Hirdetés

Önjáró teherautókkal jelentkezik az Uber

A teljes automatizálás még nagyon messze van, de az Uber egy startup mögé állva szeretné kihasítani a maga szeletét a jövő piacából.

Az Uber a múlt hónapban vásárolta fel 680 millió dollárért az Otto nevű, a januárban többek között a Google Maps volt termékmenedzsere által alapított, száz főt foglalkoztató vállalkozást, melyet azért hoztak létre, hogy önjáró teherszállító járműveket fejlesszenek. Ezzel az Uber egy újabb, még formálódó piacra lépett be.

Hirdetés

A társalapító Lior Ron a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy kísérleti flottájukat a jelenlegi hat teherautóról partneri együttműködések megkötésével 15-re fogják bővíteni, és a jövő év elejétől már teherszállító vállalkozásként áruházakat és üzleteket megcélozva be is akarják indítani a szolgáltatást.

De ezek a teherautók még messze nem lesznek teljesen autonómok – sok szakértő szerint erre még egy-két évtizedet várni kell –, az Otto tesztelés alatt álló járműveiben jelenleg ketten is utaznak, egy sofőr és egy mérnök, és a felügyelet nélküli automatizálásig még hosszú út vezet. Jelenleg csak az autópályákon lehet teljesen „magára hagyni” a teherautót, a főútvonalakon már erős felügyeletre szorul a vezérlés.

Az Uber mindenesetre stratégiai befektetésnek tartja a felvásárlást, ugyanis távlati céljuk a teherfuvarozás évi 700 milliárd dolláros piacának teljes átalakítása. És nem lesz könnyű dolguk, mivel számtalan helyen folynak hasonló fejlesztések, nagy a verseny, ráadásul hiába áll most már az Otto mögött a hihetetlenül tőkeerőssé felpumpált Uber, az áruszállítási ipar roppant sajátos világ, igen komplex, hatalmas kapcsolati hálót igénylő rendszer, és sokan kétkednek abban, hogy az e területen tapasztalatlan vezetők sikeresek lehetnek. Az Otto mindenesetre igyekszik minél több áruszállító vállalkozással partneri szerződést kötni. Emellett egy nagyágyú szakembert is magukhoz csábítottak, Bill Driegert, aki tapasztalt logisztikus, és aki fejlesztőként közreműködött a Coyote, a legnagyobb amerikai fuvarszervező cég megalapításában is.

Abban is bíznak, hogy az autonóm járművek bevezetése orvosolná a már kritikussá vált sofőrhiányt is, illetve addig is, amíg ezek a teherautók forgalomba állnak, a mögéjük tett technológia/logisztika révén a mostani megoldások is jelentősen csökkenthetik a költségeket (hatékonyabb fuvarbeosztás, üzemanyag-megtakarítás stb.).

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények