A Samsung megvette a Viv nevű vállalkozást. De miért is fontos ez?
Néhány hónapja mi is nagy lelkesedéssel számoltunk be egy új projektről, mivel első ránézésre igencsak ígéretesnek mutatkozott. Ez a termék a Viv volt. A lelkesedés oka pedig az, hogy a 2010 óta Apple-tulajdonban lévő Siri személyi asszisztenst megalkotó vállalkozás alapítója, Dag Kittlaus és csapata akkor, az amszterdami TNW konferencián mutatta be legújabb fejlesztésüket, a Viv nevű platformot, melyet egy fejlett AI-rendszer támogat. A norvég származású mérnök a felvásárlás után egy ideig még az Apple-nél dolgozott, segítette a Siri integrációját és továbbfejlesztését, majd barátaival és kollégáival megalapította a Viv Labs nevű vállalkozást, hogy az új platformnak hátteret adjanak.
Hirdetés
Visszatekintés
A Viv egy olyan asszisztens, mely képes taxit, virágot, pizzát rendelni, kezeli a lakás világítását stb. Ez hasonló, mint az Amazon Alexa nevű rendszere, de a Viv alapítói szerint annál sokkal több, ugyanis a hasonló asszisztensek csak egyszerű kérdésekre tudnak válaszolni, egyszerű utasításokat tudnak végrehajtani, míg az ő rendszerük képes tanulni, hogy bonyolultabb kérdésekre is tudjon választ adni. Mint a Viv egyik alapítója korábban a Wirednek elmondta, pl. a Google Now képes arra válaszolni, hogy „Hol született Abraham Lincoln?”, illetve arra is, hogy – amikor megkapjuk a város nevét – „Hányan élnek ebben a városban?”, de arra nem, hogy: „Hányan élnek abban a városban, ahol Abraham Lincoln született?”
A Viv ezt úgy oldja meg, hogy minden egyes feladathoz új kódot generál: ha egy olyan komplex kérdést vagy utasítást kap, melyet abban a pillanatban nem tud megoldani, akkor egyedi programot ír, hogy harmadik felektől összeszedje az információkat, majd ezek alapján végrehajtsa a feladatot. Egy újságriportban egy tesztről számolnak be, ahol a kizárólag hanggal vezérelt Viv a Google keresőjének használata nélkül teljesített egy bonyolult pizzarendelést, ahol már az alapkérés is összetett volt, majd ezt a megrendelők többször módosították az asszisztens segítségével. Ehhez szükséges, hogy nyitott platform legyen, így a különböző vállalkozások és szolgáltatások hozzákapcsolódhatnak, megoszthatják adataikat a Vivvel. A felhasználó számára ez azért lenne könnyebbség, mivel nem lenne szükség az egyes szolgáltatásokhoz külön alkalmazást használni, mivel a nagy rendszer biztosítja az összekapcsolódásokat. Vagyis nem kellene alkalmazásokat letölteni és telepíteni, eltűnnének a közvetlen webboltokhoz kötések, nem lenne szükség a számtalan jelszóra stb.
És a Samsung rárepült
A friss hír az, hogy a Samsung megvásárolta a Viv vállalkozását szőröstül-bőröstül. A közleményük szerint viszont a Viv továbbra is független marad, mindössze gazdasági értelemben kerül bele az ipari csoport portfóliójába, szolgáltatásaikat a saját maguk által kialakított rendszerben kínálják.
És nem kis versenybe szállnak be, hiszen a virtuális asszisztensek piacán gyilkos verseny folyik, a Google is nemrég állt elő a továbbfejlesztett Assistanttal, melyről szakmai körökből igen jó kritikák érkeztek. De a Samsungnak tartania kell a lépést, ugyanis szinte minden területen az élen jár a mobil eszközöknél, ám a virtuális asszisztensek egyre népszerűbb szegmensét elhanyagolták. Az kétségtelen, hogy az ex-Apple mérnökök magas szintű szakmai tudást hoznak, és az is vitán felül áll, hogy a Viv jó – hogy jobb-e, mint a konkurenciáé, az ma még nem eldönthető. De a Samsungnak vannak erőforrásai, tőkéje, a kérdés csak az, hogy a Vivet milyen irányba viszik tovább; az Apple-lel, az Amazonnal és a Google-lal milyen területen veszik fel a versenyt, esetleg bedobnak-e olyan technológiai újítást, ami őket repíti az első helyre.
De hogy működik a piaci verseny, az mindenképp vigasztaló. A marketinget majd megolvassuk.