Kutatók egy csoportja a virtuális világok segítségével igyekszik megkönnyíteni a vakok és súlyos látássérültek életét: annak érdekében, hogy a látásszervi fogyatékossággal élők minél egyszerűbben vehessék a valós világ által támasztott közlekedésbeli akadályokat, számítógépes játékprogramokkal próbálják fejleszteni a vakok térbeli tájékozódási képességét. A Chilei Egyetem és a Hardvard Medical School szakemberei három PC-s szoftvert választottak ki tesztelésre, melyekben közös, hogy különféle hangokat továbbít a felhasználó irányába, mint a lépések zaja vagy kopogás egy ajtón. A játékos billentyűzet segítségével mozoghat és léphet kapcsolatba tárgyakkal a virtuális világban, a helyszínek között labirintusok, egy metróhálózat és a valóságban létező épületek szerepelnek. A zajos környezet célja az, hogy a különféle hangeffektusok értelmezésével a felhasználó megtanulja, miként rajzoljon magában térképet a helyszínről – vak gyermekek számára ugyanis különösen fontos az érzékek fejlesztése.
Lotfi B. Merabet, a projektben fantáziát látó tudósok egyike úgy véli, nem csupán a vakoknak segítenek az idegen környezet megismerésében, hanem a kísérletek segítségével az orvosok értékes adatokhoz is juthatnak a nem látók agyi folyamatait illetően. „Arra koncentráltunk, hogy egyfajta rehabilitációs eszközt fejlesszünk a vak felhasználók számára. A program lehetővé teszi, hogy a látáskárosultak virtuálisan megfigyelhessenek épületeket belülről, mielőtt a valóságban belépnének az ajtón, ugyanakkor képalkotó eljárásokkal megfigyelhetjük, miként hajtja végre az érintettek agya a feladatot” – mondta a szakember a Reuters hírügynökségnek adott interjújában.
Legalább ötvenféle hangalapú játékszoftver érhető el a piacon vakok számára, melyek között szerepel flipper, klasszikus játéktermi kétdimenziós lövöldözős játék vagy éppen második világháborús tankszimulátor is. Emellett nem szabad elfelejteni a szöveges beviteli alapokon működő szoftvereket sem (lásd Zork, az Infocom műhelyéből), melyek beszédszintetizátor segítségével látáskárosultak által is játszhatóak.
Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint körülbelül 314 millió látássérült ember él a világon, a vakok száma ebből megközelítőleg 45 millió fő. Hazánkban jelenleg mintegy 44 ezer fő regisztrált látássérült ember él.
Virtuális világok a látássérültek szolgálatában
- Írta: Ifj. Zettner Tamás
- Forrás: Reuters
Azóta történt
-
Hogyan mozogjunk a jövő virtuális világaiban?
A tökéletes élményhez szükségünk van a mozgás fizikai érzéséhez – kérdés, a mérnökök miféle megoldások segítségével sétáltatnak majd bennünket a szimulált közegben.
Tech 18
-
Magatartási kódex és dress code vállalati avatarok számára
A virtuális környzetek mind aktívabb használata a Gartner szerint új szabályokat követel meg az avatarokkal kapcsolatban is.
Mérleg 9
-
Hogyan legyünk egyszerre két helyen?
Kísérleti jelleggel elkészült a virtuális konferenciák megrendezésére tervezett szoftverek legújabb generációja.
Tech 2
-
A World of Warcraft megjósolja az emberek jövőjét?
A számítógépes kutatásokkal már évtizedek óta foglalkozó, játékrajongó szociológus elsőrendű kísérleti terepnek és megőrzendő kultúrkincsnek tartja az online játékokat.
Mérleg 26
Előzmények
-
Súlyos milliárdok a semmire
Fűti Ázsia lakosságát a virtuális javak birtoklása. A nyugatitól gyökeresen eltérő üzleti modell immúnis a válságra.
Mérleg 18
-
Bajban a nyugati videojáték-ipar
A nyugati kiadók jövedelmezősége évek óta stagnál, a kínaiak profitja ezzel szemben egyre növekszik.
Mérleg 16
-
Összemosódik a virtuális a világ a valósággal
Az Intel az online és a való világ feltétlen összefonódását vizionálja.
Mérleg 11
-
Jönnek a lophatatlan játékok
A terv szerint a boltok polcaira működésképtelenül kerülnének ki a játékok, a kasszánál kellene aktiváltatnunk őket.
Mérleg 154
Percről percre
lo Itt a folytatás, amiben édesapámmal Bloomingtontól Oklahoma Cityig érdekes és tanulságos dolgokat láttunk.
ma Lefelé bővítette kínálatát a Nothing, ez természetesen a funkcionalitás megcsonkításával járt, mégis megtartotta a márkára eddig jellemző egyedi vonásokat az olcsósított modell.
gp Megérkezett a nagymúltú Contra-sorozat legújabb része, amely a nyolcvanas évekbe, az első rész korszakába repíti a játékost - ám persze modern körítéssel.
ph Kifejezetten erős hardvert szerelt ebbe a visszafogott árúnak mondható, középkategóriás gamer noteszébe az MSI.