A YouTube elindította fizetős szolgáltatását

A YouTube hivatalos blogjában tegnap jelentették be, hogy tesztüzemben elindítottak egy új szolgáltatást: a tartalomtulajdonosok mostantól fizetős csatornákon is kínálhatják termékeiket.

Hirdetés

A Google a YouTube megvásárlása óta szisztematikusan és nagy erőfeszítéssel dolgozik azon, hogy a nagy médiavállalatokkal valamiféle egyezségre jusson. Motivációjuk kettős: a videomegosztó oldalon rendszeresen és viszonylag nagy számban engedély nélkül feltűnő jogvédett tartalmak miatt állandóak a konfliktusok a jogtulajdonosokkal, másrészt egy okosan kialakított fizetős platform tovább növelhetné a Google bevételeit.

Az elsőként említett probléma volt korábban a súlyosabb, annak idején még gigaperek megindulására is lehetett számítani. Ám a folyamatos egyeztetések, illetve kompromisszumok következtében mára konszolidálódott a helyzet: a Google ugyan nem ment bele az előzetes cenzúrába – ezt a jogát biztosítják a törvények –, de utólagos figyelést végeznek – például az aláfestő zenék miatti büntetések elég nagy port vertek fel –, illetve a YouTube tartalmait monitorozó jogtulajdonosok kívánságra törlik az adott tartalmakat, sőt bizonyos mértékig a felhasználók ellen is fellépnek.

Az új üzleti modellek keresése természetesen szoros összefüggésben van a fenti helyzettel, mivel a vállalat úgy vélte – nem kevés joggal –, hogy ha meggyőzik a tartalomtulajdonosokat, hogy az illegális feltöltések üldözése helyett inkább arra koncentráljanak, hogy miképp lehetne kihasználni a YouTube népszerűségét, akkor a támadások fokozatosan visszaszorulnak.

Épp ezért már a felvásárlás után egy évvel elindítottak a tartalomtulajdonosok számára egy partneri programot, mely tömören összefoglalva azt célozta, hogy az alkotók, a jogtulajdonosok speciális csatornákon reklámozzák magukat.

A csatornák bevezetése jó ötletnek bizonyult, ma már több mint egymillió ilyen van, és erre alapozva indították meg azt a már sok éve emlegetett szolgáltatást, ami gyakorlatilag egy médiaboltot jelent: az egyelőre pilotként működő szolgáltatás keretében a résztvevő médiacégek havi egy dollárért (pontosabban: 99 centért) kínálhatják tartalmaikat. Minden ilyen csatorna ajánl 14 napos ingyenes hozzáférést, illetve lehetőség van kedvezmény megadására azok számára, akik egy egész évre feliratkoznak. Az előfizetők számítógépen, okostelefonon, táblagépen és tévén is megnézhetik a videókat.

A kínálatot folyamatosan bővítik, és a visszajelzések alapján alakítják is még a rendszert.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények