Új területekre kénytelen fókuszálni a HP képalkotási részlege

Hirdetés

Húsz évvel ezelőtt ezen a napon egy merőben újszerű technológiával dolgozó nyomtatót dobott piacra a Hewlett-Packard. Az első DeskJet nyomtató rövid időn belül komoly sikert hozott a cég nyomtatóüzletágának: az ős-DeskJet nyomán indult termékcsalád, illetve a hozzá tartozó kiegészítők ma is a HP egyik jelentős bevételi forrását adják, napjainkig becslések szerint 200 millió DeskJet nyomtató talált gazdára.

Az első DeskJet modell az 500-as típusszámot viselte, kizárólag fekete-fehér nyomatokat készített, azokat azonban a kor színvonalához képest igen meggyőző minőségben. A gyártó akkor úgy reklámozta a nyomtatót, hogy a printek minőségét tekintve felveszi a versenyt a jóval drágább lézeres egységekkel is, ezzel együtt, legalábbis az egyszeri beruházási költségeket tekintve jelentősen kedvezőbb megoldás lehet. Különösen 1990-ben vált nyilvánvalóvá ez az előny, amikor a készülék árát a felére, ötszáz dollárra mérsékelte a gyártó.

Napjaink legolcsóbb DeskJet tintasugaras nyomtatói filléres egyszeri beruházást igényelnek, a HP nyomtató és képalkotási részlegének ezért leginkább a különböző kellékek (tintapatronok vagy különféle speciális hordozók, például fotópapírok) termelnek bevételt. Az üzletág forgalma éves szinten nagyjából 7,3 milliárd dollárt tett ki, ennek megközelítően 60 százaléka származott a kellékanyagokból. A pár napja nyilvánosságra hozott pénzügyi jelentésből emellett az is kiderült, hogy a fogyasztói szegmensbe szánt termékekből, azaz jellemzően az otthoni tintasugaras egységekből a korábbi időszaknál kevesebbet tudott értékesíteni a vállalat.

A cég ezért most a nagyobb tengerentúli fotókidolgozó-hálózatokat igyekszik meggyőzni arról, hogy érdemes a régi, fotokémiai eljárásra épülő gépeiket lecserélni a HP tintasugaras technológiáját használó ipari készülékekre. A Gartner egyik elemzője szerint a digitális korszak hajnalán, öt-hét évvel ezelőtt a fotók túlnyomó többségét otthoni tintasugaras készülékeken nyomtatták az alkalmi fotósok, manapság azonban annyi fényképfelvétel készül egy utazás vagy jeles családi esemény során, hogy sokkal olcsóbb és egyszerűbb digitális laborra bízni a papírképek elkészítését. A papíralapú fotóknak ma már mintegy hatvan százaléka ilyen laborokban ölt testet, az otthoni fényképnyomtatás recessziója 2006 óta folyamatos.

A teljes nyomtatópiac 46 százaléka felett rendelkező HP emellett a nyomdai munkálatokat igénylő kiadványok (például könyvek, újságok) sokszorosításában is nagyobb részt vállalna, itt jelenleg az összes kinyomtatott oldal nem egészen két százaléka készül a HP technológiájával. A gyártó arra számít, hogy az otthoni nyomtatópiac visszaesését az új területek bevonásával, erősítésével ellensúlyozni tudja, éves szinten 4-6 százalékos növekedést remélve.

  • Kapcsolódó cégek:
  • HP

Azóta történt

Előzmények