Történelmi fordulat a magyar PC-piacon

Az idei lesz az első olyan év a magyar PC-piac történetében, amelynek során több hordozható számítógépet értékesítenek, mint asztali PC-t. Az IDC negyedéves PC-s felméréseiből kiderül, hogy 2006 harmadik negyedévétől kezdve a hordozható számítógépek eladásai rendre meghaladják az asztali modellekét. A mobilitás dinamikus előretörését jelzi, hogy míg a magyarországi asztaliszámítógép-eladások 2007 első felében közel 20 százalékkal csökkentek, addig a notebookok forgalma másfélszeresére emelkedett a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt mobil társaikkal. Az első félévében a 200 ezer eladott számítógépből már közel 120 ezer volt notebook.

Fauszt Gábor elemző szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kkv-k állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi kis- és középvállalatok azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobil munkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka. Fauszt véleménye szerint a mobil széles sávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói úgyszintén segítik a notebookeladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, újabb erős keresleti hullámra lehet számítani. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetési és bővítési költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.

Érdekes módon – a megszorítások ellenére – az otthoni felhasználók súlya is nő. Ennek legfőbb oka, hogy a PC-gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatással bír, melynek köszönhetően a hordozható PC-k átlagára az elmúlt egy év során mintegy 10 százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A notebookok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.

Ami a jövőt illeti, a notebookpiacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12 százalékot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió notebook talál majd gazdára itthon. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani – állítja az IDC.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények