Hirdetés

Keresés
  • PROHARDVER!

    MODERÁTOR

    Kerékpárosok, bringások ide! Archívum I.
    Kerékpárosok, bringások ide! Archívum II.
    Kerékpárosok, bringások ide! Archívum III.
    Kerékpárosok, bringások ide! Archívum IV.
    Kerékpárosok, bringások ide! Archívum V.

    Tartalomjegyzék:

    1. Vásárlási segédlet

    1.0 Használt vagy új biciklit?
    1.1 Stílusok, felhasználási területek
    1.2 Vázanyagok
    1.3 Kerékpár márkák
    1.4 Hajtás
    1.5 Külső gumik
    1.6 Teleszkópok és rugóstagok
    1.7 Fékek
    1.8 Boltok, webshopok, apróhirdetési oldalak

    2. Karbantartás

    2.0.1 A kerékagy
    2.0.2 A kormánycsapágy
    2.0.3 A hajtómű
    2.0.4 Defektjavítás
    2.0.5 Fékbeállítás
    2.0.6 A váltóbeállítás
    2.0.7 Kerékfűzés
    2.0.8 Nyeregszerelés
    2.0.9 Lánccsere esedékessége
    2.1.0 Kenőanyagok (olajok, zsírok)
    2.1.1 Apró kiegészítő

    3. Egyéb hasznos dolgok

    3.0.1 Grammánia
    3.0.2 Táplálkozás, tekerés közben és utána
    3.0.3 Mit vigyek magammal biciklizéshez?
    3.0.4 Defektvédelem
    3.0.5 SPD pedál
    3.0.6 Nyereg kiválasztása és beállítása
    3.0.7 Jogszabályok és KRESZ, avagy büntetések és balesetek elkerülése
    3.0.8 Sebesség, pulzus és egyéb mérő eszközök
    3.0.9 Zárak
    3.1.0 Kerékpár beállítás
    3.1.1 Új kerékpárok beállítása
    3.1.2 Térképek
    3.1.3 Foltozás helyes technikája

    A bicikli felépítése:

    A kép forrása: holkerekparozzak.hu

    1. Vásárlási segédlet:

    1.0a Használt vagy új biciklit?

    A használt előnye, hogy általában jobb felszereltségű biciklit lehet venni a boltival azonos áron, csak az állapotra kell odafigyelni, alaposnak kell lenni vásárláskor. Állapot ellenőrzéshez leírás egy fórumtárstól: [link]

    Újat csak akkor érdemes venni, ha annyira le van akciózva, vagy már alapvetően olyan alacsony az ár, hogy a használt társánál csak minimálisan kerül többe, ugyanazzal a felszereltséggel.

    1.0b Min lehet spórolni egy bicikli vásárlásánál?

    Nem annyira fontos alkatrészeken spórolunk pl.: belső gumi, kormányrúd, stucni, pedál, nyeregcső stb. Igaz, ezekkel sokat nem tudunk megtakarítani, de pár ezer forintot mégis és a felhasználói élmény nem befolyásolja olyan szinten, mint más alkatrészek.

    1.1 Milyen stílusú biciklit vegyek?

    Mountain Bike (MTB):
    A masszív felépítés, és a vastag, tipikusan 26"-os (ritkán 29"-es) kerekek alkalmassá teszik a terepen való biciklizésre, de hosszú távú országúti közlekedésre ezek a kerékpárok nem optimálisak. Az egyik legelterjedtebb kerékpárfajta.

    Országúti (Outi):
    A legkönnyebb és leggyorsabb kerékpár. Vékony gumija, a váz és a kormány kiképzése, minimális légellenállása az országúton való gyors haladást teszik lehetővé. A versenybicikli" szón általában ezt a típust értik, bár természetszerűleg nem csak versenyre használják, illetve más biciklitípusokkal is rendeznek versenyeket.

    Downhill (DH):
    A downhill a hegyikerékpár sport extrém ága, ahol technikás, kövekkel, ugratókkal, letörésekkel tarkított, erősen lejtős terepen kell bringázni. Ennek megfelelően a downhill biciklire az összteleszkópos gépezet, sok helyen megerősített váz, 180 mm-es rugóúttól kezdődik és duplavállas átütőtengelyes első villa (ami erősíti a stresszpontokat a fejcsőnél) a jellemző. Elöl egy lánctányér rockringgel vagy bashguardokkal, láncvezetőkkel, hidraulikus 4-6 dugattyús fékek 203-as tárcsákkal. Bár a súly kordában tartása a DH gépeknél is nagyon fontos, hiszen a DH versenyeken gyakran tizedmásodpercek döntenek, a nehéz terep miatt ezek a speciális kerékpárok akár 18-24 kg-osak is lehetnek. Komfort- vagy városi tekerésre, vagy egy meredek hegyre felmenni alkalmatlanok.

    Továbbá egy fórumtársunk hasznos írása ebben a kategóriában: [link]

    Cross country (XC vagy CC):
    Az angol cross country kifejezésből származó rövidítéssel az elsősorban hegyikerékpár versenyzésre szánt gépeket jelölik. Az XC kerékpároknál a kényelemmel szemben elsődleges szempont aminél kisebb tömeg, a meghajtás hatékonysága és a gyors mászást lehetővé tevő versenygeometria. Leggyakrabban első teleszkóppal használják, tipikusan 80-100 mm rugóúttal, de előfordul merevvillás és összteleszkópos kiépítésben is.

    Enduro/All Mountain (AM):
    A hegyikerékpár egyik változata, amely átmenetet képez az MTB és a könnyű freeride gépek között. A durvább körülményeket és biciklizési stílust is elviselő kialakításból következően valamivel nehezebbek, mint a tipikus MTB bringák, de a technikás és gyors ereszkedés mellett egy-egy könnyebb ösvény is megmászható velük. Gyakori az összteleszkópos kivitel, jellemzően 140-180 mm rugóúttal.

    Trekking:
    Túrakerékpár. A terep és az utcai gépek között helyezkedik el. 28"-os kerékátmérője az aszfalton vagy közepes nehézségű terepen (erdei ösvény, földút) állja meg a helyét. Kényelmes és könnyű, így hosszú távú kirándulásokra igen alkalmas. Rendszerint csomagtartóval, sárvédővel szerelik gyárilag.

    További stílusok: [link]

    1.2a Milyen vázméret a nekem való?

    A vázméret a vázon a felső cső hosszát jelenti, ez a táblázat foglalja össze az ajánlott méreteket:

    Ezek az adatok tájékoz tatú jellegűek. Vétel előtt mindennéképp érdemes kipróbálni.

    1.2b Vázanyagok és tulajdonságaik:

    röviden: [link]

    részletesebben: Link

    1.3 Milyen márkákat érdemes nézegetni?

    Kona, Haibike, Corratec, Simplon, KTM, Merida, Cube, Kellys, Hauser, Giant, Specialized, Cannondale, Caprine, Schwinn-Csepel , Decathlon stb.

    1.4 Milyen hajtás felszereltség való nekem?

    1.4a Shimano felszereltségek összefoglaló táblázata:

    1.4b Sram felszereltségek összehasonlítása:

    (Kéne egy ilyen, vagy hasonló Sramból is.)

    1.5 Milyen gumit vegyek?

    Terep 0% Aszfalt 100%

    pl. CST C1384 Traveller City Classic

    Minél vékonyabb és simább felületű külsőt érdemes nézni az alacsony gördülési ellenállás miatt. Aszfatlon gyorsabb a haladás, de terepen minimális tapadást nyújtana.

    Terep 20% Aszfalt 80%

    Még mindig vékony de már bordázott, kissé érdes felület miatt aszfalton jól gördül, de földúton sem jön zavarba a külső:

    pl. Schwalbe Road Cruiser

    Terep 50% Aszfalt 50%

    All-Terrarian, avagy minden terepre való külső lesz megfelelő. Mélyebb barázdák, de még mindig vékony futófelület.

    pl. Schwalbe Land Cruiser:

    Terep 80% Aszfalt 20%

    Erősen bordázott, de még határozott futófelülettel rendelkező külső.

    pl. CST C1391 Traction

    Terep 100% Aszfalt 0%

    Minél szélesebb és nagyobb fogakkal rendelkező külső az ideális, gördülési ellenállása magas, ezért aszfaltra nem optimális, de terepen harapja a talajt.

    pl. Specialized Clutch SX

    1.6 Milyen teleszkópot és rugós tagot vegyek?

    Elsősorban a Fox és a Rock Shox termékei ajánlhatók teleszkópokból és rugós tagokból, mivel ezek elsősorban a minőségibb, használhatóbb (és ezért drágább) termékek piacán képviseltetik magukat, de az alsóbb kategóriás Rock Shox termékek is használható minőségűek. A Marzocchi és Manitou termékekből ugyancsak ki lehet fogni jó darabokat, de a kevésbé jó szervizhálózat és alkatrészellátás miatt annyira nem tekinthetők jó vételnek. A piac folyamatosan változik, most már a Suntour is készít jó teleszkópokat, valamint az X-fusion is feltörekvőben van, de régebbi modellek nem tekinthetők túlságosan minőséginek. Érdemes lapozgatni a revomag és bikemag teszteket vásárlás előtt, tájékozódásnak nagyszerűek, és naprakész információt szolgáltatnak, ami egy első hozzászólás képességein túlmutat.

    A használható teleszkópok körülbelül húsz-harmincezer forintnál kezdődnek, körülbelül a Rock Shox Dart szintjén, aztán minőségi ugrás a Rock Shox Tora, ami már elég jól mozog, erős, de nehéz. Kicsit drágábban (negyven-ötvenezerért beszerezhető apróhirdető oldalakon) a Rock Shox Recon ami arany középút. Sajnos a Fox csak magasabb régiókban képviselteti magát. A Recon fölött már versenyzésre is használható teleszkópok vannak, ilyen a Rock Shox Reba, amely 8-12 centiméter rugóúttal rendelkezik, könnyű, merev és személyre szabható, a nagyobb rugóutas gépekbe a Rock Shox Revelation, Fox Talas szerelhető. Utóbbiak 12 centinél nagyobb rugóúttal bírnak, és sok esetben állítható menetközben a rugóútjuk, hogy könnyebb legyen mászni velük. Árban ezek fölött következnek a valóban versenyszintű teleszkópok, amik bőven százezer forint fölött szerezhetők be, ilyen az XC versenyzésre használható Rock Shox SID vagy Fox 32-es család, esetleg az álomkönnyű DT XRC

    Pár ajánlott márka: Fox, Rock Shox, Marzocchi, Manitou, SR Suntour, RST

    1.7a Milyen márkájú féket vegyek?

    Shimano, Formula, Magura, Hayes, Avid

    1.7b Tárcsa fék vs V-fék:

    V-fék: Olcsó, könnyű, viszont kevésbé adagolható és kisebb fékerő a tárcsához képest, viszont karbantartást nem igényel, ha elkopik a fékbetét, akkor csere és ennyi.

    Tárcsaféknek két fő fajtája van:

    - Mechanikus: A fékpofával az érintkezőfelület nem a felni, hanem a kerékagyra rögzített féktárcsa, a fékpofákat pedig normál V-fékkarok húzzák bovdenekkel a féktárcsához. Sajnos ezekből sok olyan van, ami inkább csak kinézet miatt kerül a biciklikre, de fékteljesítményben nem hozzák egy jó V-fék teljesítményét. Határozottan ajánlott ezek közül az Avid BB5 és Avid BB7, ezek már megfelelően és megbízhatóan teljesítenek. Továbbá még a Hayes MX-2. Egy munkahengeres, egyszerű, de brutális fékerővel rendelkezik.

    - Hidraulikus: Itt egy az olaj nyomásával lehet lehet változtatni a fékerőt. A fékkar meghúzásával az olaj a fékvezetéken keresztül a dugatyúkat kezdi el nyomni a tárcsához. Fő előnye a bowdenes fékekkel szemben, hogy nem nyúlik, mert az olajat nem lehet összenyomni. A karbantartása nehezebb és költséges.

    Hidraulikus tárcsafékek összerakása, légtelenítése: Link

    A tárcsafék nagy előnye még a V-fékkel szemben, hogy nem befolyásolják a működését a környezeti hatások, mint például eső, sár stb, mint a V-fékek esetében, ami kis nedvesség után is sokat veszít a fékerejéből, és hamar el is kophat esőben. A tárcsafékek azonban hátulütővel is rendelkeznek, ilyen a bonyolultságuk (amit részben nélkülöznek a mechanikus tárcsafékek), a puha fékpofa esőben, nagyon homokos, vizes poros körülmények között hamar elkophat, illetve a tárcsafékek érzékenyek a minél kisebb nyolcassal rendelkező tárcsára.

    1.8a Hol találok használt kerékpárokat?

    Testbike
    Bikemag
    Bringapiac
    Revomag
    Vatera
    Express
    Jofogas.hu
    kerekparpiac
    hasznaltbiciklik.hu

    1.8b Hasznalt kerékpárok boltból:

    crazybiker.hu
    retrobringa.hu
    rocketbikes.hu - felújított régi gépek

    1.8c Pár ajánlott megbízható bolt:

    Crazybiker's (Vác)
    luongo BP XIII - Raoul Wallenberg u.
    wilker - III. ker Komjádi uszoda mellett, Margit hídtól nem messze
    hercehurca – Bajnok – BP, Szív utca, Oktogontól nem messze.

    1.8d Magyar webshopok

    eBike
    http://www.homasita.hu/product/22701
    http://www.zedbike.hu/

    1.8e További budapesti bolt:

    http://reciklibicikli.blogspot.hu/
    http://www.somakerekpar.hu/hajtomu.html
    http://akerekparbolt.hu/
    http://www.bike-shop.hu/
    http://www.velvartbmx.hu/index.php

    1.8f Kerékpárbolt kereső és értékelésük:

    [link]

    2. Karbantartás:

    2.0.1 A kerékagy
    2.0.2 A kormánycsapágy
    2.0.3 A hajtómű
    2.0.4 Defektjavítás
    2.0.5 Fékbeállítás
    2.0.6 A váltóbeállítás
    2.0.7 Kerékfűzés
    2.0.8 Nyeregszerelés
    2.0.9 Mikor cseréljünk láncot
    2.1.0 Milyen olajat/zsírt vegyek link1 link2
    2.1.1 Apró kiegészítő

    Egyéb hasznos dolog:

    3.0.1 "Grammánia" Van e értelme, avagy számít, hogy milyen nehéz a biciklim?

    Számít. De a grammok lefaragása inkább a szívet (vagy más szervet) melengetnek, de racionális értelme nincs, ha már grammokról, száz grammokról van szó. Természetesen sokat számít, hogy az ember egy 15 kilós biciklivel mászna fel a hegyre vagy egy 11 kilóssal, azonban a legfontosabb tényező az ember, aki hajtja, irányítja a gépet. Általánosan elmondható, hogy körülbelül középszintű (Shimano Deore, Sram X7) felszereltségtől kezdve már rendkívül jól használható bicikli építhető, ahol már nem a bicikli lesz a korlátozó tényező, hanem inkább az ember. Középszint fölött viszont nagyon drágán mérik a plusz teljesítményt és kisebb tömeget, így érdemes alaposan meggondolni, hogy mire adjuk ki a pénzt, mert könnyen meglehet, hogy több élménnyel fog szolgálni egy több napos kirándulás, mint egy új hiperkönnyű hátsó váltó vagy teleszkóp

    3.0.2a Étkezés: Mit együnk és hogyan?

    Maratonozás: hogyan táplálkozzunk?

    1. rész, 2. rész, 3. rész

    3.0.3 Mit vigyek magammal biciklizéshez?

    Szerszámokból célszerű imbuszkulcsokat venni, lehetőleg azokat a méreteket, amely a kerékpáron megtalálhatóak, gumileszedőt, amennyiben drótperemes a külsőnk, csavarhúzókat váltóbeállításhoz, illetve villáskulcsot, amennyiben nem gyorszárasak a kerek.

    Pótalkatrészt is célszerű vinni, talán a legfontosabb a belső tömlők, esetlesen láncot, ha hosszabb túrára megy az ember.

    Jó ha van nálunk minipuma, opcionálisan teleszkóppumpa illetve kerékpárolaj is, ha hosszabb útra megy az ember. Inni leginkább a víz javasolt, abból is az ásványvíz.

    Enni ne vigyünk túl nehéz ételt, inkább pár könnyebb szendvicset, illetve olyan ételeket amik pótolják az elvesztett ásványi anyagokat pl.: ropi, szőlőcukor stb.

    3.0.4 Defektvédelem:

    - Defektvédő folyadék:

    Általában belső nélküli külsőkhőz ajánlott, de tölthető a belsőbe is. A működése a következő: a belsőbe vagy a belső nélküli külsőbe tölött folyadék, ha valahol nyomáskülönbséget érez, "odamegy" és betömi azt. Ilyenkor megszilárdul és nem fog szivárogni többet a levegő. Vigyázni kell, mert csak akkor működik, ha forog a kerék, vagy ha pont ott a folyadék ahol a lyuk.

    - Defektgátló szalag:

    A külső és a belső közés kell tenni. Arra szolgál, hogy a külső futófelületéről jövő éles tárgyak behatolását meggátolja a belsőbe. Az oldalirányú defektek ellen nem véd.

    - Defektvédelemmel ellátott külső:

    Olyan külső köpeny, amelyben eredetileg van valamilyen megerősítés, ami meggátolja azt, hogy az éles tárgyak áthatoljanak a külső gumin.

    3.0.5 SPD pedál vs. platform:

    Az SPD pedálnak a lényege, hogy a speciális biciklis cipő alján van egy fémlemez (stopli), amit az SPD pedálba akasztva a bringás és a bringa összekapcsolódik, és sokkal jobban uralható a bringa, például lejtőn lefelé nem csúszik le az ember lába a pedálról, mászáskor húzni is tudja a pedált, így besegítve az éppen lefelé nyomó lábnak. Az SPD rendszer hátulütője, hogy megszokást igényel, mivel a ki- és becsatolás nem a lábfej fel-le mozgatásával történik, hanem a lábfej vízszintes síkban történő elmozdításával. Azonban ez a dokkolás hamar elsajátítható és reflexként működik pár SPD-s bringázás után. Sokak viszont nem érzik magukat biztonságban összekötve a bringával, nekik jobb megoldás a platformpedál (normál pedál). Egy másik probléma az SPD-vel, hogy érzékeny a sárra, tehát ha a cipőtalp megtelik sárral, nehezebbé válik a dokkolás, és előfordulhat, hogy meg kell állni megtisztogatni a cipő talpát a stopli környékén.

    3.0.6a Milyen nyerget vegyek?

    Ez az a kérdés, amire senki nem fog konkrét választa adni. Egyedül csak pár megjegyzést tudunk adni, amire jobb ha odafigyel az ember.

    Nem érdemes túl puha, se túl kemény nyerget venni, egyik véglet sem jó, meg kell találni az embernek a legoptimálisabb keménységet.

    Fontos az nyeregnél, hogy a pálcák milyen anyagból vannak. Általában Cro-mo pálcákat használnak, amik jól rugóznak és erősek, de megtalálhatóak már titánból készült pálcák, amelyek könnyebbek, mint a Cro-mo társaik.

    3.0.6b Hogyan állítsam be helyesen a kerékpáromat ülőpozícióját?

    [link]

    3.0.7 Mi szükséges a bringára ahhoz, hogy a rendőr ne tudjon belénk kötni?:

    Link1, Link2

    3.0.8 Milyen kilóméter órát ajánlotok?

    Kilométeróránál nem az árat, inkább a gyártót kell nézni. Amik a legtöbb árkategóriában ajánlhatók, azok a Sigma, VDO és Cateye termékei. Vezetékesből érdemes azt venni, ami tudja azokat a funkciókat, amikre szükségünk van, a márkán kívül másra nem is nagyon kell figyelni. Vezeték nélküli óráknál azonban érdemes minőségibb példányokat venni, amiknek a jeladói digitális kódolással továbbítják a jelet a fejegységhez, ezeket kevésbé zavarják meg a magasfeszültségű vezetékek.

    3.0.9 Milyen zárat vegyek?

    Az olcsó lakat a legdrágább

    Ódzkodjunk a spirállakattól. Ezek a többnyire hipermarketekben vagy kerékpárboltban beszerezhető, olcsó, könnyű zárak sajnos a játék kategóriába esnek. Mindösszesen pár szál drót alkotja őket, mely egy erővágóval még egy kisgyermeknek sem jelentene akadályt, nemhogy egy erre specializálódott tolvajnak. Érdemes tudni, hogy a vastagnak tűnő hurokzárak, illetve úgynevezett. görgőslakatok belsejében többnyire szintén mindössze pár szál drót biztosítja kedvencünk védelmét. Ezek legfeljebb elrettentésül szolgálnak, de megijedni csak az fog tőlük, aki nem is akar bringát lopni? Ezen lakatok elégségesek lehetnek addig, amíg egy ismert, és biztonságos környéken beszaladunk a boltba a reggeliért, de fél szemünk mindig legyen a bringán, hosszabb időre pedig soha ne hagyjuk ott a kerékpárt. Ha huzamosabban kint szeretnénk hagyni a kerékpárunkat, mindenképpen érdemes egy U lakatba, vagy láncba befektetni. Ezek védelemtől függően különféle árszinteken mozognak. Éjszakára, egész napra ezekből is csak a legmasszívabb példányokban bízzunk meg, az áruházi szintet pedig itt is hanyagoljuk. Megbízható, komolyabb gyártók, a teljesség igénye nélkül: Abus, Kryptonite, Citadelle.
    Láncos vagy U lakat?

    Mindkét típusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai. Egy hosszú lánccal sokkal könnyebb lezárási pontot találni, viszont ezek tömege sokkal nagyobb mint egy U lakaté. A legbiztonságosabb megoldás egy minél kisebb U lakat, mivel ezeket nehezebb felfeszíteni. Egyes U lakatokhoz ráadásul még színes burkolatok is kaphatóak, így azon kívül hogy ott találjuk a bringát, ahol hagyjuk, már messziről látszik milyen übertrendi a tulaja. Átmeneti megoldás az Abus Bordo, amely összehajtogatható, de ugyanolyan masszív mint egy kerékpár U lakat.

    3.1.0 A kerékpár helyes beállítása:

    Link1, Link2 (itt egy kis angol tudás is szükséges)

    3.1.1 Kell e valamit állítani egy újonnan vásárolt kerékpárnál? [link]

    3.1.2 Térképek

    http://www.bikemap.net/
    http://turistautak.hu/

    3.1.3 Foltozás helyes technikája ---> [link]

    Amennyiben, ha valamire nem találtad meg a választ nézz körül itt is: ebike GYIK

    Ha még mindig lenne kérdésed, írj be a fórumba és megpróbálunk segíteni :)

    [ Módosította: Ndruu ]