Tévét indít a YouTube?

online tv

A Google azt tervezi, hogy újabb piacra lép be, és a YouTube platformját használva fizetős online tévét fog indítani – már ha hihetünk Peter Kafkának, aki blogjában vállalati forrásokra hivatkozva írja, hogy már folynak tárgyalások a médiacégekkel.

Megerősítés még nincs, ám egy ilyen lépés korántsem elképzelhetetlen. A Google egyik fő törekvése a 2006-os felvásárlás óta, hogy a hallatlanul népszerű, ám jövedelmet alig termelő YouTube-ot valamilyen módon nyereséges vállalkozássá tegye. Részeredményeik már voltak, ám a probléma még adott, a YouTube annak ellenére veszteséges, hogy a világ leglátogatottabb oldalai közé tartozik. Ennek elsősorban az az oka, hogy a gyakorlatilag közösségi oldalként működő videomegosztó üzleti szempontból nem elég karakteres, nagyon nehéz, szinte lehetetlen érdemi reklámstratégiát kialakítani hozzá, ezért a hirdetők nem kedvelik. A hivatalos csatornák ugyan termelnek bevételt, ám ez csekély mértékű.

Az online tévé viszont elsőre nem elvetendő ötlet – már csak azért sem, mert így a YouTube és a médiacégek egy gyékényen árulhatnának, és a Google megmenekedne a folyamatos szerzői jogi támadásoktól (ha a jelenlegi helyzetet nézzük, akkor körülbelül két dollárt kérhetnének el egy-egy friss műsorért). Az Apple, de különösen a nálunk nem nagyon ismert, egyelőre ingyenes Hulu megmutatták, hogy a neten kínált tévéműsoroknak igenis lehet sikerük, annyira, hogy komoly hasznot is termelhetnek.

De a projekt vezetői még így is komoly nehézségek elé néznek. Elsősorban azért, mert nem letölthető adásokat, hanem streamet kínálnának, vagyis folyamatos netkapcsolat lesz az alapfeltétel. Ám ez valószínűleg nem okoz gondot a tervezőknek, hiszen például a Google Chrome OS is halott internet nélkül – legalábbis jelen állapotában. Erről az „internet minden hol van” hozzáállásról főként a Chrome kapcsán bontakozott ki vita nagyon sok helyen, s ha a jelenlegi állapotokat nézzük, akkor valóban, csak nagyon kevés ország nagyon kevés régiójában igaz mindez. De ha úgy tekintünk ezekre a kezdeményezésekre, mint amelyek már a közeljövőnek készülnek, akkor akár azt is ki lehet jelenteni, hogy a Google a láthatóan megállíthatatlanul hálózatosodó világban több területen is behozhatatlan előnyt fog szerezni bizonyos jelenbéli veszteségek árán.

A YouTube-ra szabott tévé azért is lehet esetlegesen döntő sikerű vállalkozás, mivel egy olyan platformról van szó, mely gyakorlatilag az összes mai, internetezésre alkalmas eszközön elérhető. A minőséggel sem lehet gond, hiszen – ahogy a jelenlegi YouTube-on is látható – a magasabb minőség csak elhatározás kérdése, technológiailag nem túl bonyolult ennek megoldása – már ha bírják a hálózatok és az eszközök. S ami a hátránya egy ilyen szolgáltatásnak – vagyis hogy nem lehet letölteni az eszközre –, az a másik oldalról előny: nem kell letölteni, mint például az iPhone esetében.

Ha mindez tényleg igaz, akkor a Google kockáztat, nagyon erősen bíznak a hálózati fejlesztésekben. De e reményük talán nem megalapozatlan, hiszen az adott szegmensekben bizonyos területeken telítődő piacokon épp a hálózatbővítés a szolgáltatók érdeke, ha tovább kívánnak terjeszkedni, s épp az online mozgóképek közvetítésének igénye lehet a motorja a további beruházásoknak.

Azóta történt

Előzmények