Új hozzászólás Aktív témák

  • Petykemano

    veterán

    válasz S_x96x_S #3032 üzenetére

    Felmerült bennem a kérdés, hogy tulajdonképpen mi választja el manapság az SSD-t az optane/3dXpoint-től?

    Mármint régen mondjuk a 100k IOPS egy elég hard limitnek tűnt az SSD-k esetén. De ma már a M.2 foglalatos PCI3/4-es ma még talán prémiumnak számító SSD-k is (mérettől függően akár) 500k is IOPS-t tudnak.

    A kérdést nem oda akarom kifuttatni, hogy mi értelme az optane/3dXpoint-nak, de az előnyeit látni kell. A kérdés önmagában csak azért vetődik fel, mert az intel által piacra dobott termékek eddig nem igazán váltották be azokat a számokat, amivel a kezdetekben reklámozták. Ezek a kezdei 64GB-os alaplapi összeköttetéssel bíró példányok nem, vagy alig adtak többletet egy hagyományos SSD-hez képest, miközben drága is volt és kicsi is. Háttértárnak.

    Kiderült, hogy a Sony terve a seamless load, a játékok adatainak streamelése SSD meghajtóról. 5-7GB/s És ehhez terveztek is egy IO chipet, ami DSP formában tartalmazza a kraken decompressort.

    Felröppent a hír, hogy az RDNA3 256GB fedélzeti memóriával fog érkezni. (Ezt persze ne vegyük készpénznek érintésmentes másodlagos számlaazonosítóra történő azonnali átutalásnak) De a lényeg, hogy megint felröppent a hír, hogy esetleg a GPU-ra integrálva lehetne használni memóriabővítésként SSD-t.

    Több ötletem / kérdésem is van.

    1) Lehetséges-e vajon, hogy az SSD - legalábbis amiket eddig a profi SSG-kben használtak - nem kellően gyorsak RAM helyettesítésére. De az optane / 3dXpoint igen, különben nem lenne DDR foglalat helyére beilleszthető modul. Méretet késleltetésért, persze, de a jobb körökben úgy használják, hogy a foglalatokban levő valódi DRAM gyorsítótárként funkcionál.
    Tehát ha már az optane/3dXpoint úgyis alkalmas DRAM helyettesítőként DRAM gyorsítótárral kevés késleltetés árán nagy méretnövekedéssel, akkor lehet-e ez a megoldás?

    2) Általában persze az SSD-k úgy működnek, hogy van valami vezérlőchip rajtuk, és azok is szintén - jobbára - használnak DRAM-ot gyorsítótárként. az SSG is valószínűleg úgy működött, hogy kellett azért a GPU-ba egy olyan IO vezérlő, ami az SSD-ket kezelte. (kivéve persze, ha ez magán az SSD-n volt)
    Amikor a Vega HBCC-vel működött, ott is volt HBCC, ami történetesen PCIe-n keresztül használta a rendszermemóriát úgy, hogy a fedélzeti HBM csak cache volt.

    Mindenesetre az nyilvánvaló, hogy valami vezérlő kell

    Lehet-e az a DDR és a GDDR jövője, hogy kvázi a mai DDR és GDDR chipekre 3d stackiing ráépítik a már ramhelyettesítésre is elég gyors 3dXpoint-ot ennek lekezeléséhez szükséges vezérlőkkel együtt. (Nyilván a gondolat annyiből nem új, hogy maguk a DRAM chipek és SRAM cache-sel működnek már most is)

    Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..

Új hozzászólás Aktív témák