Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Polllen

    nagyúr

    válasz k-adi #33 üzenetére

    Miért gondoljátok azt, hogy a balkezesek UFO-k? Van valami kutatás, hogy bal kézzel az emberek lassabban írnak? :DDD

    "Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

  • dabadab

    titán

    válasz k-adi #61 üzenetére

    És? Te meg nem tudod rendesen megegyelni a kukoricát. És?

    DRM is theft

  • Gargouille

    őstag

    válasz k-adi #61 üzenetére

    "nekem már elveszett a hitem a mostani fiatal újgenerációban, mikor megkérdem mennyi az idő és nem tudja leolvasni az analóg órát a falon, hanem elő kell vennie a telóját a digitális órához"

    Jó, de hát ez egy teljesen természetes folyamat, mondhatnánk a tudás evolúciója. Ahogyan - feltételezem - te sem tudsz a csillagok állása alapján tájékozódni a pusztában vagy a tengeren, hanem GPS-t használsz helyette, ahogy nem papíron számolgatsz ceruzával, hanem számológépet használsz, ahogy nem tudod hogyan kell kézzel kimosni a patak parton hamuval a ruhádat, hanem bevágod a mosógépbe és így tovább.

    Ahogy a technológia fejlődik úgy alakul vele a hasznos tudás (és jönnek létre új "tudások") és egyben avul el a régi, amit kiszorítanak az újabb ismeretek. Én nem azt állítom, hogy - a példánál maradva - haszontalan dolog az analóg óra leolvasása, de ma már korántsem olyan fontos mint mondjuk gyerekkoromban volt. Régen alapvető készségként elvárt volt, ma egy opcionális dolog. (Jó, általános iskolában tanulják még alsóban.)

    Ugyanez igaz a lexikális tudásra is bizonyos szempontból. Ha jobban belegondolsz akkor ennek régen (mondjuk 150+ évvel ezelőtt) volt komoly szerepe, mert akkor más eszköz híján a fejedben kellett hordanod minden ismeretet, mert nem volt honnan utána nézni ha hirtelen kellett. Ma ez másképp van. Vannak könyveink, van internetünk, számtalan kommunikációs eszközünk, hogy meg tudjunk kérdezni bárkit, így ma már kevésbé van jelentősége annak, hogy mindent a fejedben hordj.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • stellaz

    addikt

    válasz k-adi #88 üzenetére

    kénytelenek lesznek

    #89 k-adi

    Szerintem a teljes elhülyülés kezdete. Régebben beült valaki a könyvtárba, időbe került, és az a tudás jobban megmaradt neki. Pont beszégettünk erről egy irodalmárral, hogy 100 éve pl sikeres, ünnepelt ember lehett mondjuk Ady Endre, ma meg senkiházi tiktok sztárok vannak. Ez abból is van, hogy akkor pl az olvasási készség sokkal megalapozottabb volt, kevesebbet tanultak az iskolában, de azt nagyon jól és alaposan, készség szinten.

    A múlt század elején papír, ceruza és logarléc segítségével még kvantum és magfizikát számoltak, mi több találtak fel, vagy éppen a relativitás elméletet. Biztosan az is benne volt, hogy az agyukat a számításokkal folyamatosan járatták, így az összefüggéseket is nagyon jól felismerték. Ma elképesztő számítási teljesítmény van, de világkép formáló tudományos felfedezés már egy emberöltő óta nem volt tulajdonképpen, még a gravtiációs hullámok igazolása is egy korábbi elmélet alapján történt.

    Greg Egan, Diaszpóra című zseniális könyvében a digitális öntudatként létező karakter is azért tanul, mert bár betölthetné a komplett könyvtár adatbázist az elméjébe egyszerre is, de hiányozna a tanuláson keresztül vezető megértés.

    Pl verset sem azért kell tanulni az iskolákban, mert majd milyen hasznos lesz ez a tudás, hanem mert az agyi idegpályák ez által huzalozódnak megfelelően.

    [ Szerkesztve ]

  • stellaz

    addikt

    válasz k-adi #91 üzenetére

    Ok, de ha nem tesznek valamit, akkor adott felsőoktatási intézmény megy majd a lecsóba, mert a diplomája annyit ér majd, mint egy használt budi papír. Középiskola szintén. Végig lehet tolni vele a 4 évet, de amikor be kell ülni megírni a felvételit, akkor kellemetlen lesz a kitűnő jegyek és az alacsony felvételi pontok között anomália :D

    Kisfiam már 4 évesen olvasott, első év elején mesíró versenyt nyert, egyedüli indulóként az évfolyamon, még ovis volt, amikor 200 oldalas könyvet úgy olvasott ki a könyvtárban, hogy nem kellett kikölcsönözni, mert elkezdte és 2-3 óra múlva befejezte. Elsőben 3-4-es szövegértésből dolgozott órán, hogy ne unatkozzon. Félév környékén indult nyelvtan versenyen, ahol egyedül ő nem jutott tovább, de 5 osztálytársa igen, akik akkor még nem tudtak folyékonyan olvasni. Mindegyik maximális pontszámmal. Az egyik kislány az országos döntőbe is bejutott. Na, idén ezek közül talán egy vagy két gyerek indul megint, aki tavaly az ultra nagyon jó volt és megtapsolták az egész iskola előtt, na az sem indul idén. Pedig csak annyi az eltérés, hogy már nem online, otthon kell megírni a verseny feladatot, hanem jelenléti feladatmegoldás van.....

    [ Szerkesztve ]

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz k-adi #97 üzenetére

    dolgozatirasnak (closed book) vannak hasznos aspektusai:
    - alaptargyaknal ahol foleg targyi tudas alapjait kell visszaadni, oda teljesen adekvat
    - skalazodik 20-30 fos tantargyak fole
    - meg lehet irattatni kontrollalt kornyezetben
    - altalaban gyorsan ossze lehet ra rakni egy vizsgat
    - labor mellett lehet ugy tuningolni a vizsgakerdeseket, hogy aki vegigcsinalta a labort az garantaltan atmenjen, mindenki mas viszont garantaltan bukjon adott blokkon. Tehat ha nem is lehet kiszurni a csalast direktben, indirekt modon a tantargy egeszere nem fog kapni jegyet.

    open book ezt annyiban varialja, hogy a korabbi kerdessorokat nem lehet ujrafelhasznalni specialis esetek kivetelevel

    beadandok stabilak amig van formativ feedback (idokozonkent megbeszeles a gyakvezerrel). ha csak szummativ (jegyet kapsz a kurzus vegen), akkor ott sem vagyunk elobbre.

    szakdolgozatoknal kriterium a sajat projekt vezetese, a problemamegoldas annak definialasatol a megoldasaig, a metodikai hatter, az etikai hatter, a sajat tudas szintetizalasa. ez pl lexikalis tudas felmeresere magaban nem alkalmas, mert itt nem maga a tudas a lenyeges, hanem a tudas felhasznalasanak a kezsege egy adott celra. ez a bolognai szabalyrendszer ertelmezesebol jon, tehat az EUn belul szabvanyos. alapvetoen chatGPT ebbe ugyanugy nem tud beleronditani (IT teruleten), mint ahogy pl a szinten NLP alapu Grammarly.

    schawo:

    kollegak mai napig emlegetik amikor emailt kellett kuldeni hogy valaki elkudje az adott kutatasi publikaciot, es addig hetekig varni kellett. van kollegam aki meg emlekszik a lyukkartyakra is.

    a magisterem alatt azt szamolgattam, hogy CPU bottleneckkel szamolva 1990ben kb egy teljes gridet kellett volna hasznalni honapokig ahhoz, ami nekem par napos adatgyujtes volt. I/O bottleneckbe inkabb bele se gondoltam.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #89 üzenetére

    egy csomó tudást azért tanítanak meg, mert a megtanulása fejleszti az agyat. a kézírást talán már el lehetne felejteni, ha nem az lenne az egyik fontos fejlesztési lépcsője az agynak. ugyanígy a memoriterek sem arra valók, hogy tudod-e 54 éves korodra a Bánk Bánból Tiborc panaszát (én tudom), hanem azért, mert a megtanulása fejleszti a memóriát, másrészt fejleszti a tanulás képességét. nálunk a gimiben elég durva drill ment, viszont ott tanultam meg azt, hogy megfogok egy analízis tankönyvet és 3 nap alatt betolom a fejembe és levizsgázok belőle.

    nem tudom, de azért nem zárnám ki, hogy aki pl. tud úszni, hamarabb megtanul autót vezetni.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #91 üzenetére

    de ez nem azt jelenti, hogy szóbeliztetni hiba, hanem azt, hogy kevés a tanár, aki szóbeliztethet.
    itt most megállok, mert a többi a poltopikba való.

    szerk: azt én problémának látom, hogy el lehet jutni a diplomáig úgy, hogy az első szóbeli a záróvizsga.

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • BonFire

    veterán

    válasz k-adi #61 üzenetére

    „nekem már elveszett a hitem a mostani fiatal újgenerációban, mikor megkérdem mennyi az idő és nem tudja leolvasni az analóg órát a falon, hanem elő kell vennie a telóját a digitális órához....”

    Ez valami defektus is. Én sem tudom leolvasni, pedig 48 éves vagyok, nekünk már az iskolában tanították a mutatós órát, meg ha nagyon megerőltetem magam, képes vagyok leolvasni róla az időt, lehet, hogy meg is tudom mondani neked, mennyi, de nem tudatosul bennem! Ezért én kizárólag digitális órákat hordok.

    Ennél jobban már csak a római számlapos órát bírom, ráadásul amin el is van fordulva a számlap VII helyett IIA stb.

    Ez megszokás kérdése. Az amerikaiak nem bírják felfogni a metrikus rendszert. De ettől ők még nem dolgoznak kevésbé jól vagy rosszabbul. Nincsenek ehhez szokva, ennyi az egész. Én meg nem tudom megmondani egy csőről, hogy félcolos vagy háromnegyedes.

    A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.

Új hozzászólás Aktív témák