meghalok, akkor nekem mindegy, de a családomnak talán nem. Szted mennyire vígasztaló, ha a temetésen a pap arról beszél az özvegynek, meg a félárváknak, hogy a többi kilenc milyen jól járt?
Arról nem is szólva, hogy milyen következményei lesznek annak, ha egy ilyen balesetnél nincs felelősségre vonás. Akkor tulképp bármilyen selejtes önvezető megoldást forgalomba lehet küldeni.
Én ezt nagyon nem szeretném és sztem Te is csak addig, amíg nem a feleséged, gyereked, stb. az áldozat. -
Hi!King
őstag
Azért nem csak plusz, mert rengeteget jelent balesetmegelőzés szempontjából, ha már akkor látja a másik autót, mikor még optikailag nem láthatja, nyilván csak erre nem lehet támaszkodni, de sok lábok kell állni, hogy nagyságrendekkel biztonságosabb lehessen az emberi sofőröknél.
-
Foglalt név
addikt
Ami érthető is, mert ahogy te is kitudod kerülni a gyalogostársaidat, anélkül hogy személyit kérnél tőlük. (@ddekany a sok zombitelefonost elnézve, azt sem tudja, hogy kukát vagy hullát került ki, ehhez nem kell az Ági) Ez az autós közlekedésben is megoldható lenne, de az irány általában nem ez.
-
ddekany
veterán
Azaz gyakorlatban anélkül is működnie kell az önvezetésnek, és az csak egy plusz, ha másik autó kommunikál veled. Mert átmeneti időszak nélkül gyakorlatilag lehetetlen ez.
Jelenleg persze a blocker más (is)... Mindig lesznek dolgok az úton, amire senki nem rakott adóvevőt, nincs rajta semmilyen HD mappen, stb., és egy ember simán érti mi az, és mit kell akkor csinálni, az önvezető rendszer meg szétteszi a kezét. Hiszen szegény nem valami AGI. (Lehet azt lesz a vége, hogy megáll, és valami AGI-hoz közelebbi dolognak "betelefonál", hogy figyu, itt útnak kéne lennie, de valami hülye objektumok vannak keresztbe, miezmár, segítség.)
-
Hi!King
őstag
válasz
forumpista #44 üzenetére
Hát akkor majd előírja az állam (vagy az EU), hogy 15 évig köteles a gyártó frissítani a KRESZ előírásainak megfelelően az önvezető szoftverét.
Vagy másik lehetőség a CaaS, és akkor érdekelt lesz a gyártó a frissítésben.
-
Hi!King
őstag
Tekintve hogy lófaszt nem kapsz, ha nem szándékosan veszélyeztetve vagy nagy fokú felelőtlenséggel okozol balesetet, a kérdés eleve értelmetlen.
A gyógyszeriparban vagy a bakszektorban is vannak QP-k (qualified person-ök), akiknek büntetőjogi felelősségük van, de ez nem azt jelenti, hogy ha valaki belehal egy gyógyszerbe, akkor a minőségbiztosítási vagy a farmakovigilanciás QP börtönbe megy, mert ha betartották az előírásokat, akkor fedezve vannak. Ugyanúgy lefektethetőek protokollok az önvezető autó fejlesztésnél is, és nem fog börtönbe jutni senki, ha a szabályok betartása ellenére átcsúszik egy hiba a rostán, ellenben azzal szemben, hogy ha egy magánszemély elüt, egy életre lerokkansz, reális esélye van, hogy arányos kártérítést fizessen a vállalat.
"Engem nem tized annyi autó üt el, hanem egy. "
Ja, hogy akkor inkább válasszuk azt a megoldást, ahol 10-szer nagyobb eséllyel ütnek el. Ok.
-
ddekany
veterán
válasz
forumpista #44 üzenetére
Törvényileg kötelezni kell őket, környezetvédelmi okokra hivatkozva. Persze a részletek az jó kérdés, azaz hány évig mit kell biztosítaniuk, és mennyiért. (20 éves kocsiba update, amikor azóta a hardver teljesítménye sokszoros? Nem reális. Akkor viszont legyen cserélhető külön a számítógép benne... de vajon mennyiért.)
-
tonyrulez
őstag
válasz
Foglalt név #48 üzenetére
Ha postáskocsi beszorul a sorompók közé, akkor ígyis-úgyis keresztülrobog rajta a vonat, attól függetlenül hogy épp ember vagy gép vezeti.
-
ddekany
veterán
Teljes önvezetés csak úgy fog menni, ha a gyártó vállalja a felelőséget. Ami mindig pénzbeni kártérítés, és nem börtön (eltekintve hipotetikus esetektől, mikor valaki nagyon tudatosan durván figyelmen kívül hagyta a biztonságot). Hiszen ki van mondva, hogy nem kell az utat figyelned. Ha sokkal biztonságosabb lesz, mint egy ember, akkor ezt már csak be tudják építeni az árba. De jelenleg a kemény akadály, hogy nem tudjuk szoftveresen megvalósítani amit kéne (és mikor elérünk oda, hogy megtudnánk, ki tudja mekkora hardvert igényelne az, mert nem lehet a kocsiba betenni valami KW-okat zabáló szörnyet, ami ráadásul többe kerül mint azon kívül az egész kocsi).
-
tonyrulez
őstag
Vonat - az ETCS egy rendkívül robosztus rendszer, és az ATO over ETCS-t ne hasonlítsuk akármelyik önvezető autóéhoz. Arról nem is beszélve hogy kötöttpályán haladnak, rajtuk kívül más nem lehet ott, más forgalmat keresztezve pedig jó előre sorompókat zárnak. Emellett ott ül a mozdonyvezető és simogatja-nyomogatja az éberség ellenőrzőt, és a központban is figyelnek. Baj esetén azonnali beavatkozás.
Repülő - robotpilóta esetén is nem véletlenül ül ott 2 pilóta, egyikük legalább folyamatosan monitorozza hogy mit művel a "bugos szoftver". Mást esznek hátha egyikük rosszul lesz / belehal ételmérgezésbe. Levegőben ismert minden változó, minden repülő ott van a radaron, nem fog eléjük ugrani senki.
Autó - akkor fog működni ugyanúgy mint a fentiek, ha minimum minden egyes autó kommunikál egymással. A sofőrökre pedig nem bízhatsz semmit, mert amint megmondják nekik hogy elmegy az autó magától, hozzá se fog nyúlni semmihez, lefekszik aludni / beül hátulra laptopozni. Na emiatt még robosztusabb rendszer kell, mint a vonatok vagy repülők esetén, ahol meg konstans emberi felügyelet van (akár helyileg, akár távolról pl. metró esetében). És az már tényleg utópisztikus.
-
forumpista
aktív tag
Szvsz, ugyanilyen problemakor a szoftverfrissitesek temakore is.
Eddig ugye kb, az volt az altalanos hogy 5 ev utan mar lof@sz frissitest sem kapott az auto (nem veletlen van teli hasznalhatlan gps-szel az osszes auto, a terkep mar ezer eve elavult es nincs hozza semmi update).Na most egy full onvezeto auto ami 5 ev utan nem kapja meg a szukseges hibajavitasokat meg kressz valtozasokat hat… mehet a bontoba…
ez ugyben a Tesla legalabb jo peldaval jar elol, de a tobbi autogyarnal nekem komoly ketsegeim vannak, foleg hogy ok meg profitalnak is abbol ha a kocsijuk 5 ev utan kuka.
-
btprg
senior tag
Igen, valóban másképp közelítem meg a problémát. Én inkább akkor akarok csak vezetni, amikor szívesen vezetek, és nem járok hétköznap a dugóban autóval, csak nagyon ritkán. Inkább tömegközlekedek, és akkor közben tudok mást csinálni. De persze megértem, hogy valakinek ez nem opció.
-
Hi!King
őstag
A nehézség szerintem jogilag és morálisan súlyosabb, mint technológiailag ez esetben, mert ha arányaiban tized annyi balesetet okoz majd az önvezetés mint az emberi sofőrök, akkor is fel lesz kapva a médiában, meg boncolgatni fogják a felelősség kérdését.
Egyébként a felelősség kérdése annyiban vicces magyar szemszögből, hogy jelenleg Magyarárországon emberi sofőrök esetében sem megoldott. Mert nem csak arról van szó, hogy egyébként nevetséges büntetést kapnak még a durván felelőtlenül közlekedő gázolók is, hanem arról is, hogy nincs arányos kártérítés, 1-2 milliót tudnak kiperelni az elkövetőből az áldozatok olyan baleseteknél, ahol az egész életük tönkre lett téve, beleértve az anyagilag egyébként jól becsülhető, adott esetben több száz millió forint jelenértékű munkaképességüket is. És akkor jönnek itt emberek azzal, hogy ha nem ember csap el, hanem gép, akkor nincs ki vállalja a felelősséget, miközben ma ott tartunk, hogy közel 0 a felelősségvállalás hazánkban a közlekedés terén, és a viselkedés is ennek megfelelő.
-
gabor7th
addikt
És persze van még bőven ma még sztárolt "megoldás", amire vár a hasonló, megkésett felismerés.
-
gabor7th
addikt
A valóságot nem lehet mindörökre ignorálni... következmények nélkül. Nyilván nem lehet eladni valamit a lakosságnak, ami folyton az életét veszélyezteti... igazából. Persze a marketing pont az ellenkezőjéről szól. Zsákutca. Ők még viszonylag időben észrevették...
-
emelhu
aktív tag
"Erre csak a kötelezővé tett előírások és a redundancia biztosítása lehetne megoldás. Csak az még egy kalap pénz...."
Redundanciának pl. miért nem képesek olcsón megoldani, hogy van a vonaton egy GPS képes kütyü ("mobil") ami rendszeresen neten vagy ha az épp nem elérhető akkor SMS-ben küldözgetni a szerelvény azonosítót és pozíciót.
És a központi irányítás mellett a lokális mozdony kütyüje lekéri a szervertől a közeli mozdonyok pozícióját. (mondjuk párhuzamos sínpárok esetén egy nem is túl bonyolult kamerás képfeldolgozás az adatcsomaghoz adhatja, hogy melyik oldali sínen van a mozdony.... bár csak az egyiken lenne szabad lennie
És lokálisan figyelmeztet ill. vészfékez, ha közelítenek a mozdonyok. -
Az megvan, hogy teljesen automatikus repülés az 1960-as évek óta létezik? Hogy már a Vosztok is automatikusan repült (Gagarin gyakorlatilag utas volt végig az űrrepülésében)? Létezik hajóknál, sőt, szárazföldi járműveknél is egy ideje, különféle kompromisszumokkal.
Igen, az önvezetés fejlesztését nem pár éve kezdték el...Hogy a közutakon használható átlagos autózásban, a ma elvárható biztonsági elvárásokkal elterjedjen, az egy másik történet...
-
ddekany
veterán
A 80-as években önvezető autó fejlesztés... de csak trollságóbl csinálták?
Az emberek naivitása ilyen téren mindig megdöbbent. Hogy nem észlelik, hogy mennyire komplex amit csinálnak nap mint nap. Még ma se reális akkora számítási teljesítményt belepréselni egy autóba, hogy az teljes önvezetés reális legyen, hogy arról ne is beszéljün, hogy szoftver (mint "AI") oldalon is még csak tapogatózunk.
-
És nem tudják teljes biztonsággal megmondani hogy hol jár a szerelvény. Ezt egy vasútbiztonsági szakmeber mondta nekem.
[Pedig erre szolgál az EMIG...].
Te is megnézheted, [erre van a publikus verziója].
Ha persze nincs az adott szerelvényen megfelelő eszköz, avagy műszaki hiba áll fent, akkor valóban nem fogja tudni. Erre csak a kötelezővé tett előírások és a redundancia biztosítása lehetne megoldás. Csak az még egy kalap pénz....A Tesla előtt melyik gyártó vette igazán komolyan az övezetést?
Hát jó pár gyártó, persze főleg állami támogatással, ne menjünk messzire, Nyugat-Európában az 1980-as években már volt önvezető autó-fejlesztés, amiben a Mercedes-Benz is részt vett ( [cikk erről angol nyelven], Ernst Dickmanns illetve az "EUREKA Prometheus" kulcsszóval lehet még találni párat ). A DARPA (és előd szervezetei) pedig szintén az 1980-as évektől égették a pénzt ilyen célból, bár első sorban katonai célú felhasználásra, de ezekben autógyártók is részt vettek bőven, még messze az előtt, hogy a Tesla egyáltalán megszületett.Megjegyzés: én is az önvezető technológia mellett kardoskodom, félre értés ne essék.
A napi ingázásba is sávtartó elektronika és radaros tempomat segít. Imádom, pedig nagyjából az első lépcsője az önvezetésnek... -
ddekany
veterán
Legalább is abban nem hisz a Ford, hogy a többekkel bírná a versenyt... Azt nem tudjuk, hogy többek sikerében hisz-e.
-
A vasúti több ezer tonnás szerelvény a sínen megy
És nem tudják teljes biztonsággal megmondani hogy hol jár a szerelvény. Ezt egy vasútbiztonsági szakmeber mondta nekem.
hanem csak jó magasan a levegőben vezetődik magától.
És a landolást is vígan megoldja az autoland.
Ha ezek hasonló bonyolultságú problémák lennének, akkor már rég lenne jó önvezető autó.
Az önvezető autónak szimplán nincs igazán olyan releváns háttere, mint a vonatnál vagy a repülőnél az önvezetésnek. A Tesla előtt melyik gyártó vette igazán komolyan az övezetést?
MOD:
Filozófiai kérdés, hogy emberek akarunk-e maradni egy emberi világban, vagy ne csináljunk semmit, mert úgyis mindenben szarok vagyunk célgépekhez képest, és építsünk falansztert ahol minden optimális és hülyebiztos. Én az emberi világra szavazok, nem a sci-fi disztópiára. Egyetérteni persze nem kötelező velem.A megközelítéssel nem értek egyet. Én azért szeretnék önvezető autót, hogy helyette más és számomra értékesebb dolgot csinálhassak közben. Városban a dugóban nem akarok tötyögni, meg bosszankodni, hogy más mekkora paraszt. A ChatGPT és társainak is azért örülök, hogy végre elindult ez az irány, hogy vegyék le a vállamról azokat - az egyébként ML-el kiváltható - feladatokat, amiket nem szeretek.
-
btprg
senior tag
A vasúti több ezer tonnás szerelvény a sínen megy, és repülők se cikáznak az emberek között lépten-nyomon a városban, hanem csak jó magasan a levegőben vezetődik magától. Ha ezek hasonló bonyolultságú problémák lennének, akkor már rég lenne jó önvezető autó.
#5:
Te eldöntheted hogy nem fogsz inni meg tiktokozni vezetés közben, arra viszont nem lenne ráhatásod, hogy a kormány nélküli guruló koporsó 130-nál elkerüli-e a kamiont vagy a betonfalat. Az embert felelősségre lehet vonni, a bugos szoftvert nem. (Olyan fejlesztő se lesz, aki aláírja, hogy megy a börtönbe ha miatta meghal valaki.)#9, 10:
Filozófiai kérdés, hogy emberek akarunk-e maradni egy emberi világban, vagy ne csináljunk semmit, mert úgyis mindenben szarok vagyunk célgépekhez képest, és építsünk falansztert ahol minden optimális és hülyebiztos. Én az emberi világra szavazok, nem a sci-fi disztópiára. Egyetérteni persze nem kötelező velem -
Az akkori kor - szerintem - vitathatatlan előnye volt, hogy mivel csak néhány autó fajta volt elérhető a piacon és azok is kis számú variációban, ezért az utolsó utáni falu sufnijában is találhattál alkatrészt, ha lerobbant a kocsi. Igen, de ugye le is robbantak, míg az akkori nyugati autók meg nem.
Igen, picit kisarkítottam a helyzetet, de remélem átment a lényeg.
-
Somatom
veterán
válasz
swtrooper #20 üzenetére
Suzukim nem volt (de, vezettem többet is). Kétütemű Trabiból volt három, Zsigulátorból meg kettő. Nem osztom a véleményed, hogy a 1990-2008 közötti autók mind jobbak. Azok között is volt jó, meg rossz. Trabival, meg Zsigulival is voltam Németországban, de azért rendszeresen nem szeretnék azokkal kijárkálni.
-
"Már nem hisz az önvezetésben az egyik legnagyobb autógyártó"
Ugy kellett volna, hogy:
"Sokkolo: mutatjuk, hogy melyik autogyarto nem hisz az onvezetesben!"
(mert azt baromi nehez lenne beleirni a cimbe, hogy "Ford")
-
swtrooper
csendes tag
Helyes, 1990-2008 közötti autót kell venni azok a legjobbak.
-
Somatom
veterán
Ki volt az? Egyáltalán nem hülyeség. Akar a franc 10-12 óra meló után még hazavezetni Németországból. Havi egy oda-vissza. Nyolc év alatt, az majdnem 100 -szor. Uncsi. De, az ember ne keverje össze a vágyait a lehetőségeivel! Örökké fiatalnak lenni is jó lenne, csak hát ...
