Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
Csecsemőnek minden vicc új.
A GPSJAM GPS/GNSS Interference Map már régóta nézhető. Ezen a repülőgépek navigációs rendszere és a "GPS" (GNSS) által adott koordináták eltérése látható.
(Ahol üres, ott épp nem repülnek polgári gépek.)Tanulságos, hogy mikor épp hol zavarják a jelet. (A dátumválasztóval vissza lehet nézni régebbi napokat is.)
És mivel a repülés navigációja alapvetően nem GNSS alapján történik, a hír ilyetén történő tálalása is csak egy uborkaszezoni szenzációhajhászás.
Azt én nettó koncepcionális programozási hibának tartom, ha egy gépen a számára ennyire kritikus pontos időt csak úgy hirtelen évekkel átállítják egyetlen jelforrás adata alapján, és ez még annyi gyanút sem kelt a szoftverben, hogy nyugtázást kérjen rá a személyzettől.A tej élet, erő, egészség.
-
Scofield007
csendes tag
A cikk nem tér ki arra, hogy a támadások nem a légitársaságok gépeire irányulnak. Ezek a "támadások" legfőbbképpen a háborús övezetek országaiból indulnak, amely a legutóbbi dróntámadások miatt lett "kifejlesztve", a cél pedig az érintett ország nemzetbiztonságának fenntartása. Másképpen megfogalmazva az adott háborús ország légterén keresztül haladó gépek kapnak fals adatokat, tehát nem globális mértékű támadásról van szó, hanem Közel-Kelet a színtér.
[Térkép]
Akit mélyebben érdekel a téma:
[NYTimes] [TimesAerospace] [Forbes][ Szerkesztve ]
-
arnyekxxx
veterán
válasz Scofield007 #2 üzenetére
Ez tök egyértelműen ott van a szövegben
A GPS-spoofing jellegű támadások száma 400 százalékkal nőtt, az utóbbi hónapokban az OPSGROUP szerint ez a kereskedelmi társaságokat is érinti már.
Sokszor a konfliktusokkal jellemezhető régiókból, földi GPS-rendszerek sugároznak hamis jeleket a környező légtérbe, hogy összezavarják a drónokat és rakétákat. -
cog777
senior tag
"Azt én nettó koncepcionális programozási hibának tartom"
Szerintem is hiba, ha hirtelen egy korabban pontos ora (bekapcsolaskor a foldon volt, ott valoszinuleg kapott pontos jelet), hirtelen nem hogy tobb perces de tobb honapos, eves jelet kap es azt figyelmeztetes nelkul elfogadja. Ilyenkor legalabb egy nyugtazast tegyen fel a szemelyzetnek - ahogy irtad.
A mi termekunkben az ido csak bekapcsolaskor szinkronizalodik, GPS-tol v internetrol, mert tobb napot nem mukodnek folyamatosan, addig meg megfelel a pontossaga az oranak. Nem tudom, hogy a repulok le vannak-e kapcsolva ejjelente vagy 24/7 mukodnek?Ha valakit erdekel a tema, lehet vasarolni GPS vevot 10 EURO kornyeken, amibol ki lehet olvasni szoveg formajaban az idot. Az olcsobb vevoegysegek elol a suru felhozet is learnyekolja a jelet.
HP ZBook Studio 15.6 G8 Mobile Workstation - Windows 11
-
félisten
Mentour Pilot szerint már a GPS az elsődleges navigációs eszköz a kereskedelmi repülésben (amin egyébként én is csodálkoztam, de pilóta ismerősöm megerősítette), de a rádiós irányjel alapú és inerciális rendszereket több helyen kezdik ismét előtérbe helyezni.
Az inerciális rendszerek az elmondása egyébként látványosan javulnak -- és elvben kívülről nem igazán befolyásolhatóak. A jövőt képviselő kvantuminerciális rendszerek pedig annyira pontosnak ígérkeznek, hogy a kumulatív hiba is elhanyagolható lesz.
MaCS
Egyébként nem kell háború a spoofinghoz. Volt rá példa, hogy egy kamionos variált az úvonalnyilvántartó készülékkel, és amikor leparkolt a reptéri parkolóban, azt a repülőgépek is megérezték. Ő meg így aztán le is bukott.
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
bambano
titán
"Volt rá példa, hogy egy kamionos variált az úvonalnyilvántartó készülékkel, és amikor leparkolt a reptéri parkolóban, azt a repülőgépek is megérezték.": amennyiben az útvonal nyilvántartó készülékben nincs adó (márpedig nincs), akkor ez nem fordul elő.
szerk: max. ha berakott a kamionba egy illegális gps adót...
a cikkhez: nekem is furcsa kicsit, hogy nem képesek aláírni a hivatalos gps jeleket... meg nem képesek rendes irányérzékeny antennákat feltenni egy repülőre.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Nem kell adó. Elég egy tízdolláros GPS blokkoló.
(Kamionos esetében valószínűleg nem arról volt szó, hogy hamisít magának egy hivatalos útvonalat, amin betartotta az összes szabályt - ez elég komoly technikai kihívás is lenne, hanem csak hogy ne legyen nyoma a suttyóságának.)A GPS civil részében nincsen hitelesítés. Kompatibilitási okokból úgy sejtem, ez már így is marad. A Galileoban van OSNMA.
Általános esetben az is jelent valamekkora védelmet, ha a vevő egyszerre több műholdrendszerből tud dolgozni.A zavarás ellen pedig nagyon durva iránykarakterisztikájú antenna védene csak. Amit a műhold sugároz, annak nagyon gyenge a jele; azt a földről sokkal könnyebb elnyomni.
A tej élet, erő, egészség.
-
bambano
titán
"Nem kell adó. Elég egy tízdolláros GPS blokkoló.": ami egy adó...
"A GPS civil részében nincsen hitelesítés.": ez most vissza is ütött. Mondjuk emlékeim szerint a katonai gps titkosítva volt, vagyis a fegyverek gps vételét max. megakadályozni lehet, hamisítani nem.
Az alapprobléma az, amit már felvetettetek itt is, hogy miért nincs második adatforrás. Lehetne a Nap helyzete, a csillagok helyzete, lehetne valamilyen tehetetlenségi giroszkóp. Lézergyűrűs giró létezik már vagy 40-50 éve, egy repülő költségvetésébe bele kellene, hogy férjen. Nem is kell nagyon pontos legyen, elég, ha arra jó, hogy észrevegye az időugrásokat.
vagy legalább egy kakukkos óra a pilótafülkében...
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
ROBOTER
addikt
Az első hozzászólásban yoghurt leírta a lényeget. Azért eléggé a '80-as évek szintjén kell lenni ahhoz egy szoftvernek, hogy ezt beszopja. Egyszerűen hihetetlen, hogy nem ugrik fel egy üzenet: "Hé, három másodperccel ezelőtt még 10 évvel ezelőtt volt, nyugtázod?"
Amit nehezen fogadok el: lényegében minden mai (repülési ipar szempontjából) filléres eszköz a legtöbb GNSS rendszer jelét képes fogni, értelmezni, pontosítani vele a pozíciót. Hogy lehet csak a GPS-re támaszkodni, és csak a GPS zavarásával elérni ezt? Olyan helyen, ahogy csak GPS rálátás van, még oké, de mondjuk Európában, ahol van 3..4 GNSS rendszer?
[ Szerkesztve ]
-
ROBOTER
addikt
Csak a cikk címe
Azt elfogadom, hogy a mostani vevők nincsenek erre felkészítve, de ahol látsz 8 GPS-t, 4 Galileot és 2 Glonasst egyszerre, biztosan észlelni lehet konzisztenciahibák miatt a hamisítást, és itt nem csak a külső jelekre gondolok, mert ha pl. 60%-on megy a hajtómű, az oldalkormány és a csűrő egyenesen áll fél órája, nehéz elhinni, hogy az ellenkező irányba haladsz... Szerintem be lehetne érni a rosszakarókat, csak legalább annyi energiát bele kellene rakni a védekezésbe.
-
bambano
titán
-
ROBOTER
addikt
A jelek szerint erről van szó. Rengeteg 10 év feletti gép repül, ez a módszer/veszély azok fejlesztésénél még nem került szóba. Órák számítanak a rabló-pandúr harcban, nem 10 évek.
Azok a vérprofi fejlesztők néha arra nem gondolnak, hogy egy áthelyezett hajtómű miatt bevezetett átesés elkerülő rendszerre ki kellene oktatni a személyzetet, és nem megvárni 300 ember halálát.
[ Szerkesztve ]
-
Annyiban mentségükre legyen szólva, hogy baromi körülményes egy szoftverváltoztatás átverése a bürokratikus apparátuson. A dokumentálás és a típusengedélyes pilóták végigoktatása már csak a hab a tortán.
A spoofing már 2003-ban felmerült mint lehetséges kockázat, tehát az ezzel foglalkozó fejlesztőknek már legalább 20 éve nem illene készpénznek venni, ami a GNSS vevőből jön.
De már az is egészen kézzelfogható szopóroller volt az USÁkoknak, amikor az irániak 2011-ben eltérítették egy drónjukat, majd amikor Obama követelte a visszaadását, egy makettot küldtek neki.A tej élet, erő, egészség.
-
félisten
"Azok a vérprofi fejlesztők néha arra nem gondolnak, hogy egy áthelyezett hajtómű miatt bevezetett átesés elkerülő rendszerre ki kellene oktatni a személyzetet, és nem megvárni 300 ember halálát. "
A történeti hűség kedvéért: a fejlesztők gondoltak rá. Éppen ezért kenték el feljebb az adminisztrációt úgy, hogy maradhassanak a legalacsonyabb költségvetésű forgatókönyvnél.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
bambano
titán
nem érted.
teljesen mindegy, hogy zavarja vagy hamisítja. nevezzük beavatkozásnak.
aki tud építeni egy olyan berendezést, amely képes beavatkozni a gps műholdak jelébe, az:
a: tud ebből 4-et építeni, hogy az egyik a gps-be avatkozik be, a másik a galileo-ba, stb.
b: tud olyat is építeni, amelyik egyszerre avatkozik be minden pozicionáló hálózatba.következmény: nem hiszem, hogy lesz olyan helyzet, hogy az egyik rendszer működik, a másik meg nem. csak olyan helyzetet tudok elképzelni, amelyikben vagy egyszerre döglik meg mind, vagy jó mind.
következmény következménye: egyik műholdas rendszer jelét elképzelni a másik műholdas rendszer jelének korrigálására alapvető műszaki tévedés.
egyetlen járható út a műholdas idő korrigálására, ha egy totálisan más koncepción és technológián alapuló időmérési rendszered is van.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
ROBOTER
addikt
Szerintem abba, hogy mit értek a repülésben ne menjünk bele.
A zavarás (pozíció hiánya) nem jelent kritikus kockázatot. Ha nincs értelmezhető jel, vagy a rendszer jelzi, hogy valószínűleg hamisított a jel és emiatt tekintsük semmisnek, attól még el lehet vergődni a célpontig. Van még egy pár rendszer és pár elv, amivel lehet navigálni. Valahogy megoldották a GPS / GNSS előtt is.
-
azbest
félisten
az usában az 5g -nek kiadott frekvenciasávra rálógott a régebbi, buta, sávszűrő nélküli magasság radar. És az 5g-t akarták lekapcsoltatni, nem hogy az eleve szabálytalanul más sávra rálógó sugárzásukat javítani radar cserével. Ahogy olvasom 2015-től 2023-ig tartott, mire lecserélték a gépeken.
Ahogy MaCs is írta, ez sosem a fejlesztők döntése. Nem tölthetsz órát olyan feladattal, ami nincs jóváhagyva.
[ Szerkesztve ]
-
félisten
Csak pontosításképpen: én úgy tudom, hogy a rádiós magasságmérővel volt a konfliktus (radio altimeter -- amelyik alapján leszálláskor a magasságokat mondja be a gépember a pilótáknak). Ez is rádióhullámoik visszaverődéséből okoskodik, de egyszerűbb kütyü, mint egy igazi radar.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen