Hirdetés

Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • masterful87

    senior tag

    Üdv Néktek!

    Világ életembe digitális gépeim voltak, és nemrég vettem egy DSLR-t is. De aztán megcsapott az olcsó manuál obik szele, hogy majd a digit vázon milyen jó lesz azokat használni!
    De ha már használtan vettem ezt-azt, akkor utána olvastam, kíváncsi lettem az analóg technikára.
    Miután leesett, hogy mi is az a fénymérés, elkezdtem lecsekkolni a masinákat!

    A fénymérés ebben a borús időben történt, a végtelenbe fókuszálva, ISO200-ra állítva minden gépet!
    A gépek:
    - Zenit E Helios 44-2 obival
    - Zenit EM Helios 44M obival
    - Zenit 12XP Helios 44M-4 obival

    A két szeléncellás gép már eleve mást mutatott, az E-n - ami 68-ban látta meg a napvilágot - éppen csak hogy kileng a mutató, az EM-n (81-es) már sokkalta inkább kileng, és ha ráállítom a kis kört a vonalra, akkor 1/500 adódik f2.8-n!
    Ekkor jött a "nagyágyú", gondoltam én, a 12XP-n beállítottam f2.8-at 1/500-al, de folyamatosan a felső LED világít, vagyis túl sok a fény!
    F8-on még mindig csak a felső LED világít, de ha felhúzás nélkül játszok az expó gombbal, hogy teljesen lenyomom, kicsit lökdösöm, feljebb engedem, akkor néha felvillan az alsó is, olyan mintha kontaktos lenne?!
    De mondok durvábbat, hiába tekerem a film érzékenységét már 16-ra, blende f16, zár ugyanúgy 1/500, még akkor se jelzi a két LED villogtatásával a megfelelő fényt! De ha játszok az expó gombbal, akkor néha bevillannak.
    Majd felpattintom a kupakot, és láss csodát, 5mp után mint az őrült úgy elkezd a két LED villogni! :DDD

    Elsősorrban a 12XP-ért aggódok, a szelénesek ugye menthetetlenek, ezzel tisztában vagyok.
    De mi a gond a 12XP-vel? Oda a fénymérője? Kontaktos az expó gomb? Vagy kéne kerítenem két fullon lévő LR43-as elemet?

  • masterful87

    senior tag

    válasz MrChris #1325 üzenetére

    A manuál topikban már tegnap is megmondtam, hogy a Nikon nevet nagyon meg kell fizetni. Jól ráéreztem! :DDD

    (#1324) kayaman
    Én ugyan csak 5-10 ezres értékben vásároltam Zenit és Praktica vázakat kitobival, és egyáltalán nem a váz állapota volt a lényeg, de pár dolog azért feltűnt az én amatőr szememnek is:
    Felhúzó kar: ez egyértelmű, felhúzásra kattanjon a zár, lépjen a filmkocka számláló, és lehessen exponálni, majd újra indul az egész folyamat.
    Redőnyzár: a lamellák ne legyenek összekuszálva, exponáláskor szépen, gond nélkül fusson le. Valami fényforrás felé tartva, obi nélkül, a film felől átnézve a gépen, különböző záridőknél legyen látható némi különbség. Egyik irányból elindulva, és folyamatosan változtatva a záridőket egész jól észlelhető az idő változása. (pláne ha ketteséve lépsz) Persze meg nem mondod, hogy ez tényleg 1/500 volt-e, de ha egy irányba lépkedve egészen más sebességgel záródik, akkor ott baj van. (kivéve ha az a vaku 1/200-a :DDD )
    Tükör: ha a zárat már letesztelted, akkor valószínűleg a tükör is rendben fel, és le csapódik.
    Kereső: ez lehet koszos, az idők alatt beleszokott kerülni némi piszok, Zeniteknél jellemző volt, hogy megjelent egy függőleges csík középen, mert elengedett valami ragasztó. Ha a keresőn átnézve nem tiszta minden az még nem tragédia, az a képekre úgy se kerül rá.
    Beépített fénymérővel nem tudom mi a helyzet, ha egyáltalán van. (wiki szerint van)

    De a hozzáértőbbek majd kiegészítik, vagy javítanak! :)

  • masterful87

    senior tag

    Van valahol az interneten a manuális, analóg fotózásról egy ismertető? Olyasmire gondolok, amit a régi gyerekeknek írhattak, hogy mit, hogyan csináljanak, ha az apjuk Zenitje a kezükbe kerül! :D
    Tehát legyen elég részletes, szájbarágós. Pl. azt a tudást már sikerült magamévá tenni, hogy nyitott blendével fókuszálunk, meg hogy a kézi élességállítás megkönnyítéséhez kitalálták a mikroprizmás és a törőékes keresőt.

    De pl. ma olvastam, hogy a régi időkben a fotós az élesség állítás után elkezdte zárni a blendét, és a kattogások számából tudta, hogy hol járhat. (persze csak ha csapágygolyós, kattogós, automata beugrós obi volt az)
    Nagyon érdekel az objektívek felirata is, vannak sejtéseim, hogy melyik vonal mit jelenthet, de mégis jobb lenne megbízható forrásból tudni.

    Úgy gondolom, ha a gép táskából való kivételétől, az elrakásáig lenne egy részletes leírás abban minden kérdésemre megtalálnám a választ. :)

  • masterful87

    senior tag

    válasz Stauffenberg #1346 üzenetére

    Igen arra gondoltam! Szokott lenni ott R is, általában piros vonal, ha jól tudom az meg valami infra tartományt, vagy mit jelöl?
    Tehát szemre megmondom, hogy 4 méterre van a fotózandó dolog, odatekerem a fókuszgyűrűt, majd eldöntöm, hogy a 4 méterre lévő akármi előtt már fél méterrel kezdődjön a "nagyjából" éles tartomány, megnézem, hogy ehhez kábé mekkora blende tartozik, és a skála szerint rekeszelek le?
    Ez azért kell, mert a keresőbe a szűkebb rekeszeken esélytelen vagyok ellenőrizni a mélységélességet?
    Ugye nyitva élesítek, és szeretnék nagyobb mélységet, elkezdek csukni, de egyre sötétebb minden, alig látni valamit a keresőben, ehelyett ránézek a skálára, és máris tudom hova kéne rekeszelnem, hogy megkapjam a kívánt mélységet?

  • masterful87

    senior tag

    válasz optikus #1369 üzenetére

    Én ezekhez a dolgokhoz nagyon amatőr vagyok (na meg fiatal is), de a tisztánlátás végett:

    A keresők lefedettsége maximum 100%-os, de inkább kevesebb.
    Tehát ha a keresőn komponálok, és azon látok mindent, amit rögzíteni akarok, akkor tuti, hogy a negatívon is rajta lesz, de lehet, hogy egy kicsivel több is! (kevesebb semmiképpen)

    Régen volt a szakember (talán ő volt az optikus) előhívta a negát, és nagyítógépen elkészült a színes kép több lépcsőben, különböző vetítési időkkel, extra vegyszerekkel a fekete-fehér képekhez képest. Mivel ember csinálta, előfordulhatott hogy kicsit újra lett vágva, méretezve a kép.
    De ha alapból 1:1-ben levilágítást használ, akkor nem történhet levágás, a negatív teljes tartalma a képre kerül?!

    Ma meg egy automata minilaborba megy bele a negatív, és a digitalizálás során okádék minőségben mentik le, majd azt nyomtatják ki? WTF?

    Aki ma analóg fotózik, annak tényleg marad a házi hívás, meg mindenféle trükkös módon a negatív digitalizálása? (szuper szkenner, vagy dslr átvilágítással)

    Értem én, hogy digitális korban élünk, de hogy egy ilyen forradalmi, csodálatos technikával így elbánjanak... elszomorító! :(

  • masterful87

    senior tag

    válasz A Zéé #1373 üzenetére

    Jogos, az átnézeti keresőkre nem gondoltam!
    De a TTL rendszerű keresőknél aszem stimmel amit írtam. A többi pedig még mindig érdekel! :))

  • masterful87

    senior tag

    Megtörném a csendet egy elég noob ISO kérdéssel.
    Volt már a kezemben több régi, filmes gép, Zenitek, Prakticák, de végre most jutottam egy digitális filmeshez, egy Nikon F50-hez! És meglepődtem rajta, hogy van ISO 100, sőt 50 alatt is!

    Mégis hol, mikor kell a fénynek ennyire ellenálló film? Talán stúdióban, vagy hol a francba van még annyi fény?

  • masterful87

    senior tag

    válasz Cheesus #1515 üzenetére

    Az M42 és a PK bázistávja századmilliméterre megegyezik, ugyanis a Pentax jogelődje az M42-t vette alapul a PK bajonett megalkotásakor. Tette mindezt azért, hogy a régi M42-es obik szinte változatlanul használhatóak legyenek PK-s gépekkel.
    Az M42-PK adapter olyan, hogy a PK bajonettbe illik bele, teljesen szintbe van a bajonettel, nem lóg ki belőle, és így lesz M42 meneted. Ez azt jelenti, hogy a PK ugye nagyobb, mint az M42, így tud beleférni ez az adapter. Ergo fordítva nem működik, az M42 kisebb, mint a PK, max valami betekerhető adapter jöhetne szóba, ami kiszélesedik, és PK obikat fogad. Na ekkor már bukó lenne a bázistáv, vagyis a végtelen, és én nem tudom, hogy ilyen egyáltalán létezik-e.

  • masterful87

    senior tag

    válasz szaki1986 #1519 üzenetére

    Próbáltad az MTL-t rekeszelni, és benyomni az expó gomb mellett a blendebeugrasztót? Akkor letesztelheted, hogy mondjuk f2.8 és f4 között valóban egy fényértéknyi eltérést mér, avagy nem. (meg azt is írják, hogy csak a blendebeugrasztó megnyomására aktiválódik a fénymérés)
    Egyik helyen olvastam, hogy a fénymérője CdS, ez gondolom valami kémiai anyagokat jelölhet (cadmium-kén???) és lehet az adta meg magát. Pl. az első Zenitek szeléncellás fénymérője idővel kimúlik, és teljesen rossz értékeket ad.
    Talán az is lehet, hogy más fénymérési eljárást használ a digi meg az MTL. Régebben gondolom nem volt mátrix fénymérés, sőt talán a középre súlyozott se. De ezt majd más megmondja, én arra tippelek, hogy az MTL spot fénymérést használ.

Hozzászólok Aktív témák

Hirdetés