-
tomcat78
őstag
Kell a pénz a F1-re?
-
no, csak nem lement valami ford fejes a fejlesztők közé egy ~fél napra?
gondolom eddig csupán a havi reportokat nézték, minden rendben, haladunk, jó lesz......
-
-
#52931072
törölt tag
Azon erőlködnek, hogy olyan ai- t tuszkoljanak minden autóba, ami képes az emberi sofőrt helyettesíteni. Ez olyan komplikált és drága lesz, hogy gazdaságosabb lesz autót bérelni sofőrrel.
A ford most lebukott egyébként, kiderült, hogy csak kormányt, váltókart és a pedálokat akarják kispórolni a járművekből, bukta.
Valszeg egyszerűbb lesz valami félautonóm rendszert kitalálni egy külső forgalomirányító rendszerrel a légiközlekedés mintájára. -
Ez nagy baj, pedig tök jó lenne, ha kijönne a piacra egy olyan kocsi, ami pl elmegy a gyerekért a suliba, elviszi különórára, stb.
#4: csaxólok, hogy 1: a kormányt fogó többé-kevésbbé csupasz majom agytekervényeiben is bugos a szoftver, 2: a jelenlegi 4kerekűek is padlásig vannak tömve szoftvervezérelt megoldásokkal, amik alkalmasint a lehető legabszurdabb pillanatokban kezdik idegesíteni a kormány mögött ülőt.
#6: a gyártók egyelőre brutál felárral árulják a full hagyományos kocsijaikat, 2019hez képest sok teljesen kommersz modellnél megvan a majdnem másfélszeres ár. Ha ehhez még hozzáadsz 20% pluszt "önvezető képességek" címmel, akkor végképp kiárazódik x százmillió vevő a piacról és rajtad marad a drágán kifejlesztett, drágán implementált, drágán engedélyeztetett csilivili.
-
Hi!King
őstag
Én onnan közelíteném meg a dolgot, hogy ha a bug balesetet okoz, akkor az összes autón javítják, míg ha Józsi büntetőfékezik, akkor még ha Józsitól egy életre el is vennék a jogsit, lesz majd másik Józsi, aki ugyanúgy büntetőfékezni fog, ha Pista figyelmetlenségből balesetet okoz, de tanul belőle, akkor pedig csak ő tanul, más nem.
-
Szóval az nem gond, hogy a nagy vasúton több ezer tonnás szerelvények függnek a bugos szoftverektől vagy éppen a repülők. Jaj, de várj most már a bugos szoftver értékeli ki a bőrgyógyászatra beküldött képet is Magyarországon.
Az önvezető autónak van jövője és el fog jönni, amikor valóban működő képes lesz. Azt viszont nem tudom megmondani, hogy mikor
-
Jó, hát ami nem megy nekik, azt nem kell erőltetni. Megoldják majd mások, aztán lehet vásárolni technológiát, nem kell égetni a pénzt a fejlesztésnél.
-
Somatom
veterán
Jó reggelt
VietnamFord!
Új hozzászólás Aktív témák
it Visszavont egy jelzésértékű petíciót a Ford az USA-ban, amellyel az önvezető autók elterjesztése mellett kampányolt. Gyökeres fordulatot vett a cég szemlélete.
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad E14 Gen2 - Ryzen 7 4700U I 16GB I 256SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Garancia!
- Bomba ár! Lenovo L13 Yoga Gen4 - AMD Ryzen 7 7730U I 16GB I 256SSD I 13,3" Touch I W11 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X395 - AMD Ryzen PRO 5 I 8GB I 512GB SSD I 13,3" FHD I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X280 - i5-G8 I 8GB I 512GB SSD I 12,5" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad T495 - AMD Ryzen PRO 5 I 16GB I 256GB SSD I 14" FHD I Cam I W11 I Gari!
- BESZÁMÍTÁS! ASUS ROG Crosshair VIII Formula alaplap garanciával hibátlan működéssel
- AZONNALI SZÁLLÍTÁS Windows 10 pro Retail aktiváló kulcs!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone i5 14600KF 16/32/64GB RAM RTX 4070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
- Bomba ár! Lenovo ThinkPad X390: i5-G8 I 16GB I 256GB SSD I 13,3" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- ÁRGARANCIA!Épített KomPhone Ryzen 7 5800X 16/32/64GB RAM RTX 4070 12GB GAMER PC termékbeszámítással
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest